Hop til indhold

Hjælp - Linus gør "udfald" mod et barn?!?!


Bitten Soerensen
 Share

Recommended Posts

Selvfølgelig er det mest konstruktivt at ændre en adfærd, som man kan gennemskue årsagen til. Altså ved præcis, hvad der trigger hunden. Men f.eks ved genbrugshunde ved man ofte

ikke den eksakte årsag, så må hunden jo i første omgang fatte, at det vil man bare ikke tolerere bliver en vane. Og så gå i gang med at finde en vej til at ændre det uønskede.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 65
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hvordan problemer?.

 

 

Jeg tænker lidt at Linus godt nok skal være blevet forskrækket hvis han reagerer offensivt 3 gange, hvor drengen tilsyneladende ikke foretager sig noget der burde kunne virke skræmmende.

Jeg læste ninjamors indlæg som mere generelt og ikke kun omhandlende Linus og det er derfor jeg tænker, at man nogle gange er nødt til at kende årsagen til hundens opførsel, inden man evt. begynder at skælde ud. Det er jo ikke sikkert, at den gør det bare fordi den kan, tænker jeg.

 

Måske hvis man er helt vild god til at læse sin hund kan man se det med det samme, men personligt ville jeg godt kunne være i tvivl. Og så tænker jeg bare, at det er bedre at finde ud af årsagen til hundens gøen i stedet for at starte med at skælde ud. For mig svarer det lidt til at skælde en hund ud, fordi den knurrer og man på ingen måde vil acceptere dette uden at se på årsagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg læste ninjamors indlæg som mere generelt og ikke kun omhandlende Linus og det er derfor jeg tænker, at man nogle gange er nødt til at kende årsagen til hundens opførsel, inden man evt. begynder at skælde ud. Det er jo ikke sikkert, at den gør det bare fordi den kan, tænker jeg.

 

Måske hvis man er helt vild god til at læse sin hund kan man se det med det samme, men personligt ville jeg godt kunne være i tvivl. Og så tænker jeg bare, at det er bedre at finde ud af årsagen til hundens gøen i stedet for at starte med at skælde ud. For mig svarer det lidt til at skælde en hund ud, fordi den knurrer og man på ingen måde vil acceptere dette uden at se på årsagen.

Okay, det bliver vi så ikke enige om. Hvis min hund laver udfald mod andre mennesker eller dyr, er det i min optik lidt for pussenusset at lede efter en årsag først. Min hund kan få lov til at advare, men skal under ingen omstændigheder springe trin over/ vælge andre muligheder fra og gå direkte til at lave udfald, med mindre den er trængt op i en krog. Jeg ville selvfølgelig hverken lave alpharulning eller lignende, men klart fortælle hunden at det ikke er sådan man gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, det bliver vi så ikke enige om. Hvis min hund laver udfald mod andre mennesker eller dyr, er det i min optik lidt for pussenusset at lede efter en årsag først. Min hund kan få lov til at advare, men skal under ingen omstændigheder springe trin over/ vælge andre muligheder fra og gå direkte til at lave udfald, med mindre den er trængt op i en krog. Jeg ville selvfølgelig hverken lave alpharulning eller lignende, men klart fortælle hunden at det ikke er sådan man gør.

Jeg er heller ikke sikker på, at jeg ser gøen som at lave udfald. Ikke altid. Selvfølgelig kan det være tilfældet engang imellem, men som udgangspunkt må min hund gerne gø, hvis han er utryg ved noget præcis på samme måde som han også gerne må knurre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber aldrig at mine børn er blevet udsat forat være forsøgsperson til en hund de måske ikke kan lide hans duft, hans bevægelser eller stirrende blik.

 

Der var 2 voksne personer tilstede og hunden laver tilsyneladende uprovokerede udfald (som er det samme som angreb) mod en 9 årrig dreng. Hvor meget mere behøver man at se, for at tage konsekvent action og sikre effektiv adskildese af den hund og det barn? Jeg vil i hvert fald ikke lægge barn til yderligere forsøg og jeg tror heller ikke jeg ville lade andre fremmede børn teste om hunden er ustabil uanset hvorfor den er det.

 

Når man begiver sig af med at give råd, tror jeg det kunne være sundt at tænke, hvad nu hvis det var mit barn. Ikke kun, hvad nu hvis det var min højt elskede hund - og faktisk vil det jo være en beskyttelse af hunden at sikre effektiv adskildelse, for hvis det ender med et alvorligt bid, taler vi måske aflivning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber aldrig at mine børn er blevet udsat forat være forsøgsperson til en hund de måske ikke kan lide hans duft, hans bevægelser eller stirrende blik.

 

Der var 2 voksne personer tilstede og hunden laver tilsyneladende uprovokerede udfald (som er det samme som angreb) mod en 9 årrig dreng. Hvor meget mere behøver man at se, for at tage konsekvent action og sikre effektiv adskildese af den hund og det barn? Jeg vil i hvert fald ikke lægge barn til yderligere forsøg og jeg tror heller ikke jeg ville lade andre fremmede børn teste om hunden er ustabil uanset hvorfor den er det.

 

Når man begiver sig af med at give råd, tror jeg det kunne være sundt at tænke, hvad nu hvis det var mit barn. Ikke kun, hvad nu hvis det var min højt elskede hund - og faktisk vil det jo være en beskyttelse af hunden at sikre effektiv adskildelse, for hvis det ender med et alvorligt bid, taler vi måske aflivning.

 

Dette er jeg jo enig med dig i. Også derfor jeg giver hende de forslag som jeg gør. Og jeg synes egentlig også kun folk har sagt at hun skal tage kontrol om situationerne fremadrettet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der skrives at man bare skal være til stede. Altså at barn og hund ikke må lades alene. Det opfatter jeg som at man prøver om ikke det går alligevel. Men som sagt, hvis barn og hun er i den ene ende af køkkenet, men man selv er i den anden for lige at tage lidt mælk fra køleskabet, kan man jo ikke forhindre et angreb og eventuelt bid.

 

Og, som også sagt. Det bliver uden mit barn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der skrives at man bare skal være til stede. Altså at barn og hund ikke må lades alene. Det opfatter jeg som at man prøver om ikke det går alligevel. Men som sagt, hvis barn og hun er i den ene ende af køkkenet, men man selv er i den anden for lige at tage lidt mælk fra køleskabet, kan man jo ikke forhindre et angreb og eventuelt bid.

 

Og, som også sagt. Det bliver uden mit barn.

Jeg læser det helt anderledes end dig, kan jeg se. Jeg læser nemlig slet ikke, at Bitten og hendes kæreste blot skal stå til og håbe på det bedste. Jeg synes der bliver givet rigtig mange gode råd som for eksempel at lukke hunden for sig selv, hvis drengen og Linus skal være alene, at have snor på Linus og få drengen til at give godbidder til Linus. Eller at man ganske enkelt gør det klart, at det er uacceptabel adfærd, hvis Bitten vurderer at Linus reagerer sådan bare fordi han kan.

 

Det synes jeg da er ganske gode forslag, men hvad vil du anbefale man gør? Nøjes med at lukke hunden væk hver gang der kommer børn og ikke gøre mere ved det? Eller hvad tænker du?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg mener hunden er ustabil og ikke bør være sammen med børn som ikke er familiens egne.

 

Hvis det var min hund, ville jeg lukke den væk, når der er andre børn i huset.

 

Jeg mener dermed ikke at der skal gøres flere forsøg. Jeg ville, som sagt, ikke lægge børn til forsøgene. Vælger man at gøre disse forsøg, vil jeg anbefale at man lige tager "forsøgskaninernes" forældre i ed først.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg mener hunden er ustabil og ikke bør være sammen med børn som ikke er familiens egne.

 

Hvis det var min hund, ville jeg lukke den væk, når der er andre børn i huset.

 

Jeg mener dermed ikke at der skal gøres flere forsøg. Jeg ville, som sagt, ikke lægge børn til forsøgene. Vælger man at gøre disse forsøg, vil jeg anbefale at man lige tager "forsøgskaninernes" forældre i ed først.

Ustabil ville jeg nu ikke kalde ham. Ikke når man tager i betragtning, at han aldrig har reageret sådan overfor et barn før. Og jeg synes i øvrigt også det er ærgerligt at du vælger at bruge de ord om en andens hund, som du slet ikke kender, når vedkommende læser med herinde.

 

Men vi bliver nok ikke enige, når der ikke skal mere til før en hund er ustabil i din verden. Hvis han opførte sig sådan for alle mennesker, kunne jeg forstå det, men altså... At man ikke ser på hundens generelle opførsel, før man vurderer at en hund ikke er helt rask har jeg personligt meget svært ved at forstå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der var 2 voksne personer tilstede og hunden laver tilsyneladende uprovokerede udfald (som er det samme som angreb) mod en 9 årrig dreng.

 

Nej, det er det fand'me ikke! Et udfald er en seriøs advarsel - et angreb har til hensigt at skade personen. Der er milevid forskel. Nu skal vi heller ikke blive for hysteriske over en bagatel.

Det er lige netop indlæg som dine, der får nye og uerfarne hundeejere til at tro at deres hund er unormal, hvis de ikke lige kan redegøre for hver eneste detalje af dens adfærd. En hund er et dyr, og dyr bliver skræmte og opfører sig irrationelt.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden opførte sig sådan overfor alle var han stabil agresiv. At han gør det overfor enkelte og uforudsigeligt gør den ustabil. Det er bare en beskrivelse af at man ikke kan regne hunden for sikker i omgang med fremmede børn - og det mener jeg faktisk passer på denne hund.

 

Vi behøver ikke at være enige men ordkløveri igen........... Hvad skal det gøre godt for? At nedtone et problem eller? Jeg fatter ikke at der i den grad er føleri omkring ord herinde. Lederskab, konsekvent og nu også ustabil. Kunne vi få debatten til at handle om indhold ikke om form.

 

jeg mener noget andet end flertallet om hvordan denne hund/situation skal håndteres og synes at i hvert fald en herinde bør gøre ejeren opmærksom på at det er uansvarligt at lade denne hund være i samme rum som andre menneskers barn med mindre det er ok med situationen. Ingen andre mener det eller har lyst til at sige det. Det er ok, men jeg må vel sige hvad jeg mener, når jeg bliver spurgt. Jeg blander mig jo ikke uopfordret.. TS spøger hvad vi mener.

Link til indlæg
Del på andre sites

enig med Umulia, udfald er ikke det samme som angreb.
det mener jeg så det er, men ordkløveri, ordkløveri, ordkløveri. Og jeg mener stadig det er for farligt at have hunden sammen med det barn og andre fremmede børn. At I ikke bryder jer om at høre det ændrer ikke min holdning.
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden opførte sig sådan overfor alle var han stabil agresiv. At han gør det overfor enkelte og uforudsigeligt gør den ustabil. Det er bare en beskrivelse af at man ikke kan regne hunden for sikker i omgang med fremmede børn - og det mener jeg faktisk passer på denne hund.

 

Vi behøver ikke at være enige men ordkløveri igen........... Hvad skal det gøre godt for? At nedtone et problem eller? Jeg fatter ikke at der i den grad er føleri omkring ord herinde. Lederskab, konsekvent og nu også ustabil. Kunne vi få debatten til at handle om indhold ikke om form.

 

jeg mener noget andet end flertallet om hvordan denne hund/situation skal håndteres og synes at i hvert fald en herinde bør gøre ejeren opmærksom på at det er uansvarligt at lade denne hund være i samme rum som andre menneskers barn med mindre det er ok med situationen. Ingen andre mener det eller har lyst til at sige det. Det er ok, men jeg må vel sige hvad jeg mener, når jeg bliver spurgt. Jeg blander mig jo ikke uopfordret.. TS spøger hvad vi mener.

jeg mener også at hunden skal holdes adskilt fra det barn, og jeg kan sagtens følge din brug af ordet ustabil. Men et angreb er altså en specifik hændelse, og et udfald er en ADVARSEL om et angreb. Synes ikke det er ordkløveri?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden opførte sig sådan overfor alle var han stabil agresiv. At han gør det overfor enkelte og uforudsigeligt gør den ustabil. Det er bare en beskrivelse af at man ikke kan regne hunden for sikker i omgang med fremmede børn - og det mener jeg faktisk passer på denne hund.

 

Vi behøver ikke at være enige men ordkløveri igen........... Hvad skal det gøre godt for? At nedtone et problem eller? Jeg fatter ikke at der i den grad er føleri omkring ord herinde. Lederskab, konsekvent og nu også ustabil. Kunne vi få debatten til at handle om indhold ikke om form.

 

jeg mener noget andet end flertallet om hvordan denne hund/situation skal håndteres og synes at i hvert fald en herinde bør gøre ejeren opmærksom på at det er uansvarligt at lade denne hund være i samme rum som andre menneskers barn med mindre det er ok med situationen. Ingen andre mener det eller har lyst til at sige det. Det er ok, men jeg må vel sige hvad jeg mener, når jeg bliver spurgt. Jeg blander mig jo ikke uopfordret.. TS spøger hvad vi mener.

Jeg bliver lidt ærgerlig over, at jeg skal have skudt i skoene, at jeg kun er ude på at ordkløve. Det er jeg ikke. Jeg er bare ikke enig med dig i at Linus er en ustabil hund. Andet er der såmænd ikke i det. Jeg synes godt, jeg kan tillade mig at lægge noget andet i et ord end dig uden at det er ordkløveri.

 

Jeg prøver heller ikke at nedtone et problem og jeg har faktisk ikke et problem med at kalde en spade for en spade - der skal bare være en grund til det. Jeg synes, det er tydeligt at Bitten er klar over, at det er et problem og derfor har jeg ikke behov for at tydeliggøre det for hende, at det er et problem. Hvis der derimod kom en bruger ind og skrev om hans/hendes hund, der ville æde små børn til morgenmad og egentligt var ret ligeglad, så ville jeg forsøge at få ejeren til at se, at det ikke rigtig fungerede, at der kom børn med hjem, hvis der ikke blev taget hånd om problemet. Men Bitten efterspørger jo netop råd og derfor behøver jeg jo ikke fortælle hende, at hun bør gøre noget.

 

Desuden må du da hjertens gerne sige hvad du mener - det må vi da alle sammen. Jeg synes bare ikke det er rimeligt at få det til at lyde som om alle andre ikke tager problemet alvorligt, fordi de ikke vil gøre som dig. Man kan sagtens tage det alvorligt, selvom man ikke starter med at lukke hunden helt væk så snart der kommer børn med hjem.

 

Og hvem ved? Måske synes folk rent faktisk bare ikke, at der er nogen grund til at male fanden på væggen, når det er et enkeltstående tilfælde - det er jo ikke sikkert, at det nogensinde sker igen og det kan rent faktisk være, at det kan forebygges ved at denne her ene dreng bliver gode venner med Linus. Eller måske kan problemet løses på en anden måde end ved at udelukke hunden fra al kontakt med børn resten af dens liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ordet udfald kommer af at foretage et angreb fra en befæstet stilling. Om nogen forstår ordet anderledes kan jeg jo ikke gøre så meget ved.

 

og ustabil betyder upålidelig - altså at man ikke kan forvente samme forudsigelige reaktion fra gang til gang.

 

ordkløveri er de i begge tilfælde, når vi sådan set godt ved at hunden reagerede uforudset og anderledes og aggresivt ifht. drengen uden påviselig grund.

 

Indholdet er: skal hunden effektivt holdes fra dette barn eller skal man forsøge at klinke skårene. Og jeg har altså den klare holdning at hunden skal holdes fra barnet - og iøævrigt andre fremmede børn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ordet udfald kommer af at foretage et angreb fra en befæstet stilling. Om nogen forstår ordet anderledes kan jeg jo ikke gøre så meget ved.

 

og ustabil betyder upålidelig - altså at man ikke kan forvente samme forudsigelige reaktion fra gang til gang.

 

ordkløveri er de i begge tilfælde, når vi sådan set godt ved at hunden reagerede uforudset og anderledes og aggresivt ifht. drengen uden påviselig grund.

 

Indholdet er: skal hunden effektivt holdes fra dette barn eller skal man forsøge at klinke skårene. Og jeg har altså den klare holdning at hunden skal holdes fra barnet - og iøævrigt andre fremmede børn.

Jeg ved godt, hvad ustabil betyder - jeg er bare ikke enig med dig i, at Linus er ustabil. Med andre ord er det ikke ordkløveri, det er bare meningsudvekslinger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men man er vel nødt til at kende årsagen, inden man begynder at handle på det?

 

Nej. Som Ulla skriver kan man ikke altid kende årsagen til en adfærd, men dette betyder ikke, at adfærden ikke kan reguleres.

 

I det aktuelle tilfælde kan man se på Linus' kropssprog i situationen samt høre tonen i hans gøen og derved få en mening om hvorvidt hunden er utryg eller f.eks. vil hævde et territorium.

 

Tænker at hvis hunden reelt er blevet forskrækket over et barn og viser dette ved at gø, så er det vel okay og ikke noget man som sådan skal irettesætte? Eller hvad?

 

Jeg læser, at Linus gentog udfaldet to gange og det vil jeg vædde meget på ikke handler om en forskrækkelse.

 

En hunds reaktion på en forskrækkelse skal naturligvis ikke irettesættes, men hvis hunden fortsætter, skal den have hjælp til at nedtone sin adfærd samt hjælp til at reagere på sin ejers anvisning.

 

Som Bitten har beskrevet det kunne det lyde som ressourceforsvar, men jeg var der ikke, så det er umuligt at svare på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle
det mener jeg så det er, men ordkløveri, ordkløveri, ordkløveri. Og jeg mener stadig det er for farligt at have hunden sammen med det barn og andre fremmede børn. At I ikke bryder jer om at høre det ændrer ikke min holdning.

 

 

Udfald er vitterlig IKKE det samme som angreb. Der er flere meters forskel på de to ting. Udfald er meget kraftig markering. Angreb er IKKE markering.

 

Jeg tror i øvrigt udmærket Bitten er klar over at det skal tages alvorligt, der er der faktisk ikke en eneste der har sagt at det ikke skal. Hvor læser du det henne ??

 

Det er slet ikke sikkert at hunden kan lukkes fra sådan bare lige, så måske skal der en anden løsning til. Min egen hund kan jo feks ikke tolere lukkede døre. Men måske ØNSKER ejeren også en anden løsning. Hvis hunden aldrig har gjort sådan før over for nogen børn, så kan det være at gøre sig selv en bjørnetjeneste at lukke hunden fra, for så skal man jo gøre det konsekvent HVER gang der er børn og hvad så hvis man glemmer det, døren går op, man ikke er hjemme osv, samt hunden lærer ikke ad det. Det er da vitterlig bedre at forsøge at træne hunden til at være sammen med børn. Havde man nu en hund der konsekvent ville æde børn, jamen så er der måske ikke så mange alternativer, andet end at lukke hunden væk, mens der er børn.

 

Jeg tænker da at det pt er yderest vigtig at hunden får nogen positive oplevelser med børn og ikke bare bliver lukket ud i gangen. For så bliver den sidste oplevelse med fremmed børn den kan huske, jo netop den episode som bitten omtaler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tilbage står. Spørg forældrene til de børn som skal bruges til forsøgene om de er indforståede. Er de det er det jo fint.

 

Læs en ordbog Krøllebølle. Et udfald er et angreb fra en befæstet stilling. Det er fakta selvom du og måske andre tror noget andet. Men vi kan jo bede TS forklare om det vitterligt var er angreb eller ej. Hvis hunden farer frem og knurrer er det vist nærmest en fornægtelse hvis man ikke kalder det et angreb. Hvis hunden af sig selv afbryder angrebet kan man kalde det er skinangreb. Men det er egentlig ligegyldigt for min holdning til hvad man som ansvarlig hundeejer bør gøre - og det behøver jeg vist ikke gentage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tilbage står. Spørg forældrene til de bøærn som skal bruges til forsøgene om de er indforståede. Er de det er det jo fint.

 

Hvad har det med sagen at gøre? Du spurgte hvornår jeg mener en hund er ustabil og jeg svarer. Det har vel intet med børnene at gøre? Eller svaret er måske ikke til mig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...