Hop til indhold

Så er det vitterligt


PBC
 Share

Recommended Posts

Jeg får min næste hvalp i maj. Den blev født i fredags og bor på kennel Flore på Djursland.

 

Jeg mødte moderen, som blev importeret fra Irland sidste år, på markprøve på Krengerup Lolland i november. En dejlig sort hvid tæve med fart og stil........ Og ikke mindst, ro i hovedet når den ikke er på. FTCH Clodahill Farah, hedder hun og det er dens 3. kuld, så vi ved hvad den avle.

 

Faderen er FTW Blueberry Sherbet of Commonshall som også blev inporteret for et eller to år siden. Den har avlet nogen af de bedste FT Spaniels der føres påp prøver idag.

 

Jeg blev skrevet op i november som nr 4 til en tæve. Der kom 5, så der var jeg heldig.

 

Nu kan tiden kun gå for langsom..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 215
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tillykke:banan: Det er det bedste og værste i verden at vente på hvalp:-)

 

Det er det bedste. Sidste gang bestildte jeg i december og fik hvalpen medio maj. Det er en dejlig ventetid, hvor man kan planlægge og se frem til at få hvalp igen.

 

Men indrømmet - et år som du har ventet er længe. Det er som om det først rigtig tæller fra tæven er parret - og så går man og er nervøs for om hun går tom. Når man så ved der er hvalpe tænker man på om der nu er nok til at man får en med det nummer man nu er på listen - om der overhovedet kommer nogen af det køn man ønsker.

 

Når de er født og man ved der er en hvalp til en, begynder den søde ventetid for alvor.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
Åh små brogede marsvin :lun: hvor spændende hvilken en der bliver jeres!

 

jeg er 4. vælger og det har hele tiden været ønsket at få en sort hvid med hvide aftegninger i hovedet, så det skulle jo ikke blive et problem. Jeg er ret sikker på at den brun hvide bliver valgt blandt de 3 første. Den er jo superflot og har også ret meget farve på kroppen. Det ey der mange som godt kan lide.

 

Jeg har af pratiske grunde altid taget hvalpe med meget hvidt på. Den vil være lettere at se både på jagt og om aftenen.

 

Men ellers er det jo en hvalp med god kontakt, et godt bevægeapperat, en passende lang krop og som vil bære noget der kigges efter. Oftest er alle hvalpe så dejlige at det er ret ligegyldigt hvilken en man får. Jeg skal vælge 10. Maj, så er hvalpene 7 uger og 4 dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Det går ikke altid som præsten prædiker.

 

Der gik grus i maskineriet med det kuld jeg skulle have hvalp fra. Vores aftale har ikke været præcis nok og jeg følte mig dårligt behandlet, så jeg annullerede aftalen.

 

Det betyder at jeg i dag, hvor jeg skulle have hentet min lille nye hvalp sidder på kontoret og arbejder - og må vente yderligere 5 uger indtil det kuld, jeg så har fundet frem til at jeg skal have hvalp fra, er klar.

 

Den blev så født 4. maj på kennel Nykilde. Jeg har været nede og se den da den kun var en uge gammel.... den så sød ud:hjerte:

 

http://www.kennel-nykilde.dk/side.asp?Id=71439

 

Hvis nogen (mod forventning ) skulle have lyst til at studere hundene i stamtavlen yderligere er der rig mulighed:

 

https://www.facebook.com/per.baun

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det var heldigt for jeg er temmelig kræsen. Det er ikke så svært at købe en FT Spaniel med en formidabel stamtavle, hvis man bare kigger efter FTCH'er osv.

 

Men, jeg ønsker en hund, som ikke er lavet primært til at vinde markprøver, men også med andre helt essentielle kvalifikationer. Ikke at det på nogen måde er modsatrettet, men det er ikke en selvfølge at en markprøve vinder er super let at træne, har et godt udviklet tænd og sluk gen, er så glad ved at apportere at man kan bruge det som belønning og at den er gennemsund og lever længe.

 

Hanhunden der er brugt, FTW Beechbrook Drake af Nykilde, er en gammel hund på 11 år og "still going strong". Jeg har på jagter, på træningspladser og på markprøver set en del gode hunde efter ham og så er hans alder i sig selv en væsentlig kvalifikation.

 

Tæven er et mere ubeskrevet blad, men den er ud af en tævelinje, som man vist ikke finder meget bedre til både træning, jagt og markprøver.

 

Der er lavet 2 kuld tidligere hvor denne hanhund er parret ind på tævelinjen og det har givet stabile og fine hunde, så jeg tror på projektet. Hunde som er lette at arbejde med først og fremmest - og som vil gå på jagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Irriterende med sådan en streg i regningen, men trods alt rart at du fandt et nyt kuld så hurtigt. Hvornår/ hvordan finder du ud af hvilken hvalp du skal have?.

 

Jeg har aftalt med opdrætteren at jeg skal vælge som 2. vælger, når de er ca 7 uger. Dvs. Omkring sct. Hans

 

Jeg går efter en hvalp som vil bære på noget, en der kan købes med godbider og en der er bevægelig og kontaktsøgende. Det er svært at se bort fra farver og symetriske aftegninger - altså udseende, men jeg prøver at finde den som jeg tror bliver min bedste jagthund.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg var nede hos Kennel Nykilde i går for at se kuldet som jeg skal have en tævehvalp fra.

 

Der er 4 uger og et par dage nu. Så hvad kan man se? Jo, men kan se om kuldet udvikler sig som det skal, om hvalpene er ensartede, jævnbyrdige, aktive, virker sunde og raske og om de spiser godt og om det de kommer af med også ser ok ud.

 

Jeg skal jo have en tæve. Dem er der 4 af og man vil jo gerne kigge nærmere på dem og begynde at danne sig et indtryk af hver enkelt, og måske finde ...favoritter, men det kunne jeg heldigvis ikke. Heldigvis fordi det viser at der er en høj ensartet kvalitet. Alle var super dejlige. De kæmper og knurrer. Den ene oven på den anden og et øjeblik efter omvendt. Ingen trækker sig over i hjørnerne. Ingen virker tryggede eller opgivende. Det blev også understreget af at alle gik frisk til foderet, da der blev serveret i 2 skåle til 9 hvalpe. Passende kamp om at komme til fadet. En fornøjelse at se et godt kuld Springere - og endnu herligere fordi jeg skal have en af den.

 

Jeg har leget lidt med stamtavlen og lagt billeder ind af anerne.

StambogmbillederBillede13_zps4c3530ed.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke nogle smukke hunde. :lun: Glæder mig til at se din kommende hvalp.

 

Ja ikke? Og så er det jo lidt sjovt at racen slet ikke kan udstilles fordi man altså ikke vil avle efter udseende! men nu er skønhed jo i høj grad afhængig af øjet som ser. Og en del Spaniel dommere ville nok ikke kalde dem kønne :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Trinse
Ja ikke? Og så er det jo lidt sjovt at racen slet ikke kan udstilles fordi man altså ikke vil avle efter udseende! men nu er skønhed jo i høj grad afhængig af øjet som ser. Og en del Spaniel dommere ville nok ikke kalde dem kønne :-)

 

Nej, sådan en type ville nok ikke klare sig så godt på en udstilling. :lol: Men personligt synes jeg ikke, der er noget smukkere, end en hund, der laver det arbejde, den er født til. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Så var vi nede på Kennel Nykilde for at vælge hvilken hvalp der skal være vores.

 

Det var heldigvis svært. Herligt kuld med 9 skønne FT Spaniel hvalpe i god kondition, dejlig frimodige og kontaktsøgende.... Hvalpe som tydeligvis har været i "hænder" det sidste 7 urger. Tak til familien Olsen.

 

Vi kom lige til fodertid. Jens er jo meget optaget af at fodre optimalt og middagen bestod af halvt rå-foder og halvt fuldfoder. Der blev fodret i 3 skåle. Hvalpene blev lukket ud på græs, hvor Jens fløjtede hvalpene til sig og satte foderskålene på græsset. Alle hvalpe gik til makronerne og der var spist op på mindre end 5 minutter.

 

 

hvalpe16_zps7f0a2669.jpg

 

Så satte vi os ned og pjattede med 9 livlige velformede og aktive hvalpe. Umuligt at kende den ene fra den anden. Et virvar af pletter - sorte - brune - hvide.

 

hvalpe4_zps8cbf502e.jpg

 

hvalpe5_zps18383bf4.jpg

 

hvalpe11_zps5227916d.jpg

 

hvalpe14_zps71a01925.jpg

 

hvalpe15_zps376778b8.jpg

 

 

Vi skal jo have en tæve så det var dem vi, efter bedste evne, prøvede at koncentrere os om. Men det var ikke let. Flere skønne hvalpe blev samlet op studeret og fundet "dejlig" - vent om - hanhund, Ned på græsset igen.

 

Sluttelig stod valget mellem 2 skønne jomfruer. En sort hvid og en Brun hvid. Begge kontaktsøgende, rolige når man tog dem op og livlige på græsset. Begge kom på fløjte/kald og begge kunne smelte hjerter. Og begge er så, så, så smukke.

 

Men vi skulle jo vælge og det blev den sort hvide. Der er ingen tvivl om at den brun hvide, ville have været præcis så dejlig.

 

 

hvalpe18_zps122591ef.jpg

 

maggie2_zpsf5fce871.jpg

 

 

hvalpe19_zpsa2f8eadc.jpg

 

De fleste hvalpe er solgt her en uge før de er klar til at flytte hjemmefra, men 2 hanner kan stadig købes - og hvis nogen er i tvivl kan jeg anbefale dette kuld!

 

Og stamtavlen...

StambogforMaggie02_zps9f425ff1.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...