Hop til indhold

Min hvalp bider i alt og alle


Michela
 Share

Recommended Posts

Hej med jer

 

jeg ved godt at det er normalt at hvalpe napper lidt, og tygger i alting, og jeg tror egentlig ikke at min hvalp på 10 uger er værre til det end de fleste andre.

 

Men jeg har brug for forslag til hvordan man hurtigst muligt træner denne adfærd væk. Problemet er at han bidder i mine børn og de er ved at blive lidt bange for ham, og vil ikke snakke med ham. Sådan som det er lige nu, er børnene instrueret i at holde tær og finge godt oppe i sofaen, og så kalde når de vil gå fra et sted til et andet. Lige nu leger de for lukkede døre, fordi hunden bider for hårdt.

 

Han kan simpelthen ikke stå for børnene på 3 og 5 år. Hver gang de laver den mindste bevægelse, så er han henne og bide dem i strømper, tøj eller hår, og ofte får han for hårdt fat.

 

Han bider også i mig, og jeg kan godt mærke at han styre hvor hårdt han bider, han skader ikke nogen med de bid, men det gør lidt ondt.

 

Han bider også i alt andet, puder, sofaen, sko ja alt hvad der er indenfor han rækkevidde..

 

jeg har måske allerede begået en fejl, jeg har givet ham et stykke legetøj at bide i, når han tog noget af mit, og så rost ham for at bide i legetøjet, men synes det har gjort problemet værre, nu er det som om at han bider i noget for at få opmærksomhed.

 

lidt samme misforståelse havde vi med renlighedstræningen. Han tissede på gulvet, jeg tog har i gerningsøjeblikket og bar ham ud i haven, og roste ham da han tissede færdig. Han kan enormt godt lide at være i haven, så resultatet blev, at han satte sig foran mig og tissede, når han ville ud og lege, han tissede pludselig ret tit. Det fik vi løst ved totalt at ignorere når han havde "uheld", nu har han stoppet den vane igen, og har stortset ikke uheld længere.

 

Ovenstående var bare lige et eksempel på hvor hurtigt det går galt for os, når vi ikke lige tænker os ordentligt om ;)

 

alle gode råd til stop af bideri, når man har sådan en snedig fætter, modtages hjertens gerne :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Egentlig er mit bedste råd nok at fortsætte som i gør nu, sørg for at hvalpen er adskildt fra børnene når de leger, sørg for at hvalpen får leget, det vil sige gå ud med den og leg, den må gerne bide i legetøj og blive vild;) den skal bare lære at det kun er legetøjet den må bide i, det kan små børn ikke lære den, derfor skal de ikke lege sammen med den;)

i voksne skal lege med hvalpen, lade den bide og bruge tænder på legetøj, når den får fat i fingre, bukseben m.m stivner i og bliver helt passive, det vil få hvalpen til at slippe, så snart den gør det, leger i videre med legetøjet;)

renlighed hadler om at få hvalpen ud hver gang, ikke om at vente til den gør sig ren inde;) det vil sige, hvalpen skal ud når den har sovet, spist eller leget og der ud over ca en gang hver anden time, gå med den ud og ros når den gør sig ren ude, uheld inde ignoreres og hvalpen tages ud oftere;)

Link til indlæg
Del på andre sites

hvad med at bruge børnegitre ind til børnene, så du kan se dem og omvendt? vi er nu (med voksne børn...) i besiddelse af 5 (!) børnegitre som blev brugt til at skærme for trapper, mellem 2 hunde osv...

 

jeg har som nævnt ikke længere små børn, men jeg har set ved besøg af andres, at børn også ofte har lidt flagrende bevægelser, som måske i hundens øjne kan ligne en opfordring til leg? det kan nok være lidt svært at vænne dem af med - det var bare en tanke jeg fik :-)

 

ellers: held og lykke med projektet og til Alfen: jeg tror faktisk vi var ude hver ½ eller hele time i starten, så det gav lidt motion da det var fra 2. sal ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for det, så fortsætter jeg bare med at holde dem adskildt, det er også det nemmeste.. Men ville ønske at der var noget jeg kunne gøre, for at lære den at væresammen med børnene, uden at bide i dem.. Men det kommer nok med tiden.. Jeg vil prøve at stivne, når han bidder.. Jeg leger allerede med ham, og jeg har ikke noget imod at han leger vildt, med legetøjet :)

 

Mht renlighedstræningen, så kommer han ud på de tidspunkter du nævner, og vi er nede på ca. 1-3 tiståre på gulvet om dagen nu, så der er stadig plads til forbedringer, men synes det går fremad :) Her til morgen fx var han ude da vi stod op, han lavede en lort og tissede 2 gange, men kort tid efter vi kom ind, tissede han på gulvet, så synes jeg det er svært at være på forkant.

 

hvad med når han bider i minsofa eller bordben eller andre tilng jeg ikke lige kan flytte væk?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener også man godt kan introducere et bestemt "nej" når han bider i noget han ikke må. El ledninger lærer hvalpe ret hurtigt er tabu for her er ejerne meget konsekvente og uden nølen.

 

Mht. børnene er jeg enig i den omtalte strategi. Børn og hvalpe skal ikke lege. Når jeg havde børn på besøg mens vi havde hvalpe (til salg) fik de et camping trappetrin hver (jeg havde købt 6). dem skulle børnene sidde på og så måtte de kun snakke med hvalpene mens de sad på dem. Så undgår man jagen rundt osv. Det var hvalpe på max 10 uger.

 

Jeg mener også at du langsomt kan begynde at introducere et "slut" eller "stop" signal. Altså når du har leget en tid med hvalpen og ikke gider mere siger du "stop" og viser med kropssprog og hånd at du ikke gider mere. Det skal du så overholde indtil efter hvalpen har været beskæftiget med noget andet (sove, spise, gnave ben osv). Gode Graveben er i øvrigt et must i den alder, men det har du jo nok gang i. Du skal undgå at bruge slut og stop når hvalpen først vil i kontakt, men kun når du afslutter. det er jo positivt at den vil i kontakt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvad der sker, men jeg er igen enig med PBC:shock:

 

Hunde må og skal ikke bide, punktum! Og som han siger, plejer det ikke at være det store problem at lære dem at de ikke må bide i ledninger m.m., fordi vi er så konsekvente. Og ikke nær så konsekvente med alt mulig andet.

 

Du kan indlære nej på flere måder, men det er ekstremt vigtigt at du gør det. Og når du har så små børn, er det vigtigt at børnene får at vide at de (indtil videre) ikke må bruge "nej" til hvalpen - det skal være forbeholdt voksne mennesker. Og jeg tror at det er sagt før, men du er nødt til at holde børn og hund adskilt indtil hunden har lært at omgås børnene og omvendt.

 

Skal i til noget træning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så enig med PBC og Anne ang. bideriet. Men med en lille energibombe af en hvalp og så små børn, som du har vil jeg gerne indskyde en bemærkning vedr. den sammensætning. Det er selvfølgelig vigtigt, at hvalpen lærer at det er forbudt at bide, MEN det er lige så vigtigt at børnene lærer lige fra start af, at der er regler for omgang med hvalpen (og voksen hund) og at de bare SKAL overholdes!

Hvalpen skal ha' et "helle" dvs. et sted hvor den er 100% fredet. Når den opholder sig dér er det forbudt at forstyrre, også selv om man bare vil klappe/kæle/hygge. Desuden er det en god ide at lære børnene, at de skal spørge om lov, før de bare kaster sig ud i en leg med hvalpen, der hurtigt kan blive voldsom fordi både hvalp og børn er impulsive i deres handlinger. På den måde er der opsyn med hvordan det udvikler sig, og man kan som voksen gribe ind i tide.

Det med børn og hunde går tit galt, fordi de voksne har mest fokus på hvad hvalpen gør (og ikke må) end på hvad ungerne finder på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar :)

 

Jeg har tænkt på at købe et børnegitter, så børnene kan få lidt mere bevægelsesfrihed i huset, og jeg ikke skal være over dem konstant.

 

Jeg vil tage stop træningen til mig, synes det lyder fornuftigt.

 

Mht. møblerne har jeg prøvet flere ting. Det med at flytte ham væk, kan jeg ikke rigtig få til at fungere. Jeg tror jeg har fået en hvalp der er klogere end mig, og det må jeg se om jeg ikke kan komme til at leve op til meget hurtigt. For mig virker det som om at han kæder ting sammen i længere tråde, altså han bider i sofaen - jeg flytter ham - og så leger vi med noget han gerne må.. Det han så gør er: han vil gerne lege med mig - så han bidder i sofaen, så jeg jo så gør ovenstående og resultatet er er vi leger med hans ting. Lyder det urealistisk at han kan tænke sådan?

 

Jeg har også prøvet at ignorere ham, det er faktisk det der virker bedst, for så finder han hurtigt på noget andet at lave, men jeg er bare virkelig ked af at han bidder i mine ting, for han kan sagtens nå at sætte tandmærker i tingene, inden det bliver kedeligt.

 

Jeg har også prøvet med nej, og det begynder at virke lidt, men det er mest når han graver i min græsplæne, at jeg har brugt den. Jeg synes at jeg mangler et alternativ til hvad han så skal gøre når der bliver sagt nej, han stopper det han har gang i, men så står han bare og kigger på mig, sådan ligesom "hvad skal jeg så gi mig til?" Jeg har så sagt dygtig til ham for at han står pænt og kigge på mig, og det ser ud som om at han fatter at det han gjorde var forbudt og nu er han dygtig :klap: Men han ser ud som om at han vil have at vide hvad han så må/skal give sig til.

 

Vi skal starte til hvalpetræning om 2 uger, det skal nok blive rigtig lærerigt for os :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er meget obs på børnene, og de gider slet ikke lege med ham, nu hvor han vil bide i dem. Generelt er børnene gode til at omgås hunde, lade dem være når de sover/spiser/eller har ting, de er også rolige i deres måde at berøre hunden, de aer den stille, der er ikke noget drilleri eller hiven i ørene eller lignende. Men børnene er mere hurtige i deres bevægelser, når de fx bare går rundt, og deres stemmer er mere lyse og høje end fx min, så jeg kan sagtens se hvorfor hvalpen synes at de er spændende og tror at de vil lege, selvom de bare opfører sig som børn nu gør. Lige nu er det også børnene der viger pladsen for hunden, han har gulvet, og de har sofaen og ellers har de deres værelser hvor de kan lukke døren. Ved spisebordet skubber jeg ham blot lidt væk, hvis han begynder at bide, og ignorere hans forsøg på kontakt (jeg vil gerne have at han på et tidspunkt lære at lade folk være når de spiser), og det er her han er bedst til at være rolig, han får serveret sin egen mad, som står tæt ved spisebordet, samtidig med at vi går til bords, så vi har hver vores, og han ikke bliver snydt. Når børnene skal fra et rum til et andet tager jeg hunden på armen eller sætter mig med ham. Jeg har også prøvet at træne kontaktøvelse og sit imens børnene går rundt, og det gik faktisk også fint. Men med det samme jeg stopper træningen, så hopper han efter børnene igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er meget obs på børnene, og de gider slet ikke lege med ham, nu hvor han vil bide i dem. Generelt er børnene gode til at omgås hunde, lade dem være når de sover/spiser/eller har ting, de er også rolige i deres måde at berøre hunden, de aer den stille, der er ikke noget drilleri eller hiven i ørene eller lignende. Men børnene er mere hurtige i deres bevægelser, når de fx bare går rundt, og deres stemmer er mere lyse og høje end fx min, så jeg kan sagtens se hvorfor hvalpen synes at de er spændende og tror at de vil lege, selvom de bare opfører sig som børn nu gør. Lige nu er det også børnene der viger pladsen for hunden, han har gulvet, og de har sofaen og ellers har de deres værelser hvor de kan lukke døren. Ved spisebordet skubber jeg ham blot lidt væk, hvis han begynder at bide, og ignorere hans forsøg på kontakt (jeg vil gerne have at han på et tidspunkt lære at lade folk være når de spiser), og det er her han er bedst til at være rolig, han får serveret sin egen mad, som står tæt ved spisebordet, samtidig med at vi går til bords, så vi har hver vores, og han ikke bliver snydt. Når børnene skal fra et rum til et andet tager jeg hunden på armen eller sætter mig med ham. Jeg har også prøvet at træne kontaktøvelse og sit imens børnene går rundt, og det gik faktisk også fint. Men med det samme jeg stopper træningen, så hopper han efter børnene igen.

 

Til det markerede - hvis han kun er 10 uger, så er det heller ikke rimeligt at forvente andet endnu. Der skal en god portion selvkontrol til, for at kunne lade være. Det svarer jo lidt til at sætte en unge foran en stor skål slik, og bede den om at lade være! :lol:

 

Du har fået mange gode råd, og det lyder også som om du gør det rigtige. Du mangler bare én ting - gi' hvalpen tid til at lære det! Lige nu er den jo ikke stort andet end en lille baby, der går et godt stykke tid før der kommer lidt fornuft og læring i hovedet på den. Indtil da må du selv sørge for at "situationerne undgås". Ved f.eks. babygitter, som er en guds gave til hvalpeejere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til det markerede - hvis han kun er 10 uger, så er det heller ikke rimeligt at forvente andet endnu. Der skal en god portion selvkontrol til, for at kunne lade være. Det svarer jo lidt til at sætte en unge foran en stor skål slik, og bede den om at lade være! :lol:

 

Du har fået mange gode råd, og det lyder også som om du gør det rigtige. Du mangler bare én ting - gi' hvalpen tid til at lære det! Lige nu er den jo ikke stort andet end en lille baby, der går et godt stykke tid før der kommer lidt fornuft og læring i hovedet på den. Indtil da må du selv sørge for at "situationerne undgås". Ved f.eks. babygitter, som er en guds gave til hvalpeejere.

 

Tak, ja jeg ved godt at det er noget der tager tid, og at det bare er sådan at være hvalp. I må ikke forstå det sådan at jeg er sur på ham eller noget, eller at jeg bebrejder ham for sin opførsel. Men det er da en af de ting der er surt ved at have hvalp, når man får bidemærker i armen, eller sofaen er blevet hullet. Så jeg søger bare gode råd til hvordan man bedst muligt hjælper ham til at stoppe den adfærd hurtigst muligt. Jeg synes at det virkede som om at mine forsøg på at aflede, gjorde problemet værre, derfor havde jeg håbet på at finde ny inspiration her :) Og jeg synes jeg har fået mange brugbare råd :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan vi høre at din hvalp er faldet rigtigt til. :lol: Det lyder ikke helt skævt, det du gør, men hvis du har følelsen af at Njord styrer aktiviteterne, så må du jo lave lidt om på det.

 

Hvis han var min hund ville jeg sørge for at jeg var sikker på at han ikke havde overskudsenergi. Altså at han har været i haven på wc, gået en lille tur, trænet lidt/ leget lidt med dig og fået et lille fodersøg. Så er der gået ca. 1 time og så skal der være ro. Om du vælger at sætte i bur, sætte lang line + sele på, eller om du hellere vil sætte dig på gulvet og holde ham indtil han falder til ro, det er op til hvordan dit temperament har det med det forskellige. Dog skal du være opmærksom på at varme fra tæpper i et bur eller kropskontakt kan få Njord til at blive urolig. Bl.a. derfor finder jeg personligt linen mest effektiv og mindst begrænsende for hvalpen.

 

Når han har sovet en times tid vækker du ham forsigtigt, tager ham med ud i haven for at tisse og tilbyder derefter f.eks. et råt okseben, og så skal der være ro igen. Efter at have gnavet kødben, samt at han ikke har fået sovet til han selv er vågnet, gør sikkert at han falder i søvn når han ikke gider benet mere. Så kan han godt få lov til at sove til han vågner, men du skal sætte dagsorden over aktiviteterne og efter en time skal der være ro igen. Det kan også være en god træning at køre til steder med mange mennesker og bare forlange af Njord at han ikke må andet end at sidde og kigge. Begynder han at bide dig i fingrene eller linen, eller forsøger han at springe op ad dig, holder du ham bare tilbage i linen indtil han giver op.

 

Mht. børnene, så kan de måske instrueres til at deltage i et pendul indkald, dvs. at 1. person kalder på hvalpen, giver en godbid når den kommer hen, siger fri og 2. person gentager proceduren. I voksne kan godt være med (så laver I bare en cirkel) men lad være med at køre øvelsen mere end en enkelt omgang før Njord får en pause med nus og kæl. Husk at gentagelser virker dræbende på interesse og indlæring, så begræns antallet af omgange.

 

Mine nevøer havde stor fornøjelse af at sidde oppe på hemsen hvor vi lagde godbidder i en spand de hejste op i en snor, og så kunne de sidde deroppe og kaste kiks ned til hundene. Hvis I ingen hems har, så lad ungerne bygge en hule på spisebordet eller andet, gerne noget de normalt ikke må så aktiviteten med hunden giver nogle privilegier.

 

Du kan også give dine børn nogle halverede suppekødboller eller noget andet der lugter kraftigt, som de så skal gemme (selvfølgelig nogle meget lette steder), men de fleste børn synes det er sjovt at hunde kan snuse sig frem til ting. Det kan være et rum man gemmer i men man kan også gemme under små plastikkopper som hvalpen skal vælte for at få guffen (kan være du lige skal lære Njord hvad det drejer sig om først). Hvis de er modige kan man gemme godbidder på børnene, siddende på et par taburetter eller lign. Så får de kontakt uden at blive bidt,... og sommetider kommer det til at kilde, det plejer at være et hit.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du nævner noget vigtigt. Han afventer besked på hvad han så skal man et siger nej. Og det skal du fortælle ham.

 

Hver gang du siger nej til noget roser du for at han stopper og så giver et ham et alternativ. Komme over til dig og hygge, sætte sig, lege med noget legetøj, komme ud i haven eller hvad nu der lige passer.

Og er han hurtigt til at regne den ud som et siger, så er det jo bare endnu vigtigere at du sørge for at belønne den adfærd du gerne vil se mere af, inden han har gjort noget forkert.

Bare ved at give ham opmærksomhed på alt det du gerne vil have ham gør igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...