Hop til indhold

Lidt ekstra lækkert, til hund der ikke spiser i varmen?


Amocca
 Share

Recommended Posts

Men nu taber TS's hund sig så om sommeren og så er det vel dér hun skal tilføre ekstra kalorier.

 

Som du måske godt kan gætte var indlæget ment til af give eftertanke hos TS. Men hvis hun hellere vil give hunden fløde er det ok med mig. Mit tidligere indlæg hvor jeg også håber at mane til eftertanke omkring at overveje hvorfor hunden ikke gider æde blev også kommenteret af en som ikke har spurgt om råd. Interesant at man i den grad føler sig kaldet til at kommentere uden den store tilførelse af værdi.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 94
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Mit tidligere indlæg hvor jeg også håber at mane til eftertanke omkring at overveje hvorfor hunden ikke gider æde blev også kommenteret af en som ikke har spurgt om råd. Interesant at man i den grad føler sig kaldet til at kommentere uden den store tilførelse af værdi.

 

 

Hentyder du til mig?

hvem siger jeg ikke har søgt om råd, og lige præcis kommentere grundet 3 1/2 års erfaring med en hund der ikke vil spise!? guderne skal vide hvor mange ting/råd/personer der er afprøvet, og lige præcis derfor forsøger jeg sætte mig i TS sted. - men beklager hvis ikke min erfaring/viden med lige præcis en hund der går fra fodret ikke menes at kunne tilføje værdi i denne tråd!

 

ja jeg føler mig personligt ramt af din kommentar!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hentyder du til mig?

hvem siger jeg ikke har søgt om råd, og lige præcis kommentere grundet 3 1/2 års erfaring med en hund der ikke vil spise!? guderne skal vide hvor mange ting/råd/personer der er afprøvet, og lige præcis derfor forsøger jeg sætte mig i TS sted. - men beklager hvis ikke min erfaring/viden med lige præcis en hund der går fra fodret ikke menes at kunne tilføje værdi i denne tråd!

 

ja jeg føler mig personligt ramt af din kommentar!

 

Ja jeg hentyder til dig. Og det jeg mener er at det ikke var dig der bad om råd - startede denne tråd. Mit indspil var ment til TS og hvis andre kan kruge det er det jo fint. Jeg er meget uenig med dig omkring fodring og også om hvordan hundens ernæringsstand kan og skal vurderes, så vidt jeg kan bedømme. At du har problemer med at få din hund til at æde "naturligt" bestyrker mig i denne uenighed. Jeg mener blot ikke at denne uenighed og debat nødvendigvis hører hjemme i denne tråd.

 

Egentlig prøver jeg at skabe en eftertanke hos TS omkring at hendes hund måske, hvis den får lov, selv kan regulere sin ædelyst. Og at denne ædelyst måske kan skabes eller genskabes ved mindre fokus på om man kan se lidt rygkam eller hofteben. Og så forsøger jeg at synliggøre eller skabe eftertanke omkrig, at hvis man har behov for at proppe kalorier (udover hvad den selv gider indtage) i sin hund om sommeren, har man måske gjort noget grundlæggende omkring fodring forkert. Spiseforstyrrelser eller bare spiseproblemer kommer ikke oftest via gener, men gennem miljø (håndtering) efter min mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej jeg spørger ikke om råd, jeg drager paraleller ud fra min egen og deltager i debatten med den erfaring jeg har, på lige fod som du gør - jeg kan ikke se hvorfor det er sådan et problem?

 

Og nej jeg er ikke enige i at alle hunde kan styre det selv, TS kender sin hund bedst, og når hun skriver at hun mener sin hund har tabt sig for meget, så synes jeg at jeg vil bidrage med min viden og erfaring, fordi jeg har stået i en ligende situation :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en hund der "selv regulere" altid - det fungere altså bare ikke natuligt eller ej! Vi har taget dem langt væk fra deres naturlige mønstre, opdrættet dem i årtier, så jeg er enig med dig at det er vores pligt at sørge for de er i korrekt stand.

 

jeg vil fortsætte med tørkosten, og så vil jeg prøve at blande det op med lidt leverpostej og se om de ikke kunne lokke hende til at spise lidt mere end vanligt i denne vame :)

 

Jeg plejer at undgå at kommenter direkte på andres indlæg, men gør så her en undtagelse, da dette er en kommentar til mit indlæg om at lade hundene regulere selv.

 

jeg tror ikke hundene er avlet så tosset at man har ødelagt deres evne til selv at regulere sult og lyst til at æde. Hvis de ellers får lov for Deres bekymrede ejer. Men konkret mener jeg du giver et råd som efter min opfattelse vil medvirke til at ødelægge enhver hunds naturlige ædelyst, ved at lokke den til at æde mere en godt er for den. Det er den stik modsatte vej man skal gå.

 

Syge og svækkede hunde kan have behov for at blive lokket til at æde, men ikke sunde og raske. De skal nærmere "sultes" til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og dertil er jeg helt uenig at alle hunde kan regulere selv, derfor jeg citerede dig tidligere, for at vise hvad jeg var uenig i - self er man bekymret hundeejer når man ser noget ikke fungere, og jeg synes det er vores pligt som ejere at reagere herpå. Det gør os ansvarlige :)

 

du regulere jo også hvis hunden bliver for fed, det skriver du selv længere oppe, hvorfor ikke gå begge veje? :)

 

"Sultes til det" er en af de mange råd jeg blandt andet har prøvet, med rigtig dårlig effekt på min hund, og derfor reagere jeg når jeg høre andre giver det råd, måske det virker for nogen hunden, men derfor jeg skrev "ikke alle hunde er ens" for at indikere at det er super hvis det virker for nogen, men det nytter bare ikke for dem det ikke virker for :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg plejer at undgå at kommenter direkte på andres indlæg, men gør så her en undtagelse, da dette er en kommentar til mit indlæg om at lade hundene regulere selv.

 

jeg tror ikke hundene er avlet så tosset at man har ødelagt deres evne til selv at regulere sult og lyst til at æde. Hvis de ellers får lov for Deres bekymrede ejer. Men konkret mener jeg du giver et råd som efter min opfattelse vil medvirke til at ødelægge enhver hunds naturlige ædelyst, ved at lokke den til at æde mere en godt er for den. Det er den stik modsatte vej man skal gå.

 

Syge og svækkede hunde kan have behov for at blive lokket til at æde, men ikke sunde og raske. De skal nærmere "sultes" til det.

 

Nogle gange ville det være lettere hvis du skippede din "sådan gør jeg med mine hunde, og jeg gider ikke høre hvis nogen er uenig med mig" og var mere klar i spyttet fra start af. Indholdet står jeg dog over at kommentere da du jo ikke har spurgt mig personligt hvad jeg synes, og fordi man åbenbart ikke kan tilføje noget af værdi ved at ytre en anden holdning.

 

Jeg kan dog godt komme lidt i tvivl om hundeforum stadig er et debatforum eller om det er ved at udvikle sig til en selvhjælpsgruppe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her på hunde-forum har det aldrig været normen, at man kun citerede en person, hvis man blev direkte adspurgt. Det har altid været "legalt" at kommentere, hvis man har et eller andet at tilføje - om man så var enig eller uenig. Og også selvom tråden ikke nødvendigvis var et oplæg til debat. De fleste ved godt, at det er hvad der sker og hvis TS alligevel er træt af debatten - f.eks. hvis det er en tråd om sygdom eller noget andet der går tæt på - så bliver det oftest fint respekteret, hvis TS beder om at få debatten flyttet til en anden tråd.

Med andre ord er ens indlæg ikke "helligt," når man vælger at poste det. Man må tage med, at der altid vil være nogen, der er uenig med en.

 

Og det er mit indtryk, at den måde at gøre tingene på fungerer for langt de fleste herinde. Selvom der findes en hel masse tråde om alt muligt, som ikke kan diskuteres så er det trods alt et debatforum og det er vel oftest sådan det foregår? At man byder ind med det man kan?

Uanset hvad er det nok svært at ændre på "kulturen" et sted, som har eksisteret i hvad... 8 år? Særligt hvis der ikke er opbakning til den ændring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes at kunne erindre at jeg fik en henstilling om KUN at svare ud fra en meget specifik (og temmelig overdrevet) overskrift i en tråd. Så PBC, hvor er egentlig dit meget korte og præcise svar til overskriften?:mrgreen:

 

Amocca, vil hun heller ikke spise vådfoder? Evt. 50/50? Her om sommeren får mine det direkte fra køleskabet, eller frossent i et ben. Selv kræsenprinsessen spiser, hvis det er god nok kvalitet. Og ja, ellers noget af det man skal bløde op i vand, altså en eller anden form for frysetørret?

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes at kunne erindre at jeg fik en henstilling om KUN at svare ud fra en meget specifik (og temmelig overdrevet) overskrift i en tråd. Så PBC, hvor er egentlig dit meget korte og præcise svar til overskriften?:mrgreen:

 

Amocca, vil hun heller ikke spise vådfoder? Evt. 50/50? Her om sommeren får mine det direkte fra køleskabet, eller frossent i et ben. Selv kræsenprinsessen spiser, hvis det er god nok kvalitet. Og ja, ellers noget af det man skal bløde op i vand, altså en eller anden form for frysetørret?

 

har du læst tråden?

 

Overvej om der kan være en god grund til at hunde ikke har så meget ædelyst i varmt vejr og hvad det betyder hvis man saboterer denne naturlige regulerings mekanisme.

 

og det mener jeg faktisk stadig er det bedste råd man kan give. At begynde at lokke mad i en sund og rask hund der ikke lige gider æde er vejen til spiseproblemer.

 

det generelle problem er at jeg er grundlæggende uenig med de fleste debatører incl. TS (som vil lokke en mæt hund til at æde med lidt lækkert) i denne tråd. Lad dog de hunde få lov at få en sund og naturlig sult og dermed ædelyst.

Link til indlæg
Del på andre sites

har du læst tråden?

 

 

 

og det mener jeg faktisk stadig er det bedste råd man kan give. At begynde at lokke mad i en sund og rask hund der ikke lige gider æde er vejen til spiseproblemer.

 

det generelle problem er at jeg er grundlæggende uenig med de fleste debatører incl. TS (som vil lokke en mæt hund til at æde med lidt lækkert) i denne tråd. Lad dog de hunde få lov at få en sund og naturlig sult og dermed ædelyst.

 

Så det gør det mere rigtigt fordi du mener det?

 

Ligesom med mennesker, er der bare nogle der har tendens til at være magre. Og så står valget mellem at lokke til at spise, eller skrotte den til den sport man har valgt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hvalp har også spist mindre her i sommer. I starten var jeg meget bekymret, da hun kunne gå næsten 1 dag uden at spise.

Hendes appetit fejler ellers ikke noget, og hun plejer at få mad 2 x dagligt + alt det løse.

Jeg gav hende mad som normalt (men smed så meget god mad ud), så nu er jeg begyndt at give hende kun om aftenen, da det er der hun har mest appetit.

Opdagede, at hvis jeg lod være med at bekymre mig (hun har også tabt nogle kilo) så regulerer hun det selv. Så såre der kommer en lidt køligere dag, har hun en enorm appetit, og spiser 3- 4 portioner, så jeg bekymrer mig ikke mere, er sikker på det er varmen.

Jeg ville nok mere sørge for, at hunden ikke har det for varmt. Sæt ventilator til, køl den ned med et koldt, fugtigt håndklæde, lidt koldt vand bag ørerne og på poterne, giv isterninger i vandet osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min egen spiser heller ikke specielt meget her i varmen. Det er ikke mange gange han har været over 200 g i den sidste uges tid. Med ham tager jeg det ret roligt, fordi han tager på så nemt, så at han springer et måltid over eller levner, gør nok ikke så meget. Men hvis han var den type hund, som var svær at holde vægten på generelt og derfor var til den tynde side i forvejen, ville jeg nok gøre noget. Det er ikke sikkert jeg ville lokke den til at spise, men måske ville jeg skifte foder, så den fik flere kalorier ind uden at behøve æde mere.

 

I min bog skal hunde hverken være overvægtige eller undervægtige. Begge dele er jo usundt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er altså heller ikke altid hunde bare lige har styr på det der med at regulere mængden af foder.. Inden vores hunde kom på barf, der fik de tørfoder og havde det til at stå, så de kunne spise når de havde lyst - det styrede de ret godt selv ifht vægt. Men den ene skulle vi være over inden sengetid, for sulten eller ej, så skulle hun lokkes til at spise noget inden sengetid - ellers gik hendes mave tom i løbet af natten, hvilket medførte kvalme og opkast af galde. Så det styrede vi altså for hende, med lokning af ekstra lækre ting! :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op en debat... :lol: Som jeg skrev i første indlæg, så tror jeg ikke på at nogen sund og rask hund vil sulte sig ihjel, det ligger simpelthen ikke til deres natur. Johna åd intet igår, men har spist her til aften... Konklusionen pt er, hun bliver tilbudt hver aften, hvis hun ikke æder inden for kort tid bliver det fjernet og så tilbyder jeg knap dobbelt portion næste dag... Normalt får de fodersøg, men det går ikke, for så ender Karla med dobbelt portion...

 

Jeg trænede med hende her til aften og der spiste hun ostestykker ganske entusiatsisk, og åd som sagt også det meste af sit tørfoder, så der er appetit, nok bare ikke så meget som der plejer...

 

Jeg skal bare lade være med at pylre og acceptere at min hund ikke orker mad hver dag når det er 25-30 grader...

Link til indlæg
Del på andre sites

Overbekymrede og pylrede hundeejere med et meget stort omsorgsgen, kan ødelægge mange hundes naturlige ædelyst.

 

Og så vil jeg godt rette mig selv. Jeg mener ikke alle hunde kan regulere sig selv. Mange vil nok overspise og blive for fede. Men jeg tror at 95% af vore hunde ville have en sund og naturlig ædelyst og appetit, hvis man havde mindre bekymring omkring om de nu får nok at spise. En hund må gerne være radmager. Mere mager end de fleste tror. Problemet er at vi har vænnet os til at alle de småfede udstillinshunde som for at præsentere mere masse i ringen typisk vejer 5-10% for meget ifht. hvad der er optimalt sundhedsmæssigt. Jeg tror altså ikke på at man behøver at være bekymret for at ens hund bliver for mager med mindre man selv har ødelagt dens ædelyst - og jeg tror heller ikke på risikoen for at hunden på lang sigt begynder at mindske sin muskelmasse af den grund, hvis den tilbydes et fornuftigt foder.

 

Der er muligvis 5% af hundene som har spiseproblemer af andre grunde en fejlhåndtering af fodringen, men lad ikke rådene til disse ødelægge resten af hundene - og hold disse hunde ude af fremtidig avl.

 

Amocca søger et råd til at få en sund og rask hund til at æde lidt mere - fordi hun mener den er blevet lidt for mager. Og med de mange velmenende råd om at lokke med fløde, æggeblommer, leverpostej, ispinde af kød osv. er hun godt på vej til at ødelægge hundens spisevaner og lyst til at æde. Nu virker det til at hunden er klogere end ejeren og ikke hopper på den. At hunden tager en pause tyder på at den i forvejen får rigeligt at æde, så jeg ville nok sætte rationen ned indtil ædelysten indfinder sig hver gang jeg serverer mad. Jeg har aldrig haft en hund som ikke æder i varme perioder og jeg tilskriver det, at de har stor ædelyst fordi de aldrig er blevet overfodret.

 

Jeg er klar over at der er en kultur herinde, hvor en del debattører føler sig kaldet til at kommentere på alle indlæg, som de er uenige i. Det er for så vidt også ok, men det kan undre mig at behovet er så stort som det er.

 

Og så vil jeg gerne opfordre alle til at tænke sig om: Kan det være rigtigt at hunde fodres med meget tæt foder i sommerperioder med lav aktivitet? Ikke sært at de holder op med at æde, synes jeg. Lad dog hundene blive magre - også rad magre. De har det nok bedst sådan. Ædelysten skal nok melde sig når kroppen mangler næringsstoffer. En lidt mager hund har det måske også bedre i varmen.

 

Desværre har vi jo ikke noget BMI for hunde fordi de er så forskellige som de er. Men et menneske der ligger i den lave ende (er det 18), men ok, fylder heller ikke meget i landskabet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Overbekymrede og pylrede hundeejere med et meget stort omsorgsgen, kan ødelægge mange hundes naturlige ædelyst.

 

Og så vil jeg godt rette mig selv. Jeg mener ikke alle hunde kan regulere sig selv. Mange vil nok overspise og blive for fede. Men jeg tror at 95% af vore hunde ville have en sund og naturlig ædelyst og appetit, hvis man havde mindre bekymring omkring om de nu får nok at spise. En hund må gerne være radmager. Mere mager end de fleste tror. Problemet er at vi har vænnet os til at alle de småfede udstillinshunde som for at præsentere mere masse i ringen typisk vejer 5-10% for meget ifht. hvad der er optimalt sundhedsmæssigt. Jeg tror altså ikke på at man behøver at være bekymret for at ens hund bliver for mager med mindre man selv har ødelagt dens ædelyst - og jeg tror heller ikke på risikoen for at hunden på lang sigt begynder at mindske sin muskelmasse af den grund, hvis den tilbydes et fornuftigt foder.

Jeg synes ikke, at en hund skal være så tynd, at dens knogler stritter frem hist og pist. Det mener jeg ikke er et sundhedstegn og derfor heller ikke ønskeligt. Det allerbedste er da, at hunden ligger på sin idealvægt. Så tror jeg på den er sundest - og så er den da også kønnere at se på :genert:

 

Amocca søger et råd til at få en sund og rask hund til at æde lidt mere - fordi hun mener den er blevet lidt for mager. Og med de mange velmenende råd om at lokke med fløde, æggeblommer, leverpostej, ispinde af kød osv. er hun godt på vej til at ødelægge hundens spisevaner og lyst til at æde. Nu virker det til at hunden er klogere end ejeren og ikke hopper på den. At hunden tager en pause tyder på at den i forvejen får rigeligt at æde, så jeg ville nok sætte rationen ned indtil ædelysten indfinder sig hver gang jeg serverer mad. Jeg har aldrig haft en hund som ikke æder i varme perioder og jeg tilskriver det, at de har stor ædelyst fordi de aldrig er blevet overfodret.

Det drejer sig vel ikke om at lokke hunde til at æde mere, men om at få dem til at æde noget, så de ikke taber sig yderligere. Hvis æggeblommer og fløde er det de vil æde, så er det da en nem måde at få nogle kalorier i hunden. Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår problemet confused.gif

 

Jeg er klar over at der er en kultur herinde, hvor en del debattører føler sig kaldet til at kommentere på alle indlæg, som de er uenige i. Det er for så vidt også ok, men det kan undre mig at behovet er så stort som det er.

Det er et debatforum - er det ikke normalt sådan det fungerer i en debat? At man kommentere på ting, man ikke er enige i? Hvordan forestiller du dig ellers, at det skulle fungere?

 

Jeg spørger i ren undren, fordi jeg har svært ved at forestille mig et debatforum, hvor det blev ildeset at kommentere på ting, som man var uenig i? Så kunne vi ligeså godt lave en kaffe-klub :vedikke:

 

Og så vil jeg gerne opfordre alle til at tænke sig om: Kan det være rigtigt at hunde fodres med meget tæt foder i sommerperioder med lav aktivitet? Ikke sært at de holder op med at æde, synes jeg. Lad dog hundene blive magre - også rad magre. De har det nok bedst sådan. Ædelysten skal nok melde sig når kroppen mangler næringsstoffer. En lidt mager hund har det måske også bedre i varmen.

 

Desværre har vi jo ikke noget BMI for hunde fordi de er så forskellige som de er. Men et menneske der ligger i den lave ende (er det 18), men ok, fylder heller ikke meget i landskabet.

Hvad mener du med et tæt foder? Proteinrigt foder? Foder med højt kalorieindhold? Hvad?
Link til indlæg
Del på andre sites

Når man ser foderstanden på de fuglehunde som bruges på store jagter for ståpende hunde, ligner det ikke hunde der har noget at stå imog med. De er oftest radmagre. Alligevel præsterer de måske 100 km på en dags jagt. Jeg tror med andre ord ikke der skal være fedt på en langdistance atlet. Cykelrytter, ironman deltager eller en jagthund fx.

 

Og jeg ved at de FT Spaniels som vinder vinderklasse markprøver er for magre selv efter mi smag, men de kan præstere. Ingen tvivl om det.

 

Det er da klart at de kan præstere den længste strækning, når de har mindst kropsvægt at slæbe rundt på. Det er ikke ensbetydende med at det er sundest.

For nu at blive i din analogi med cykelryttere og ironman atleter, er det vidst også kun uvidende, der betragter en sådan kropssammensætning som "sund".

 

Du udtaler dig meget absolut om hvad der er optimalt. Har du nogen faglig viden indenfor hundes fysiologi, eller er det blot hvad du tror, gætter, eller har erfaret med dine jagthunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da klart at de kan præstere den længste strækning, når de har mindst kropsvægt at slæbe rundt på. Det er ikke ensbetydende med at det er sundest.

For nu at blive i din analogi med cykelryttere og ironman atleter, er det vidst også kun uvidende, der betragter en sådan kropssammensætning som "sund".

 

Du udtaler dig meget absolut om hvad der er optimalt. Har du nogen faglig viden indenfor hundes fysiologi, eller er det blot hvad du tror, gætter, eller har erfaret med dine jagthunde?

 

Jeg kom lige til at tænke på tour rytterne og på hvor mange kilo mad de skal indtage hver dag. Tror sgu heller ikke det alene er sultfornemmelsen der får dem til det, men nærmere deres viden om/ erfaring for hvordan kroppen reagerer hvis den kommer i underskud. Og der er så forskellen mellem en jagthund der kører på stresshormoner og cykelrytteren der trods alt må opfatte det som en form for arbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke, at en hund skal være så tynd, at dens knogler stritter frem hist og pist. Det mener jeg ikke er et sundhedstegn og derfor heller ikke ønskeligt. Det allerbedste er da, at hunden ligger på sin idealvægt. Så tror jeg på den er sundest - og så er den da også kønnere at se på :genert:

 

Jeg tror at mange hundes idealvægt er "radmager". Det er det sundt for en hund at være radmager. Ideen om at en hund skal have lidt mere huld, end det som den har når den er radmager, kommer fra udstillingsverdenen. Eller måske fra menneskeverdenen? Geparder og sjakaler er også radmagre. Mange dyr er naturlig radmagre.

 

Og nej, det kan jeg ikke dokumentere, og nej jeg er ikke uddannet dyrlæge eller på anden vis belæst expert, så det står enhver frit for at diskvalificere hvad jeg mener. Og det ville det også gøre hvis jeg var belæst udi emnet.

 

Til gengæld diskvalificerer jeg jo så alle dem der gerne vil have deres hunde til at ligne velnærede udstillingshunde. Det er for så vidt ok så længe hunden af sig selv æder så den får denne "passende huld" som nogen kalder det, men at gøre det til idealet og prøve at få naturlig radmagre hunde til også at se sådan ud er, set med mine øjne, dels helt unødvendigt, ikke sundt og det ødelægger ofte hundens naturlige ædelyst hvorved "problemet" ikke løses, men forstærkes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ihar lige set dog dvd med katie sdao og et af hendes emner er ædelyst. Katie er tidligere dyrepasser og delfin træner og ved hvor ekstrem vigtig ædelyst og vægt er.

Hun siger at hvis de har trænet en delfin til at afsøge havet for feks fjentlige våben , så er det første de gør inden de slipper delfinen fri på åbent hav på den opgave, at sikre sig at den ikke vejer for meget. Bare få kilo overflødig vægt kan få delfinen til at være minde motiveret for at vende tilbage til træneren.

 

Og i relation til hunde handler det selvfølgelig dels om at en lavere vægt skabe r mere motivation for træning der kan resultere i mad men også i generelt større ædelyst.

 

Og så taler hun meget om ikke at ødelægge deres appetit ved at nurse dem til at spise.

Og så nævner hun at når hun er i europa så ser hun stort set aldrig overvægtig e hunde kontra usa hvor hundene ligner deres ejere. Hendes cktat. Jeg tror dermed heller ikke udstilling har noget som helst med det at gøre at mange har svært ved at se og mærke hvornår en hund er for tyk. Det handler om idealer og hvad vi selv mener er det normale at veje og dette skubber sig hele tiden mod den tunge ende.

 

Min egen bmi tal har hele mit liv været under det normale, men nu er det endelig på 20. Og altså normal. Jeg skal ligge i den lave ende, men hører stadig tit fra folk at jeg da er alt for tynd. Øh nej, det er jeg så faktisk ikke . Og nu skal folk ikke sidde og få følelsen af at jeg praler. Jeg gør mig ingen anstrengelser, er bare heldig at være født sådan og er godt nok blevet drillet med at være for tynd . På samme måde får man kommentarer hvis ens hund er for tynd, selvom den faktisk er helt normalvægtig.

 

Så vores syn på normal vægt flytter sig meget nemt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at mange hundes idealvægt er "radmager". Det er det sundt for en hund at være radmager. Ideen om at en hund skal have lidt mere huld, end det som den har når den er radmager, kommer fra udstillingsverdenen. Eller måske fra menneskeverdenen? Geparder og sjakaler er også radmagre. Mange dyr er naturlig radmagre.
Jeg skal jo ikke kunne sige, hvor andre får deres billede af en sund hund fra, men jeg har det i hvert fald ikke fra udstillingsverden. Der er rigtig mange beskrivelser på nettet af hvornår en hund ligger på sin idealvægt og der er vist gennemgående enighed om, at det ikke er ideelt, hvis hundens ribben, hofteknogler m.m. stikker frem. Og jeg synes det giver meget god mening, at hundens krop hverken skal være dækket af fedt eller være helt foruden det. Et let fedtlag gør IMO ikke en hund usund.

 

Og nej, det kan jeg ikke dokumentere, og nej jeg er ikke uddannet dyrlæge eller på anden vis belæst expert, så det står enhver frit for at diskvalificere hvad jeg mener. Og det ville det også gøre hvis jeg var belæst udi emnet.

 

Til gengæld diskvalificerer jeg jo så alle dem der gerne vil have deres hunde til at ligne velnærede udstillingshunde. Det er for så vidt ok så længe hunden af sig selv æder så den får denne "passende huld" som nogen kalder det, men at gøre det til idealet og prøve at få naturlig radmagre hunde til også at se sådan ud er, set med mine øjne, dels helt unødvendigt, ikke sundt og det ødelægger ofte hundens naturlige ædelyst hvorved "problemet" ikke løses, men forstærkes.

Ja, men jeg mener jo heller ikke, at hunde skal være fede. Og jeg mener ikke, at man skal tvinge hunde til at æde sig tykke og fede. Det har jeg heller aldrig skrevet. Jeg synes bare ikke det er dumt og uansvarligt at tage hånd om det, hvis man har en tynd hund, der taber sig. På samme måde som det ikke er dumt og uansvarligt at tage hånd om det, hvis ens hund tager på.

 

En gylden middelvej må altid være at foretrække.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og jeg springer alle rammer for hvad jeg selv synes er optimalt nu hvor jeg har en gammel hund der taber sig og ikke har megeb lyst til at spise. Hun er ikke for tynd endnu, men med to kilo tabt på et par måneder så er det ikke optimalt.

Så jeg nurser på livet løs, og forsøger at øge hendes motivation for mad. Giver små portioner efter tur når hun som regel er sulten. Og putter på forskud det i som jeg ved øger hendes lyst til mad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...