Hop til indhold

Så er det vitterligt


PBC
 Share

Recommended Posts

  • Svar 215
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg ved jo dels godt at lyden er ringe ig at billederne er ringe for vi er langt væk, men jeg tænkte at nogen måske ville synes det var sjovt at se hvalpetræning i dirigering. Og igen en øvelse som styrker kontakt og samarbejde.mdet gååår jo slet ikke hvis ikke Maggie gerne vil. Det er i øvelser som disse, hvor hunden er i afstand at samarbejde og kommunikation skal virke...............

 

og det gør det da. Maggie er nok lidt tidligere igang med denne type øvelser end mine tidligere hunde. Tilgengæld har jeg minimeret lineføring, fvf og gå pænt træning til meget korte sekvenser, hvor jeg tidligere har haft travlt med at få disse øvelser hurtigt på plads. Jeg har sværere ved at lave disse øvelser sjove for Maggie, så derfor udskydes de lidt, men de skal nu nok komme på plads, før Working Tests, kvalifikationsprøver og markprøver skal prøves.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

Maggie blev 9 måneder 4. februar – og vi har nu startet den egentlige ”grundtræning” til at hun kan blive en rigtig god og velopdragen ”Jagtspaniel”.

 

Jeg har for en tid droppet den sædvanlige jagtforening, som for første gang nogensinde, har henlagt træningen til en ridehal – altså indendørs. Det fatter jeg ikke noget af og vil ikke være med.

 

Så jeg har tilmeldt mig et lille hold på 5-6 ekvipager i privat regi. Det fungerer fint – instruktøren er erfaren Labrador-træner , Spaniel-træner og mangeårig dommer på markprøver i begge dele også. Så han kender da i hvert fald slutmålet.

 

Nyt for mig er også at få en træner, som har gennemtænkt alle detaljer – altså ikke bare hvad man skal gøre, men også hvorfor. Og mange gode små fif og ideer, kommer der også.

 

Blot et lille eksempel i dirigeringstræning. Hvis du har hunden sat af fx 10 m fra dig og der ligger en blind dummy yderligere 20 m bagude og man er nået dertil, at man smider en dummy ud til fx ens højre side (som distraktion) og så vil kommandere hunden ”go back” efter den blindt udlagte – går det noget lettere, hvis man bruger venstre arm til ”go back” signal – altså modsat af den side man har kastet distraktions dummyen ud til – og den bagud lagte dummy i medvind naturligvis.

 

Han har masser af den slags små og store fif – og de virker - Dejligt, det er flere år siden jeg har oplevet den slags instruktion.

 

Og så var Maggie for første gang rigtig i sneen 6. februar. herligt

 

maggie%203_zpsastm8tdx.jpg

maggie%2013_zpszlefdbhd.jpg

maggie%208_zpszqgpjcxj.jpg

maggie%2011_zpsdlhreavn.jpg

maggie%207_zpseas4bibe.jpg

Og så lige et portræt af begge hundene

maggie%20og%20bonnie%202_zpsybg5no61.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Altid dejligt når man får nye/andre vinkler på det man laver :5up: Og super billeder, herlig hund!

 

Ja, de sidste 10 år har jeg nærmest trænet i jagtforeningen for at have passende distraktioner under træningen - og så for det sociale. Så har jeg prøvet at ignorere hvordan trænerne har håndteret nye hunde/hvalpe ejere og ignoreret gamle, dårlige råd og dårligt planlagt træning.

 

Det er ret befriende så at opleve en inspirerende åben og god instruktion, hvor man bliver præsenteret for brugbare metoder, som man kan bruge, hvis man vil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor vil du ikke træne i en ridehal? altså er det ikke bare i en lille periode?

 

Kan du med en 9mdr gammel springer sætte hende af gå, 20m væk, kaste en dummy til højre og dirigere hende "back"?

Eller hvad det bare et eksempel?

 

Det er det vi arbejder på og hun kunne igår :-) - men jeg går nu ikke 20 m væk kun - 5-10 m - det var dummyen der var 20 m bagude :-)

 

Man kan sagtens træne i en ridehal, men jeg mener det er langt bedre ude i det fri hvis hunden skal lære at bruge fært og vind fra fx dummy der skal apporteres - og det skal den jo altså.

 

Hvis du går lidt bagud i denne tråd vil du se (film) de første rigtige dirrigeringsøvelser da Maggie var 7 mdr. Før det havde vi blot trænet "go back" på tabte dummyer og lige tilbage, men også i mørke og medvind det er god træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja der er jo ligeså mange meninger om rækkefølge, modenhed og hvad man skal og ikke skal som der er trænere.

 

Jeg følger David Lisetts meget grundige trænings videoer 1-2-3-4. Det er 300 minutter ialt, men alle relevante detaljer. Selvfølgelig vurderer jeg også på min egen hunds modenhed, men DL har lavet videoerne til brug for folk som mig og jeg tror hans resultater med både Retrieve og Spaniels taler for sig selv, så helt tosset tror jeg ikke det er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Maggie er faktisk utrolig "steady " efter sin alder. Her træner jeg Maggie i steadynes og mig selv i ikke at kigge på hende hele tiden, når hun er sat af. Min træner gør meget ud af

at man stresser hundene hvis man stirrer på dem konstant, når de er sat af. Som han siger, når du tager øjenkontakt forventer hunden jo at den snart får signal til et eller andet

 

 

[video=youtube_share;Y0PRxSagGn0]

Link til indlæg
Del på andre sites

Maggie er faktisk utrolig "steady " efter sin alder. Her træner jeg Maggie i steadynes og mig selv i ikke at kigge på hende hele tiden, når hun er sat af. Min træner gør meget ud af

at man stresser hundene hvis man stirrer på dem konstant, når de er sat af. Som han siger, når du tager øjenkontakt forventer hunden jo at den snart får signal til et eller andet

 

 

[video=youtube_share;Y0PRxSagGn0]

 

Rigtig god pointe! Den vil jeg lige tage med mig. Jeg er slem til at "holde øje"

Link til indlæg
Del på andre sites

Maggie er faktisk utrolig "steady " efter sin alder. Her træner jeg Maggie i steadynes og mig selv i ikke at kigge på hende hele tiden, når hun er sat af. Min træner gør meget ud af

at man stresser hundene hvis man stirrer på dem konstant, når de er sat af. Som han siger, når du tager øjenkontakt forventer hunden jo at den snart får signal til et eller andet

 

Din træner har skam ret, ro på post er meget givende for både handler og hund. Især når du nu har to at veksle imellem, der er intet mere forvirrende for en hund end at få kontakt til ejer uden at der sker noget, når der er en forventning fra hundes side af at der sker noget når der er kontakt..

 

Det er lidt sjovt med labbedellen for hun søger meget øjenkontakt i hverdagen, det er ikke noget vi har lært hende, heller ikke ubevist. Hele kuldet hun kommer fra gør det, og opdrætter har aldrig oplevet så intense hvalpe før. Men det kuld skulle heller aldrig have været lavet, alt gik galt der kunne gå galt med dem...:lol:

 

Nu skal hun så til at lære ringtræning fandt jeg ud af igår, da min mor gerne vil prøve hende af på et skue. Og syntes det kunne være en super ide at jeg trak æslet rundt, jeg har dog mine tanker om hvor galt det kan gå i sådan en situation..:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtig god pointe! Den vil jeg lige tage med mig. Jeg er slem til at "holde øje"

 

jeg må sige at for første gang i flere år har jeg nu en træner som faktisk har gennemtænkt hundetrææning så han kan videregive vigtige punkter, som ovennævnte. Og jeg har sat mig for at prøve virkelig at samle pointer op og arbejde med dem i stedet for blot at gøre som jeg plejer. Rigtig spændende måde at bruge en ny hund på �

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Så lykkedes det at lokke Conni (min smukke kone) med ud og filme Maggie, når jeg træner hende.

Maggie på 10 måneder trænes i søg, stop, go back og apportering.

Jeg starter med Maggie i sit ved mig. Så kaster jeg en dummy bagud, hvorefter Maggie sendes i søg fremad.

Jeg planter en lille apport (uset af Maggie), som hun finder tæt på mig. Efter den er afleveret, sendes Maggie i Go Back på den først udkastede dummy.

Efter den er afleveret, sendes Maggie i søg igen. Hun finder endnu en plantet dummy tæt på mig og lidt senere får hun stop signal og der belønnes med en kastet dummy, som Maggie henter til mig.

Glad hund og glad mand og slut.

 

<span class="text_exposed_show" style="display: inline;">[video=youtube_share;0LQBOPVwWJw]

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja Maggie er dygtig. Ikke noget jeg kan tage æren for. Det ligger i opdrætternes konstante og målrettede arbejde gennem mange mange år.

 

Det søg Maggie viser, er ikke noget der kan læres. Det er lidt som de stående fuglehundes stand. Det er medfødt. Jeg vil ikke engang sige det skal "sættes i rammer" - mere at man skal undgå at ødelægge det. Stort set alle Ft Spaniel hvalpe, kan dette søg, men hvis de kommer i hænderne på ejere, som ikke ved hvad det skal bruges til, bliver det ret hurtigt ødelagt og hvalpen løber længere og længere ud og i mere og mere lige linjer. Og det korte krudsedulle søg foran og til siden for føreren bliver ødelagt. Man får en hund som jager stort og alt muligt, hvilket heller ikke "ikke jægere" er tjent med. den kan man jo ikke lade løbe løs nogen steder!

 

Man skal vedligeholde det korte søg, ved at hvalpen og unghunden spontant finder belønninger (tennisbolde, små dummyer og endda godbider) tæt på en. Det er derfor jeg planter en lille dummy, som Maggie finder 2 gange. Imponerende at hun fanger færten af den lille dummy på meters afstand og næsen fører hende hen til dummyen. Det er det der skal ende med at hun finder fasaner, men det vigtige er at hun ikke bare drøner omkring, men at hovedet og næse er sat på "tændt", der skal findes noget.

 

Det jeg skal lære hende er almindelig lydighed og kontakt. Kontakt før hun går i søg og kontakt før de apporteringer hun sendes på.

 

Og så dirigering - altså at jeg kan sende hende ud i et givent område og søge. Det er dirigering jeg forsøger at træne med den dummy jeg fra starten smider bagud, men det er tydeligt at Maggie har markeret den og husket den, så det bliver ikke rigtig dirigering.

 

Maggie er dygtig og dejlig, men der er lang vej fra at kunne kunsten på tomme erhvervsgrunde i fin modvind, uden videre fært og så til at lave samme præstation i fasansåter, med hunde på alle sider og skud og masse af fært.

 

Jeg har trænet Maggie i 8 måneder, fra hun var 2 til hun er 10 nu. de næste 6-8 måneder skal målrettes, at hun kan de samme ting under stress og max maximale distraktioner - og så skal dirigering gøres mere præcis.

 

Jeg skal i kaningård i denne måned og til træningsmarkprøve i april - og så skal der trænes vand og dirigering hen over sommeren.

 

Jagt og prøver starter i oktober - november, hvis hun eller også er moden mentalt - det er hun bestemt ikke nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

@Amocca selvom jeg nu har haft 5 FT Spaniels imponeres jeg af hvad de har med hjemmefra

 

Jeg er lige begyndt at arbejde med søget, og selvom hun går vel rigeligt stort (hun er sin mors datter), så forundres jeg over, at hun "bare gør det"... det er sindssygt fascinerende, at hun helt naturligt har det liggende i rygsækken...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lige begyndt at arbejde med søget, og selvom hun går vel rigeligt stort (hun er sin mors datter), så forundres jeg over, at hun "bare gør det"... det er sindssygt fascinerende, at hun helt naturligt har det liggende i rygsækken...

 

@Amocca - nu er du jo i gode hænder hos Sanne A., men jeg køber altså ikke at moderens eventuelle uvaner med at søge lidt stort, automatisk betyder at datteren, må gøre lige så. Alle FT spaniels vil søge for stort, hvis de får lov, vil jeg tro.

 

En hvalp på 5 måneder, skal altså holdes noget tættere end Maggie (på 10 måneder) går på filmen, vil jeg mene. Egentlig behøver man jo ikke træne søge træning - for det kan hvalpen jo allerede. Det man skal træne er, at de søger for en.

 

På filmen går jeg stort set ligeud mod vinden, men det er aht. fotografen. Ellers skifter jeg konstant retning for at Maggie skal vænne sig til hele tiden at følge mig. dvs efter 20 m ligeud går jeg 45 grader til venstre og efter 30 m i den retning 90 grader til højre osv. Altså, så vi stadig har vinden ind primart forfra, men så Maggie aldrig bare ved hvor jeg er - og jeg går også lidt bagud, hvis hun går frem - hun skal ligesom være vant til at hente mig med, hvis du forstår. Kommer hun ikke ind og henter mig står jeg stille - eller går bagud. Vil hun frem, må hun hente mig.

 

Alle dummyer, som hvalpen finder, skal findes tæt på dig (så der er noget at søge efter der) og gerne ifbm at hun "henter dig. Når du nærmer dig et sted, hvor det kunne være godt at plante en lille dummy eller tennisbold, så gør dig klar til at plante den, når hvalpen er på vej væk. Stå så lidt stille 1-2 m før dummyen, så er der en god chance for at hvalpen netop får fært, når den er tilbage for at hente dig. Belønning for at arbejde tæt og hente dig er et fantastisk fund af en tennisbold.

 

I filmen er jeg heldig 2 gange, med at Maggie netop kommer tilbage til mig - og mellem mig og dummyen får fært af den lille dummy, jeg har plantet. Man kan ikke være heldig hver gang, men når det lykkes er det rigtig fint.

 

Og husk så ikke noget søg i nogen form for medvind - for det vil absolut få hende til at søge længere ud. Det kommer først langt senere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...