Hop til indhold

Pigmentering i huden og solskin


Amocca
 Share

Recommended Posts

Johna er meget meget lys i husen og meget meget tyndpelset (og hvidpelset). Hendes hud har store pigmentpletter som varierer kraftigt i farve alt efter hvor meget solskin hun får. For at illustere er hun her på det billede (med halsbånd på) taget midtvinter (december / januar) og midsommer (uden halsbånd) - på sommerbilledet er hun dog våd, så det gør selvfølgelig den tynde pels endnu mere gennemsigtig - der er et tørt sommerbillede lidt længere nede.

 

1012172_10151570581687054_1338482535_n.jpg

 

Nu har vi jo haft sol i et par dage i sidste uge og jeg kan se hvordan pletterne langsomt er igang med at træde frem. Tænker I, at man bør gøre noget? Altså i form a solcreme eller noget? Jeg går ud fra, at det er lidt ala fregner hos mennesker?

 

Billeder fra i sommers

photo 1.jpg

 

Billeder fra sidste uges tid - det sidste er fra i aften. Ved ikke om det kan ses på billeder, men de bliver tydeligere for hver dag der går hvor det bliver lysere udenfor.

photo(3).jpg

1525692_10151960382647054_924541743_n.jpg

photo 3.jpg

photo 4.jpg

photo 2.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Wow..!! Hvis det er solen der gør det, så er det sq ret vildt, synes jeg... Aner ikke hvad man kan gøre, eller om det betyder noget - men vildt ser det da ud!

 

Går ud fra, at det er solen? De kommer samtidig med foråret og bliver kraftigere og kraftigere henover sommeren, for derefter at falme igen med efteråret og være næsten usynlige om vinteren... :vedikke: Men ja, det er en vild stor forskel! Næsten ikke den samme hund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Solen spiller ind, f.eks. mine brunnæsede får lysere næser om vinteren, hvilket er et problem for udstilling....

 

Derudover en ting som spiller ind også er at hun jo har en anelse mere pels om vinteren end om sommeren, og det gør udover at pigmenten bliver mørkere, at den også er lettere at se fordi pelsen er en anelse tyndere... Jeg ville ikke gøre noget ved det medmindre hun decideret bliver solskoldet eller har store gener af det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Solen spiller ind, f.eks. mine brunnæsede får lysere næser om vinteren, hvilket er et problem for udstilling....

 

Derudover en ting som spiller ind også er at hun jo har en anelse mere pels om vinteren end om sommeren, og det gør udover at pigmenten bliver mørkere, at den også er lettere at se fordi pelsen er en anelse tyndere... Jeg ville ikke gøre noget ved det medmindre hun decideret bliver solskoldet eller har store gener af det...

 

Har aldrig oplevet at hun er blevet solskoldet eller ligner en der er generet af solen. Hun holder dog ikke helt så meget af den som Karla gør. Men som du kan se har hun slet ingen pels på maven - den er stadig helt hvalpebar. Så der er det jo meget tydeligt at pletterne nærmest er væk og ikke bare dækket af en "vinterpels" - som jeg dog egentlig heller ikke synes hun får :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har aldrig oplevet at hun er blevet solskoldet eller ligner en der er generet af solen. Hun holder dog ikke helt så meget af den som Karla gør. Men som du kan se har hun slet ingen pels på maven - den er stadig helt hvalpebar. Så der er det jo meget tydeligt at pletterne nærmest er væk og ikke bare dækket af en "vinterpels" - som jeg dog egentlig heller ikke synes hun får :vedikke:

 

Nej, det har nok ikke en kæmpe betydning.

 

Det kan også være foderet der gør det... Altså hvis man fodre med kelp så hjælper det på pigmenten... Så måske der er noget sæsonbestemt du fodre med også? Er der noget du fodre med i sommertiden og ikke så meget om vinteren?

 

Men det sagt: Dexter skifter jo farve i pelsen, og går fra at være helt mørkebrun til at være helt orange...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det har nok ikke en kæmpe betydning.

 

Det kan også være foderet der gør det... Altså hvis man fodre med kelp så hjælper det på pigmenten... Så måske der er noget sæsonbestemt du fodre med også? Er der noget du fodre med i sommertiden og ikke så meget om vinteren?

 

Men det sagt: Dexter skifter jo farve i pelsen, og går fra at være helt mørkebrun til at være helt orange...

 

Naaah, jeg er jo nærig, så de bliver fodret med det jeg vinder, RC, Olivers, Kingsmoor o.lign. Og så får de canosan og fiskeolie oveni. Så kan ikke rigtigt forestille mig, at det er det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar. Nu er hun jo trods alt snart 3 år, så ved ikke hvorfor ideen om solcreme først slår mig nu? Jeg vil tænke over det til sommer og holde øje med om jeg synes det bliver nødvendigt. Kan hunde mon få hudkræft? Og lever de mon længe nok til at det har betydning, selv hvis de kan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Futte fregner også ud på maven om sommeren :vedikke:

 

Inde på DSG-gruppen på face, hvor jeg har set du også er, har det tidligere været oppe og mange DSG-lignende hunde fregner ud om sommeren.

 

Sikkert grimt at sige, men jeg ville ikke tage råd fra omkring 90% af de folk derindefra for gode varer :oops: de virker ikke ligefrem kyndige ret mange af dem... Og ja, jeg er fordomsfuld... Det indrømmer jeg gerne ;-)

Det er et sted jeg poster billedet, ikke et sted jeg ville spørge om råd for noget som helst...

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikkert grimt at sige, men jeg ville ikke tage råd fra omkring 90% af de folk derindefra for gode varer :oops: de virker ikke ligefrem kyndige ret mange af dem... Og ja, jeg er fordomsfuld... Det indrømmer jeg gerne ;-)

Det er et sted jeg poster billedet, ikke et sted jeg ville spørge om råd for noget som helst...

 

Jeg er meget enig med dig i fordomfuldhed her ;-) De fleste er udenfor pædagogisk rækkevide, og på ingen måde modtagelig for videnskabelige fakta og nyere viden omkring hunde :-)

Men jeg tænker stadig at når SÅ mange DSG-agtige hunde får fregner om sommeren, kan man vel godt konkludere at det ikke er unormalt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Milo bliver nærmest sort om sommeren, hvor han vinter "bare" er plettet. Jeg har også overvejet om det havde betydning for ham, men kom frem til at når han ikke bliver rød og øm (altså forbrændt), så betyder det ikke noget...

 

Noget andet er, at hans pigmentpletter i selve pelsen også er tydeligere sommer end vinter, og jeg kan jo altså ikke smøre hele hunden ind i solcreme :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Johna har også brune nister i pelsen der bliver flere af om sommeren... Det er da lidt sjovt?

 

Ja, og de bliver tydeligere jo ældre han bliver faktisk... hvis han bliver gammel nok så er der ikke mere hvidt på ham! Og så for at gøre mystikken fuldendt, så har Luna praktisk talt ingen pletter :confused: Troede egentlig det var fordi hun kun havde de brune nuancer, men det har Johna jo også... så det kan ikke være derfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, og de bliver tydeligere jo ældre han bliver faktisk... hvis han bliver gammel nok så er der ikke mere hvidt på ham! Og så for at gøre mystikken fuldendt, så har Luna praktisk talt ingen pletter :confused: Troede egentlig det var fordi hun kun havde de brune nuancer, men det har Johna jo også... så det kan ikke være derfor.

 

Ja, Johna har intet sort på sig - kun pigmentpletterne. Hendes pels er kun hvid og rødbrun. Det samme er nisterne i pelsen - de er rødbrune. Så det kan ikke være noget der er hægtet på den sorte farve...

 

hun har dog meget sort pigment på snude og øjne også - ligner hun har permanent eyeliner på - men det har Luna da også, så vidt jeg husker?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, Johna har intet sort på sig - kun pigmentpletterne. Hendes pels er kun hvid og rødbrun. Det samme er nisterne i pelsen - de er rødbrune. Så det kan ikke være noget der er hægtet på den sorte farve...

 

hun har dog meget sort pigment på snude og øjne også - ligner hun har permanent eyeliner på - men det har Luna da også, så vidt jeg husker?

 

Jeps, hun er også helt sort på næsen og omkring øjnene... Gad vide om man kan finde noget sådan teoretisk omkring det? Nu er jeg jo nysgerrig!!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
Tror I det er fordi vi har haft så meget sol i år, eller tror I bare de bliver mørkere med alderen? Johnas hud er jo snart helt sort indenunder pelsen på ben og mave.

 

[ATTACH=CONFIG]120322[/ATTACH]

 

 

Milo er jo næsten helt sort nu, så tænker det er alderen? Kan lige nappe et foto hvis det er?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...