Hop til indhold

Den gode adfærdsbehandler


søster lagkage
 Share

Recommended Posts

Nu vi taler om folk der imo ikke burde hjælpe andre med hverken træning eller adfærdsbehandling....

 

Forleden var jeg i Brogaarden i Isterød og så ikke andre hundebøger til salg end Rolf Andersens, der til gengæld stod fint udstillet oppe ved kassen sammen med div. andre oplysninger og spots om ham. Jeg tillod mig at bemærke at de måtte være meget begejstrede for denne forfatter, hvorpå ekspedienten svarede at hun så kunne forstå at jeg ikke delte denne begejstring. Dertil måtte jeg jo svare nej og på spørgsmålst om hvorfor ikke, at jeg synes han er unødig hård ved både sine egne hunde og dem han forsøger at hjælpe.

 

Ihh du milde hvor jeg fik startet et foredrag om hvor glade hans hunde var og hvordan de kunne alt muligt. Jeg fornemmede at denne ekspedient muligvis var i familie med omdiskuterede person, så jeg pakkede ret hurtigt sammen, og nøjedes med at konstatere at man jo har forskellig smag, og at jeg bare ikke synes at det ser særlig kønt ud når hunde konstant går og dæmper de mennesker der håndterer dem (han lufter og træner ude foran min arbejdsplads) og at hunde der viser overdreven glæde ikke altid giver udtryk for glæde men at det kan være udtryk for udløsning efter en situation hvor hunden har følt sig presset eller trykket,.. altså lidt stressrelateret. Det så hun ikke ud til at kunne forstå men jeg fandt ingen grund til at vade mere rundt i det, overfor en person som måske havde følelsesmæssig tilknytning til manden og skiftede høfligt emne.

 

Følelsen jeg gik med var dog, hvor sørgeligt det egentlig er hvor dårlige mange hundeejere er til at fornemme hundes, selvfølgelig specielt deres egne hundes, følelser. At man lader sig forblænde af at en hund hopper på tungen for dens fører og ikke ser andet, kan jeg godt forstå. Men at man ikke har fornemmelse for hvordan hunden er blevet sådan, begriber jeg simpelthen ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 132
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har helt sikker ikke styr på læringsteorien - det er nok derfor jeg ikke forstå at belønningstræning uden straf - betyder belønningstræning, kun med verbal straf i nogen omfang.

 

Jeg opgi'r... *smiley-der-hiver-sig-i-håret* Og det er IKKE med min gode vilje!!! Jeg kan slet ikke ha' når der er uopklarede evt. misforståelser - jeg er ordensmenneske!!! ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Henrik bruger vel også belønninger, så vidt jeg kan se. Og så mener jeg fakrisk stadig ikke vi ved hvad mere han gør udover at hunden overnatter i stalden efter at ejeren og Henrik har været der ca 30 min, hvorefter ejeren forlader stalden og Henrik er der yderligere 90 min.

 

Hunden tages så ud næste dags morgen og trænes. Ingen af debatørene her eller personerne i gruppen ved rigtigt hvordan, men ikke destro mindre en man klar til at hænge manden ud på nettet som uegnet og det der er værre. Et noget tynd grundlag at hænge en mand ud på, men det er tilsyneladende helt ok herinde? Normalt er man vel uskyldig indtil man der dømt, men her er det altså HF's parlament der skal af med deres retfærdige harme. Pokker om jeg forstår det. Det er fint at være glad for egne træningsmetoder og mene de er de bedste. Det mener vi vel dybest set alle. Men at nedgøre andre, som har andre ideer er mindst "dårlig stil" og ikke i orden.

 

Når jeg så gider rode så længe omkring hvorvidt gruppen bruger straf er det fordi jeg tror at en del der mener de bruger gruppens fine og dyrbare træningsmetoder faktisk snyder lidt på vægten, ved at bruge verbal korektion (som de så ikke kalder straf). Men i virkeligheden er forskellen måske ikke så stor som det gøres til. Hvem ved? Vi ved jo ikke hvad Henrik gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tror at en del der mener de bruger gruppens fine og dyrbare træningsmetoder faktisk snyder lidt på vægten, ved at bruge verbal korektion (som de så ikke kalder straf).

Ej, nu må du sgu stoppe. Hvad straf er, er ganske let at definere! Det er en stimulus der mindsker hyppigheden af en adfærd. Den kan enten være positiv (tilfør ubehag) eller negativ (fjern noget attraktivt). En "verbal korrektion" kan være mange ting! Råber du hunden i hovedet - så er det en positiv straf. Har du indlært en "stopkommando" (som f.eks. "nej"), så er det bare en kommando som alle andre. Hvad er det for en "verbal" korrektion du ævler om, og hvordan ser den ud??

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, nu ved vi i hvert fald lidt mere om det... :cry: Der er lige lagt en del "træningsvideoer" op på FB, i den gruppe der hedder noget med gruppen mod cesar millans metoder... Kæder oppe under ørerne, og ryk, ryk, ryk...

 

Og videoer af resultatet, nedtrykte hunde, der bare vil VÆK :cry: tænk at nogen kan aflevere sin hund til sådan et sted. Man skal altid huske at være kritisk og ikke lade sin hund ude af syne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til gengæld kan man komme til træning med egen hund dernede... Vel at mærke hvis hunden først har været på 48 timers ophold først... Så 6-8 timers træning koster kun i omegnen af ca. 4000,-

 

Gudfader bevares...

 

Kunne desvæære ikke kommentere på facebook da ham sønnen sagde at man jo da bare kunne komme og træne sin hund der hvis man ville vide hvad der foregik... Jo tak? I har så haft hunden inde i 48 timer uden ejer og tager 25-2600 for det....

Link til indlæg
Del på andre sites

Korvis. Hvis man med passende(hård, kontant, bebrejdende) stemmeføring siger nej, fy, føj, eller dumme hund vil jeg betegne det som en verbal korrektion og en straf. Hunden skal være noget dum for blot at opfatte det som en kommando. Det er en irettesættelse og med rette stemmeføring kan det sagtens være lige så hård en straf for en hund som i ryk i linen er for en anden.

 

Hvis det er ævl, må jeg bare konstatere at vi måske ikke har samme erfaringsgrundlag. Jeg har mødt en del både mænd og kvinder som er fint istand til at få samme ord som bruges som kommando - fx "på plads" til at blive en verbal korrektion eller irettesættelse eller straf. Jeg har endda set hunde som er blevet ødelagt/meget trykket af det uden ejeren så vidt jeg ved nogen sinde har straffet hunden fysisk.

 

Er det virkelig nødvendigt at kalde noget for ævl, bare fordi man ikke forstår det eller er enig?

 

Da jeg startede træning af Spaniel for 15 - 20 år siden og tog enetimer, var det faktisk sådan at instruktøren bad mig købe en fløjte så jeg kunne give alle kommandoer med den. Så kunne jeg jo se om jeg kunne lyde lige så pisse sur i den som jeg lød når jeg kommanderede verbalt. Din hund bliver aldrig en glad jagthund hvis du taler sådan til den, sagde han og han havde ret.

Jeg har faktisk lavet en lille artikke om det engang.

Som nogen siger, ordet er stærkere end sværet, siger jeg, stemmen er dit mest effektive middel til at belønne og til at straffe din hund med. Brug den meget til det første og varsomt til det sidste, men brug den med stor omhu for timing. Er det også ævl?

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare for at illustrere lidt omkring brugen af stemmen lægger jeg her et uddrag af den artikkel jeg skrev for 10-15 år siden:

Vejen til en velopdragen FT Springer Spaniel kan vel være ret forskellig. Sally købte jeg med nogen grunddressur. Desværre var det en ruhårs-mand, som havde givet den grunddressuren, så egentlig havde det måske været lettere at starte forfra. Den havde lært indkald, stopsignal i nogen grad og kunne finde på at apportere. Men, men, men hun var vant til at rende rundt og jage på egen hånd. Tog lynhurtige ture flere hundrede meter ud på jagt efter solsorte, måger – ja hvad som helst. Taget i betragtning at en Spaniel skal jage under bøssen, var det lidt af en udfordring. Jeg var på det tidspunkt fuldstændig uerfaren i at håndtere en jagthund og vidste faktisk ikke hvordan en spaniel skulle bruges, før jeg begyndte at læse om det.

 

Jeg kunne jo godt se, at et eller andet skulle der til. Jeg kontaktede FT Spaniel klubbens repræsentant i området. Han hed Brian Madsen. Der var ikke lige noget hold jeg passede ind på, så vi aftalte at jeg kom ud med hunden, så ville han se lidt på det. Nu havde jeg jo tidligere trænet Riesen Schnauzere og Norsk Elghund, så mon ikke jeg også kunne klare dette?

 

Brian kiggede lidt på ekvipagen. Så hunden gå på plads, blive stoppet og apportering. Søgearbejdet nåede vi ikke til. ”Hvordan er det du taler til din hund?!” sagde Brian: ”Den er jo slukøret hele tiden. Ingen energi og motivation. Tal oplivende, venligt og hold op med at lyde som en befalingsmand”.

 

Jeg prøvede og prøvede, men 20 års vane brydes ikke lige på en eftermiddag. Jeg kunne godt se hvad han mente, men kunne ikke lægge stilen om. ”Hunden er ok og den har det i sig, men du må lære at håndtere den. Opgaven til næste gang er at du, når du nu ikke kan tale pænt til hunden, lærer at fløjte alle kommandoer til den. Dobbeltfløjt er indkald, langt nedadgående fløjt er stop og et kort fløjt et vendesignal. Så kan du jo prøve at lyde sur, når du fløjter” var slutparolen fra Brian.

 

Nu kan det lyde banalt, men i grunden tror jeg, at den lektion var den vigtigste begivenhed i mit nye ”hundeliv” med en FT Springer Spaniel.

 

Næste lektion begyndte med, at jeg viste Brian, hvad vi nu kunne. ”Du har da fået en helt ny hund!Se hvor den vil og kan, når du hjælper den i stedet for at skælde ud og lyde sur” var Brian kommentar. Og han havde ret. Det var en betydelig gladere og kvikkere hund nu. Hun adlød gerne og arbejdede langt bedre på fløjten – og jeg havde vel også øvet mig i at opmuntre med lys røst: ”dygtig hund”. Det virkede, så nu mente jeg alt var på plads.

 

”Du har for ringe kontakt med hende” Brian så meget fast på mig. ”Når I arbejder, skal hun have opmærksomhed på dig hele tiden. Både når hun sidder – og med meget jævne mellemrum når hun apporterer og søger. Hun skal ligesom hele tiden spørge om lov til at gøre det ene eller det andet. Det er alfa og omega. Det træner du fra nu af og resten af hendes liv. Inden hun springer i bilen, inden hun går ind af døren, inden hun får mad, ja inden hvad som helst skal hun kigge på dig, have øjenkontakt og et dæmpet ja. Prøv det i ultrakorte sekvenser fra starten, bare 3-5 minutter, men hav kontakten hele tiden, mens I arbejder”.

 

Jeg vil ikke påstå at dette var på plads til næste time, men vi havde trænet og jeg var så småt ved at blive centrum i min hunds verden. Det var målet. Når vi arbejdede, skulle jeg være verdens navle for hunden. Det kommer stille og roligt over tid, hvis man aldrig tillader hunden noget, før den får lov og hvis man lige skaffer sig opmærksomhed, hvis den skulle blive optaget af noget andet.

 

3. time oprandt. ”Nu har du lært 2 elementære discipliner. Tal pænt til hunden, få det til at være sjovt og godt, samt konstant arbejde på at hunden har kontakt”. Så forsvandt Brian og kom tilbage med sin egen hanhund. ”Nu skal du se hvordan det skal se ud” Brian viste søg, apportering, dirigering, indkald, stop og hvordan hunden hele tiden holdt kontakten. ”Det er det du skal have på nethinden. Du skal kunne se for dig, hvad du vil have hunden til og det kan du selvfølgelig først, når du har set det”.

 

4. time blev aldrig til noget. Faktisk havde jeg nu de 3 vigtigste værktøjer til at færdiggøre grunddressuren. Jeg mener, at alt det med at gå på plads og anden lydighed er jo bare noget hunden skal lære. Det vigtigste var, at jeg nu vidste hvordan jeg skulle gribe det an og hvor jeg skulle hen.

 

De 3 vigtigste værktøjer:

 

 

  • Du skal gøre det sjovt og motiverende
  • Du skal altid arbejde på at hunden har kontakt
  • Du skal kunne se målet for dig

Link til indlæg
Del på andre sites

Blog-indlæg af Jean Donaldson, synes hun siger det rigtig godt, sådan det hele :hjerte:

''The Continuum Generator

Posted on January 25, 2013 by Jean

Proponents of the use of pain and avoidance in training like to place themselves in the middle ground, using words like “balanced” to describe themselves and “extremist” to describe trainers who get the job done without hurting dogs. The most cursory examination of this framing, however, reveals that the underlying assumption – the reasonable, middle position is to employ pain and fear along with rewards – is faulty.

It’s basically a rhetorical trick. For instance, the force free could claim the middle ground by saying, ”I’m a balanced trainer because I use a judicious blend of prompting, shaping via approximation, capturing and reward removal. I used to be more of an extremist, using and defending the use of motivators such as pain, startle and fear, but started migrating in the 1980′s toward this more reasonable approach.”

It’s also worth noting that, on scores of issues, “middle ground” approaches can be framed as insane or immoral. Absolutist positions are common in society, especially regarding violence. There is a pretty absolute moratorium on the use of physical force by spouses. Nobody sane attempts to defend a “balanced” position regarding domestic abuse. We don’t quibble – and notably the American Psychological Association doesn’t prevaricate – about, say, dragging by the hair if the scalp isn’t bloodied in the process, or punches to the face if there are no really *big* bruises left.

I can’t think of anybody who’s very “balanced” about the use of physical coercion by teachers either, even though it’d likely be more motivating to use some electric shock on scholastic under-performers: “Sure, the desire to get good grades and the good careers that follow are okay motivators, but why limit ourselves to two measly quadrants when we can have the richness of four. We would, of course, have to give it some other name than electric shock, which has unfortunate baggage. Maybe E-ducation or something.”

I and everybody I know also have extremist positions regarding shaking babies, hitting children, flogging military personnel who go AWOL, using shock on the developmentally disabled, amputating the digits of violent offenders, briefly choking employees under one’s supervision if they are chronically late for work, waterboarding high-school bullies, or rendering the dead into food for the starving. There are, in theory, more moderate, balanced positions on these and many other issues.

There was a time in recent history when all kinds of violent practices that would get one arrested today were both legal and considered a private choice. Not that long ago, you could easily be labeled a pious extremist for suggesting that parents shouldn’t smack their kids around or that husbands couldn’t “discipline” their wives. Dog training is headed, like other parts of modern society, like a steam train in the “it’s not okay to hurt and scare them” direction and it’s unsurprising that trainers who like shock are going down kicking and screaming as did their predecessors. If you’re young enough, you’ll probably live to see the day of back-pedaling by organizations who would dearly love to bury their current policy statements that bless the use of any training tool at the trainer’s discretion.

Another rhetorical device you might have seen is the contention that everybody is using coercion because, look, you’ve got a leash on that dog when you take him for a walk! The equivalent argument would be that a parent who holds a child’s hand while crossing the street is a hypocrite for lobbying against child battery. I don’t know whether the coercion crowd are just throwing shit at the wall, arguments-wise, or whether they actually can’t tease out the difference between managing the behavior of a member of society who, with absolute physical liberty, could easily run out into the street, and the hitting, strangling or shocking of that same member of society. It’s pretty eye-popping if you think about it. But it often does seem to be their idea of a trump card.

I sometimes wonder who will be the very last self-selected – as opposed to legally mandated – crossover trainer, and if they’ll breathe a sigh of relief that their legacy, for all to see in succeeding generations, is that they weren’t among the very last hold-outs.''

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror nu også at normale, mentalt og fysisk sunde hunde, som er vant til at være alene hjemme og er fornuftig social trænet sagtens kan håndtere at blive sat i en box i en stald med andre forskellige dyr
.

 

Du skal nok være obs på, at mange af de hunde som ejer ser det nødvendigt at sende på opdragelsesophold netop ikke er disse "normale" hunde. Der synes netop at være problemer med dem, f.eks. separationsproblemer

 

Især hvis det ikke er store rovdyr af anden art. Jeg tror mine hunde bare ville lægge sig til at sove og være udhvilede og kontaktglade morgenen efter. Og det gælder vist egentlig alle de hunde jeg har haft. Men indrømmet, jeg har aldrig haft brug for det. De er blevet efterladt mange steder, campingvogn, bil (egen og andres), hotelværelse, hundebox ved uddannelsescenter/Kalø, pensioner, dyrlæge, men altså ikke i en stald med dyr.

 

Præcis. Tag så "kakkelovnshunden" og sæt den i en fremmed stald, så får du et andet billede

Jeg tror altså ikke at hundene lider nævneværdigt ved almindelig traditionel træning i at gå pænt, være alene hjemme osv.

 

Vil du uddybe "traditionel træning" og "nævneværdigt"?

 

Jeg ved ikke om forskellen på vores forestillingsverden desangående er at jeg primært har arbejder med robuste hunde og racer (jagthunde og brugshunde), men jeg forstår nok ikke helt denne overbeskyttelse og pylrede håndtering af hundene som jeg fornemmer mange bruger. Og jeg forstår slet ikke at man i den grad vil blande sig i hvordan andre (Dog Wisperer og hans kunder) håndterer Deres hunde, så længe det ikke at mishandling og i strid med loven.

 

Måske fordi mandens træning bomber os 20 år tilbage og fordi man ved, at nogle af de tiltag der anvendes kan være ret skadelige.

Og så savner jeg i høj grad kunder som udtaler sig godt og skidt. Jeg skal være den første til at modarbejde Dog Wisperer hvis mange (10-20%) kunder og hunde har fået dårlige oplevelser og spildt pengene. der vil altid være enkelte, men mere end end 10-20 % utilfredse kunder er sikkert tegn på problemer.

 

Omvendt synes du så ikke, at 100% tilfredshed virker sært?

Hvordan en masse andre kan dømme uden at kende mere til det hele end en række videoer, som ikke viser ret meget - og intet, man ikke ville kunne se på 80% af træningspladserne i DK fatter jeg ikke. Det er som om vi er i en osteklokke her.

 

Åh jo, disse videoer viser ret meget. Jeg kan forstå at de fleste nu er fjernet, men jeg nåede at se informationen om "den rette brug af kædehalsbånd" på en 4½ måneder hvalp. På denne korte video blev mandens egne ord modbevist ved, at han dels brugte sine hænder til at vende hvalpen den vej han ville have, den skulle sidde, dels nykkede/rykkede han opad i kæden og dels anvendte han sin ene hånd til at trykke hvalpen ned i sit. ikke hårdt, men dog hænder på. Dette går stik imod alt det han selv forklarer om sin træning og netop det at han ikke rører hunden under træning er noget af det han siger, som gør hans metode unik.

 

I en anden video vises man rundt i stalden og her forklares det, at selv om en hund evt. er bange for eller aggressiv overfor heste, kommer den til at bo i en box ved siden af en hest. Der var åbent i væggen mellem boxene for oven.

Hvis vi har en hund som er bange for heste, bliver den udsat for flooding, ved at skulle være så tæt på en hest og en aggressiv hund ville kunne gøre natten lang for hesten. Der er altid tre hunde i træning af gangen forklarede han, så tre fremmede hunde i fremmede omgivelser kan give en del uro og dårlig søvn.

 

Jeg kunne så ikke undlade at bemærke at væggene i de tre hesteboxe bar meget præg af hyppig tynd mave hos hestene. Det er sådan noget, som fanger mit blik og sænker helhedsindtrykket en hel del. Men det er nok bare mig. Jeg ville selv have vasket væggene ned/kalket for det pynter ikke ligefrem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Korvis. Hvis man med passende(hård, kontant, bebrejdende) stemmeføring siger nej, fy, føj, eller dumme hund vil jeg betegne det som en verbal korrektion og en straf. Hunden skal være noget dum for blot at opfatte det som en kommando. Det er en irettesættelse og med rette stemmeføring kan det sagtens være lige så hård en straf for en hund som i ryk i linen er for en anden.

 

Hvis det er ævl, må jeg bare konstatere at vi måske ikke har samme erfaringsgrundlag. Jeg har mødt en del både mænd og kvinder som er fint istand til at få samme ord som bruges som kommando - fx "på plads" til at blive en verbal korrektion eller irettesættelse eller straf. Jeg har endda set hunde som er blevet ødelagt/meget trykket af det uden ejeren så vidt jeg ved nogen sinde har straffet hunden fysisk.

 

Er det virkelig nødvendigt at kalde noget for ævl, bare fordi man ikke forstår det eller er enig?

 

Da jeg startede træning af Spaniel for 15 - 20 år siden og tog enetimer, var det faktisk sådan at instruktøren bad mig købe en fløjte så jeg kunne give alle kommandoer med den. Så kunne jeg jo se om jeg kunne lyde lige så pisse sur i den som jeg lød når jeg kommanderede verbalt. Din hund bliver aldrig en glad jagthund hvis du taler sådan til den, sagde han og han havde ret.

Jeg har faktisk lavet en lille artikke om det engang.

Som nogen siger, ordet er stærkere end sværet, siger jeg, stemmen er dit mest effektive middel til at belønne og til at straffe din hund med. Brug den meget til det første og varsomt til det sidste, men brug den med stor omhu for timing. Er det også ævl?

 

Jamen jeg er jo enig - er det et ubehag for hunden, så er det en positiv straf! Og selvfølgelig betyder stemmen virkelig meget! Og tit følger kropssproget med stemmen, og så bli'r det endnu mere kraftfuldt. Det jeg ikke forstår er, hvordan du får det til at "de" bruger positiv straf vha. den såkaldte "verbal korrektion"??

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor, Traditionel træning er det som stadig praktiserer på en stor % af træningspladserne. Man slår og sparker ikke hundene, men man må godt løfte dem tilbage i en stop (kan gøres ret let med nogen hunde ikke med andre), man bruger retrieverliner / kvælerhalsbånd og små korte, kontante ryk ved indlæring af gå pænt og sit og man korrigerer verbalt. Man får ustandselig besked på at rose meget (når hunden gør det rigtige), Nogen er gode til det, mens andre ikke kan finde ud af det. Godbidder bruges af nogen - mest til indkaldsøvelser. Og nogen bruger det ikke men roser/belønner verbalt, ved at kæle for hunden og ved at lade hunde gøre det den alle helst vil - apportering fx

 

Sådan har mange hundefolk trænet siden det blev umoderne at bruge egentlig vold i form for slag og spark. Sådan foregår det stadig masser af steder.

 

Hvis man er god til at træne hunde. Har god kontakt og godt kropssprog kan "straffen" (ryk i line, flytte hund tilbage samt verbal korrektion) begrænses til et absolut minimum. I dette tilfælde mener jeg ikke hundene lider overlast - og er man ikke så godt til det fylder dette (korrektioner sok ryk og skæld ud) nemt hele billedet, så det er svært at sige hvor slemt det står til, men ret slemt vil jeg mene. Og her lider hundene overlast. Jeg antager (uden at vide det) at Dog Wisperer hører til i den gode ende. Jeg siger ikke det er godt nok, men altså ikke værre end så meget andet.

 

Jeg har lige set "nye" (produceret indenfor de seneste 5 år) videoer af Spanieltræning som bruger disse metoder. Brugt af disse dygtige hundefolk, mener jeg ikke hundene lider overlast.

 

Hvis vi så bevæget os væk fra de traditionelle metoder til de moderne, nogen siger, hvor man ikke bruger aversive metoder. Så er der nogen der har lært - eller hørt omer måske et bedre ord, at man ikke må straffe hundene. Det betyder at man ikke længere må bruge ryk og kvælerhalsbånd, man må ikke tage et tag i hunden og flytte den tilbage i en stop kommando fx - altså fysisk vold er forbudt. Som belønning bruger man bruger mange godbidder og verbal "dygtig" og "det var godt" med høj, glad og belønnende stemme og man kæler også for hundene som belønning - og giver også legeting, øvelser hunden kan lide osv. som belønning. Hvis det er en dygtig hunde mand eller dame går det forrygende. Man straffer nænsomt verbalt med korte skarpe "nej" eller lignende. Metoden fungerer og alle er glade. Det er en rigtig god metode, som jeg mener skal udbredes mest muligt for det virker. Man kan så bruge klikker eller andre hjælpemidler som måtter osv og har man sat sig ind i sagerne, virker det.

 

Der er desværre ikke alle som er dygtige hundemænd eller kvinder og her kommer så problemerne. Hundene og førerne bliver frustrerede, stressede, tonen skærpes og der er stort set ingen belønning - føreren råber ganske "dygtig" med mere og mere skinger stemme, hele tiden, men hunden gør slet ikke det den skal og er ikke glad. Hunden bliver totalt døv for verbal belønning og æder bunkevis af godbidder uden at lære det den skal. Føreren mister hundens respekt og hunden må påtage større ansvar end godt er. Ind imellem, når hunden laver noget helt forkert (altså ikke bare ikke rigtigt) skældes ud med, når det er mænd, meget bøs stemme og når det er kvinder den lidt hysteriske mor-stemme, som også bruges til børn, som burde vide bedre (hunden ved dog ikke bedre, den fatter intet, men bliver skældt ud).

 

Hvornår hunden lider overlast - og hvilken type overlast er svært for mig at afgøre, men hundene hos den gode hundemand der bruger det jeg kalder traditionelle metoder har udsigt til et langt bedre liv end de der havner hos en meget dyrevenlig person som ikke er dygtig hundemand og bruger nok så moderne ikke aversive metoder, for her bliver alting rodet, stresset, ustruktureret osv. hunden bliver aldrig rimelig lydig og kan derfor aldrig slippes løs.

 

Den værste kategori er naturlig vis den ikke dygtige hundemand som bruger traditionelle metoder. Her bliver hunden også frustreret, stresset og bliver den sluppet løs er det bare fordi den type ejere ser lidt lettere på det med at man skal kunne kalde hunden hjem end den gruppe som har hunden i snor hele tiden.

 

Der findes naturligvis alle mulige typer indimellem disse og mange blander vel også træningsmetoder sammen - og virker den ene ikke må man jo prøve den anden osv. Så det er er gråt billede - ikke sort hvidt.

 

I dette totalbillede tror (jeg ved det ikke) jeg at Dog Wisperer ligger i den pæne ende - hunde han træner trænes bedre (også bedre for hunden) og på en bedre måde en langt de fleste hunde uanset metode.

 

Når vi vurderer dette så forskelligt som vi sikker gør hænger det nok sammen med de erfaringer vi har. hvad har vi set, hvad er vores billede af hvordan træningen foregår på de hundredevis af træningspladser derude.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg set lidt flere af hans videoer og jeg synes stadig ikke, at han rigtigt får forklaret hvad det er han gør. Det jeg har kunne se er gå-pænt træning med en kæde helt oppe bagved ørerne og en hund der starter med at få et ordentligt ryk i linen da den ankommer og så bliver kameraet slukket indtil 48 timer senere, hvor hunden skal hentes. Hvad der er sket i mellemtiden får vi intet at vide om. Jeg synes egentligt bare han slynger om sig med fine ord, men intet konkret om hvordan han når fra a til b.

 

Jeg havde håbet, at der ville være videoer som den her, hvor der rent faktisk bliver forklaret hvad der bliver gjort og hvorfor det bliver gjort:

 

Så ved man da hvad man kan forvente og om det er et sted man har lyst til at træne sin hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

øh, jeg skriver lige for at sige, at i bare skal slå jer løs, men jeg læser helt ærligt kun med med et halvt øje, det bliver lidt langhåret for mig, men jeg står stadig helt inde for min kritik, uden at jeg helt ærligt lige synes, at jeg har gejsten til at redegøre helt vildt og baggrunden og indgå i en lang og kompliceret online-diskussion. men helthelt grundlæggende er hele tankegangen om at fikse en hund uden at inddrage ejeren og uden at observere hunden og lægge en langsigtet træningsplan i mine øjne useriøs. siden er set af 12.000 mennesker, og det synes jeg er fint. folk kan jo heldigvis som regel tænke selv, og det håber jeg så falder ud til nogle lidt mere reelle adfærdsbehandleres fordel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor, Traditionel træning er det som stadig praktiserer på en stor % af træningspladserne. Man slår og sparker ikke hundene, men man må godt løfte dem tilbage i en stop (kan gøres ret let med nogen hunde ikke med andre), man bruger retrieverliner / kvælerhalsbånd og små korte, kontante ryk ved indlæring af gå pænt og sit og man korrigerer verbalt. Man får ustandselig besked på at rose meget (når hunden gør det rigtige), Nogen er gode til det, mens andre ikke kan finde ud af det. Godbidder bruges af nogen - mest til indkaldsøvelser. Og nogen bruger det ikke men roser/belønner verbalt, ved at kæle for hunden og ved at lade hunde gøre det den alle helst vil - apportering fx

 

Okay, tak for din uddybning, så ved jeg hvad vi taler om :-)

 

Sådan har mange hundefolk trænet siden det blev umoderne at bruge egentlig vold i form for slag og spark. Sådan foregår det stadig masser af steder.

 

Ja, desværre

 

Hvis man er god til at træne hunde. Har god kontakt og godt kropssprog kan "straffen" (ryk i line, flytte hund tilbage samt verbal korrektion) begrænses til et absolut minimum.

 

 

Jae... Jeg mener nu, at hvis man er god til at træne, behøver man slet ikke anvende de nævnte tiltag, men jeg forstår hvad du mener: Hvis man kan sit kram indenfor de nævnte tiltag, behøver man ikke bruge dem ret meget eller voldsomt

 

I dette tilfælde mener jeg ikke hundene lider overlast - og er man ikke så godt til det fylder dette (korrektioner sok ryk og skæld ud) nemt hele billedet, så det er svært at sige hvor slemt det står til, men ret slemt vil jeg mene. Og her lider hundene overlast.

 

Det vil man altid kunne diskutere og hvordan definerer vi "overlast"...

Jeg antager (uden at vide det) at Dog Wisperer hører til i den gode ende. Jeg siger ikke det er godt nok, men altså ikke værre end så meget andet.

J

 

Jeg antager ikke noget, jeg forholder mig til det han har sagt til mig/skrevet og det jeg kan se på videoerne, det er det eneste vi har at vurdere hans træning på.

 

Jeg har lige set "nye" (produceret indenfor de seneste 5 år) videoer af Spanieltræning som bruger disse metoder. Brugt af disse dygtige hundefolk, mener jeg ikke hundene lider overlast.

 

Så kan jeg godt forstå, at disse metoder hænger ved i træning landet over

Hvis vi så bevæget os væk fra de traditionelle metoder til de moderne, nogen siger, hvor man ikke bruger aversive metoder. Så er der nogen der har lært - eller hørt omer måske et bedre ord, at man ikke må straffe hundene. Det betyder at man ikke længere må bruge ryk og kvælerhalsbånd, man må ikke tage et tag i hunden og flytte den tilbage i en stop kommando fx - altså fysisk vold er forbudt.

 

Forbudt og forbudt, man frasiger sig at bruge vold og udskæld. Selv skælder jeg ikke ud under træning idet det er mit ansvar at sætte min hund op til succes, hvilket betyder, at hvis den ikke kan håndtere opgaven, er det mig der har fejlet. Det skal hunden ikke lide under.

Omvendt har jeg, og andre, intet som helst problem ved at tildele en gedigen, velment og hurtigt overstået skideballe under opdragelse, hvis hunden laver noget absolut forbudt/farligt. Dette er for at stoppe hunden i det farlige/forbudte og så må man efterfølgende arbejde (træne) med hunden i den/de situationer), hvor skideballen var nødvendig.

Som belønning bruger man bruger mange godbidder og verbal "dygtig" og "det var godt" med høj, glad og belønnende stemme og man kæler også for hundene som belønning - og giver også legeting, øvelser hunden kan lide osv. som belønning. Hvis det er en dygtig hunde mand eller dame går det forrygende. Man straffer nænsomt verbalt med korte skarpe "nej" eller lignende. Metoden fungerer og alle er glade. Det er en rigtig god metode, som jeg mener skal udbredes mest muligt for det virker. Man kan så bruge klikker eller andre hjælpemidler som måtter osv og har man sat sig ind i sagerne, virker det.

 

Jae..

Der er desværre ikke alle som er dygtige hundemænd eller kvinder og her kommer så problemerne. Hundene og førerne bliver frustrerede, stressede, tonen skærpes og der er stort set ingen belønning - føreren råber ganske "dygtig" med mere og mere skinger stemme, hele tiden, men hunden gør slet ikke det den skal og er ikke glad. Hunden bliver totalt døv for verbal belønning og æder bunkevis af godbidder uden at lære det den skal. Føreren mister hundens respekt og hunden må påtage større ansvar end godt er. Ind imellem, når hunden laver noget helt forkert (altså ikke bare ikke rigtigt) skældes ud med, når det er mænd, meget bøs stemme og når det er kvinder den lidt hysteriske mor-stemme, som også bruges til børn, som burde vide bedre (hunden ved dog ikke bedre, den fatter intet, men bliver skældt ud).

 

Hvornår hunden lider overlast - og hvilken type overlast er svært for mig at afgøre, men hundene hos den gode hundemand der bruger det jeg kalder traditionelle metoder har udsigt til et langt bedre liv end de der havner hos en meget dyrevenlig person som ikke er dygtig hundemand og bruger nok så moderne ikke aversive metoder, for her bliver alting rodet, stresset, ustruktureret osv. hunden bliver aldrig rimelig lydig og kan derfor aldrig slippes løs.

 

Sat noget på spidsen

 

Den værste kategori er naturlig vis den ikke dygtige hundemand som bruger traditionelle metoder. Her bliver hunden også frustreret, stresset og bliver den sluppet løs er det bare fordi den type ejere ser lidt lettere på det med at man skal kunne kalde hunden hjem end den gruppe som har hunden i snor hele tiden.

 

Der findes naturligvis alle mulige typer indimellem disse og mange blander vel også træningsmetoder sammen - og virker den ene ikke må man jo prøve den anden osv. Så det er er gråt billede - ikke sort hvidt.

 

 

 

 

I dette totalbillede tror (jeg ved det ikke) jeg at Dog Wisperer ligger i den pæne ende - hunde han træner trænes bedre (også bedre for hunden) og på en bedre måde en langt de fleste hunde uanset metode.

 

Når vi vurderer dette så forskelligt som vi sikker gør hænger det nok sammen med de erfaringer vi har. Hvad har vi set, hvad er vores billede af hvordan træningen foregår på de hundredevis af træningspladser derude.

 

Jeg ved ikke hvorfor du ser forskelligt på det, jeg ved hvorfor jeg gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sat noget på spidsen, siger du. Ja det er jo et yderpunkt og derfor jeg siger at der findes alt muligt ind i mellem, så det er vi enige om.

 

Jeg forstår ikke at man kan sige man træner uden aversive metoder hvis man giver en gedigen skideballe eller irettesætter. Aversive betyder vist bare ubehagelig og mon ikke hunden finder det ubehageligt at få en skideballe eller kontant verbal irettesættelse. Så mon ikke man skulle nøjes med at sige man træner i videst mulig omfang uden aversive metoder. Man kan jo faktisk godt træne helt uden aversive metoder, men det kræver så mere tid og tålmodighed, vil jeg tro.

 

Jeg tror at den traditionelle metode anvendt af gode hunde folk og med meget lidt ryk osv. Er populær fordi det er hurtigste/letteste vej frem ........ Og altså at brugerne absolut mener at hunden bestemt ikke lider overlast ved det. Hvorfor skulle de så skifte metode? Bare fordi en flok tøser fører sig frem med fine ord (positiv forstærkning, negativ straf, aversiv og jeg skal komme efter dig) og overpyldret forhold til hunde, som de taler om og behandler som meget skrøbelige og sensitive væsener. Næsten mere pyldret end hvis det var børn.

 

Som du måske ved har jeg selv en hvalp på 3 mdr. Jeg har nu i 4 uger prøvet at lære den at gå i 1 1/2 - 2 m line uden at trække nævneværdigt (altså noget som skader hunden) og uden brug af ryk i linen. Det går sådan set fint nok, men tager mindst dobbelt så lang tid som det tog mig at nå samme resultat for 2 år siden med bittesmå ryk i linen. Jeg bruger den slags halsbånd som består af en fast del af webling samt en kæde gennem 2 øjer. En halvkvæler, men som altså i strammeste stilling bare er som et almindeligt halsbånd. Jeg ved ikke og hunden er gladere, men jeg har sat mig for at prøve uden ryk. Jeg bruger så udelukkende stemme og få godbidder + selvfølgelig kropssprog, retningsskift, vendinger og knips osv.

 

Det samme gælder mht sit, hvor jeg dog ikke ser nogen forskel på hvor tidligt hunden fanger ideen, men måske en anelse forskel på hvor hurtigt den reagerer (altså sitter), men det skyldes måske mere at jeg er utrænet i at bruge godbidden perfekt, men jeg har 40 års erfaring i at bruge line og halsbånd. Jeg har naturligvis også brugt godbidder i 40 år men altså ikke kun godbidder og stemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Jeg tror at den traditionelle metode anvendt af gode hunde folk og med meget lidt ryk osv. Er populær fordi det er hurtigste/letteste vej frem ........ Og altså at brugerne absolut mener at hunden bestemt ikke lider overlast ved det. Hvorfor skulle de så skifte metode? Bare fordi en flok tøser fører sig frem med fine ord (positiv forstærkning, negativ straf, aversiv og jeg skal komme efter dig) og overpyldret forhold til hunde, som de taler om og behandler som meget skrøbelige og sensitive væsener. Næsten mere pyldret end hvis det var børn.

 

Når du nu vælger at formulere dig lettere nedladende og arrogant overfor "den flok tøser," så kunne du måske uddybe hvordan du kommer frem til, at de har et usundt, overpylret forhold til deres hunde? Kender du dem, siden du kan udtale dig om det?
Link til indlæg
Del på andre sites

Sat noget på spidsen, siger du. Ja det er jo et yderpunkt og derfor jeg siger at der findes alt muligt ind i mellem, så det er vi enige om.

 

Ja

 

Jeg forstår ikke at man kan sige man træner uden aversive metoder hvis man giver en gedigen skideballe eller irettesætter. Aversive betyder vist bare ubehagelig og mon ikke hunden finder det ubehageligt at få en skideballe eller kontant verbal irettesættelse.

 

Jo.

 

Jeg har aldrig udtalt, at jeg træner udelukkende positivt og slet ikke at jeg opdrager udelukkende positivt, så hvad "man" siger, har intet med mig at gøre

 

Så mon ikke man skulle nøjes med at sige man træner i videst mulig omfang uden aversive metoder. Man kan jo faktisk godt træne helt uden aversive metoder, men det kræver så mere tid og tålmodighed, vil jeg tro.

 

Ja, det er det en del af "klikkerfolket" gør.

 

Mine aversiver består af tilbageholdelse af forventet godbid/belønning og evt. noget ikke truende kropssprog. Jeg bruger ikke "nej" under indlæring af et moment, men kan anvende i en neutral tone senere for at stoppe uønsket adfærd og så i øvrigt lægge træningen anderledes op næste gang.

 

Jeg tror at den traditionelle metode anvendt af gode hunde folk og med meget lidt ryk osv. Er populær fordi det er hurtigste/letteste vej frem ........ Og altså at brugerne absolut mener at hunden bestemt ikke lider overlast ved det.

 

 

Det er det sjove ved det for det er ikke hurtigere alt taget i betragtning, altså slutmålet nås ikke hurtigere ved traditionel træning end ved den mere moderne tilgang. Ligesom det kræver en del viden at træne med de positive metoder kræver det nemlig også en del viden, blandt andet om timing og motivation, at få noget godt og især noget hurtigt ud af de traditionelle træningsmetoder med ryk og irettesættelser. Jo, hvis man er ligeglad med hvordan slutresultatet ser ud, f.eks. at hunden ikke viser optimal glæde og gejst ved opgaven/træningen.

 

Her er der muligvis noget du har overset, nemlig det at der i hunde som arbejder med det, der ligger naturligt for dem f.eks. jagt, er en meget, meget stor motivation at tage af og derfor kan

en jagthund ofte tåle en del hårdere træning end f.eks. en familie/stuehund. Sidstnævnte har ofte ikke samme drive og derfor daler motivationen meget hurtigere ved lidt hårde tiltag end på f.eks. jagthunde. Jo en jagthund kan sagtens se kuet ud, men når den er højmotiveret skal der en del til at tage pippet fra den.

 

Hvorfor skulle de så skifte metode? Bare fordi en flok tøser fører sig frem med fine ord (positiv forstærkning, negativ straf, aversiv og jeg skal komme efter dig) og overpyldret forhold til hunde, som de taler om og behandler som meget skrøbelige og sensitive væsener. Næsten mere pyldret end hvis det var børn.

 

En flok tøser der fører sig frem?

Nu er du flabet...

 

For 50 år siden blev børn opdraget ved at få et par flade, det fandt man så ud af ikke var så fantastisk og pædagogikken kom på banen.

Det samme med hundene, hvorfor bruge hårde metoder med alt hvad dette indebærer af frustrationer både for hund og ejer, sure miner og hvad der ellers følger med, når det ikke er nødvendigt? For det er ikke nødvendigt!

At skifte kurs kræver dog indsats og indsigt og måske er det der, hunden ligger begravet - bekvemmelighed og frygt for at bevæge sig ind på fremmede områder?

 

Hvis det bare er oplysning der mangler for at komme videre, så er den aktuelle tråd på FB rigtig god.

 

Som du måske ved har jeg selv en hvalp på 3 mdr. Jeg har nu i 4 uger prøvet at lære den at gå i 1 1/2 - 2 m line uden at trække nævneværdigt (altså noget som skader hunden) og uden brug af ryk i linen. Det går sådan set fint nok, men tager mindst dobbelt så lang tid som det tog mig at nå samme resultat for 2 år siden med bittesmå ryk i linen. Jeg bruger den slags halsbånd som består af en fast del af webling samt en kæde gennem 2 øjer. En halvkvæler, men som altså i strammeste stilling bare er som et almindeligt halsbånd. Jeg ved ikke og hunden er gladere, men jeg har sat mig for at prøve uden ryk. Jeg bruger så udelukkende stemme og få godbidder + selvfølgelig kropssprog, retningsskift, vendinger og knips osv.

 

Så er der noget i din timing, belønningens værdi eller andet som ikke passer til din hvalp. Måske er opgaven bare startet på et forkert niveau.

Ikke om jeg gad arbejde 4 uger med min hvalp for at lære den noget så simpelt.

Det samme gælder mht sit, hvor jeg dog ikke ser nogen forskel på hvor tidligt hunden fanger ideen, men måske en anelse forskel på hvor hurtigt den reagerer (altså sitter), men det skyldes måske mere at jeg er utrænet i at bruge godbidden perfekt, men jeg har 40 års erfaring i at bruge line og halsbånd. Jeg har naturligvis også brugt godbidder i 40 år men altså ikke kun godbidder og stemme

 

Du skal have ros for at gå i gang med blidere træning :5up: men måske skulle du have et par fif eller tre for at få det til at fungere optimalt.

 

Selv sprang jeg fra de traditionelle træningsmetoder (ryk i linen mv.) i 85'. Det var på en voksen hund og det illustrerede på fantastisk vis hvad min tidligere træning var bygget på, for Fie blev så fræk at man tror det er løgn, idet hun må have oplevet det som, at jeg havde smidt tøjlerne. Det gik der et ½ års tid med, så fandt vi hinanden og træningen gik som en leg derfra.

Dette fortæller jeg for at gøre opmærksom på, at jeg selv har haft den traditionelle træning tæt inde på livet, så jeg har erfaret, hvad forskellen i træningen kan gøre.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

I guder PBC. Er du ikke selv ved at være træt at din "se mig, hør mig, jeg ved alt"? For nu at sige det som det er, så virker det ikke som om du ved andet end det du har lært i spanielklubben, og mener at det er den gyldne vej.

 

Kom nu ind i kampen. Prøv at læse lidt teori. Se Dog Whisperens videoer inden du udtaler dig om hans metoder. Læs hans hjemmeside. Og se for en gangs skyld bort fra det der foregår i dine jagtkredse. Måske, bare måske, er der andre er der klogere end dig og dine. Eller kan du i modsat fald dokumentere at du har ret (for vi skal jo dokumentere alt, ikke?). Jeg ville hellere dø, end træne mine hunde som man gør i de fleste klubber for jagthunde.

 

Og nej, positiv træning er bestemt ikke den nemmeste vej. Den nemmeste og hurtigste vej til komplet lydighed er straf, straf og straf. Og gerne masser af fysisk smerte. Men det giver så hverken en glad eller villig hund.

 

De videoer som DW nu har gjort utilgængelige, viser trykkede hunde. Hundene går med sænket hoved, lav haleføring, tilbagetrukne ører og de smasker og ryster på hovedet. I videoerne vises hvordan kæden sættes bag ørerne, og hunden får hårde ryk opad. I den ene video får hunden adskillige sit-kommandoer, som den ikke adlyder. Til sidst "løftes" den i sit vha. kæden. Pisse godt arbejde, ikke?!

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at den traditionelle metode anvendt af gode hunde folk og med meget lidt ryk osv. Er populær fordi det er hurtigste/letteste vej frem ........ Og altså at brugerne absolut mener at hunden bestemt ikke lider overlast ved det. Hvorfor skulle de så skifte metode? Bare fordi en flok tøser fører sig frem med fine ord (positiv forstærkning, negativ straf, aversiv og jeg skal komme efter dig) og overpyldret forhold til hunde, som de taler om og behandler som meget skrøbelige og sensitive væsener. Næsten mere pyldret end hvis det var børn.

Nu må du meget have mig undskyldt, men jeg har aldrig set at den metode virker på nogen hunde. Enten render folk til stadighed rundt og rykker i linen, ellers har ejeren rykket hunden på røven så tilpas mange gange at den ikke tør trække af skræk for at opleve den slags flyveture igen. Og det skal man være blind, ligeglad med eller uvidende for ikke at kunne se på hundens kropssprog og reaktion på ejeren.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

En flok tøser der fører sig frem?

Nu er du flabet...

 

 

ahhh..... Egentlig er jeg vist ikke flabet, jeg forsøgte blot på at sige hvad der foregår i hovedet på en masse hundefolk som har (efter Deres egen opfattelse) fine resultater med den tradiotionelle metode de anvender. Og hvorfor budskabet ikke rigtig trænger igennem til den gruppe.

 

Men tak for en pæn tone Ninjamor. Jeg forstår også det du siger - og ja, jeg kan da formentlig godt lære mere om anvendelsen af godbidder, timing osv. De fleste kan vel lære mere.

 

Når jeg siger jeg har trænet i 4 uger med at lære Maggie at gå i linen uden at trække, betyder det at jeg har trænet det til og fra det fritløbsareal vi har få 100 m fra huset. Og sammenlignet med sidst jeg fik hvalp vurderer jeg at det har taget ca dobbelt så lang til at nå til der hvir vi er nu. At du ville kunne gøre det langt hurtigere er jo fint. Har du prøvet det med en FT Spaniel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Som du måske ved har jeg selv en hvalp på 3 mdr. Jeg har nu i 4 uger prøvet at lære den at gå i 1 1/2 - 2 m line uden at trække nævneværdigt (altså noget som skader hunden) og uden brug af ryk i linen. Det går sådan set fint nok, men tager mindst dobbelt så lang tid som det tog mig at nå samme resultat for 2 år siden med bittesmå ryk i linen. Jeg bruger den slags halsbånd som består af en fast del af webling samt en kæde gennem 2 øjer. En halvkvæler, men som altså i strammeste stilling bare er som et almindeligt halsbånd. Jeg ved ikke og hunden er gladere, men jeg har sat mig for at prøve uden ryk. Jeg bruger så udelukkende stemme og få godbidder + selvfølgelig kropssprog, retningsskift, vendinger og knips osv.

 

Jeg synes det er dejlig læsning at du har sat dig for at prøve en lidt anden fremgangsmåde :) jeg vil så foreslå dig at lade være at være fedtet med de godbider dér og i øvrigt tilsætte en bunke glade spjæt og noget leg, så tror jeg da du har løst problemet lige om lidt. Når man ikke kan få træningen til at give resultat, er det som oftest nogle justeringer i fremgangsmåden der skal til og på dette forum er der knagme mange dygtige hundefolk der ikke er fedtede med gode ideer til dem der føler de sidder fast :)

Link til indlæg
Del på andre sites

aahh..... Egentlig er jeg vist ikke flabet, jeg forsøgte blot på at sige hvad der foregår i hovedet på en masse hundefolk som har (efter Deres egen opfattelse) fine resultater med den tradiotionelle metode de anvender. Og hvorfor budskabet ikke rigtig trænger igennem til den gruppe.

 

Okay så :-)

 

Men tak for en pæn tone Ninjamor. Jeg forstår også det du siger - og ja, jeg kan da formentlig godt lære mere om anvendelsen af godbidder, timing osv. De fleste kan vel lære mere.

 

Selv tak. Jo vi kan alle lære mere. Der findes forskellige gode bøger som kan inspirere dig, hvis det er...

 

Når jeg siger jeg har trænet i 4 uger med at lære Maggie at gå i linen uden at trække, betyder det at jeg har trænet det til og fra det fritløbsareal vi har få 100 m fra huset. Og sammenlignet med sidst jeg fik hvalp vurderer jeg at det har taget ca dobbelt så lang til at nå til der hvir vi er nu. At du ville kunne gøre det langt hurtigere er jo fint. Har du prøvet det med en FT Spaniel?

 

Nu siger jeg noget du muligvis ikke er enig i, men en hund er en hund er en hund!

 

Jeg nægter at gå med på den der med min hund er en x og du skal ikke komme og sige noget før du har prøvet en X. Jeg har prøvet det for mange gange at hundeejere trækker "schäferkortet" eller hvilken race hunden nu er og dermed afviser det man siger.

 

Når man er vel inde i læringsteorien og psykologien kan man træne en hvilken som helst race og individ blot hunden er normalt fungerende. Når jeg skriver "noget så simpelt" var det ikke for at være strid, jeg mener i bogstaveligste forstand at det er simpelt med de rette værktøjer.

 

En spaniel FT eller ej, skal have det anderledes end en schäfer som igen skal have det anderlede end en retriever rent motivationsmæssigt og ligeledes med hensyntagen til spanielhvalpens manglende impulskontrol. Netop impulskontrol kan være nemmere at få til at fungere hos andre racer, men når man ved dette drejer det sig "kun" om at finde den rette belønning, have en god timing og at kunne se på hvalpen hvornår nok er nok eller der måske slet ikke skal øves gå pænt i lige præcis denne situation.

 

At træne gå pænt på vej til fritløbsarealet lyder ikke som den nemmeste opsætning for dig selv. Lige som Maggie skal sættes op til succes skal du jo også :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...