Hop til indhold

afstand "bliv"


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Fløjten bruges til kommandoer, og ikke andet. Det burde vel også være nok i sig selv med hjemkald, stopfløjt, områdefløjt osv.

At blande belønning ind i den gang fløjteri, giver vist ikke andet end forvirring.

 

Hertil kommer at arbejdet i sig selv, er belønning for hunden....

 

Det sidste er lidt let købt, når udgangspunktet er en ytring som "det kan man sagtens"........ ja det kan man jo så bare ikke.... ikke sandt :blink:

 

Mente nu ikke hvad I brugte som signal/kommando, men hvordan i markerer/belønner normalt? Men nu har Ninjamor jo fortalt om fjernbetjent klikker i halsbåndet, så er det jo løst! Smart, vidste ikke det fandtes!

 

Nej, du kan ikke - fordi der ikke findes en metodik. Men ligesom med min handling, så er det ikke klikkertræningen i sig der sætter begrænsningen, men mangel på udarbejdet metodik. Så jo, du kan sige at i dag kan du ikke indlære det du vil vha. klikkertræning - da der ikke findes en metodik. Men IMO er det noget helt andet end at sige at klikkertræning ikke kan bruges til det!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 110
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ja jeg ved ikke hvad det kaldes i træningstermer. Hund i dæk/sit/stå og fører arbejder sig på afstand uden hunden følger med.

 

Jeg har to spørgsmål.

Er det generelt en fordel at bruge klikkeren til denne øvelse?

Hvis ja, hvornår klikkes der så?

 

Jeg har tænkt at klikket falder mens jeg er på afstand, fordi det er den situation jeg belønner og jeg går så ind og giver belønningen efterfølgende. Men bør klikket først falde når jeg igen er inde ved hunden?

 

Hvordan gør I og hvorfor?

 

Vi belønner når vi kommer "hjem" til hunden igen, og bruger iøvrigt ikke klikker. Det synes jeg selv giver mening, fordi øvelsen for os først slutter, når vi er inde ved hunden igen.

 

Her fungerer "bliv" fint, både i sit og dæk (dæk er her i sig selv indlært som en blivende position, altså dæk og bliv liggende indtil der skal ske noget nyt)

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg sidder og arbejder på en kursusplan for klikkerhold lige nu, sætter det jo gang i mange tanker... :lol: En misforståelse jeg tit møder omkring klikkertræning er, at mange tror at klikkertræning er lig med et helt oplæg til hvordan man indlærer forskellige øvelser. Og det er det jo ikke! Klikkertræning er ikke hverken mere eller mindre end en måde at træne på, en træningsfilosofi, en træningsform. Klikkertræning kan egentlig ikke andet end at kommunikere - hvad man så vælger at kommunikere, er op til en selv som træner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger min klikker til indlæring, og når jeg begynder at have afstand på som i en sit under gang, så har jeg jo typisk en kommando på, og så er klikkeren ikke en del af arbejdet med den øvelse længere.

 

Når min hund har en grundlæggende forståelse for øvelsen, så gør jeg alt hvad jeg kan for at provokere den til at forlade positionen(jeg vil gerne have fejl, for at den skal se at det ikke giver noget at forlade positionen). Sker det, så bliver hun fejlmeldt(Cassi ved at ordet "forkert" betyder at hun ikke gør det jeg ønskede af hende og så er hun klar til at forsøge igen med det samme). Bliver hun i positionen får hun en fantastisk belønning.

 

Indtil nu er noget af det vildeste jeg har gjort at sætte hende foran en væg og så kaste bordtennisbolde over hovedet på hende.

 

Jeg er egentlig ret sikker på at det jeg bruger meget tid på er det de "kloge hoveder" kalder for proofing.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay.. Til orientering hører jeg ikke ind under "klikkerfolket", jeg anvender ofte, men langt fra altid, klikker. Alligevel eller måske netop derfor, vil jeg påstå at du kan indlære alt der er fysisk muligt for en hund vha. klikker.

En manual får du ikke, den ville kun kunne blive overordnet og ikke individuelt tilpasset, men du kan jo komme til Sjælland ;-)

Jeg har egentlig aldrig set dig som en del af klikkerfolket heller. Og der er ikke lagt noget som helst negativt i ordet, eller det ikke at høre til heller.

Det er bare en kasse, og jeg fungerer rigtig godt med kasser og generaliseringer når jeg færdes i, for mig, uvant territorie., Det gør det mere overskueligt for mig.

 

Det er så her, jeg kommer meget i tvivl om, hvorvidt du er godt bevandret i indlæringspsykologien, for der findes svarene jo!

Du klikker for lige netop det moment, som din hund er nået til, det moment du lige netop nu arbejder med, akkurat som du roser eller giver godbid for lige netop det moment din hund er nået til i øvelsen. Der er ikke noget mystisk der.

Den del er jeg helt med på.

 

 

 

Mente nu ikke hvad I brugte som signal/kommando, men hvordan i markerer/belønner normalt?

Med arbejdet... Tro det eller lad være...

Men det fedeste for en hund man har fået startet rigtigt som hvalp, er at få lov at arbejde...Få lov at hente dummyen/fuglen/whatever.

Skinddummyen mister så en lille smule i værdi som belønning, den dag hunden prøver varmt vildt på en rigtig jagt, men alligevel.

Og det er altså bare rigtig svært at toppe

 

Men nu har Ninjamor jo fortalt om fjernbetjent klikker i halsbåndet, så er det jo løst! Smart, vidste ikke det fandtes!

Det gjorde jeg sgu heller ikke... Om jeg ville bruge det, tvivler jeg på. For mange fejlmuligheder med sådan en fjernbetjening.

Nej, du kan ikke - fordi der ikke findes en metodik. Men ligesom med min handling, så er det ikke klikkertræningen i sig der sætter begrænsningen, men mangel på udarbejdet metodik. Så jo, du kan sige at i dag kan du ikke indlære det du vil vha. klikkertræning - da der ikke findes en metodik. Men IMO er det noget helt andet end at sige at klikkertræning ikke kan bruges til det!

AHa!!!!

Og dét du skriver dér, er så også noget helt helt andet end at skrive: "det kan man sagtens". Er vi ikke enige?

Og det er faktisk første gang at nogen har kunnet (eller villet) forklare mig det du lige gør dér (og også lidt tidligere, det har jeg set, men lige de sætninger dér syntes jeg rammer meget godt)

Link til indlæg
Del på andre sites

men dkw er det ikke fordi du har en fastlåst ide om hvad klikkertræning er at du ikke kan se fiduse nu? Når hunden kan en øvelse, som den selvfølgelig har lært tæt på fører først, så behøves klikker eller andet markørsignal ikke rigtig mere og ligeledes kan arbejdet bære en del eller hel lønnen. Det er jo det samme for en agility hund, der får lov at tage tunnellen, når den har fulgt føres anvisninger derhen.

 

Jeg kan virkelig ikke se hvad du efterlyser som ikke allerede er derude? Det er da helt logisk for mig, at man ikke afbryder en jagthund der er stoppet på fløjtesignal ved at klikke og så gå ud og aflevere en godbid for derefter at sende den efter apporten eller videre på søg. Det ville jo være dårligt opbygget træning. OG hunden KAN jo allerede sit stopfløjt - ergo- er yderligere markering af hvad der er rigtig ikke nødvendig.

 

Og når belønningerne ligger derude helt tilgængelige for hunden når den gør det rigtigt (finder apporten), så er det jo også omsonst at klikke når hunden finder apporten.

 

Det handler på ingen måde om at klikkertræning mangler noget - korrekt opbygget træning på den måde, uden brug af aversiver eller en masse lokning, ER jo allerede "klikkertræning"...

 

Og med hensyn til at lære at blive, så kan en jagthund ligså vel som alle andre hunde, jo lige så nemt have glæde at en præcis markør - TIL INDLÆRING.:)

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Med arbejdet... Tro det eller lad være...

Men det fedeste for en hund man har fået startet rigtigt som hvalp, er at få lov at arbejde...Få lov at hente dummyen/fuglen/whatever.

Skinddummyen mister så en lille smule i værdi som belønning, den dag hunden prøver varmt vildt på en rigtig jagt, men alligevel.

Og det er altså bare rigtig svært at toppe

Ja, det kender jeg godt, det blev også brugt indenfor agility før i tiden. Og bli'r også stadig brugt indenfor hyrdning, hvor klikkeren kun har vundet indpas ganske få steder - og til få momenter. Så er det svært at undgå delvist korrektionsbaseret træning, hvilket ikke går i spænd med klikkerfilosofien.

 

Det gjorde jeg sgu heller ikke... Om jeg ville bruge det, tvivler jeg på. For mange fejlmuligheder med sådan en fjernbetjening.

Det eneste der kan ske er vel at der ikke kommer et klik..? Hvilket ikke gør den store skade. Jeg er også lidt inde på noget af det Camilse skriver - nr afstanden er så pas stor er adfærden vel så pas godt indlært at klikkeren egentlig er ude af legen...? :vedikke:

 

AHa!!!!

Og dét du skriver dér, er så også noget helt helt andet end at skrive: "det kan man sagtens". Er vi ikke enige?

Og det er faktisk første gang at nogen har kunnet (eller villet) forklare mig det du lige gør dér (og også lidt tidligere, det har jeg set, men lige de sætninger dér syntes jeg rammer meget godt)

Ikke helt enige! :blink: Hvis du siger at du i dag ikke kan bruge klikkertræning til netop den her øvelse, fordi der mangler en metodik - så er jeg enig. Hvis du siger at klikkertræning som sådan ikke kan bruges, så er jeg ikke enig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fløjten bruges til kommandoer, og ikke andet. Det burde vel også være nok i sig selv med hjemkald, stopfløjt, områdefløjt osv.

At blande belønning ind i den gang fløjteri, giver vist ikke andet end forvirring.

 

Hertil kommer at arbejdet i sig selv, er belønning for hunden....

Jeg synes altid, at det er meget interessant at høre om en hundetræningsform, som jeg selv ingen erfaring har med...overhovedet. Ord som "områdefløjt" og "varmt vildt" lyder dejligt eksotiske i mine gamle ører.

 

Men men men - når Hopsa beder om vejledning i forbindelse med "Jeg har tænkt at klikket falder mens jeg er på afstand, fordi det er den situation jeg belønner og jeg går så ind og giver belønningen efterfølgende. Men bør klikket først falde når jeg igen er inde ved hunden?", så falder alle eksotiske træningsformer altså meget ved siden af, uanset hvor spændende de lyder. Det gav Hopsa egentlig også selv udtryk for i et tidligere indlæg, mener jeg. Så derfor er det at skyde lidt over målet at snakke om jagt og 200 m den ene vej og 200 m den anden. Denne tråd handler nok om mere ordinær lydighed og nogle gode fif til, hvordan man kan komme videre i sin træning.

 

Når du og enkelte andre herinde drøfter jagt, så er jeg sikker på, at mange lytter interesseret, inkl. jeg selv. Men pga manglende erfaring med emnet er vi stort set alle lidt afskåret fra at deltage i diskussionen, og det er synd.

 

Til gengæld skriver du noget af det vigtigste i dit indlæg her, nemlig at arbejdet i sig selv er en belønning for hunden. Synet af en hund, der sidder dirrende af længsel efter at komme ud og arbejde, men som udøver en fænomenal selvkontrol, fordi den ved, at den sgutte får lov, hvis den ikke afventer en ganske bestemt kommando - det er næsten det smukkeste i hundetræning.

 

Jeg har bare svært ved at se, at fx ren lydighed kan medføre denne tilstand.....måske fordi jeg har en terrier, for hvem lydighed da kan være meget sjovt, men bestemt ikke meningen med dens liv. Derfor er man/jeg nødt til at gribe til andre belønningsformer end lige selve arbejdet, og det giver helt andre udfordringer end du formentlig har med dine jagthunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis nogen er intereseret i at se hvordan Spaniels arbejder på jagt har FT Klubben for første gang nogensinde lagt hele filmen fra markprøvemesterskabet ud på nettet

 

http://www.ftspaniels.dk/film/

 

det svære er at hundene kun må søge så tæt på føre og skytter at de kan skyde det som jages op, at hunden skal stoppe når den har jaget noget op og at den så altid skal kunne dirigeres ud og apportere uanset om den har markeret at der er fældet fugl.

 

undskyld OT

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak Dina!

 

 

Jeg er ikke på noget plan ift. lydighedstræning og jeg kender ikke til filosofier og fagsprog, jeg kommer nok heller ikke til det, for jeg har aldrig fungeret ret godt med teori og jeg lærer simpelthen ikke noget af at der batles på flest flotte gloser og indviklede strategier.

Jeg havde håbet at denne tråd kunne holdes på et niveau der muliggjorde at jeg kunne tage noget med fra den, frem for at sidde tilbage med følelsen af at blive sat af og ikke være kommet videre, selv om det var præcis det jeg ønskede. Jeg ved godt jeg skrev at tråden var tabt for mig, da jeg blev spurgt i går aftes, det betyder ikke at det ikke ærgrer mig, og det er faktisk ofte sådan det går og grunden til at jeg stort set er stoppet med at spørge om noget.

 

Det skal ikke opfattes som at jeg er træt af at folk ved en masse og udtrykker det, jeg elsker når andre er dygtige og nørdede omkring noget de brænder for. Måske kunne jeg bare godt tænke mig lige at gøre jer opmærksomme på, at når I i den grad kører ud af jeres tangenter og bliver ekstremt detaljeorienterede på jeres eget favoritområde, så mister I altså os andre der netop har brug for pædagogisk rådgivning/vejledning og derfor spørger.

Link til indlæg
Del på andre sites

men dkw er det ikke fordi du har en fastlåst ide om hvad klikkertræning er at du ikke kan se fiduse nu?

Nja... Både og. Jeg har hele vejen igennem sagt at jeg ikke kan SE hvordan det skulle kunne bruges i bl.a. den øvelse Hopsa efterlyste lidt om.

Selvfølgelig har jeg en idé om hvordan jeg bruger klikekren, men det afholder mig ikke fra at læse og lytte og helst se, for det forstår jeg væsentligt mere af end alt det andet.

Og når alle (næsten) klikkerfolk spontant, selvsikkert, og helt uden den mindste tvivl siger at det sagtens kan lade sig gøre, selvfølgelig kan det da dét, og der findes jo klikkertrænede jagthunde i bunkevis (ok lidt en overdrivelse fra min side af men alligevel...)

Ja så undrer det mig virkelig at der aldrig er nogen der kan vise mig hvad, hvem, hvordan, hvorledes osv osv..

Hvis det ér så "sagtens" og "selvfølgeligt"..... hvor er det så henne?

 

Korvis er den eneste jeg lige er stødt ind i, som er kommet med et svar som jeg kan forholde mig til, og som imo ligger i en noget anden boldgade end de flestes....

 

 

Når hunden kan en øvelse, som den selvfølgelig har lært tæt på fører først, så behøves klikker eller andet markørsignal ikke rigtig mere og ligeledes kan arbejdet bære en del eller hel lønnen. Det er jo det samme for en agility hund, der får lov at tage tunnellen, når den har fulgt føres anvisninger derhen.

Nu skriver du selvfølgelig. Og det er alt andet end selvfølgelig for mig. Har skrevet lidt tidligere om at det slet ikke ville give mening at holde hunden tæt på, ved træning af udløbet under en dirigering f.eks. for det indbyder til en masse sjusk du skal til at bøvle med senere....

Indlæring af stop (hvis du starter med en hvalp) giver det heller ikke mening at stå med en klikker. Det giver mere mening for mig at "Kode det ind" ad bagvejen, i ting hunden alligevel gør i løbet af dagen.

Hvis "klikkertræningen" så består i at lade hunden lave udløbet på de afstande der så giver mening, og lade den få fat i dummyen fordi dét er belønningen..... jamen så er det jo ganske almindelig jagthundetræning, som man har gjort det i årevis....

Hvis belønningen er en afstandsbelønning i form af en dummy eller et stykke koldt vildt eller whatever, når den smækker røven i jorden på stopfløjtet, jamen så er vi jo igen inde i ganske almindelig jagthundetræning, som man har gjort det i årevis...

Og så er det jo at jeg virkelig ikke kan se hvad jeg skal bruge klikkeren til? :vedikke:

 

Det er meget sandsynligt at jeg fuldstændig har misforstået et eller andet, og det er virkelig ikke for at være på tværs, men vi er jo et par stykker der i et par år efterhånden har forsøgt at få svar på dén slags hér, og det tætteste jeg er kommet på et svar indtil videre, er dét korvis er kommet med

 

 

Og når belønningerne ligger derude helt tilgængelige for hunden når den gør det rigtigt (finder apporten), så er det jo også omsonst at klikke når hunden finder apporten.

De ligger også tilgængeligt derude, når den ikke gør det rigtigt. Deri ligger så et andet problem, hvis man vil undgå korrigeringer.

 

 

Ikke helt enige! :blink: Hvis du siger at du i dag ikke kan bruge klikkertræning til netop den her øvelse, fordi der mangler en metodik - så er jeg enig. Hvis du siger at klikkertræning som sådan ikke kan bruges, så er jeg ikke enig.

Har jeg besvaret ovenfor, men vi er enige, så vidt min forståelse for det i øjeblikket rækker, i hvertfald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan sagtens forstå hvad du skriver Dina... Men jeg ser ikke jagthundetræning som andet end ganske almindelig lydighedstræning, under markant sværere forhold, og med én stor forskel som ikke gør sig gældende ret mange steder i dag: Worst case, hvis hunden fejler = død hund

Ville være katastrofalt hvis hunden ikke lystrede et stopfløjt efter at have tumlet henover en hare der trykkede sig. Der er mange ting der skal gå galt for at dét scenarie ener med en død hund, men ikke desto mindre sker det jo ind i mellem.

Derfor, tror jeg, har jagthundefolk det også lidt svært ved at slippe hvad de ved virker. Ikke at der ikke er rigtig mange der prøver forskellige ting af. Herunder klikekrtræning. Men jeg har ikke kendskab til nogen der gør det, uden at det "kun" bliver brugt hvor det umiddelbart giver mening, og som regel i kombination med hvad man ved virker i ét eller andet omfang.

 

Fristelserne er store for en jagthund. Og de ér altså lige dér foran hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld Hopsa. Eneste grund til at jeg kørte ud af en tangent, er egentlig fordi jeg også er rimelig handikappet hvad angår dét her med klikker osv. Både luckyluna og Korvis har skrevet noget i de sidste indlæg, der for en gangs skyld var forståelige for mig om emnet. Noget af det vil jeg så lige tænke lidt videre over.

 

Men jeg beklager, jeg lod min nysgerrighed løbe af med mig, og jeg lover dig ikke at gøre det igen i en af dine tråde, medmindre jeg selv har noget at byde ind med. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak Dina!

 

 

Jeg er ikke på noget plan ift. lydighedstræning og jeg kender ikke til filosofier og fagsprog, jeg kommer nok heller ikke til det, for jeg har aldrig fungeret ret godt med teori og jeg lærer simpelthen ikke noget af at der batles på flest flotte gloser og indviklede strategier.

Jeg havde håbet at denne tråd kunne holdes på et niveau der muliggjorde at jeg kunne tage noget med fra den, frem for at sidde tilbage med følelsen af at blive sat af og ikke være kommet videre, selv om det var præcis det jeg ønskede. Jeg ved godt jeg skrev at tråden var tabt for mig, da jeg blev spurgt i går aftes, det betyder ikke at det ikke ærgrer mig, og det er faktisk ofte sådan det går og grunden til at jeg stort set er stoppet med at spørge om noget.

 

Det skal ikke opfattes som at jeg er træt af at folk ved en masse og udtrykker det, jeg elsker når andre er dygtige og nørdede omkring noget de brænder for. Måske kunne jeg bare godt tænke mig lige at gøre jer opmærksomme på, at når I i den grad kører ud af jeres tangenter og bliver ekstremt detaljeorienterede på jeres eget favoritområde, så mister I altså os andre der netop har brug for pædagogisk rådgivning/vejledning og derfor spørger.

 

Sorry igen! :oops: Det blir bare nemt sådan når der diskuteres klikker - klikkertræning ER jo enormt nørdet, detaljeret og struktureret... Skal vi ikke bare starte en anden klikkernørdtråd, så?

Link til indlæg
Del på andre sites

Sorry igen! :oops: Det blir bare nemt sådan når der diskuteres klikker - klikkertræning ER jo enormt nørdet, detaljeret og struktureret... Skal vi ikke bare starte en anden klikkernørdtråd, så?

 

Jep det er jeg med på, jeg efterlyste bare ikke helt konkret viden om klikkertræning, men viden om en konkret øvelse hvor klikker evt. kunne være et redskab ;-)

 

De indlæg der hjælper mig med den specifikke øvelse, drukner desværre i takt med at debatten bliver supernørdet og svarene meget lange.

 

Om I skal starte en anden tråd bestemmer I selv, jeg tror måske det er for sent at trække denne tråd tilbage på sporet, så mit indlæg var mest for at gøre jer opmærksomme på debatformen i fremtiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep det er jeg med på, jeg efterlyste bare ikke helt konkret viden om klikkertræning, men viden om en konkret øvelse hvor klikker evt. kunne være et redskab ;-)
Og et af de svar fik du allerede i #6:
Mht. spørgsmålet om hvornår klikket skal falde, handler det om hvor i øvelsen hunden befinder sig.

Klikket flyttes til at falde, så det passer med hvad hunden har lært, dvs. at når basis sidder og hunde skal til at lære, at man kommer ind til den før ø. er færdig, klikkes der når man er vendt tilbage. Senere klikkes når der lægges de provokationer på, man vil have hunden til at anse for irrelevante.

 

De indlæg der hjælper mig med den specifikke øvelse, drukner desværre i takt med at debatten bliver supernørdet og svarene meget lange.

 

Ærgerligt

 

Om I skal starte en anden tråd bestemmer I selv, jeg tror måske det er for sent at trække denne tråd tilbage på sporet, så mit indlæg var mest for at gøre jer opmærksomme på debatformen i fremtiden.

 

Jeg vil foreslå, at du ved fremtidige spørgsmål frabeder dig andet end helt konkrete svar på spørgsmålene og kun på dem, så skulle det være muligt at slippe for alt det andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og et af de svar fik du allerede i #6:

Ja og jeg klikkede "tak" til det indlæg da jeg fandt det brugbart.

 

Jeg vil foreslå, at du ved fremtidige spørgsmål frabeder dig andet end helt konkrete svar på spørgsmålene og kun på dem, så skulle det være muligt at slippe for alt det andet.

 

Det har jeg ikke lyst til, da der indimellem sagtens kan fremkomme rigtig brugbar information samt interessant debat, når ikke man starter ud med at begrænse folk.

Jeg er ikke klar over om jeg får en reprimande her eller om det er positivt ment det du skriver?

Link til indlæg
Del på andre sites

Snakker vi dæk/sid/stå under gang (kun fører går videre ud i landskabet, mens hund lægger sig/sætter sig/står på kommando)?

 

Eller misforstår jeg dit "problem"?

 

Nej det er helt "dernede" hvor jeg vil dække hunden af og have den til at blive i dæk mens jeg går på afstand, og at den holder dæk til jeg kommer ind og eks. stiller mig ved siden af og giver en ny kommando (plads, fri, osv).

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er helt "dernede" hvor jeg vil dække hunden af og have den til at blive i dæk mens jeg går på afstand, og at den holder dæk til jeg kommer ind og eks. stiller mig ved siden af og giver en ny kommando (plads, fri, osv).

 

En god ting er jo at lære den de der "fristeøvelser", hvor den lærer at det ikke gi'r noget hvis man flytter sig efter godbidden... Nok nemmest hvis du har hunden i sit. Så holder du bare godbidden i en knyttet næve foran hunden, hvor den sandsynligvis vil prøve at komme til godbidden. Når den ikke gør det (og dine knoer muligvis har lidt hudafskrabninger :lol:) vil den med største sandsynlighed begynde at trække hovedet fra den. Og BUM! udløser det et klik/en markering og godbid. Det lærer hunden at "for at opnå noget skal jeg vælge det fra/slippe godbidden". Der er én god grund til "bliv i position". Den skal så trænes indtil hunden forstår det, før man går i gang med at bruge den andre steder, som f.eks. i en "bliv".

Link til indlæg
Del på andre sites

En god ting er jo at lære den de der "fristeøvelser", hvor den lærer at det ikke gi'r noget hvis man flytter sig efter godbidden... Nok nemmest hvis du har hunden i sit. Så holder du bare godbidden i en knyttet næve foran hunden, hvor den sandsynligvis vil prøve at komme til godbidden. Når den ikke gør det (og dine knoer muligvis har lidt hudafskrabninger :lol:) vil den med største sandsynlighed begynde at trække hovedet fra den. Og BUM! udløser det et klik/en markering og godbid. Det lærer hunden at "for at opnå noget skal jeg vælge det fra/slippe godbidden". Der er én god grund til "bliv i position". Den skal så trænes indtil hunden forstår det, før man går i gang med at bruge den andre steder, som f.eks. i en "bliv".

 

Det var det jeg foreslog for 8 sider siden :blink:

Hopsa mener ikke hun kan gøre det fordi hun træner det helt modsatte til udstilling, hvilket jeg fuldt ud forstår. Så derfor er det i netop det her tilfælde mere et spørgsmål om at være bevidst om at servere godbidden strategisk eller belønne bagud med fjernbelønnong.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja og jeg klikkede "tak" til det indlæg da jeg fandt det brugbart.

 

 

 

Det har jeg ikke lyst til, da der indimellem sagtens kan fremkomme rigtig brugbar information samt interessant debat, når ikke man starter ud med at begrænse folk.

Jeg er ikke klar over om jeg får en reprimande her eller om det er positivt ment det du skriver?

 

 

Jeg synes ikke jeg plejer at reprimandere andre og det var et neutralt ment forslag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er helt "dernede" hvor jeg vil dække hunden af og have den til at blive i dæk mens jeg går på afstand, og at den holder dæk til jeg kommer ind og eks. stiller mig ved siden af og giver en ny kommando (plads, fri, osv).

Nu ved jeg jo af gode grunde ikke, hvor du lizzåm er i træningen af denne øvelse, men jeg ville i dit sted nok bruge et par dage på at indøve øjeblikkelig dæk - fra alle positioner. Det kan være, når du kommer gående inde i huset og vupti - giver et dæk-tegn med hånden samtidig med en dæk-kommando. Når den sidder, ville jeg øve det samme uden for i haven.

 

Kan han øjeblikkelig smække sin lille vom i græsset, så er du nået så langt, at målet faktisk er i sigte.

 

Jeg ville så efter en dæk-kommando tage et enkelt skridt til højre. Hvis han ikke rejser sig, får han et kys i panden og I går videre og gentager dæk-øvelsen. Nu går du et skridt fremad - og hurtigt tilbage til ham igen. Er han blevet liggende, må der LEGES. Du kan hoppe rundt eller kaste en bold eller gå Chaplin-fjoget, bare han kommer til at "grine" og nyde dit selskab. Leg mellem øvelser giver flere fordele, dels at han jo har fortjent lidt pjank, dels at han kommer op på mærkerne og en hund "på mærkerne" er hurtigere (og mere opmærksom) i den efterfølgende øvelse.

 

Nu er tiden formentlig moden til, at du kan komme gående med ham kiggende dig lige ind i ansigtet (det er jo heste, du holder dig :cool:), give en dæk-kommando og gå et enkelt skridt - og blive stående et brøkdel af et sekund. Herfra er det "bare" at øge afstanden.

 

Om du bruger en klikker eller tungeklik (som når man skal sætte en hest i gang....tror jeg nok), er helt op til dig selv. Jeg ville nok foretrække tunge-klik, for så skal jeg ikke tænke på mine hænder. Når du først kan gå 10-15 skridt ud i landskabet, mens han troligt bliver liggende - så er det sgutte langt til mange, mange flere meter.

 

Go' arbejdslyst & go' vind med projektet (og husk endelig at lege hyppigt imellem øvelserne).

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg jo af gode grunde ikke, hvor du lizzåm er i træningen af denne øvelse, men jeg ville i dit sted nok bruge et par dage på at indøve øjeblikkelig dæk - fra alle positioner. Det kan være, når du kommer gående inde i huset og vupti - giver et dæk-tegn med hånden samtidig med en dæk-kommando. Når den sidder, ville jeg øve det samme uden for i haven.

 

Kan han øjeblikkelig smække sin lille vom i græsset, så er du nået så langt, at målet faktisk er i sigte.

 

Jeg ville så efter en dæk-kommando tage et enkelt skridt til højre. Hvis han ikke rejser sig, får han et kys i panden og I går videre og gentager dæk-øvelsen. Nu går du et skridt fremad - og hurtigt tilbage til ham igen. Er han blevet liggende, må der LEGES. Du kan hoppe rundt eller kaste en bold eller gå Chaplin-fjoget, bare han kommer til at "grine" og nyde dit selskab. Leg mellem øvelser giver flere fordele, dels at han jo har fortjent lidt pjank, dels at han kommer op på mærkerne og en hund "på mærkerne" er hurtigere (og mere opmærksom) i den efterfølgende øvelse.

 

Nu er tiden formentlig moden til, at du kan komme gående med ham kiggende dig lige ind i ansigtet (det er jo heste, du holder dig :cool:), give en dæk-kommando og gå et enkelt skridt - og blive stående et brøkdel af et sekund. Herfra er det "bare" at øge afstanden.

 

Om du bruger en klikker eller tungeklik (som når man skal sætte en hest i gang....tror jeg nok), er helt op til dig selv. Jeg ville nok foretrække tunge-klik, for så skal jeg ikke tænke på mine hænder. Når du først kan gå 10-15 skridt ud i landskabet, mens han troligt bliver liggende - så er det sgutte langt til mange, mange flere meter.

 

Go' arbejdslyst & go' vind med projektet (og husk endelig at lege hyppigt imellem øvelserne).

 

Tak for udførlig opskrift :5up:

Jeg har ikke forsøgt mig ret meget med stillingerne med hunden ved min side og generelt har jeg en udfordring med lineføring. Jeg tror dels det skyldes min absolutte uvidenhed mht. målrettet træning (jeg kommer mest bare i tanke om noget jeg synes kunne være sjovt, og så træner vi det) og dels den her races (eller bare mine hundes) behov for øjenkontakt under arbejdet.

Jeg får et billede af flere fordele ved at gå til værks med afsæt i din beskrivelse her, sammen med Siris tidligere forklaring om at gøre hunden sikker i øvelsen gennem "tryk/træk", men har brug for lige at høre nærmere omkring fordele/ulemper ift. dette med om man har front mod hunden eller ej.

Nogle input der?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...