Hop til indhold

tab af muskler


luckyluna
 Share

Recommended Posts

Måske tråden hører til her

 

Som noget helt naturligt har Sille på det sidste tabt en del muskler, først på lårene og over krydset og her den sidste måned langs ryg søjlen.

Hendes ryg søjle er blevet meget tydelig.

Hun har på vægten smidt omkring et kilo, noget af det dog lidt overflødig fedt.

 

Hun er 13 og derfor skriver jeg også at jeg mener det er helt naturligt. Men måske nogen havde erfaringer med gamle hunde og muskel tab og hvordan undgår man yderligere

 

Vi går tur Ca to timer hver dag i roligt tempo men med en del små bakker og stigninger.

Derudover rører hun sig ikke ret meget

 

Vil ikke skifte foder fordi allergien har det godt med det hun får. Regal sen si bites. Men kender nogen til gode tilskud?

 

 

 

Svømme vil hun ikke mere.

 

Jeg prøver at lade hende galopere i højt græs når hun får vildt fært og det er det eneste tidspunkt hun sætter farten så højt op og så en sjælden gang i 15 sekunders leg.

 

Hun kan have svært ved at have muskel kraft til de sidste trin på en af de lange trapper fra vandet og op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du nogen mulighed for waterwalking i nærheden? Det gjorde en helt vild forskel for min Sadie efter hendes korsbånds-skade (da hun var 10). Det kunne virkelig måles i cm hvor meget hun satte muskler.

 

Ellers tror jeg ikke du kan gøre meget mere end du allerede gør, og det er utroligt flot at en hund på 13 har at symmetrisk muskeltab, det tyder på virkelig godt helbred.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som du skriver er det jo helt naturligt at hun taber muskler. Jeg ved godt at det er træls at se på som ejer, men når hun er så gammel som hun er, ville jeg ikke gøre noget aktivt ved det. Måske sætte hende en smule op i foder, så hun ikke bliver for ranglet. Men som ejer må man nok erkende at man ikke kan stille noget op mod alderdom, og så bare tage det som det kommer:ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

P1010100.jpgJeg har jo det samme med Molly, der i 11 års alderen også begynde at miste sin muskuløse bagpart og blev tyndere. Molly får Essential "Older" nu, og spiser godt stadig. Hun løber stadig ind i mellem og kan stadig hoppe i sofa og seng, men nogle gange vil hun gerne have hjælp. Jeg gør som dig, holder hende i gang i hendes eget tempo.

At lave extra ting ala genoptræning ville hun ikke gide og da hun ikke rigtigt kan hører mere, vil det kun bidrage til forvirring. Jeg tænker at få lidt hjælp til muskelmassage, hvis det bliver nødvendigt for at hjælpe hende.

Her nyt foto. Molly , barnebarn Freddy i midten og Molly datter Debbie. Ikke det bedste foto, da Molly jo ikke kan hører mig .Hun bliver 14 år den 21/6.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
[ATTACH=CONFIG]118926[/ATTACH]Jeg har jo det samme med Molly, der i 11 års alderen også begynde at miste sin muskuløse bagpart og blev tyndere. Molly får Essential "Older" nu, og spiser godt stadig. Hun løber stadig ind i mellem og kan stadig hoppe i sofa og seng, men nogle gange vil hun gerne have hjælp. Jeg gør som dig, holder hende i gang i hendes eget tempo.

At lave extra ting ala genoptræning ville hun ikke gide og da hun ikke rigtigt kan hører mere, vil det kun bidrage til forvirring. Jeg tænker at få lidt hjælp til muskelmassage, hvis det bliver nødvendigt for at hjælpe hende.

Her nyt foto. Molly , barnebarn Freddy i midten og Molly datter Debbie. Ikke det bedste foto, da Molly jo ikke kan hører mig .Hun bliver 14 år den 21/6.

 

Skønt foto ;-) der er bare noget særligt over ældre hunde :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi lige været på to timers morgen tur, det klarer de begge har fin stil. Det er vel omkring 4-5 kilometer.

Så det er ikke fordi hun er dårligt gående. Hun taber dog bag poterne jævnligt, hvilket nok skyldes spondylosen.

 

Men det jeg egentlig tænkte var om hun ikke kunne have gavn af lidt ekstra protein? Hun kan ikke spise fuld ration af sit foder uden at blive for tyk, så tænker at hun måske godt kan mangle lidt protein?

 

Hun kan ikke tåle kylling, er det så æg der er bedst?

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Doberfan også skriver, waterwalk og evt. massage. Nu formoder jeg ikke at du går to timer i træk men vil da alligevel indskyde at mange små ture er langt bedre for en gammel hund, ikke bare for musklerne men også for deres gigtplagede led.

 

He he som du kan se nedenunder dit svar så går vi en gang imellem to timer i streg. Jeg ved godt det andet er bedre, og sådan er de fleste dage også. Men onsdag og søndag når jeg har fri, så går vi længere. Det kan være lidt hårdt for mysla, hvor det derimod ikke virker specielt udmattende på Sheila. Hun sover godt i nogle timer og i aften er hun klar igen. Uden at være specielt stiv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kører ud hvor hundene kan svømme. Mille elsker at svømme og det er godt for hende. jeg har så 2 håndklæder med til hver hund, sætter varme på bilen og har en "Bone-dryer" de kommer i når de er tørret med håndklæderne.

 

Vi går eller cykler (stille) også derud engang imellem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan hun tåle æg når hun ikke kan tåle kylling? Proteinerne ligner jo hinanden.. Hvordan har hun det med fisk? Fed fisk kunne være kilde til både proteiner og til fedtsyrer og kalorier..

F.eks. en sildefilet om dagen? Den kan steges eller koges/mikrobølges lidt, hvis hun ikke er vant til rå fisk..

 

Min "voksne" Silke på 12 år har lidt gigt i poterne og i den ene albue.

Vi starter hver dag med at massere alle trædepuder, negle og poter med kopattesalve.

Det nyder hun altså... Hvis der er for lange negle, så bliver de ordnet med det samme.

 

Jeg synes at det er vigtigt at holde øje med at poter, trædepuder og negle er hele og fine. Hvis poterne gør ondt, så går det jo ud over hele fornøjelsen ved morgenturen.

 

I den sidste uge har jeg givet Silke en hjertemagnyl 150mg en halv time før morgenturen og før eftermiddagsturen.

 

De pilletyper som dyrlægen har ordineret, har ikke haft nogen virkning på hendes lette halten og lyst til at gå langt. Men det har hjertemagnylen altså..

Der ER en lille risiko for blødning i mavesækken, men Silke har altid haft meget robust mave. Og jeg tager så risikoen fordi det betyder jo noget at hun har det godt..

Og 150 mg er altså ikke meget til en hund på 28 kg..

I "gamle dage" gav man rask væk en mellemstor hund ½ aspirin når der var noget der gjorde ondt... Det var så 250 mg.

 

Men dengang havde man ikke rigtig speciel medicin til hunde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke turde give extra protein, da ældre hunde jo ofte har nedsat nyrefunktion. Mollys var også let nedsat sidst, altså uden for normalområdet.

Det har du ret i. Men fordi sheila spiser et ret energitæt foder så får hun kun to tredjedele af anbefalet mængde og dermed ikke så meget protein. Der er jo i older fra olivers så vidt jeg husker også lidt mere protein i så de ikke taber muskler.

 

Sheila foder er til sammenligning på en ret lav protein procent.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan hun tåle æg når hun ikke kan tåle kylling? Proteinerne ligner jo hinanden.. Hvordan har hun det med fisk? Fed fisk kunne være kilde til både proteiner og til fedtsyrer og kalorier..

F.eks. en sildefilet om dagen? Den kan steges eller koges/mikrobølges lidt, hvis hun ikke er vant til rå fisk..

 

Min "voksne" Silke på 12 år har lidt gigt i poterne og i den ene albue.

Vi starter hver dag med at massere alle trædepuder, negle og poter med kopattesalve.

Det nyder hun altså... Hvis der er for lange negle, så bliver de ordnet med det samme.

 

Jeg synes at det er vigtigt at holde øje med at poter, trædepuder og negle er hele og fine. Hvis poterne gør ondt, så går det jo ud over hele fornøjelsen ved morgenturen.

 

I den sidste uge har jeg givet Silke en hjertemagnyl 150mg en halv time før morgenturen og før eftermiddagsturen.

 

De pilletyper som dyrlægen har ordineret, har ikke haft nogen virkning på hendes lette halten og lyst til at gå langt. Men det har hjertemagnylen altså..

Der ER en lille risiko for blødning i mavesækken, men Silke har altid haft meget robust mave. Og jeg tager så risikoen fordi det betyder jo noget at hun har det godt..

Og 150 mg er altså ikke meget til en hund på 28 kg..

I "gamle dage" gav man rask væk en mellemstor hund ½ aspirin når der var noget der gjorde ondt... Det var så 250 mg.

 

Men dengang havde man ikke rigtig speciel medicin til hunde...

ja tilsyneladende går det fint med æg. Hendes foder er med kalkun.

 

Sild lyder som en god idé, det kan hun faktisk rigtig godt lide i bagt tilstand, så måske det endda kunne bruges med succes til at få hendes mand i hende, i stedet for leverpostej;-)

 

Dejligt en lille pille hjælper silke, men Sheila har ikke dårligt hjerte og jeg vil ikke give hende medicin der ikke er ordineret til hende. Hun går også gerne tur. Hun har gigt i en pote og i ryggen, det sidste lader ikke til at gøre ondt ment er måske hvad der gør hende lidt stiv i bevægelsen bagi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ. Silke har skam heller ikke dårligt hjerte. Men "hjertemagnyl" indeholder såmænd bare 150 mg acetylsalicylsyre, altså det samme, der er i aspiriner og magnyler og sådan noget...

En almindelig aspirin indeholder 500 mg acetylsalicylsyre. I gamle dage brugte man ½ aspirin til sin mellemstore hund ved smerter.

 

I dag har man en række forskellige smertestillende piller til hunde. Silke har prøvet et par af dem. men de har ikke hjulpet på hendes halten..

Så jeg gider ikke rigtig købe dyre dyrlægepiller mere for at afprøve dem på hende, når de måske ikke rigtig virker. Og hjertepillerne virker fint på hendes halten.

 

Men jeg ville nok have en anden holdning hvis det var en ung hund, jeg havde..

Link til indlæg
Del på andre sites

hjertemagnyl bruges forebygggende til mennesker - for at undgå blodpropper - men jeg ved ikke om man også kan bruge det forebyggende til gamle hunde :bigsmile:

 

Men det er jo også anti-inflammatorisk, og jeg går ud fra, det er ud fra det, at Birgitta bruger det til Silkes gigt og ikke (primært) som forebyggende til hjertet (blodfortyndende).

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er jo også anti-inflammatorisk, og jeg går ud fra, det er ud fra det, at Birgitta bruger det til Silkes gigt og ikke (primært) som forebyggende til hjertet (blodfortyndende).

 

Nemlig, Doberfan.. Det er jo ligegyldigt hvad pillerne hedder. Det, der er væsentligt er hvad der er i dem.

 

Og det er bare en lav dosis af acetylsalicylsyre, som også bruges som smertestillende til mennesker i meget højere doser.

 

En helt almindelig smertestillende pille før man opfandt panodil (paracetamol) som er mere skadelige for hunde.

 

 

 

I gamle dage brugte man faktisk også acetylsalicylsyre-salve som vortemiddel.

Jeg har da engang -i en snæver vending-- knust en aspirin og blandet den med vaseline. Vupti! Så havde jeg et vortemiddel, der minsandten virkede. Og var billigt.. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

20140516_094440.jpgMen Birgitte, så kan jeg vel lige så godt bruge de smertestillende til hunde som jeg har til mysla? Altså det har Sheila jo fået ind i mellem, for eksempel en hun sprang et ledbånd i poten. Men jeg synes ikke det er nødvendigt fast til hende endnu. Hun bevæger sig så fint. Var i skoven med venner tre timer i går og var stadig klar på aften tur.

 

Inden nogen får et chok så går vi meget langsomt og holder pause på de tre timer. Så det er cirka en tur der kunne gås på en time i rask tempo.

 

Hun klarede også fint at komme op af skrænten på billedet som mysla er på vej op af. Det gik langsomt, men op kom hun da uden at skulle hvile bagefter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...