Hop til indhold

Så er det vitterligt


PBC
 Share

Recommended Posts

Men er det ikke utroligt at en voksen mand, som har ført Spaniels på 100 vis af jagter bliver rystende nervøs og glemmer indlysende ting, bare fordi der er en dommer og lidt tilskuere. Jeg fatter det ikke. Jeg kan mageligt holde foredrag for 100 jægere, urtosser eller IT folk uden at blive nervøs, men skal jef føre hund på prøve eller skyde en buk sveder jeg og er nervøs. :roll:

 

Tillykke til dig og Maggie! Nervøsitet kan jo også være positivt og skærpe sanserne.. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 215
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Men er det ikke utroligt at en voksen mand, som har ført Spaniels på 100 vis af jagter bliver rystende nervøs og glemmer indlysende ting, bare fordi der er en dommer og lidt tilskuere. Jeg fatter det ikke. Jeg kan mageligt holde foredrag for 100 jægere, urtosser eller IT folk uden at blive nervøs, men skal jef føre hund på prøve eller skyde en buk sveder jeg og er nervøs. :roll:

 

Nej, det er jo faktisk helt som det skal være. Jeg ville være nervøs hvis du IKKE var nervøs! Det her er bare et udtryk for at du elsker din sport:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Enig med Anne man må gerne være nervøs selvom man har gjort det i mange år, du står jo lige der her og nu og du elsker det du gør, lige her og nu. :5up: Synes det er dejligt at folk der har gjort ting hundredvis af gange stadigvæk kan være nervøs, fordi du går op i det med liv og sjæl ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med Anne man må gerne være nervøs selvom man har gjort det i mange år, du står jo lige der her og nu og du elsker det du gør, lige her og nu. :5up: Synes det er dejligt at folk der har gjort ting hundredvis af gange stadigvæk kan være nervøs, fordi du går op i det med liv og sjæl ;-)

 

Præcis!!

 

PBC, hvis du en dag er til prøve i Østjylland (eller det nordlige Sønderjylland), så giv et pip. Jeg kunne godt tænke mig at se det på nært hold, og forstå hvad det går ud på:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja så skulle du jo have været der i lørdags for Jensgård ligger jo ved Snaptun, du ved på sydsiden af Horsens fjord.

 

der er kun en WT tilbage i år og det er på Lolland Falster.

 

Det næste dercskercer jo at markprøverne går igang og der er mange - 25 eller mere hver vinter. Her går man samlet rundt i terrænet og der er ikke altid så let at se hvad der sker, men det er som regel hyggeligt og super flotte områder. Det foregår jo som rigtig jagt, hvor der skydes fugle.

 

Måske kommer der en Spanieldag og det skal nok være i Jylland denne gang. Der plejer også at være WT og god mulighed for tilskuere.

 

Jeg siger til hvis der kommer noget, som kunne være relevant.

 

her kan du se min lille reportage fra sidste Spaniel dag

 

http://www.baunspaniels.dk/420102717

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Hvor gammel skal en FT Spaniel være før den er fysisk "færdigudviklet"?

 

Maggie blev 2 år 4. maj 2016 og jeg har hele foråret trænet i ret hårdt terræn (bakker, grøfter, kløfter, brombær osv) sammen med 4-6 andre Spaniel ejere. Det har uden tvivl været med til at udvikle smidighed og muskulatur.

 

Efter dette har jeg, hen over sommeren, satset på lidt løb ved cykel og meget arbejde i vand. Tre - fire gange ugentligt har jeg sikret at Maggie har arbejdet i vand. Ikke længe - bare 10-20 minutter kombineret med søg i siv, pil og krat.

 

Maggie har taget 1 kg på, fra 15 til 16 kg, siden februar (hvor hun jo var 22 måneder) og til nu er 26 måneder - og det er helt primært muskler.

 

Frem mod Maggies første rigtige jagtsæson - 2017, hvor hun vil blive meget brugt, vil jeg fortsat træne i vand, men suppleret med søge-træning. Ikke for at lære hende at søge, for det kan hun, men for at træne hende fysisk og træne stop og kontakt - også hvor der er fasaner :-)

I dag på engen, som grænser op til et nøddehegn, havde Maggie helt klart spottet at der var noget interessant oppe nøddehegnet - og det var ikke bare nødder:

 

Maggie%2011_zps2wti5lsj.jpg

 

Maggie%206_zpskpn7chax.jpg

 

Og så synes jeg faktisk somme tider at sort hvide billeder bare giver hunden lidt mere

 

Maggie%20sort%20hvid_zps3qm2pcwx.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er nu flot :5up:

 

Tak. Ja, utroligt hvad man kan lave uden udstillinger:engel:

 

Det er en nydelse flere gange dagligt at se Maggie bevæge sig på marken, når hun arbejder. Den glade hale, de muskuløse smidige og meget effektive bevægelser. Hun er bare skøn.

 

Selvom jeg jo godt ved hvad disse ret små hunde kan præstere er jeg til stadighed imponeret over hvor adræte, hurtige og smidige de er. Jeg tror at netop det at de arbejder så smidigt og effektivt gør at de kan arbejde i timevis i hårdt terræn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Tak. Ja, utroligt hvad man kan lave uden udstillinger:engel:

 

Det er en nydelse flere gange dagligt at se Maggie bevæge sig på marken, når hun arbejder. Den glade hale, de muskuløse smidige og meget effektive bevægelser. Hun er bare skøn.

 

Selvom jeg jo godt ved hvad disse ret små hunde kan præstere er jeg til stadighed imponeret over hvor adræte, hurtige og smidige de er. Jeg tror at netop det at de arbejder så smidigt og effektivt gør at de kan arbejde i timevis i hårdt terræn.

De er super smukke dine hunde :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja gid alle racer var sådan.

 

Det bliver vi ikke uenige om. Det er sådan det skal gøres.

 

Jeg trir bare det desværre er svært med racer der appelerer til folk der ikke vil bruge dem som brugshunde fx Spaniels fordi decer så kønne, Retrievere fordi de er så rare osv. Hønsehundene er lidt forskånet for dette, mens fx Settere lider under det - er jo også så umanerlig kønne..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...

Så sluttede Maggies første "rigtige" jagtsæson. En sæson hvor Maggie er blevet brugt flittigt på mange jagter - og også blevet brugt all round, til hvad jeg nu bruger mine jagthunde til. Slut fordi Maggie i dag kom i løbetid - og derfor ikke bliver klar til jagt igen før inde i februar.

 

Maggie har vist, at det betydelige potentiale hun viste fra begyndelsen, betød, at hun har udviklet sig til en super god og dejlig jagthund. Hun ved hvad det går ud på. Hun finder de fasaner der er at finde indenfor vores drev og hun apporterer med stor vilje, passion og ihærdighed, de fugle jeg beder hende om. Og som alle gode jagthundefolk, kan jeg også prale af at hun har fundet fugle, som var opgivet af andre gode hunde 1f642.png:-)

 

Maggie var en smule på jagt sidste sæson. Lige så meget for at jeg kunne danne mig et billede af hvad jeg havde at arbejde med og for at vænne hende til miljøet.

 

Herefter blev der trænet rigtig meget i foråret. Hun var med på 3 træningsmarkprøver og 3 WT. En vinderplacering, en ikke bestået og en bestået. Så jeg tror man kan sige, hun var klar til jagt.

 

Jeg er ikke i tvivl om at jeg har en super jagthund de næste mange år. Jeg må takke kennel Nykilde for at have leveret en dejlig jagthund.

 

Skal jeg nævne en ting hun gør bedre end de tidligere FT Springere jeg har haft, må det blive dirigering. Ikke mindst takket være god støtte og vejledning fra Ole Dam, kennel fuglevig, har jeg lært mere om hvordan og hvad man træner omkring dette - og det har givet pote.

 

Maggie er den mest ivrige FT Springer jeg har haft. Det betyder at hun virkelig går til makronerne, men også at man skal passe lidt på hende, så hun ikke slider sig selv op. Hun har ret svært ved at gå i line på jagter, hvor dette kræves og hun kan slippe et "yes" når hun sendes. Jagtlig er det uden betydning, men som prøvehund har hun ingen stor fremtid.

 

Jeg havde håbet at kunne tage et kuld på Maggie her i foråret, men det må jeg droppe, da tiden ikke er til det. I stedet skal jeg nok bare ud og finde en hvalp. Det går nok også. Der er jo super mange dygtige FT Springere og en fin genmasse i DK. Maggie bliver 3 år til Maj.

 

Bonnie bliver 12 år til april og har ikke være ret meget på jagt i denne sæson. Hun er ellers i fin kondition og vil og kan sagtens, men desværre svigter både syns og høre sanserne hende, så man skal være meget oppe på dupperne for at hjælpe hende. 2-3 såter klarer hun stadig fint. Det er nok helt sikkert hendes sidste jagtsæson.

 

Maggie%204_zpsk8pmykqw.jpg

 

Maggie%203_zpsicckuuvq.jpg

 

Maggie%201_zpstmtn7ibm.jpg

 

maggie%20og%20bonnie%202_zpsybg5no61.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...