Hop til indhold

For godt foder?


PBC
 Share

Recommended Posts

Jeg tror så ikke hun er slankt bygget ift. de labber I møder - jeg tror faktisk bare at hun er i korrekt foderstand ift. dem I møder. Den race jeg ser klart flest overvægtige hunde i, er labrador.

Og jeg er helt enig i, at hun ikke skal have ekstra på sidebenene. Det giver jo ikke mening.

 

det er svært for mig at vurdere om hun er slank bygget eller ej, når hun stadig ikke er udvokset, men hos mange af de voksne labber vi møder, "hænger" huden på maven ligesom - de har ikke nødvendigvis "ølmave", men de virker heller ikke til at være i god form - giver det billede mening?

 

helt ærligt synes jeg faktisk ikke det er særligt pænt, så jeg vil gerne undgå at kræet kommer til at se sådan ud.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Og du tror ikke de kan blive det af kulhydrater?.

 

Jo, men korn, ris, kartofler og vegetabilske foderemner fylder lidt mere ifht. kalorieindholdet.

 

Jeg er godt klar over at proteinrig kost mætter og holder mætheden bedre end kulhydrater, men det handler om at finde en gylden middelvej og jeg mener altså at mange bruger foder med alt for højt protein indhold ifht. hvad der er behov for.

 

Hvis du giver en normal aktiv Labrador et 400 g meget tæt foder hver dag (over 30% protein over 20 % fedt og tæt på 4000 kcal / kg) får den jo betydelig mere end den har brug for. Måske er den heldig at have et godt stofskifte, men det kan også være den tager på af det. 400 g normal foder ( 255 protein, 15% fedt og ca 3600 kcal / kg) ville give hunde alt hvad den behøver og lidt til, men måske være det som lige holder den i passende foderstand. I jagttiden hvor samme Labrador er langt mere aktiv ville det tætte foder derimod sikker passe fint.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, men korn, ris, kartofler og vegetabilske foderemner fylder lidt mere ifht. kalorieindholdet.

 

Jeg er godt klar over at proteinrig kost mætter og holder mætheden bedre end kulhydrater, men det handler om at finde en gylden middelvej og jeg mener altså at mange bruger foder med alt for højt protein indhold ifht. hvad der er behov for.

 

Hvis du giver en normal aktiv Labrador et 400 g meget tæt foder hver dag (over 30% protein over 20 % fedt og tæt på 4000 kcal / kg) får den jo betydelig mere end den har brug for. Måske er den heldig at have et godt stofskifte, men det kan også være den tager på af det. 400 g normal foder ( 255 protein, 15% fedt og ca 3600 kcal / kg) ville give hunde alt hvad den behøver og lidt til, men måske være det som lige holder den i passende foderstand. I jagttiden hvor samme Labrador er langt mere aktiv ville det tætte foder derimod sikker passe fint.

 

Det er dælme godt du ikke har labber, hvis du ville fylde 400 g i den om dagen:shock::lol:

 

Der er jo forskel på hunde, og der er jo netop ingen facitliste. Min schæfer på 36 kg, får ca. 350 g "tæt" foder om dagen, og det giver hende ca. 1.200-1.300 kcal om dagen. Hun er vel moderat aktiv.

 

Men igen, hun fungerer helt optimalt på det foder. Hun er hverken for tynd eller for tyk, og spiser (næsten) 2 gange om dagen. Hun har i lange perioder været for tynd, men når hun får et godt foder med masser af krudt i, kan hun holde vægten på et normalt niveau.

 

Men havde jeg en hund der var konstant sulten, ville jeg nok finde et foder med en anden energifordeling, særligt med mindre fedt. Jeg er nu af den overbevisning, at et højt indhold af kulhydrat potentielt giver større risiko for overvægt, end et højt proteinindhold. Og her gælder det som PBC siger, om at finde den gyldne mellemvej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis en hund fungerer optimalt på et foder, har god mave og pels, er i passende foderstand og virker passende sulten når den spiser og passende mæt bagefter kan det vist ikke blive bedre.

 

Måske en stor han Labrador med kraftig bygning og kraftig muskulatur..... :mrgreen: nå det var nu bare et eksempel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er dælme godt du ikke har labber, hvis du ville fylde 400 g i den om dagen:shock::lol:

 

Der er jo forskel på hunde, og der er jo netop ingen facitliste. Min schæfer på 36 kg, får ca. 350 g "tæt" foder om dagen, og det giver hende ca. 1.200-1.300 kcal om dagen. Hun er vel moderat aktiv.

 

Men igen, hun fungerer helt optimalt på det foder. Hun er hverken for tynd eller for tyk, og spiser (næsten) 2 gange om dagen. Hun har i lange perioder været for tynd, men når hun får et godt foder med masser af krudt i, kan hun holde vægten på et normalt niveau.

 

Men havde jeg en hund der var konstant sulten, ville jeg nok finde et foder med en anden energifordeling, særligt med mindre fedt. Jeg er nu af den overbevisning, at et højt indhold af kulhydrat potentielt giver større risiko for overvægt, end et højt proteinindhold. Og her gælder det som PBC siger, om at finde den gyldne mellemvej.

 

jeg har en der konstant er parat til at spise, men om hun også er decideret meget sulten kan være svært at vurdere...

 

er der egentlig almindelig enighed om hvad der optimalt bør fodres med ved den problemstilling - for meget protein er vel heller ikke godt :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Mine beagler er enormt mad fokuseret (de er jo beagler ;-))

De spiser mellem 170-200 gram pr dag når de kun får tør foder. Til gengæld spiser de så 4 gange om dagen, netop for at have noget i maven hele tiden og det hjælper gevaldig på den mætheds følelse. De får lunt vand over deres foder - et par gange om dagen ellers får de foderet tørt.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har en der konstant er parat til at spise, men om hun også er decideret meget sulten kan være svært at vurdere...

 

er der egentlig almindelig enighed om hvad der optimalt bør fodres med ved den problemstilling - for meget protein er vel heller ikke godt :vedikke:

 

Selvfølgelig er for meget protein heller ikke godt, men det er jo netop der det handler om at finde den gyldne mellemvej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til en lidt stortædende hund ville jeg vælge et ganske almindeligt foder som ligger påp 25 % protein og 15 % fedt.. Hvis den ikke bliver rimelig mæt af den mængde den får når den skal holde vægten kan man blande det med et light foder og give lidt større mængde, men det skulle helst ikke være nødvendigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med tre, og snart fire steriliserede tæver, så går vi efter foder med forholdsvist lavt fedtindhold. Dog uden dog nødvendigvis er direkte til steriliserede tæver. Og trods steriliseringerne, så er de stadig i stand til selv at regulerer deres fodermængde - så det får de selv lov til at styre. :-) Jeg går ikke op i at foderet skal hedde noget fancy eller der skal være x antal procent fedt eller protein i - jeg køber som regel forskellige typer foder til dem, for at de får noget forskelligt. Dog går vi absolut ikke efter foder med høj fedtprocent! Men ellers kommer man i min verden langt ved bare at kigge på sin hund - hvordan deres almen tilstand med vægt, pels, afføring osv. Der er ikke noget at sætte en finger på med vores - ergo må man gå udfra de trives på de forskellige slags foder de får. :-)

 

Dog går jeg efter kornfrit foder, da de klart spiser mindre og der kommer mindre ud i den anden ende på dét, fremfor kornholdigt foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

400 gr. til en pølsepanter :shock:

 

Mine to ville tro, at de var døde og kommet i himlen.

 

De får 225 gr. til deling om morgenen (33% protein, 13% fedt) og 225 gr. til deling om aftenen (30% protein, 16% fedt).

Det bliver spredt ud på græsplænen, derfor "til deling"

 

Det er lidt mindre end mine FT Springere på 15-16 kg får. Den ene får 250 g Arion maintenence dagligt og den anden 220 g Arion senior dagligt. Altså udenfor jagttiden. I jagttiden får de noget mere. + 2-3 stykker tørret kallun og diverse godbider hver dag. Og de er 9 henholdsvis 10 år, slanke og i meget god form.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt mindre end mine FT Springere på 15-16 kg får. Den ene får 250 g Arion maintenence dagligt og den anden 220 g Arion senior dagligt. Altså udenfor jagttiden. I jagttiden får de noget mere. + 2-3 stykker tørret kallun og diverse godbider hver dag. Og de er 9 henholdsvis 10 år, slanke og i meget god form.

 

Begge er steriliserede og bliver trænet en del = mange guffer

 

Jeg er meget obs på, at de ikke lever op til fordommene om tykke retrievere.

 

Ikke den bedste vinkel, men man kan da se, at det ikke er tykke hunde, jeg har

 

113745-img-0516.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

De ser fine ud. Dejligt at se et par Lapper som er i fin form på trods af sterilation.

 

Mine bliver også trænet en del = meget motion / hårdt arbejde. Både i hårdt terræn, i koldt vand og mentalt udfordrende. Det er dog ingenting ved siden af hvad de præsterer på en jagtdag.

Link til indlæg
Del på andre sites

De ser fine ud. Dejligt at se et par Lapper som er i fin form på trods af sterilation.

 

Mine bliver også trænet en del = meget motion / hårdt arbejde. Både i hårdt terræn, i koldt vand og mentalt udfordrende. Det er dog ingenting ved siden af hvad de præsterer på en jagtdag.

 

Liva (den gule, som egentlig er 3/4 golden og 1/4 lab) trænes kun i rally = mentalt krævende, men ikke voldsomt fysisk.

Maggie trænes i DCH-programmet, hvor vi indtil videre er i C-klassen.

 

Begge bøvler desværre lidt med leddene. Liva har HD og Maggie blev kørt ned, da hun var 8 måneder og har mén i et ene bagben. Endnu et par grunde til at holde dem slanke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er dælme godt du ikke har labber, hvis du ville fylde 400 g i den om dagen:shock::lol:

 

Der er jo forskel på hunde, og der er jo netop ingen facitliste. Min schæfer på 36 kg, får ca. 350 g "tæt" foder om dagen, og det giver hende ca. 1.200-1.300 kcal om dagen. Hun er vel moderat aktiv.

 

Men igen, hun fungerer helt optimalt på det foder. Hun er hverken for tynd eller for tyk, og spiser (næsten) 2 gange om dagen. Hun har i lange perioder været for tynd, men når hun får et godt foder med masser af krudt i, kan hun holde vægten på et normalt niveau.

 

Men havde jeg en hund der var konstant sulten, ville jeg nok finde et foder med en anden energifordeling, særligt med mindre fedt. Jeg er nu af den overbevisning, at et højt indhold af kulhydrat potentielt giver større risiko for overvægt, end et højt proteinindhold. Og her gælder det som PBC siger, om at finde den gyldne mellemvej.

Det er nu altså ikke helt ved siden af! Hvis labben fodres med royal canin labrador foder og vejer 30 kilo og har øget aktivitet, så skal den have 389 gram.;-) Men det forudsætter jo selvfølgelig at den ikke samtidig spiser to pølser som godbidder hver eller hver anden dag. Og labber foderet er jo lidt lavere i kalorier, hvilket jo nok bare gør labben glad over at måtte få lidt mere end hvis den fik et foder med flere kalorier, hvilket er det jeg ser pb c henvise til?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke rigtig på, at hunde bliver fede af "for godt foder". De bliver måske fede af for godt foder, i forkerte mængder?

 

Det er selvfølgelig ikke hensigtsmæssigt at give et foder der er så fantastisk, at den stakkels hund ikke kan få lov at spise sig mæt, uden at få problemer. Omvendt er det jo heller ikke smart at den skal spise så meget, at den nærmest ser på foderskålen med et udtryk af væmmelse, når den har fået det den har brug for.

 

Jeg indrømmer gerne, at jeg ikke ved ret meget om foder, og kun har en begrænset erfaring at byde ind med, men det der falder i øjnene her, er at foderproblematikken som regel, og også her, bliver debatteret meget isoleret fra resten af de mange omstændigheder der påvirker en hunds liv. Det eneste der fokuseres på, er foder vs. aktivitetsniveau, men i realiteten bør man vel også tage stilling til, hvordan hunden er integreret i familien og hvor meget den er en del af de ritualer vi afholder hver dag.

 

Her i vores lille familie, er hunden en helt integreret del af vores hverdag og den får da som en selvfølge noget at spise, hvis vi selv sætter os til rette med lidt lækkert; det er måske ikke så smart hvis man ser strengt fodermæssigt på det, men det er hyggeligt, både for os og vores hund, og vi vil ikke undvære det. På samme måde er hunden med, når der laves mad, og der prøvesmages flittigt på alle råvarer der ikke anses for at være skadelige for hunde. Igen måske ikke det mest korrekte, men en aktivitet der er med til at binde "flokken" sammen, og aktivere hundens hjerne, helt på linje med fodersøg, legetøj o.l.

 

Så gælder det jo bare om, at finde et foder som, med den ofte begrænsede lyst til at stille den resterende sult med noget så kedeligt som tørfoder (det er det i hvert fald efter Luffes mening), indeholder energi nok, til at holde hunden i god form, og i vores tilfælde, også sikrer at der er overskud til lidt vækst.

 

Lidt statistik: Luffe (Hovawart på 12 mdr.) går/løber mellem 5 og 15 km/dag, afhængig af hvor meget jeg er på arbejde og hvor vi går tur.

 

Der er selvfølgelig ikke check på hvor meget han indtager i godbidder, men et slag på tasken, vil være, at det volumenmæssigt drejer sig om overhalvdelen af det totale foderindtag, men energimæssigt under 25%. De består typisk af tyggepinde af forskellig slags, brødstumper m. smør, kødpålæg eller ost, et kraftben i ny og næ, et par tomater, squash, bønnespirer kan der også falde af, under tilberedning af vores egen mad, ligesom der typisk også gives lidt af det kød vi skal have. Efter vores spisning, gives der som regel en smagsprøve af vores måltid vi har nydt.

 

Af decideret foder, spiser han mellem 200 og 400 gram RC Maxi/Junior eller TOTW puppy. Han vejer p.t. 35 kg og må påregnes at tage yderligere 3-6 kg på, inden han er helt "færdigbagt".

 

Om Han er for fed? Det mener vi ikke, og vi bakkes op i den forestilling, af både den opdrætter vi har Ham fra, og vores dyrlæge. Billeder er altid vanskelige at bedømme ud fra, og Hovawarter er vanskeligere end de fleste, men her er alligevel et:

 

KJC_3377X.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig Ulla H. der er stor forskel på de enkelte hundes behov. Mine 2 FT Springere er ret forskellige. Bonnie er den mindste (15 kg) men får 20% mere foder end Mille (16 kg) når de får samme foder.

 

Men det er også et spørgsmål om hvordan man mener hunde skal se ud. Mange vil nok mene at mine hunde - især Bonnie, er for mager. Det mener jeg ikke. Jeg mener ikke en hund skal have lidt "huld og fylde", som du skriver. Hun skal være mager og man skal kunne mærke muskler og knogler. Det er det sundeste tror jeg. Den behøver jo ikke kunne klare en faste periode på en måned med meget lidt mad. Vores hunde får jo mad hver dag.

 

Når jeg skriver huld og fyld, så mener jeg, at på en standartcocker skal hovedet ikke virke stort, fordi kroppen virker lille og smal, så der skal noget på til dannelse af manglende muskler. Jeg glemte jo lige at fortælle, at han kom her som 14 mdr´s efter flere måneder på internat, altså tynd , stresset og uden muskelmasse. Så han fik en kæmpe portion i en stor jerngryde, som han slugte, og rendte det hele af under genoptræning. Fraset det blev han da også udstillingshund, dog som mine andre til den lidt tynde side. Og så siger dommeren, at hunden kunne have mere veludviklet bryst. Men de noterer i kritikken at der er bagpartsmuskler.Når min nuværende han er lidt rund, synes dommerne han er fin, ellers mangler han også lidt dybt bryst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kim, tak for et godt indspark med en anderledes vinkel påå hvordan man kan fodre sin hund på en god måde. Det er stik modsat af hvad jeg gør og også hvad jeg vil anbefale for jeg tror det kan være svært at styre og jeg vil ikke have hunde som er med i vores liv påå den måde, men det betyder jo ikke at det ikke er rigtigt for mange andre. Og rent fodermæssigt er det jo helt ok. Du har helt ret i at det er komplet umuligt at vurdere foderstanden på en Hovawart udfra billedet du viser, men 35 kg lyder perfekt til den

 

Ulla, nu ved jeg ikke om du nogensinde har set de Spaniels som føres på FT klubbens markprøver. De er ultramagre.. Usundt magre. Jeg vil tro de vejer 2 kg mindre end jeg mener er sundhedsmæssigt optimalt, men skulle de udstilles og være i det man kan kalde udstillingsform, vil jeg tro at de skulle veje 4 kg mere. Det er store tal på hunde som vejer 12-16 kg. Jeg ved jo ikke hvordan dine hunde ser ud, men de er sikkert fine og vejer nok lidt mere end jeg ville have, hvis de var mine, men det er nok ikke meget vi taler om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at jeg er et sted mellem Kim og PBC sådan rent fodringsmæssigt. Jeg går temmelig højt op i hvad min hund får, og hun får da også en del godbidder, men 80-90% af hendes godbidder er rent kød, enten råt, kogt eller tørret. Hun får stort det ingen menneskemad, ud over en cocktailpølse i ny og næ. Nå ja, og en bid rugbrød med leverpostej. Men jeg er af den klare opfattelse, at størstedelen af hendes næring skal komme fra et godt fuldfoder.

 

Men heldigvis er hun ikke tyk eller sulten. Men måske jeg får min sag for med pølsehunden:-) Har hørt at labber er vand ifht. corgier:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan nu ogsåp godt gøre undtagelser. Har vi fået suppe med kødboller og har en rest piller jeg køædbollerne fra..

 

Så laver vi en fest ude på græsplænen lidt senere og får kødboller som belønning for at hoppe frem og tilbage over hegn med en apport i munden eller andre små øvelser. Det er da herligt:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...