Hop til indhold

Så er det vitterligt


PBC
 Share

Recommended Posts

Maggie er nu ca 4 en halv måned gammel.

Alt hvad jeg træner har det underliggende formål at skabe kontakt, motivation og samarbejde. Om hun lærer noget konkret, er sådan set underordnet, men man kan jo lige så godt træne noget relevant, når man træner så selvfølgelig lærer hun også noget. Man skal bare huske hvad målet lige nu er. Senere er det jo fint hvis hun også har lært de relevante jagtlige discipliner, men har hun lært at samarbejde og er motiveret går ny indlæring jo glat.

Vi var på det jeg kalder et træningspas i går, søndag. Det foregik ved Vindinge å og omgivelser.

Først lader jeg Maggie søge i græs, krat osv. indenfor 3-5 m fra mig – så ser man mest dette:

 

Maggiesoslashger1_zps94d585b6.jpg

 

Maggieaction4_zps077afecb.jpg

Der arbejdes intens på at finde ”noget”. Hun ved ikke rigtig hvad endnu, men indimellem skulle man gerne se at hun holder kontakten. Helst spontant, men ellers skifter jeg retning og i nødstilfælde giver et lille fløjt. Hun roses altid når hun tager kontakt. På billederne er det meget tydeligt, men i virkeligheden er det ofte blot et lille bitte blik ud af øjenkrogen. Man ved kontakten er der hvis hun hurtigt følger med når man skifter retning:

maggiekontakt2_zps7d443d78.jpg

maggiesersigom2_zpsf01e6d01.jpg

Og dette skal der helst ikke være for meget af, for selvom det ser godt ud skal snuden helst holdes på jordfært. Det er dog helt ok hvis det er for at finde mig:

 

Maggiesersigom_zpsf4249d00.jpg

Hun finder og bringer da også dummyer som jeg lægger ud uden hun ser det. Ikke nemt at lægge / tabe dummyer uden hun ser det,med en hund der er god til at holde kontakt.

 

maggieharapporten2_zps18ae8330.jpg

Så går turen ned til åen. Der er en del strøm, men Maggie er glad for vand og jeg træner hende egentlig kun i vand nu for at hun har godt af det og for at hun får så meget erfaring med dette element, før det bliver for koldt. Men hun er dygtig og glad for vand – ud det går:

 

 

Maggiegaringiaringen_zps6473d31d.jpg

 

Maggiegaringriaringen2_zps048e3b9b.jpg

 

Maggieapportfraaringen_zps7935cf6b.jpg

 

Maggieopafaringenmedapport2_zps763856cf.jpg

 

Man kan også søge i sivkanten ved åen:

Maggieaction3_zps21128908.jpg

 

Maggieaction_zpse80a098a.jpg

 

Maggiekontakt_zps0a816338.jpg

 

Maggieopfraaringen_zpscd2bcc92.jpg

 

Eller man kan bare sidde til pynt….

 

Maggiesidderklar_zpsb7912dd8.jpg

 

hele træningspasset tog - 15-20 minutter. Så bliv Maggie tørret med håndklæder og puttet i bilen og vi kørte hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 215
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg har som sagt fokuseret på kontakt, motivation og samarbejde og derfor trænet ting som Maggie nyder (og jeg nyder) til gengæld er hun ikke god i fvf, lineføring - og hun kan kun gå nogenlunde pænt i snor.

 

Men hun stopper på kommando og bliver. Eneste øvelse jeg for alvor har trænet som ikke umiddelbar er motiverende. Jeg gør dog det konsekvent at når jeg fløjter stop smider jeg en dummy, hvis hun stopper og tager kontakt, som hun så kan få lov at hente som belønning. Stopper hun ikke hurtigt og tager kontakt bliver der ikke kastet noget og jeg hjælper hende roligt tilbage hvor hun skulle have stoppet og roser når hun er der.

 

Hun kommer også på indkald - hver eneste gang indtil nu - og det er ikke fordi jeg ikke har udfordret - og bla. kaldt mens hun legede med andre hvalpe, så det går også fint.

Link til indlæg
Del på andre sites

Maggie og jeg var en tur i Brejning i går. Dels for at hilse på min bror Ole og hans familie, Lene, Frederikke og Christian. Men også fordi jeg gerne ville have Ole til at optage lidt video af Maggie og jeg, når vi træner. Det blev gjort og ligger på et HDS mini bånd, så må jeg se hvordan jeg får det over i en fil så jeg kan redigere mv.

 

Men da det er så sjældent at der er fotos af Maggie og jeg, bad jeg lige Ole tage en række skud af Maggie og jeg der pjatter rundt på plænen. Det ses vist tydeligt at det er noget der sætter os begge i godt humør - alle skulle unde sig at holde hund - og især få en hvalp!

 

Skal vi lege siger Maggie vist:

 

MaggieogPerlegerskalvilege_zps33599583.jpg

 

Rundt og rundt…

 

MaggieogPerleger1_zpsc206aec7.jpg

 

Man må sno sig….

 

MaggieogPerleger2_zps78f9e391.jpg

 

Men det er nu også dejligt at kramme – og kunne jeg nysse ville det bare være toppen…

 

MaggieogPerleger5_zps591404ae.jpg

 

MaggieogPerleger6_zpsf0c8523f.jpg

 

Og der er heldigvis træstupper man kan stå på – så er man mere på højde med situationen

 

MaggieogPerleger13_zps4b7a1e85.jpg

 

Sjov og ballade skal der også meget til af, når man har hvalp. Hvem kan undvære det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en stor dag i dag. Maggie blev 5 måneder i går, rundede 11 kg og er stadig ualmindelig let at have med at gøre. Hendes apportering fra land og vand fungerer med sidende aflevering til hånd. Hun kommer når man siger til og jeg har startet søgetræning i forskelligt terræn.

 

I lørdags var vi på Glorup, hvor jeg har lov at træne i Duemosen. Maggie går fint, men fin kontakt og rimeligt tempo. Og det bedste: Hun går af sig selv ind i kvasbunker, lidt brombær og samler spontant dummyer op hun finder. Hun stopper/sætter sig på fløjt og henter en apport.

 

På jagten nævnte jeg at jeg godt kunne bruge en lille fugl fx en krikand til Maggie, hvis nogen havde sådan en? Og, herligt. Søndag aften lå der en mail, at en krikand kunne afhentes.

 

Så her i formiddag hentede Maggie sit første, døde vildt. Helt uden nogen som helst problemer lavede hun 3-4 fine apporteringer med godt greb om fuglen og ok afleveringer til hånd. Måske knap så meget lyst til at aflevere, som med dummyer, men afleverede dog frivilligt efter hun havde fået lov at nyde at holde anden i munden og blive rigeligt rost et halvt minuts tid.

 

Hun er super.

 

Maggieparingvejhjemmedkrikand_zps2bf68f48.jpg

Maggieparingvejhjemmedkrikand2_zps3c5227f9.jpg

Maggieparingvejhjemmedkrikand3_zpsa18cd74a.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg bruger samme fløjte, så man skal tænke sig om. På indkald kommer de begge, men ofte er den ene jo allerede kommet. Når jeg sende en ppå apport er det med øjenkontakt og navn.

 

Når Bonnie sidder mens Maggie arbejder er det faktisk som om hun godt forstår at det ikke er hende der er på. Maggie forstår ikke dette endnu, så hende holder jeg øje med.

 

Det jeg også ønsker at vise er den afslappede stemning, hvor hundene nok er i hånd, men glade for at være det og for arbejdet. Mange tror vist at jagthundearbejde er meget diciplineret, men faktisk kræver vi jo ikke specielt meget præcition

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu lagt tekst in på Youtube til hver video, så man kan få en forklaring på hvad jeg laver.

 

Den generelle indledning på face Book, (som filmene er lavet til) ser sådan ud:

 

Jeg har lagt en serie af 6 små videoer op på siden nu. Det er korte sekvenser der viser træning med FT Springer Spaniel hvalp Nykilde Maggie på 5½ måned. Håber det kan hjælpe nybegyndere på rette vej - og er der erfarne folk som vil kommentere med gode råd og evt. rettelser er det naturligvis ok. Det må man jo forvente på FB.

Det er vigtigt at nybegynderen forstår, at alle 6 dele naturligvis har været trænet hver for sig i korte sekvenser og bygget op over de 3 måneder jeg har hygget med Maggie. Filmen, som indeholder det hele - altså det jeg har klippe ud fra, tog 8 minutter ialt. Så der er klippe ligegyldigheder fra - så som at Maggie lige skulle gøre sig ren ol. og lidt afslapning mellem de enkelte træningssekvenser, hvor vi bare går lidt rundt, men i alle 8 minutter naturligvis i hånd og i kontakt.

Håber nogen må kunne bruge det.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Tak for de pæne ord. Jeg kan i hvert fald love at FT Spaniel giver utrolig meget tilbage til en fører som gider arbejde med den og mere egnet race til positiv og glad træning tror jeg man skal lede længe efter. Jeg tør anbefale dem til alle som vil arbejde med Deres hund også selvom de ikke går på jagt, men man skal ikke forvente at de uden videre kan løbe løs og hygge sig nr man går tur. De vil g på jagt om muligt.

 

Det vanskeligste som jeg har lært Maggie indtil nu er det jeg viser på første video - at gå pænt og afslappet hos mig med og uden line. Og der er meget langt til at hun også vil kunne gøre det med distraktioner og især mellem såterne på jagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for de pæne ord. Jeg kan i hvert fald love at FT Spaniel giver utrolig meget tilbage til en fører som gider arbejde med den og mere egnet race til positiv og glad træning tror jeg man skal lede længe efter. Jeg tør anbefale dem til alle som vil arbejde med Deres hund også selvom de ikke går på jagt, men man skal ikke forvente at de uden videre kan løbe løs og hygge sig nr man går tur. De vil g på jagt om muligt.

 

Det vanskeligste som jeg har lært Maggie indtil nu er det jeg viser på første video - at gå pænt og afslappet hos mig med og uden line. Og der er meget langt til at hun også vil kunne gøre det med distraktioner og især mellem såterne på jagt.

 

Det virker så smittende når hun er så glad - men den hvalp jeg ønsker skal bruges til eftersøgning, og så nytter det jo ikke den hellere vil på jagt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det behøver du ikke været bekymret for tror jeg. Masser af FT Spaniels lever og ånder for at finde narko, sprængstof eller andre ting. Når de først er dedikeret på at finde noget kaster de 110 % fokus og koncentration på det. Og det er jo sjældent at man laver eftersøgninger efter ting midt i jagtområder og fasanudsætninger.

 

Det er mere hvis folk nyder at gå ture i skoven og lade hunden løbe uden kontrol eller opgaver. Så går en FT Spaniel på jagt om muligt.

 

Mine er altid i hånd altså under kontrol.. Selv nede på engen, der hvor jeg har lavet videoerne kræver jeg at de holder øje med mig og jeg skifter retning af og til, men de fr da lov at løbe løs på hele stykket, som vel er 100 x 50 m. Jeg lufter der 3-4 gange dagligt og træner på andre lokationer 3 gange ugentligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Maggie er 7 måneder om 3 dage og da jeg følger David Lisetts træningsvideoer, så hun er klar til at starte dirigering nu.

 

 

På en boldbane, uden distraktioner, inviterer jeg jer med til Maggies første egentlige dirigerings træning. Jeg har valgt ikke at klippe, så der er en sentens, hvor Maggie går ud i en apport, hvor hun skulle have fulgt mig og dummyen er også udenfor billedet i denne og efterfølgende øvelse, hvor jeg sikrer mig at Maggie går med mig, i stedet for at apportere. Jeg synes det er ok at vise, at der kan være fejl og hvordan jeg tackler disse. Glad hund og glad mand og slut.

 

[video=youtube_share;YQ2jwZNxMfM]

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...