Hop til indhold

Til jer der overvejer border collie


Siri
 Share

Recommended Posts

Tit så spørger folk herinde omkring borderen, fordi de gerne vil have en god makker til hundesport, men samtidig er de bekymrede for om de kan magte en border. En border er ikke hyperaktiv, men den har nogle helt unikke instinkter som gør at det er en speciel hund. Den har ikke brug for at løbe et marathon hver anden dag eller træne 15 gange om ugen. Den har brug for faste ramme og både ro og fornuftig aktivitet.

 

Faldt over en hel fantastisk artikel om racen, som jeg her vil dele til alle jer, der er nysgerrige :-D

 

http://www.planethund.com/eng/border-collie-problem-dog-1809.html

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 74
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Gæst DorteDK

Så fik jeg lige lært lidt i dag ;-) rigtig god artikel - synes det er en fantastisk smuk hund og drømmer da om at eje sådan en en dag ;-) hvornår skal vi se opdaterede billeder af Joppe? :lun::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep:-D Men altså det kommer an på mange mange ting. Den største er, hvordan Luna har det til den tid. Og hvor jeg er henne i livet, hvis Luna ikke er her længere.

 

Har jo kendt Jazz siden hun kom hjem:-D

 

0910_3456.jpg

 

0910_3531.jpg

 

Det er også en spændende kombi - der kan falde ud på MANGE måder (nok lidt for mange til min smag) :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også en spændende kombi - der kan falde ud på MANGE måder (nok lidt for mange til min smag) :blink:

Jeg ved jo ingenting:lol: Men jeg hælder nu mest til, at det ikke bliver hvalp. Ikke pga kombien, men hjertet er nok mest ved labben. OG hvis Luna stadig lever, skal jeg slet ikke have hvalp:genert: Dog er borderen stadig en hund, jeg finder rigtig spændende:-D

 

Men jeg er da ret beæret over at Helle mener, at en af hendes hvalpe ville få det godt her:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg drømmer også om at komme til at eje en Border Collie en dag :hjerte:

 

Er meget fascineret af bl.a. deres arbejdsevne, men som mit liv ser ud pt har jeg næppe mulighed for at aktivere en Border på "rette vis".

 

Jeg skal dog ikke have en hund mere foreløbig, så måske mit liv ser anderledes ud til den tid hvor det kan blive aktuelt. Det kan også være jeg har et helt forkert eller romantiseret billede af hvordan en Border skal aktiveres, men ih hvor kunne det nogle gange være spændende med en hund, der gad arbejde i længere tid ad gangen og som man kunne få til at arbejde ikke mindst :mrgreen:

 

(Er på fra mobilen, så kan ikke læse artiklen nu)

 

En border collie er speciel, ingen tvivl om det. Men det er også det der gør den så fed at arbejde med. Selve aktiveringen er virkelig ikke noget problem, hvis man synes det er sjovt at gå ture og træne. Så er det en utrolig let hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fin artikkel, meget af det synes jeg dog bare reflekterer hydehunde generelt. Jeg kan i hvertfald genkende den islandske fårehund i meget af det. De hurtige reaktioner, sensitiviteten på stimuli, evnen til at handle selvstændigt og den lave stresstærskel. Men heldigvis dog født med en større ro.

 

Det klogeste sagt i artiklen var dog at der skrives at vil man have en nem og let trænelig familiehund, som man kan bruge til lidt sport - så er det IKKE en border man skal have. Så findes der så mange andre dejlige racer.

 

Så det synes jeg tadig er vigtigt at få frem, da det nogengange herinde kommer til at lyde som om alle der bare har lyst til at smage på lidt agility eller lydighed da saaaagtens kan få en border collie. Det synes jeg er synd for racen, når den trives bedre hos nogen som allerede har erfaring og en plan med hvad specifikt den kommende hunds job skal være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fin artikkel, meget af det synes jeg dog bare reflekterer hydehunde generelt. Jeg kan i hvertfald genkende den islandske fårehund i meget af det. De hurtige reaktioner, sensitiviteten på stimuli, evnen til at handle selvstændigt og den lave stresstærskel. Men heldigvis dog født med en større ro.

 

Det klogeste sagt i artiklen var dog at der skrives at vil man have en nem og let trænelig familiehund, som man kan bruge til lidt sport - så er det IKKE en border man skal have. Så findes der så mange andre dejlige racer.

 

Så det synes jeg tadig er vigtigt at få frem, da det nogengange herinde kommer til at lyde som om alle der bare har lyst til at smage på lidt agility eller lydighed da saaaagtens kan få en border collie. Det synes jeg er synd for racen, når den trives bedre hos nogen som allerede har erfaring og en plan med hvad specifikt den kommende hunds job skal være.

 

Ja men jeg synes det er lidt dobbelt. For jeg synes også at mange er bange for at vælge en border selvom de i virkeligheden har både ambitioner og lyst til sådan en hund. Og det er virkelig ærgerligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja men jeg synes det er lidt dobbelt. For jeg synes også at mange er bange for at vælge en border selvom de i virkeligheden har både ambitioner og lyst til sådan en hund. Og det er virkelig ærgerligt.

 

Ærgeligt for hvem?

 

Hvis man gennem en anden race man har haft først har bevist og fundet ud af hvad det er man gerne vil gøre med sin hund og man overvejer en border til den næste, så er det vel bare at prøve at passe/træne med en eller flere og se om det fungerer og gør det det så er det jo herligt:) Synes kun at det er et sundt tegn at man tænker sig grundigt om inden man vælger race - især når racen har så let tl at udvikle problematisk adfærd, som beskrevet her.

 

Det ville gavne mange andre racer også - hvis de blev overvejet lige så grundigt;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Ja men jeg synes det er lidt dobbelt. For jeg synes også at mange er bange for at vælge en border selvom de i virkeligheden har både ambitioner og lyst til sådan en hund. Og det er virkelig ærgerligt.

 

- og det kan så være mig ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg er enig i at man ikke skal vælge en race udfra udseende, man skal vide hvad man vil og har lyst til med hunden, derudfra vælger man racen.

 

Med artiklen her har JEG i hvert fald fået noget at tænke over til næste hund ;-) nu skal jeg ikke have flere hunde end de to jeg har pt. Men det kunne jo være man skulle læse lidt mere om border collien ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ærgeligt for hvem?

 

Hvis man gennem en anden race man har haft først har bevist og fundet ud af hvad det er man gerne vil gøre med sin hund og man overvejer en border til den næste, så er det vel bare at prøve at passe/træne med en eller flere og se om det fungerer og gør det det så er det jo herligt:) Synes kun at det er et sundt tegn at man tænker sig grundigt om inden man vælger race - især når racen har så let tl at udvikle problematisk adfærd, som beskrevet her.

 

Det ville gavne mange andre racer også - hvis de blev overvejet lige så grundigt;)

 

For hundeføreren! Jeg synes da man har fortjent den hund der bedst passer til ens behov og jeg oplever så meget glæde ved folk, når de endelig får en hund der matcher.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er muligvis mig, der bare ikke forstår det (det skulle i hvert fald ikke være første gang :mrgreen:) men hvordan er border collien ekstraordinært speciel? Det lyder på mig lidt som om, at BC er en race helt for sig og at det ikke er alle og enhver der kan eje den. Men er det ikke sådan med de fleste racer? Alle racer har jo deres særpræg og det er jo ikke alle racer, der passer til alle mennesker.

 

Altså, hvad jeg prøver at sige er vist, at jeg nogle gange føler, at racen bliver sat lidt op på en piedestal og at det kun er en helt særlig type mennesker, der kan eje den, fordi den er så speciel, så følsom og så lærenem.

 

Og det kan jeg ikke rigtig forstå, for så meget adskiller den sig vel ikke fra andre hunde? Jeg er med på, at det er oplagt at vælge racen, hvis man gerne vil opnå noget indenfor hundesport, men at den skulle være mere speciel end så mange andre hunde kan jeg ikke rigtig få øje på :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er muligvis mig, der bare ikke forstår det (det skulle i hvert fald ikke være første gang :mrgreen:) men hvordan er border collien ekstraordinært speciel? Det lyder på mig lidt som om, at BC er en race helt for sig og at det ikke er alle og enhver der kan eje den. Men er det ikke sådan med de fleste racer? Alle racer har jo deres særpræg og det er jo ikke alle racer, der passer til alle mennesker.

 

Altså, hvad jeg prøver at sige er vist, at jeg nogle gange føler, at racen bliver sat lidt op på en piedestal og at det kun er en helt særlig type mennesker, der kan eje den, fordi den er så speciel, så følsom og så lærenem.

 

Og det kan jeg ikke rigtig forstå, for så meget adskiller den sig vel ikke fra andre hunde? Jeg er med på, at det er oplagt at vælge racen, hvis man gerne vil opnå noget indenfor hundesport, men at den skulle være mere speciel end så mange andre hunde kan jeg ikke rigtig få øje på :genert:

 

Jo den har særpræg som alle andre racer, men fordi den er avlet til netop det formål den nu engang er, så er der nogle ting der er ret unikke. Det betyder nemlig bl.a. at de er ekstra sensitive, at de kan have stærke reaktioner på ting, som de fleste andre hunde ikke har, at de kan have en del uønsket adfærd osv. Det er samtidig de træk der også gør den fantastisk. Der findes enkelte hyrdehunderacer der, i arbejdslinjerne, har lidt af det samme-

 

Andre hunde har også særpræg, man fucker bare ikke så nemt op med mange andre racer :blink: Jo måske ender en jagthund med ikke at kunne gå løs, fordi man ikke kan styre jagtinstinktet, men den bliver ikke neurotisk, farlig eller skadelig for sig selv af den grund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig i at man ikke skal vælge en race udfra udseende, man skal vide hvad man vil og har lyst til med hunden, derudfra vælger man racen.

 

Med artiklen her har JEG i hvert fald fået noget at tænke over til næste hund ;-) nu skal jeg ikke have flere hunde end de to jeg har pt. Men det kunne jo være man skulle læse lidt mere om border collien ;-)

 

Har ikke lige læst artiklen, men snublede bare lige over det med udseendet... Er jeg virkelig den eneste der ikke synes en border collie er en specielt køn hund? :vedikke: der findes da kønne eksemplarer, jovist, men som race generelt tænker jeg ikke, at de sælges pga deres "nuttede" udseende.

 

Tror nærmere fejlkøbene kommer som Luckyluna nævner: man synes agility ser sjovt ud og køber sig en BC for de er jo gode til det... Det kan også sagtens tænkes at være fantastisk, men det kan også ende som en katastrofe... Ikke kun pga fører måske havde større ambitioner end de kunne håndtere i virkeligheden, men også fordi der seriøst avles en hel masse LORT, både med og uden tavle...

 

nu er jeg nok lidt forudindtaget, for jeg er ikke til hyrderne. Vil dog sige, at HVIS en hyrde nogensinde skulle finde vej ind i mit hjem, så ville det da nok blive en border, men det er ikke noget jeg forudser sker... Jeg tror at min afstand til racen i stor grad skyldes at jeg ikke ville have 9 ud af 10 af de BC'er jeg møder indenfor mine døre... Om jeg så fik dem forærende.... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke lige læst artiklen, men snublede bare lige over det med udseendet... Er jeg virkelig den eneste der ikke synes en border collie er en specielt køn hund? :vedikke: der findes da kønne eksemplarer, jovist, men som race generelt tænker jeg ikke, at de sælges pga deres "nuttede" udseende.

 

Tror nærmere fejlkøbene kommer som Luckyluna nævner: man synes agility ser sjovt ud og køber sig en BC for de er jo gode til det... Det kan også sagtens tænkes at være fantastisk, men det kan også ende som en katastrofe... Ikke kun pga fører måske havde større ambitioner end de kunne håndtere i virkeligheden, men også fordi der seriøst avles en hel masse LORT, både med og uden tavle...

 

nu er jeg nok lidt forudindtaget, for jeg er ikke til hyrderne. Vil dog sige, at HVIS en hyrde nogensinde skulle finde vej ind i mit hjem, så ville det da nok blive en border, men det er ikke noget jeg forudser sker... Jeg tror at min afstand til racen i stor grad skyldes at jeg ikke ville have 9 ud af 10 af de BC'er jeg møder indenfor mine døre... Om jeg så fik dem forærende.... :vedikke:

 

 

Til det markerede: JA! Især i Danmark. Hold op der laves meget lort, for at sige det ligeud!! Og jeg ville heller ikke have 9 ud af 10 af de BC'er jeg møder indenfor mine døre!

 

Jeg synes det er en smuk hund, når den arbejder, men ikke en specielt nuttet eller indtagende race rent udseendemæssigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til det markerede: JA! Især i Danmark. Hold op der laves meget lort, for at sige det ligeud!! Og jeg ville heller ikke have 9 ud af 10 af de BC'er jeg møder indenfor mine døre!

 

Jeg synes det er en smuk hund, når den arbejder, men ikke en specielt nuttet eller indtagende race rent udseendemæssigt.

 

En hund der arbejder med glæde og udstråling er jo altid smuk. Men nej, jeg tænker heller ikke det er pga deres nuttede udseende de sælges... Ok, de er selvfølgelig kære som hvalpe, men det er alle hvalpe jo...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

Altså borderen er jo hellere ikke en race der på nogen måde tiltaler mig i udseende. Har faktisk altid synes nogen af dem så lettere uhyggelige ud, nogen har sådan et lidt " vredt " blik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså borderen er jo hellere ikke en race der på nogen måde tiltaler mig i udseende. Har faktisk altid synes nogen af dem så lettere uhyggelige ud, nogen har sådan et lidt " vredt " blik.

 

Ja, de har det der voldsomme blik, som jo netop er det der flytter dyrene. Det er der mange der ikke bryder sig om (både mennesker og hunde).

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...