Hop til indhold

Alenehund vs flok


Amocca
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg snart haft 2 hunde i 3 år og den tredje er bestilt, så vi kan udbygge flokken. Jeg elsker at have flere hunde. Jovist, det er mere tidskrævende, det giver endnu mere dårlig samvittighed når man ikke har overskud til det helt vilde, det er dyrere, sviner mere og det er mere besværligt at få dem afsat, når de skal passes ude...

 

men iiih, hvor får man også meget igen! Og hvor har det været sundt for Karla!

 

hun begynder faktisk at nærme sig at være en hund, og ikke et lille firbenet menneske. Det synes jeg faktisk er rigtigt dejligt.

 

Johna har altid været hund, men hun har jo heller aldrig prøvet at bo alene kun med mennesker som selskab.

 

Men Karla er blevet meget mere hundeagtig. Knap så arbejdsopsøgende på gåture, mere interesseret i andre hunde generelt (ikke som i opsøgende, men hun anerkender dog deres eksistens af og til nu :lol: ), bruger langt mere tid på snuseri, graveri og generel fordybelse i hundeting på ture...

 

Og så er hun blevet meget mere selvstændig af at være flokleder. Kan godt finde på at smide sig i en kurv selvom jeg sidder i sofaen fx - det lyder måske ikke af noget, men i de første tre år af hendes liv tror jeg ikke hun har sovet uden at røre ved mig....

Men hun tog jo ansvar for Johna nærmest fra dag 1 og det har tydeligt givet hende en hel masse...

 

spændende hvad det gør ved dynamikken når nummer 3 ankommer? Johna er jo totalt medløber her i huset, gad vidst om hun tager mere ansvar når hvalpen kommer hjem, eller om opdragelsen falder på Karla?

 

andre der har oplevet disse skift da de fik nummer 2 og hvad skete der så, hvis i fik flere efter det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jo noget er der da sket. Det er på 4. år nu at jeg har 3 hunde - Darwin er jo lige blevet 4 år.

 

Da Oscar kom i huset var Charlie helt klart den opdragende sådan som du oplevede det med Karla. Charlie ordnede verdens situationen og var klart "The leader"

 

Charlie blev ikke mere hunde agtig af den grund - han har altid været helt sin egen personlighed og aldrig været vældig interesseret i andre hunde generelt. Han er jo en beagle så derfor er snuse og støven rundt en del af ham - så deri ændrede han sig ikke.

 

Oscar udviklede sig til at blive en meget blød hunde type - han er og har altid været usikker på visse områder. Han er en langsommelig hund - forstået at alt hos ham foregår i langsom tempo - han kan ikke fordrage uro - jeg plejer altid at sige at hvis Oscar havde været et menneske - så er han et meget indadvendt menneske.

 

Beslutningen om at få Darwin blev overvejet meget længe - det blev vendt og drejet i mindste detalje, netop fordi jeg var meget OBS på Oscar - kunne han klare det? - Det var faktisk en rigtig svær beslutning at få hund nr. 3

 

Da Darwin kom var det derfor heller ikke uden problemer. Darwin er en hel anden type end Oscar. Han har gå påmod og elsker selskab mere end nogen anden. Han må være født med klæbepuder over hele kroppen, for han er der bare - altid har han en pote i alting.

Jeg har faktisk brugt samme fremgangs måde både med Oscar som med Darwin - da de var hvalpe. De er blevet båret meget rundt på - de har ikke været udenfor matriklen før de var omkring 14-15 uger og kunne takle omverdenen bedre - Nogen vil mene det er forkert på den måde - men sådan ser jeg det ikke, for det har intet ændret i forhold til andre hunde eller mennesker, at jeg har gjort det sådan.

 

Da Darwin kom - trak Charlie sig tilbage - han overlod helt klart opdragelsen til Oscar. Oscar havde det rigtig svært i forhold til Darwin, grundet hans bløde side. Derfor fik han meget støtte gennem os med to ben og hvor vi skred til handling når han havde behov for det.

I dag hvor der nu er gået 4 år ser fordelingen sådan ud at. Charlie er The peacemaker - det er ham der gyder olie på vandet når der er optrak til noget. Det gør han elegant ved at gå mellem dem, bjæffe højt og så går han igen.

Oscar og Darwin har et rigtig godt forhold til hinanden - de skændes, de leger og de ligger sammen - men Oscar viger også for Darwin for at få ro på nogle områder.

 

Alle 3 indbyrdes har det rigtig godt med hinanden - de respektere hinanden på alle punkter - men stadig er det Charlie der overordnet er "The leader of the pack"

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne også være min flok.

 

Det er så tydeligt at mærke på Bamse, at han er faldet mere til ro ifht at være hund og i omgangen med andre hunde.

Han bliver aldrig fan af fremmede hunde, men han hilser ikke med tænderne først længere og i særlige tilfælde bliver han endda helt glad for andre nye hunde....

 

Mht. at udvide flokken til 3 - Kaia voksede SÅ meget da vi fik Yoda.

Hun gik fra at være lille lallet lillesøster, der bare fjollede rundt og tumlede med Bamse, til at blive en voksen dame.

Hun har fået sine egne meninger om tingene, styre mere og mere derhjemme og opdrager faktisk på begge drenge nu :mrgreen:

 

Samtidig oplevede jeg, at hun blev mere samarbejdsvillig i træningen og værdsatte den alenetid vi har meget mere.

I det hele taget er hun bare blevet meget mere selvstændig og vokse-agtig.

 

Overvejer om jeg skulle få en hundehvalp mere, for at Yoda kunne blive storebror og mere voksen :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne også være min flok.

 

Det er så tydeligt at mærke på Bamse, at han er faldet mere til ro ifht at være hund og i omgangen med andre hunde.

Han bliver aldrig fan af fremmede hunde, men han hilser ikke med tænderne først længere og i særlige tilfælde bliver han endda helt glad for andre nye hunde....

 

Mht. at udvide flokken til 3 - Kaia voksede SÅ meget da vi fik Yoda.

Hun gik fra at være lille lallet lillesøster, der bare fjollede rundt og tumlede med Bamse, til at blive en voksen dame.

Hun har fået sine egne meninger om tingene, styre mere og mere derhjemme og opdrager faktisk på begge drenge nu :mrgreen:

 

Samtidig oplevede jeg, at hun blev mere samarbejdsvillig i træningen og værdsatte den alenetid vi har meget mere.

I det hele taget er hun bare blevet meget mere selvstændig og vokse-agtig.

 

Overvejer om jeg skulle få en hundehvalp mere, for at Yoda kunne blive storebror og mere voksen :engel:

 

Og så en til for at den næste kan blive voksen, og så har du pludselig ti hunde før du ved af det :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne også være min flok.

 

Det er så tydeligt at mærke på Bamse, at han er faldet mere til ro ifht at være hund og i omgangen med andre hunde.

Han bliver aldrig fan af fremmede hunde, men han hilser ikke med tænderne først længere og i særlige tilfælde bliver han endda helt glad for andre nye hunde....

 

Mht. at udvide flokken til 3 - Kaia voksede SÅ meget da vi fik Yoda.

Hun gik fra at være lille lallet lillesøster, der bare fjollede rundt og tumlede med Bamse, til at blive en voksen dame.

Hun har fået sine egne meninger om tingene, styre mere og mere derhjemme og opdrager faktisk på begge drenge nu :mrgreen:

 

Samtidig oplevede jeg, at hun blev mere samarbejdsvillig i træningen og værdsatte den alenetid vi har meget mere.

I det hele taget er hun bare blevet meget mere selvstændig og vokse-agtig.

 

Overvejer om jeg skulle få en hundehvalp mere, for at Yoda kunne blive storebror og mere voksen :engel:

 

er virkelig spændt på hvordan Johna udvikler sig ved en lillesøster i hjemmet - OM hun udvikler sig... Spændende!

Link til indlæg
Del på andre sites

er virkelig spændt på hvordan Johna udvikler sig ved en lillesøster i hjemmet - OM hun udvikler sig... Spændende!

 

Meget!

Synes altid der er spændende at se hvordan dynamikken i flokken ændre sig, når man får en ekstra hund.

Der er i hvertfald ingen tvivl om, at det giver noget nyt til den personlighed og det udviklingstrin ens nuværende hunde er i.

 

Er der snart løbetid, eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget!

Synes altid der er spændende at se hvordan dynamikken i flokken ændre sig, når man får en ekstra hund.

Der er i hvertfald ingen tvivl om, at det giver noget nyt til den personlighed og det udviklingstrin ens nuværende hunde er i.

 

Er der snart løbetid, eller?

 

Who knows :vedikke: johna er lige gået i løb. Hende og Zuper var synkrone sidst... Men Zuper synes åbenbart ikke det er planen denne gang

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har sådan nogle sære hunde, det virker ikke som om der er den store flok-dynamik. Mingus ændrede sig ikke da Cajsa flyttede ind. Jo, han begyndte at lege med med hende i den første tid hvor hun var relativt flink og meget lille. Han blev gradvist mere og mere udadreagerende i forhold til andre hunde, men det skyldes nok mere overfald end flokbeskyttelse.

 

Den største forskel skete helt klart da Lulu flyttede ind. Cajsa bliver så nemt utryg ved andre hunde, og det tager lang tid for hende at bygge relationer op. Men da hun først blev tryg ved Lulu, klikkede de bare. De er ikke sådan nogle der putter sammen og den slags, men de leger og Cajsa er så meget gladere end før Lulu flyttede ind. Men jeg synes ikke hun virker mere voksen, både hende og Mingus har altid virket gamle af sind. Lulu er jeg spændt på om hun nogensinde bliver voksen - jeg håber det egentlig ikke. Hun er nu næsten 16 måneder og lige så legesyg og aktiv som hun hele tiden har været.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hopper med på vognen og glæder mig til at se om min lille flok på 2 ændrer sig markant når nr 3 flytter ind!

 

Milo var som alene hund fra helt lille af, meget rolig og nem! Glad og legesyg, med os mennesker, andre hunde har ikke den store interesse for det meste (altid undtagelser). Han virkede 100% glad og tilfreds som enehund og det tog laaang tid at beslutte vi "turde" nr 2.

 

Da Luna så flyttede ind, gik der vel 2-3 uger, hvor Milo bare trak sig væk hver gang den lille bandit kom. Hun tog hans kurv, hans legetøj, gnaskeben osv og han sagde ikke et kvæk! Flyttede sig bare og ventede til hun var færdig. Efter en lille måned begyndte de at lege sammen og han begyndte at udvise beskyttende adfærd over for hende når vi var på tur. Det gør han stadig, da Luna er utryg ved store hunde - og møder vi en sådan løs, så går han konsekvent imellem :hjerte:

 

Milo har altid virket "voksen" og rolig, og må ærligt indrømme jeg ikke synes han har ændret sig synderligt.... Luna er en lille strid finke ind imellem, men for det meste sød glad og legesyg!

 

Jeg ved faktisk ikke hvem af de 2 som bestemmer, virker som en slags demokrati de har kørende :mrgreen:

 

Så nr 3 bliver spændende! Meget! Specielt fordi den er en anden race og større end dem...

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har jo bare 1 og ingen planer om flere :blink: men efter vi er flyttet herop, hvor der er super mange hunde og hunde vi møder regelmæssigt er Izzie faktisk begyndt at blive mere selvstændig og mere hund :5up: Hun har aldrig ville ligge væk fra mig, men nu bruger hun sin hundekurv til andet end bare at spise ben :hjerte:

 

Så tror da helt bestemt at det har noget at sige :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...