Hop til indhold

Rhodesian Ridgeback vs Vizsla


Gæst Quine1984
 Share

Recommended Posts

Gæst Quine1984

Jeg skal beslutte mig for min næste hund og jeg har kun de 2 racer tilbage- kunne i ikke hjælpe mig med at fortælle noget om jeres erfaringer?? Hilsen

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke der er mange herinde med ridgeback. Har selv kun kendt få, alle hanhunde og temmelig skarpe overfor andre hunde.Dvs, kunne ikke rende løs og lege efter 1 års alderen. Vizslaen er her i DK mest brugt af jagtfolket, og her er da en med denne race herinde.

Jeg har selv en vizslamix, nok med pointer og hun er , som sin mor ikke glad for fremmede hunde. Det kom først i 3 års alderen.

Men jo begge racer, der vil kræve meget lydigheds træning og motion for at trives.

Har du valgt efter udseende, da de jo ligner hinanden en del i udseende.???

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg var teenager havde vi der hjemme en Ridgeback :lun:

Jeg tilbragt rigtig meget tid med hende og vores Dalmatiner og hold op hvor var hun en skøn hund.

 

Hun havde et helt fantastisk temperament, elskede alle og alt og var meget mild.

Hun kunne godt lide at træne og var virkelig en super nem hund, det eneste "problem" jeg havde med hende var hendes helt ekstreme jagtdrift.

Så jeg kunne ikke gå løs med hende, men formentlig var jeg bare heller ikke erfaren nok til at træne hende til at lade værre.

Mine forældre måtte af personlige grunde omplacere vores hunde da Ridgebacken cirka var 3-4 år.

Jeg ved at hun kom hent til sin bror og efterfølgende blev hun vidst væddeløbshund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker også at det er to meget forskellige racer.

Viszlaen er en hund, der er meget blød i temperamentet og bruges stort set kun af jagtfolk herhjemme. De er dog meget klodsede og uden kropsfornmmelse det første 1-2 år af deres liv, er min erfaring :lol:

 

Rhodesian er en hunderace, som har et mere stærkt temperament og kræver en ret så fast hånd. Men ellers kender jeg ikke så meget til dem.

 

Dog har begge racer et ret stort energiniveau og behov for motion.

 

Hvad ønsker du at lave med din hund? Og hvad er det, der tiltaler dig ved de to racer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Erfaringer, jo gerne:

 

Ridgebacks er nogle bullerbasser, og leger bedst med hunde af samme størrelse/med samme legestil.

Det jeg har oplevet er at de er meget konfronterende i mødet med andre hunde, er det en Ridgeback-tæve går vi i en bue udenom med vores egne tæver. De bliver nogle ret store og forholdsvis tunge hunde, og eftersigende er de jo ikke til at motionere trætte. Kan du lide at løbe, også langt, er det tilgengæld den perfekte løbemakker - de skulle simpelthen være utrættelige.

 

 

Vizlaen oplever jeg som en harmonisk, blød hund som kommer godt ud af det med andre hunde - også af samme køn. Men deres aktivitetsniveau er nok værd at tage højde for, det er en jagthund med stort J og jeg ville aldrig selv anskaffe mig én, uden at have et "job" til den - f.eks. i form af jagt/jagttræning.

Link til indlæg
Del på andre sites

TS ventede et kvarter på svar og har ikke været her siden. :vedikke:

 

Jeg forventer selvfølgelig ikke at nye medlemmer flytter ind som nogle af os har gjort, men måske burde ledelsen herinde overveje om det ikke var rimeligt at man skal være medlem, i f.eks. et døgn, før man kan starte en tråd. Der vil stort set ikke være emner man ikke kan lave indlæg om i gamle tråde (hvis man virkelig har et presserende spørgsmål, man er interesseret i at få svar på) og det ville spare os andre for at spilde tid på at svare folk der aldrig læser det.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 years later...

Selvom dette er en MEGET gammel tråd bliver jeg nød til at svare, for nu er den kommet op gentagende gange i mit Google søg og hver eneste gang jeg læser den bliver jeg lidt små sur.

 

Jeg har 12 års erfaring med RR og er lige begyndt med en Vizsla. Begge hunde er specielle, men at en RR ikke skulle kunne med andre eller er bullerbasser er noget direkte sludder!

RR er en super intilligent hund, som ikke bare farrer hen til alle. Den er reserveret og skal se folk an. Hvis ikke den har lyst, hvad enten det er til at møde andre eller at træne, jamen så gør den det bare ikke.

Jeg havde en super dejlig og lydig RR, der kunne med hvalpe, hanner, andre hunner. Jeg trænede schwiss spor og alm. lydighed med hende.

Lad være med at sige at hunde en "vanskelige" der er sgu kun ejeren eller uvidenhed der gør dem til det.

Vizslaen er en meget blød og omgængelig hund. Den kræver aktivering men når den stimuleres tilstrækkeligt er den en fantastisk hund. Min er stadig 7 måneder men er super lærenem og træningsvillig og så er den glad for alle andre hunde og mennesker 😊

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...