Hop til indhold

Skab?


Sammy
 Share

Recommended Posts

Benzo har kløet længe (især albuer, forben, mave, bagben og nakke/hoved). Han har været i behandling med antikløestillende (prednisolon) og penicillin (pga de sår (albue og lige over navle) han havde) i en måneds tid og han har fået Advocate pipetter i nakken med en måneds mellemrum. Pt er han medicinfri og har været det siden i fredags - men klør altså stadig lidt. Et par gange om dagen ca. Jeg er blevet lidt rigeligt fokuseret på kløe - men mener altså ikke at han plejer, at klø sig et par gange pr dag og ikke rigtig på forbenene. Kløen er mindre end da han havde sår for lidt over en måned siden og han har ingen sår eller eksem nu.

 

Han er 4 år gammel og normalt rask og sund. Er aldrig syg. Har ikke døjet med pelsproblemer (eller noget som helst andet) før. Hvis den sidste omgang penicillin og prednisolon ikke afhjalp problemet, så skal han i udredning for allergi. Jeg har tidligere haft en allergi hund og selvom jeg godt ved at hvert allergi-forløb er forskelligt, så syn's jeg ikke rigtig at hans symptomer minder om allergi. (og håber bestemt heller ikke at det er det han har!!!).

 

Jeg har aldrig haft en hund med skab - og søger derfor lidt erfaringer med skab og behandlingen heraf - så jeg hører meget gerne fra Jer med personlig erfaring. Hvor længe kløe efter iværksætning af behandling? Var advocate nok til at få has på det? / hvad blev din hund behandlet med og hvor hurtig syntes behandlingen at virke.

 

Hans pels er skinnende blank og altså uden eksem, skæl eller sår...

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine tre fik skab i efteråret - Mingus kløer sig stadig en smule. Han er dog også et skravl, og desuden var antallet af mider ekstremt højt, da han var behandlet med prednisolon inden, så de havde frit spil i flere måneder.

 

De startede alle tre med Advocate, og os mennesker blev behandlet, samt alt der kunne vaskes blev det, resten blev smidt i fryser eller pakket væk (mider kan kun overleve nogle dage ved stuetemperatur uden kontakt med mennesker/dyr). Ret hurtigt derefter blev de to hårdest ramte vasket med Aludex. Den sidste var næsten ikke ramt, sandsynligvis fordi hun ikke kommer i sengen.

 

På trods af adskillige vask med Aludex og dryp med Advocate, har han været så hårdt ramt, at huden har været rigtig lang tid om at hele. Det er ikke mere end et par uger siden at de sidste sår på ørerne kunne nulres af. Han er endelig ved at få pels tilbage omkring snuden.

 

Hans kløe startede i albuer og på poter, derefter hale og ben, og til sidst hoved og ører. Den lille havde primært kløe på maven og i armhuler, og det er også kun her hun har haft hårtab.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Louise_j,

 

Tusind tak for svar! Hjalp Aludex hurtigt på din anden hund?

 

Ved du hvorfor Mingus har kløet så længe efter behandlingen? Er der levende mider stadigvæk eeller er det en allergisk reaktion der er længe om at forsvinde?

 

Blev de diagnosticeret med skrab eller blodprøve?

Link til indlæg
Del på andre sites

Aludex hjalp hurtigt på den lille. Men sårene blev ved med at klø. Hun havde mest sår på poterne. Synes det var svært at vurdere om de klør sig pga. sår eller mider.

 

Mingus har ingen mider, men den allergiske reaktion har taget lang tid om at gå i sig selv. I hvert fald så vidt jeg kan vurdere. Dyrlægen har clearet ham for længe siden mht. karantæne fra andre hunde. Men de hudforandringer der har været (tykke klumper af død hud/mider måske?) har taget lang tid om at forsvinde. Og de har generet meget. Jeg har hjulpet ham med at pille dem af, om det er rigtigt eller forkert ved jeg ikke.

 

Mingus blev diagnosticeret via skrab. Jeg kan læse mig til, at den oftest er negativ, selvom hunden har skab, da de kan være svære at finde. Men Mingus var så massivt inficeret. De andre fik ikke taget skrab, men blot behandlet, da sandsynligheden for at deres kløe stammede fra det samme var så stor.

Link til indlæg
Del på andre sites

De døde mider inde i huden skal jo ud. Og det kløer. Nogle hunde kan også reagere ekstra meget på miderne. Ligesom der er nogen, der reagerer ekstra på flåtbid.

 

OG: skab kommer jo fra syge ræve. Det hjælper ikke noget at skrubbe hunde og hele huset ud- og indvendigt, hvis rævene stadig lister rundt og smider mider.....

 

Så snart man holder op med at give advocate, så kan hundene blive smittet igen..

 

---Silke havde skab sidste år. Også ret voldsomt. Hun har nu fået advocate i 6 måneder. Men jeg vil bede dyrlægen om tre mere. For vi går i skoven hver dag. Og der er stadig skabede ræve i området..

 

Men Silke er rigtig fin lige nu... Hun havde hudbetændelse, potesvamp og bed sig til blods på albuerne. Og hendes ører så forfærdelige ud.. :(

 

---Jeg troede at det var på grund af hendes allergi.

Men dyrlægen kikkede bare på hende én gang og sagde: "Ræveskab":mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Aludex hjalp hurtigt på den lille. Men sårene blev ved med at klø. Hun havde mest sår på poterne. Synes det var svært at vurdere om de klør sig pga. sår eller mider.

 

Mingus har ingen mider, men den allergiske reaktion har taget lang tid om at gå i sig selv. I hvert fald så vidt jeg kan vurdere. Dyrlægen har clearet ham for længe siden mht. karantæne fra andre hunde. Men de hudforandringer der har været (tykke klumper af død hud/mider måske?) har taget lang tid om at forsvinde. Og de har generet meget. Jeg har hjulpet ham med at pille dem af, om det er rigtigt eller forkert ved jeg ikke.

 

Mingus blev diagnosticeret via skrab. Jeg kan læse mig til, at den oftest er negativ, selvom hunden har skab, da de kan være svære at finde. Men Mingus var så massivt inficeret. De andre fik ikke taget skrab, men blot behandlet, da sandsynligheden for at deres kløe stammede fra det samme var så stor.

 

Ok tak for info :5up: Enzo er helt sår fri og uden hudforandringer nu. For lidt over en måned siden havde han sår på albuen og på maven (og tabt pels på det ene øre). Men efter penicillin + prednisolon behandling, så har han ikke haft sår eller eksem. Men han klør som sagt stadig. Han har været ved dyrlæge og få taget en blodprøve i dag for at se om han har antistoffer mod skab, så må vi se hvad den siger. Håber lidt på et positivt for skab svar, så jeg ved hvad det er. Uvisheden er næsten det værste. Men jeg kan forstå at man godt kan få et falsk negativt svar... Vi må se. Der vil gå 1-3 dage før der kommer svar.

 

Fortsat god heling til Mingus :x::x:

 

 

 

De døde mider inde i huden skal jo ud. Og det kløer. Nogle hunde kan også reagere ekstra meget på miderne. Ligesom der er nogen, der reagerer ekstra på flåtbid.

 

OG: skab kommer jo fra syge ræve. Det hjælper ikke noget at skrubbe hunde og hele huset ud- og indvendigt, hvis rævene stadig lister rundt og smider mider.....

 

Så snart man holder op med at give advocate, så kan hundene blive smittet igen..

 

---Silke havde skab sidste år. Også ret voldsomt. Hun har nu fået advocate i 6 måneder. Men jeg vil bede dyrlægen om tre mere. For vi går i skoven hver dag. Og der er stadig skabede ræve i området..

 

Men Silke er rigtig fin lige nu... Hun havde hudbetændelse, potesvamp og bed sig til blods på albuerne. Og hendes ører så forfærdelige ud.. :(

 

---Jeg troede at det var på grund af hendes allergi.

Men dyrlægen kikkede bare på hende én gang og sagde: "Ræveskab":mrgreen:

 

Dejligt Silke har det fint lige nu :lun:

 

Ved du hvor længe det kan tage før de døde mider er væk?

 

Får hun en Advocate pipette hver måned? Eller hvordan er intervallet? Og ja albuerne er helt sikkert også det sted det klør mest på Enzo - og der der går hul, hvis han får lov at klø sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Dejligt Silke har det fint lige nu :lun:

 

Ved du hvor længe det kan tage før de døde mider er væk?

 

Får hun en Advocate pipette hver måned? Eller hvordan er intervallet? Og ja albuerne er helt sikkert også det sted det klør mest på Enzo - og der der går hul, hvis han får lov at klø sig.

 

Silke har fået Advocate hver fjerde uge. Her i sidste omgang er der gået over en måned fordi vi ikke har flere pipetter. Vi skal til 12 års helbredscheck efter påske, så jeg vil lige se, om hun kan undvære pipetterne. Og så vil jeg snakke med dyrlægen om at fortsætte med advocate. Hvis man skal vælge mellem at give advocate hele tiden i årevis, eller at skifte mellem ingenting og advocate samtidig med antibiotika på grund af hud/øre/potebetændelse, så er det måske bedre kun at give advocate uden pauser. For at undgå at bakterierne bliver resistente overfor antibiotikaet.

 

--Når man ved, at der er skab i området, så er det jo meget svært at se om hunden har skab eller om det er noget andet. F.eks. døde mider, brændenælder, bjørneklo eller allergi... Silke kan blive angrebet af alt, for vi har det hele i vores område, hvor vi går hver dag. Og hun har også græsallergi, som også kan give kløe og ørebetændelse når der kommer græspollen i luften.

 

---Der gik mindst et par måneder før miderne var væk fra Silke. Men "problemet" med Silke er, at hun ikke kløer sig når jeg er hjemme. Heller ikke når hun er meget alvorligt ramt af skab. Hun venter til jeg er ude af døren.. Og så kan jeg komme hjem til et blodbad og en ulykkelig hund... ---Og i efteråret var der jo også græspollen. Så jeg troede i lang tid, at det var hendes allergi, der plagede hende.

 

---Men hvor længe hun havde kløe lige på grund af døde mider, det er nok ikke til at sige.. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Desværre var der ikke anti-stoffer mod skab i blodprøven og da han har været i behandling med advocate i to mdr vurderes det ikke så sandsynligt, at det er skab han klør af, øv øv (øv da vi jo så er lidt på bar bund). Min dyrlæge anbefaler at jeg fortsætter behandlingen hos en homøopatisk dyrlæge, som jeg kontakter i morgen. Har ikke nogen erfaring med homøopatisk behandling, men er nok villig til at give det et forsøg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv at du så er på helt bar bund nu.

 

Dyrlægen der har behandlet Mingus hedder Bente Iversen http://www.biodyr.dk. Dygtig, dygtig dame. Jeg har ikke en skid tiltro til den slags behandlinger man ikke kan tage og føle på, men må bare erkende at det har hjulpet Mingus.

 

Mange herinde er glade for Gudrun Frantsen, måske kan hun hjælpe? Bente Iversen er vist kun i Jylland når hun behandler hos Sannes Hundecenter i Hedensted.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da rart der ikke er skab, men det er dulme træls ikke at vide hvad det så er...

Ja voldsomt frustrerende! Havde håbet på at skab var blevet bekræftet.

 

min første hund blev behandlet meget succesfuldt via homøopati. Hun var erklæret allergisk overfor støv-og lagermider hos min egen dyrlæge via blodprøver.

Tak for eksempel. Jeg har som sagt ingen erfaring med homøopati. Kan du huske hvor hurtigt du oplevede en bedring? Og blev hun helt medicin- og symptomfri?

 

så læs nu lige lidt om homøopatiens principper (bla. C30 opløsning osv.?)

 

(jeg er kæmpe skeptiker!)

 

og jeg ville aldrig nogensinde bruge en bøjet femmer på det...

 

Jeg er også ret skeptisk. Meget faktisk. Det er lidt grænseoverskridende at skulle bruge 1500 kr på noget jdg ikke helt tror hjælper. Omvendt skulle det virke, så vil det være de bedst brugte penge ever. Men har ingen erfaring eller viden om det, så ja må sætte mig lidt ind i det. Forstår ikke lige din første sætning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Behandlingen til Mingus kostede kun 450 kr. pr. gang, og det var inkl. naturmedicin. I hans tilfælde er det et spørgsmål om at man til sidst bliver så desperat, at man vil næsten betale hvad som helst. Det var så bare heldigt at det rent faktisk virkede, men ellers havde jeg været glad for at jeg trods alt gjorde et forsøg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Behandlingen til Mingus kostede kun 450 kr. pr. gang, og det var inkl. naturmedicin. I hans tilfælde er det et spørgsmål om at man til sidst bliver så desperat, at man vil næsten betale hvad som helst. Det var så bare heldigt at det rent faktisk virkede, men ellers havde jeg været glad for at jeg trods alt gjorde et forsøg.

 

Orv det var også en mere spiselig pris til skeptisk afprøvning. Her koster det 1500 første gang og 750 kr pr opfølgning. Medicin udover. Virker det vil jeg ikke tøve med at betale. Og ja forstår så udemærket at man til sidst bliver desperat. Min gamle schæfer var igennem flere års udredning ved tre forskellige dyrlæger. De to første fik et år hver vel ca. Hårde forløb.. Virkelig opslidende!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er 7 år siden nu, og jeg betalte kr 1000,- Hun var på det tidspunkt mat og fedtet i pelsen, og havde kradset blødende sår på albuer, bagben og under maven. Jeg kan ikke huske præcis hvor lang tid der gik, men nok et par uger, inden hun var rigtig ved at være fin igen. Hun fik et enkelt tilbagefald et par år efter, det var det hele.

Hun fik aldrig anden medicin for det, og vi gjorde ikke noget specielt ud af rengøring/holde hende fra allergenerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Orv det var også en mere spiselig pris til skeptisk afprøvning. Her koster det 1500 første gang og 750 kr pr opfølgning. Medicin udover. Virker det vil jeg ikke tøve med at betale. Og ja forstår så udemærket at man til sidst bliver desperat. Min gamle schæfer var igennem flere års udredning ved tre forskellige dyrlæger. De to første fik et år hver vel ca. Hårde forløb.. Virkelig opslidende!

 

Jeg tror dog, at den mere spiselige pris bar fordi Sanne fik den forhandlet, pga det antal hunde hun kunne få igennem på den weekend hun var i jylland? Fik ihvertfald fornemmelsen af, at det var en "speciel jydepris" ;-):lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha lækkert med jydepris :-D Og da især at det virker.

 

Enzo har fornøjet sig i lækkert okkervand, så han kom hjem i bad i sin anti kløe shampoo. Hvor ville det være lækkert om den tog al kløen.

 

Hvor ofte klør en "ikke-kløende"/normal hund sig egentligt om dagen. Jeg kan ikke huske hvor tit Enzo kløede sig inden alt dette...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis mine kløer sig tre gange om dage , så er det vist højt sat.... Lige undtaget når jeg har skifet sengetøj, så skal Karla klø sit hoved i det i flere minutter :vedikke:

 

Nah og dog. Johna klør sig mere end Karla, men har en fornemmelse af, at det ofte er overspringshandling fra hendes side. Hun gør det også oftere når hun er træt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...