Hop til indhold

Til jer der overvejer border collie


Siri
 Share

Recommended Posts

Gæst Krøllebølle
Ja, de har det der voldsomme blik, som jo netop er det der flytter dyrene. Det er der mange der ikke bryder sig om (både mennesker og hunde).

Men hvad mener du med det at andre hunde ikke skader sig selv ?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 74
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Gæst DorteDK
Har ikke lige læst artiklen, men snublede bare lige over det med udseendet... Er jeg virkelig den eneste der ikke synes en border collie er en specielt køn hund? :vedikke: der findes da kønne eksemplarer, jovist, men som race generelt tænker jeg ikke, at de sælges pga deres "nuttede" udseende.

 

Tror nærmere fejlkøbene kommer som Luckyluna nævner: man synes agility ser sjovt ud og køber sig en BC for de er jo gode til det... Det kan også sagtens tænkes at være fantastisk, men det kan også ende som en katastrofe... Ikke kun pga fører måske havde større ambitioner end de kunne håndtere i virkeligheden, men også fordi der seriøst avles en hel masse LORT, både med og uden tavle...

 

nu er jeg nok lidt forudindtaget, for jeg er ikke til hyrderne. Vil dog sige, at HVIS en hyrde nogensinde skulle finde vej ind i mit hjem, så ville det da nok blive en border, men det er ikke noget jeg forudser sker... Jeg tror at min afstand til racen i stor grad skyldes at jeg ikke ville have 9 ud af 10 af de BC'er jeg møder indenfor mine døre... Om jeg så fik dem forærende.... :vedikke:

 

Jo det har du ret i - det var sådan generelt jeg tænkte da jeg skrev det med udseendet.

Jeg er enig i at det er fordi nogle ser wauuhh agility og så ender det med fejlkøb.

 

Derudover så synes jeg personligt at en border collie er en smuk hund ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvad mener du med det at andre hunde ikke skader sig selv ?

 

Jeg mener at de bliver ikke destruktive eller skadelige for sig selv og omgivelser af at de ikke kan gå løs. Så kan man jo lufte dem på andre måder, lang line osv. En border collie hvor man ikke kan styre hyrdeinstinktet bliver farlig - både for omgivelser og for sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo den har særpræg som alle andre racer, men fordi den er avlet til netop det formål den nu engang er, så er der nogle ting der er ret unikke. Det betyder nemlig bl.a. at de er ekstra sensitive, at de kan have stærke reaktioner på ting, som de fleste andre hunde ikke har, at de kan have en del uønsket adfærd osv. Det er samtidig de træk der også gør den fantastisk. Der findes enkelte hyrdehunderacer der, i arbejdslinjerne, har lidt af det samme-

 

Andre hunde har også særpræg, man fucker bare ikke så nemt op med mange andre racer :blink: Jo måske ender en jagthund med ikke at kunne gå løs, fordi man ikke kan styre jagtinstinktet, men den bliver ikke neurotisk, farlig eller skadelig for sig selv af den grund.

Jeg er stadig ikke helt med, tror jeg. De fleste andre hyrdehunde er jo også ret følsomme og kan begynde at opføre sig uhensigtsmæssigt, hvis de bliver misforståede.

 

Måske skal man have ejet en for at kunne forstå det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er stadig ikke helt med, tror jeg. De fleste andre hyrdehunde er jo også ret følsomme og kan begynde at opføre sig uhensigtsmæssigt, hvis de bliver misforståede.

 

Måske skal man have ejet en for at kunne forstå det :mrgreen:

 

Ja, men ikke mange af de andre hyrdehunderacer har så kraftigt et hyrdeinstinkt - og ikke mange andre har eye, som netop er det der adskiller borderen fra de andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle
Jeg mener at de bliver ikke destruktive eller skadelige for sig selv og omgivelser af at de ikke kan gå løs. Så kan man jo lufte dem på andre måder, lang line osv. En border collie hvor man ikke kan styre hyrdeinstinktet bliver farlig - både for omgivelser og for sig selv.

 

Hmm det tror jeg ikke jeg er enig i. Understimuleret hunde, uanset race, kan blive lige så "farlige" for dem selv og deres omgivelser, i form af jagt, jagten af biler, cykellister, løber, børn, andre husdyr osv, også i snor eller indenfor, samt nogen hunde får tvangspræget adfærd med at jagte egen hale, skygger eller andet. Ligesom hvis man har en hund med kraftig vagt og vogter instinkt, bliver den da i særdeles hed farlig for sine omgivelser, hvis ikke man kan lære den at styre det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm det tror jeg ikke jeg er enig i. Understimuleret hunde, uanset race, kan blive lige så "farlige" for dem selv og deres omgivelser, i form af jagt, jagten af biler, cykellister, løber, børn, andre husdyr osv, også i snor eller indenfor, samt nogen hunde får tvangspræget adfærd med at jagte egen hale, skygger eller andet. Ligesom hvis man har en hund med kraftig vagt og vogter instinkt, bliver den da i særdeles hed farlig for sine omgivelser, hvis ikke man kan lære den at styre det.

 

Nu er der jo også langt fra understimuleret til at gå i snor? I min verden ihvertfald... Man kan da sagtens have en velstimuleret hund, som bare ikke får lov at gå løs pga selvstændig jagt

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

Jeg hopper altså ikke helt med på vognen, med at border collien er noget helt ud over det sædvanlige og at man nærmeste skal have kurser i håndtering og omgang med sådan en fætter. Jeg synes desværre at det altid kommer til at lyde som om at kun få udvalgte mennesker på jorden, kan varetage en border collie.

 

Jeg er med på at de kan meget og er ofte total overlegne i sport som agillity og hyrdning. MEN, det med agillity, er det ikke lige så meget fordi at de mennesker som dyrker det på højt plan, er hunde entusiaster der går højt op i det ?? Kunne de ikke have fået samme resultat med en islandsk fårehund, en sheltie eller en anden type hyrdehund ? Hyrdehunde er jo gode til at samarbejde og holde fokus, og det handler det jo i høj grad om i agillity.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle
Nu er der jo også langt fra understimuleret til at gå i snor? I min verden ihvertfald... Man kan da sagtens have en velstimuleret hund, som bare ikke får lov at gå løs pga selvstændig jagt

 

Jo det stod vist skrevet lidt rodet. Men grunden til at hunden ikke kan gå løs, er pga at ejeren ikke kan styre deres jagtinstink, hvilket så kan blive " farligt " for omgivelserne. Ligeså vel som hvis en ejere ikke kan styre en borders hyrdeinstinkt, eller en en ejer ikke kan styre sin vogtende hunds vagtinstinkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hopper altså ikke helt med på vognen, med at border collien er noget helt ud over det sædvanlige og at man nærmeste skal have kurser i håndtering og omgang med sådan en fætter. Jeg synes desværre at det altid kommer til at lyde som om at kun få udvalgte mennesker på jorden, kan varetage en border collie.

 

Jeg er med på at de kan meget og er ofte total overlegne i sport som agillity og hyrdning. MEN, det med agillity, er det ikke lige så meget fordi at de mennesker som dyrker det på højt plan, er hunde entusiaster der går højt op i det ?? Kunne de ikke have fået samme resultat med en islandsk fårehund, en sheltie eller en anden type hyrdehund ? Hyrdehunde er jo gode til at samarbejde og holde fokus, og det handler det jo i høj grad om i agillity.

 

Jeg mener bestemt ikke at det kræver kurser i håndtering af have en BC eller at det er for udvalgte mennesker - tværtimod!

 

Og nej en Islandsk Fårehund kan ikke klare sig ligeså godt og andre hunde (i stor klasse) kan ikke være med på det niveau. Det har netop noget med de helt unikke egenskaber at gøre, som også er beskrevet rigtig fint i artiklen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle
Jeg mener bestemt ikke at det kræver kurser i håndtering af have en BC eller at det er for udvalgte mennesker - tværtimod!

 

Og nej en Islandsk Fårehund kan ikke klare sig ligeså godt og andre hunde (i stor klasse) kan ikke være med på det niveau. Det har netop noget med de helt unikke egenskaber at gøre, som også er beskrevet rigtig fint i artiklen.

 

Men kan vi blive enige om, at blot fordi borderen er overlegen til agillity, så har det intet at gøre med at den er umulig at eje og aktivere og stimulere ?

 

Jeg tænker ikke en border har unikke egenskaber, mere end andre racer. Mange racer er avlet til noget, der gør dem unik til lige netop det.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Jeg er med på at de kan meget og er ofte total overlegne i sport som agillity og hyrdning. MEN, det med agillity, er det ikke lige så meget fordi at de mennesker som dyrker det på højt plan, er hunde entusiaster der går højt op i det ?? Kunne de ikke have fået samme resultat med en islandsk fårehund, en sheltie eller en anden type hyrdehund ? Hyrdehunde er jo gode til at samarbejde og holde fokus, og det handler det jo i høj grad om i agillity.

 

Absolut nej. Jo sheltien - fra de rette linier - men i stor klasse i agility er der KUN borderen... Evt kelpier, men de er i mine øjne "endnu værre"... De resterende hunde kan ikke måle sig med fart og smidighed.

 

En af grundene til at borderen er så fantastisk er deres enorme arbejdsdrive, som gør at du kan gentage i en uendelighed, uden at hunden mister lyst eller motivation (ok, selvfølgelig ikke uendelig, men overdrivelse fremmer forståelsen)... Der står de fleste andre racer af på et tidspunkt længe før... Men igen. Det skal være en "ordentlig" border, for der findes også eksemplarer som kører så højt i stress, at indlæring nærmest er umuligt og driftsløse bc'ere er jeg sandelig også stødt på - hvor mærkeligt det end måtte lyde

Link til indlæg
Del på andre sites

Ahh okay - så det er ikke fordi de er specielt følsomme, de har bare et kraftigere hyrdeinstinkt?

 

Jeg tror faktisk ikke de er vildt meget mere følsomme end så mange andre hyrderacer, men de er ret specielle fordi de hyrder på den måde de gør og derfor er de avlet med nogle egenskaber der kan blive problematiske i de forkerte hænder.

 

Men kan vi blive enige om, at blot fordi borderen er overlegen til agillity, så har det intet at gøre med at den er umulig at eje og aktivere og stimulere ?

 

Jeg tænker ikke en border har unikke egenskaber, mere end andre racer. Mange racer er avlet til noget, der gør dem unik til lige netop det.

 

Jeg har aldrig sagt at den var umulig at eje, aktivere og stimulere? Jeg påstår faktisk lidt det modsatte :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Absolut nej. Jo sheltien - fra de rette linier - men i stor klasse i agility er der KUN borderen... Evt kelpier, men de er i mine øjne "endnu værre"... De resterende hunde kan ikke måle sig med fart og smidighed.

 

En af grundene til at borderen er så fantastisk er deres enorme arbejdsdrive, som gør at du kan gentage i en uendelighed, uden at hunden mister lyst eller motivation (ok, selvfølgelig ikke uendelig, men overdrivelse fremmer forståelsen)... Der står de fleste andre racer af på et tidspunkt længe før... Men igen. Det skal være en "ordentlig" border, for der findes også eksemplarer som kører så højt i stress, at indlæring nærmest er umuligt og driftsløse bc'ere er jeg sandelig også stødt på - hvor mærkeligt det end måtte lyde

 

Og det er vel også (tænker jeg - som ikke ved noget om agility) fordi de er avlet til at reagere lynhurtigt og er meget adrætte (for ellers er fårene skredet for længst).

Link til indlæg
Del på andre sites

Super artikel, tak for det :5up:

 

For én som mig, der kraftigt overvejer sådan en om nogle år, er den virkelig informativ. Den har en fin balance mellem skrækscenarier og de positive egenskaber. Jeg kan i hvert fald selv nikke genkendende til fordommene og frygten for ikke at kunne aktivere nok, og jeg er glad for at den største udfordring tilsyneladende er at lære den at være i ro. Lulu er gået fra at være ekstremt a-hund der var frisk kl. 4.30 til at kunne sove indtil middagstid, hvis det er påkrævet :lol:

 

Ligesom Amocca har jeg været skræmt af de der sindssyge agilitybordere, der ikke kan se en anden hund løbe på banen uden at brænde en sikring. Men så møder man en border, der holder sig i ro en hel dag i en hal, mens den stille kigger på både dem der er i ringen og de der bare går rundt i hallen. Helt rolig og afslappet, mens den håber på at forbipasserende gider nusse den. Indtil den kommer i ringen, og den skifter totalt gear. Det er helt tydeligt, at der i dens verden kun eksisterer den og dens fører. Det er smukt :lun:

Selv min kæreste er gået fra "Der skal aldrig nogensinde en border collie inden for mine fire vægge!" til "Kunne det ikke være fedt hvis jeg trænede hyrdning med den?"

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

Og jeg mener hellere ikke at DU Siri mener at kun nogen få kan holde racen. Men sådan generelt, bliver jeg lidt lang i fjæset, når jeg hører nogen fortælle stolpe op og stolpe ned om denne her unikke særlige race, som er så speciel, at det nærmest er et under, hvis man kan aktivere og stimulere den nok og korret, uden at den bliver sindsyg, mens man står med sit eget hyperventilerende spetakel af et kræ, der opfører sig som om den aldrig bliver luftet eller aktiveret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det er vel også (tænker jeg - som ikke ved noget om agility) fordi de er avlet til at reagere lynhurtigt og er meget adrætte (for ellers er fårene skredet for længst).

 

Plus de er avlet til at have et øje på hyrden (handleren) og et øje på fårene (forhindringerne), og som du siger, evnen til at reagere præcist og hurtigt på ethvert signal på et splitsekund... Så det er den "fødte" agilityhund på den baggrund....

Link til indlæg
Del på andre sites

Super artikel, tak for det :5up:

 

For én som mig, der kraftigt overvejer sådan en om nogle år, er den virkelig informativ. Den har en fin balance mellem skrækscenarier og de positive egenskaber. Jeg kan i hvert fald selv nikke genkendende til fordommene og frygten for ikke at kunne aktivere nok, og jeg er glad for at den største udfordring tilsyneladende er at lære den at være i ro. Lulu er gået fra at være ekstremt a-hund der var frisk kl. 4.30 til at kunne sove indtil middagstid, hvis det er påkrævet :lol:

 

Ligesom Amocca har jeg været skræmt af de der sindssyge agilitybordere, der ikke kan se en anden hund løbe på banen uden at brænde en sikring. Men så møder man en border, der holder sig i ro en hel dag i en hal, mens den stille kigger på både dem der er i ringen og de der bare går rundt i hallen. Helt rolig og afslappet, mens den håber på at forbipasserende gider nusse den. Indtil den kommer i ringen, og den skifter totalt gear. Det er helt tydeligt, at der i dens verden kun eksisterer den og dens fører. Det er smukt :lun:

Selv min kæreste er gået fra "Der skal aldrig nogensinde en border collie inden for mine fire vægge!" til "Kunne det ikke være fedt hvis jeg trænede hyrdning med den?"

 

Som jeg også skrev til dig i en besked, så er det IKKE normalt (heldigvis) at de skal brænde en sikring hver gang de ser noget i bevægelse. Tror faktisk ikke jeg kunne leve med en hund der ikke kunne forholde sig i ro, på den måde!

Nogen har lært at opføre sig sådan, men nogen bordere er også bare sådan. Og det er ikke noget jeg mener er ønskværdigt i avlen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror faktisk ikke de er vildt meget mere følsomme end så mange andre hyrderacer, men de er ret specielle fordi de hyrder på den måde de gør og derfor er de avlet med nogle egenskaber der kan blive problematiske i de forkerte hænder.
Okay, så er jeg med :-D Og vi er iøvrigt enige ;-)

 

 

 

Jeg har aldrig sagt at den var umulig at eje, aktivere og stimulere? Jeg påstår faktisk lidt det modsatte :-D

Nu ved jeg godt svaret ikke er til mig, men vil alligevel tilføje, at det godt engang imellem kan lyde som om racen ikke er for "almindelige" mennesker, fordi den er speciel og adskiller sig meget fra andre hunde.

 

Og så er det bare jeg tænker, at en hund vel er en hund... Selvfølgelig er de allesammen forskellige, men i bund og grund er de også meget ens. Og selvom den har nogle egenskaber der gør den eminent på en træningsbane, så kan den ikke være SÅ meget anderledes end alle andre hunde. Og jeg synes nogle gange der er tendens til at ophøje den til noget helt særligt, som alle andre hunde ikke kan måle sig med. Det er lidt ærgerligt, synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg før fået på puklen for at give udtryk for at jeg synes borderen virker forkert skruet sammen til de meget tætte (mellem hund og fører) øvelser i LP, og undrer mig så over hvorfor en border ikke ville kunne blive aktiveret ligeså hensigtsmæssigt i en lang line som en jagthund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg godt svaret ikke er til mig, men vil alligevel tilføje, at det godt engang imellem kan lyde som om racen ikke er for "almindelige" mennesker, fordi den er speciel og adskiller sig meget fra andre hunde.

 

Og så er det bare jeg tænker, at en hund vel er en hund... Selvfølgelig er de allesammen forskellige, men i bund og grund er de også meget ens. Og selvom den har nogle egenskaber der gør den eminent på en træningsbane, så kan den ikke være SÅ meget anderledes end alle andre hunde. Og jeg synes nogle gange der er tendens til at ophøje den til noget helt særligt, som alle andre hunde ikke kan måle sig med. Det er lidt ærgerligt, synes jeg.

 

Jeg er HELT enig i at det godt kan lyde som om at man skal have en doktorgrad i et eller andet fint for at klare en border - og jeg synes det er virkelig ærgerligt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg før fået på puklen for at give udtryk for at jeg synes borderen virker forkert skruet sammen til de meget tætte (mellem hund og fører) øvelser i LP, og undrer mig så over hvorfor en border ikke ville kunne blive aktiveret ligeså hensigtsmæssigt i en lang line som en jagthund.

 

Det kan da også sagtens være den kan - men hvor man ligesom kan administrere jagtinstinktet i en lang line, så kan man ikke adminstrere hyrdeinstinktet ved at smække en line på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

Altså er det ikke også unikt, når en labrador eller golden kan føre sin blinde ejer gennem kbh hovedgader uden at nogen bliver slået ihjel ? Det synes jeg da er helt fantastisk. Eller når en cocker går i helt tæt krat som andre hunde ville holde sig fra, for at støve fugle op, eller når 10 huskyer formår at tonse derudaf under kommando med en slæde, eller når hunde der skal lugte sig frem til miner, arbejder med så stor forsigtighed at de kan spore en mine, uden selv at træde på den, eller når en hundefører med sin sweiser hund, går gennem umuligt terræn i timer i stiv kuling og skybrud, for at lede efter et påkørt rådyr.

 

Stort set alle racer kan noget helt særligt. Hvert fald i mine øjne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg også skrev til dig i en besked, så er det IKKE normalt (heldigvis) at de skal brænde en sikring hver gang de ser noget i bevægelse. Tror faktisk ikke jeg kunne leve med en hund der ikke kunne forholde sig i ro, på den måde!

Nogen har lært at opføre sig sådan, men nogen bordere er også bare sådan. Og det er ikke noget jeg mener er ønskværdigt i avlen.

 

Og det er jeg SÅ glad for at have fået opklaret. Jeg havde vitterligt ikke forestillet mig, at racen var lige så opsplittet i to, som f.eks. golden retriever. Og da jeg én gang har brændt nallerne på en ikke-arbejdslinje hund, med deraf følgende nervøst temperament og overdrevet stress, så jeg er færdig med den slags. Det forbavser mig stadig at nogle stadig tror de kan bevare de gode egenskaber når de avler væk fra det oprindelige arbejde. Det er da logisk, at de egenskaber netop kommer fra de egenskaber der gør den velegnet til at arbejde. Og derfor man ser så mange goldens, der stresser og er skarpe. De var jo for længst sorteret fra hvis man avlede for at få hunde der kunne arbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...