Hop til indhold

Hænger præstation og "bo-forhold" sammen?


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Jeg sad i går og så en video om en politimand (amerikaner), som har 2 tjenestehunde. Den ene er pensioneret. Den pensionerede hund bor inde hos familien. Den aktive hund bor i hundegård. Den er kun social med mennesker når den er på arbejde, eller når der er hundeleg i haven osv. Men dens primære opholdssted, er altså hundegården. Hans begrundelse: at hunden præsterer bedre når den ikke er en del af familien (sådan lidt groft sagt).

 

Jeg kender så folk inden for primært IPO og jagt, som har samme holdning. Og jeg kan ikke lade være med at spekulere lidt over om de har ret. Den ene jeg kender, konkurrerer på højeste niveau i IPO, og hunden er hans redskab til at nå til tops. Ud over det, er hunden tjenestehund. Og det er så ham der har fortalt mig, at stort set alle hunde der dyrker IPO på VM-plan, bor i hundegård. Som sagt kender jeg også jægere med den holdning, og man kan ikke sige andet end at deres hunde er super dygtige!

 

Personligt ville jeg ikke drømme om at holde hund på den måde, men det virker ret logisk at hunden er mere motiveret for at arbejde under de forhold. Hvis man nu piller risikoen ud for diverse adfærdsproblemer, og KUN ser på præstationen, hvad siger i så?

Link til indlæg
Del på andre sites

Først og fremmest så deler jeg nok ikke helt dine holdninger omkring hunde i hundegård. Selvom det ligger mig meget fjernt at have hund på den måde og mine hunde ret dårligt ville egne sig til den type hundehold, så tror jeg såmænd mange hunde trives helt ok med det.

 

Mht. præstation så tror jeg da sagtens der kunne være noget om snakken.

 

Når jeg underviser ser jeg tit hunde der skal "tigges" om samarbejde. Hundeejeren gør alt arbejdet med dans, sang, pølser fra slagteren og jeg skal komme efter dig, og hunden vælger lidt til og fra efter behov, nærmest som om den gør ejeren en tjeneste. Snot forkælede plejer jeg at kalde dem, og møgfrustrerende at arbejde med tror jeg.

Det modsatte må vel gøre sig gældende for disse hunde tænker jeg? De må være top-motiverede og PÅ. Og hvis al det glæde og "påhed" ellers kan kontrolleres og bruges på en positiv måde, så vil det da give flotte resultater.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det kræver mere "arbejde" at have hund som "kæledyr" samtidig med at den er konkurrencehund ;)

der er ret mange grundfærdigheder en hundegårdshund ikke behøver at lære, ikke at bide i ting, at lægge sig hen medens der er fjernsyn, ikke at tigge ved bordet og så videre, samtidig vil en hundegårdshund ofte være mere "sulten" efter nærvær og kærtegn og vil derfor være nemmere at træne;)

men jeg tror begge hunde kan blive lige gode, der er bare forskel hvilken indsats det kræver;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke se hvorfor en hund skal præstere bedre fordi den blir holdt isoleret de øvrige timer i døgnet? Men for nogle mennesker er hunden bare et redskab for at nå deres mål, og de har ikke brug for "familiehunden". Jeg vil mene det nærmer sig dyrplageri, da hunden jo har et socialt behov som ikke blir dækket.

Jeg kender ikke til nogen der har hund på den måde, men umiddelbart ville jeg tro at jo større tilknytning hund og fører imellem jo bedre præstationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Først og fremmest så deler jeg nok ikke helt dine holdninger omkring hunde i hundegård. Selvom det ligger mig meget fjernt at have hund på den måde og mine hunde ret dårligt ville egne sig til den type hundehold, så tror jeg såmænd mange hunde trives helt ok med det.

 

 

Hvor fremgår min holdning til hundegårde?:vedikke: Jeg skriver at jeg ikke kunne drømme om at holde hund "på den måde", men det er altså ikke hundegården jeg henviser til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke se hvorfor en hund skal præstere bedre fordi den blir holdt isoleret de øvrige timer i døgnet? Men for nogle mennesker er hunden bare et redskab for at nå deres mål, og de har ikke brug for "familiehunden". Jeg vil mene det nærmer sig dyrplageri, da hunden jo har et socialt behov som ikke blir dækket.

Jeg kender ikke til nogen der har hund på den måde, men umiddelbart ville jeg tro at jo større tilknytning hund og fører imellem jo bedre præstationer.

 

Med fælles for hundene er, at de bliver indendørs-familiehunde når de bliver pensionerede. Så det er jo ikke fordi deres ejere ikke er glade for dem......

 

 

Jeg har prøvet det der med at "sulte" min hund før en konkurrence. Jeg "sulter" hende så kun på det træningsmæssige, men hun er jo stadig min prinsesse. Men jeg kan da mærke på hende, at hendes iver for at arbejde og præstere, er større hvis vi ikke lige har fået trænet i en periode. Og det er vel dét man så udnytter i endnu højere grad af top-hundene?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor fremgår min holdning til hundegårde?:vedikke: Jeg skriver at jeg ikke kunne drømme om at holde hund "på den måde", men det er altså ikke hundegården jeg henviser til.

Måske jeg læser noget mellem linierne som ikke er der?

 

Jeg læste det bare som om du var meget uenig i denne type hundehold - jf. Personligt ville jeg ikke drømme om at holde hund på den måde og risikoen ud for diverse adfærdsproblemer

 

Men det er også underordnet egentlig, og har ikke indflydelse på pointen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske jeg læser noget mellem linierne som ikke er der?

 

Jeg læste det bare som om du var meget uenig i denne type hundehold - jf. Personligt ville jeg ikke drømme om at holde hund på den måde og risikoen ud for diverse adfærdsproblemer

 

Men det er også underordnet egentlig, og har ikke indflydelse på pointen.

 

Det var egentlig for at det netop IKKE skulle blive til en diskussion hvor emnet nærmere bliver for/imod hundegårde, risiko for (eventuelle) adfærdsproblemer ved den type hundehold, for/imod IPO og alt mulig andet, men for at diskutere sammenhængen mellem social afsondring og præstation:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Med fælles for hundene er, at de bliver indendørs-familiehunde når de bliver pensionerede. Så det er jo ikke fordi deres ejere ikke er glade for dem......

 

 

Jeg har prøvet det der med at "sulte" min hund før en konkurrence. Jeg "sulter" hende så kun på det træningsmæssige, men hun er jo stadig min prinsesse. Men jeg kan da mærke på hende, at hendes iver for at arbejde og præstere, er større hvis vi ikke lige har fået trænet i en periode. Og det er vel dét man så udnytter i endnu højere grad af top-hundene?

 

Jeg tror såmænd da nok de er glade for deres hunde - men, der findes mange måder at holde hund på....og være glad for den.

Jag oplever også at min hund er mere "på" hvis vi ikke har trænet nogen tid, f.eks. været på ferie eller lign. men jeg har svært ved at forestille mig han ville super-præstere, hvis han blev sat i en hundegård.

 

Og så vil jeg gerne fastslå at jeg intet har imod hundegårde, når bare hunden(e) ikke skal tilbringe hele livet der :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men de hunde du beskriver, de reagere jo ligesom alle andre hunde på den stress der er ved at blive ladt alene, men det er der ingen der ser fordi de går for sig selv..

så præstationen bygger på ubehag og ikke glæde tror jeg, jeg kommer ihvertfald i tanke om en bestemt hundehvisker når jeg læser om den måde at gøre tingene på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker at det er ret logisk at en hund der sultes mentalt og især socialt vil være mere samarbejdsvilling. Så jeg tror absolut det passer. Men jeg er ikke enig i at det er ok og jeg mener godt man kan opnå samme engagement fra hunden på anden vis.

Alt afhængig af hvilken hund det handler om så tænker jeg eks meget over hvad jeg laver dagene op til et stort stævne. Jeg kan sagtens finde på at sulte mine hunde lidt ift arbejdsmængde og lufteture.

Link til indlæg
Del på andre sites

De fleste hunde som går meget i hundegård går nok sammen med andre hunde, så de er stort set aldrig alene.

 

Jagthunde som lever som familiehunde lærer ofte noget "forkert". De kan blive hårdmundede fordi de får pibedyr eller fordi børn leger trækkelege. De bliver mindre stabile i stop kommando fordi den bliver brug for ofte og uden tilstrækkelig konsekvens af bekvemmelighedshensyn og de tager kontakt og opmærksomhed for noget givet - ikke en belønning som der skal arbejdes for.

 

Derfor er det svært at konkurrere med familiehunden imod den professionelle skytte, opdrætter eller hundemand, som dels har hundene i hundegårde og dels også oftest hat langt bedre træningsmuligheder.

 

Så må man jo prøve at udnytte fordelene ved at omgås hundene hele tiden. Måske lidt bedre kontakt og kommunikation, måske mere træning og tættere tilknytning.

 

Jeg giver altid mine hunde en træningspause 14 dage før en konkurrence, men jeg kender flere mere professionelle, som gør det modsatte, nemlig skærper tone og træning op til prøver for at sikre sig at stop og respekt for vildt sidder som de skal. Disse hunde er trænet på en lidt anderledes måde end mine. De får meget lidt træning indtil de begynder at vise jagtlyst i 7-9 måneders alderen. Så kører der ret kontant på indtil de er klar til prøver. Mine lærer over langt længere periode, men jeg kan godt konkurrere og også klare mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Først og fremmest så deler jeg nok ikke helt dine holdninger omkring hunde i hundegård. Selvom det ligger mig meget fjernt at have hund på den måde og mine hunde ret dårligt ville egne sig til den type hundehold, så tror jeg såmænd mange hunde trives helt ok med det.

 

Mht. præstation så tror jeg da sagtens der kunne være noget om snakken.

 

Når jeg underviser ser jeg tit hunde der skal "tigges" om samarbejde. Hundeejeren gør alt arbejdet med dans, sang, pølser fra slagteren og jeg skal komme efter dig, og hunden vælger lidt til og fra efter behov, nærmest som om den gør ejeren en tjeneste. Snot forkælede plejer jeg at kalde dem, og møgfrustrerende at arbejde med tror jeg.

Det modsatte må vel gøre sig gældende for disse hunde tænker jeg? De må være top-motiverede og PÅ. Og hvis al det glæde og "påhed" ellers kan kontrolleres og bruges på en positiv måde, så vil det da give flotte resultater.

 

 

Jeg er meget enig her og vil bare tilføje at en hund der bruger meget tid i hundegård, ikke har lige så meget tid til at "øve sig i dårlig opførsel".

 

De hunde jeg kender til der bruger meget tid i hundegård er jagthunde og her kan man ret let komme til at "øve hunden i at opføre sig forkert", ved at den fx får lov at blæse rundt i skoven, søge og jage på egen hånd og få en masse belønning ud af det.

Det giver i de allerfleste tilfælde IKKE en bedre jagthund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er meget enig her og vil bare tilføje at en hund der bruger meget tid i hundegård, ikke har lige så meget tid til at "øve sig i dårlig opførsel".

 

De hunde jeg kender til der bruger meget tid i hundegård er jagthunde og her kan man ret let komme til at "øve hunden i at opføre sig forkert", ved at den fx får lov at blæse rundt i skoven, søge og jage på egen hånd og få en masse belønning ud af det.

Det giver i de allerfleste tilfælde IKKE en bedre jagthund.

 

Mener du at de HAR eller IKKE har så lang tid til at "øve sig i dårlig opførsel"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mener du at de HAR eller IKKE har så lang tid til at "øve sig i dårlig opførsel"?

 

 

Jeg mener som PCB også skriver, at familiehunde har mange flere muligheder for at øve sig i at opføre sig dårligt end de hunde der kun findes frem når de skal bruges og som ellers er opbevaret i et sikkert og kedeligt miljø.

 

 

Kan godt se, at min formulering er lidt kringlet, men kan ikke få lov til at rette den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er der jo tidligere lavet forsøg der viser. Hvilken dyreart de er lavet på ved jeg ikke.men det er jo en del af motivationen at man er mere motiveret for noget man opnår lige i underkanten af.

 

Så ja jeg tror sådan set det er rigtigt

At det er det der sker. Mange hunde førere gør det samme i det små. Hunden bliver for eksempel ofte mere motiveret af at vente i bilen uden ejer .

Link til indlæg
Del på andre sites

Først og fremmest så deler jeg nok ikke helt dine holdninger omkring hunde i hundegård. Selvom det ligger mig meget fjernt at have hund på den måde og mine hunde ret dårligt ville egne sig til den type hundehold, så tror jeg såmænd mange hunde trives helt ok med det.

 

Mht. præstation så tror jeg da sagtens der kunne være noget om snakken.

 

Når jeg underviser ser jeg tit hunde der skal "tigges" om samarbejde. Hundeejeren gør alt arbejdet med dans, sang, pølser fra slagteren og jeg skal komme efter dig, og hunden vælger lidt til og fra efter behov, nærmest som om den gør ejeren en tjeneste. Snot forkælede plejer jeg at kalde dem, og møgfrustrerende at arbejde med tror jeg.

Det modsatte må vel gøre sig gældende for disse hunde tænker jeg? De må være top-motiverede og PÅ. Og hvis al det glæde og "påhed" ellers kan kontrolleres og bruges på en positiv måde, så vil det da give flotte resultater.

 

Der beskrev Lykkeliv så lige en karakter, en del af mine desværre ofte udviser.Den tager jeg virkelig til mig, for dette med manglende opmærksomhed på f.eks en kommando, at løbe ud af den linie, vi laver agility i, fordi der fører til venstre går med bedre godbidder. .Eller ikke kunne drømme om at udvise bare lidt fremaddrift i udstillingsringen. Dette skete ikke for mig, da jeg var yngre og gik på job.

I øvrigt er den eneste IPO hund ,jeg kender til da også hundegårdshund. Desværre vist ikke udtaget til VM i år.

Så den med at hunden næsten hele dagen kan optage kontakt med én, når den ønsker det, gør nok en forskel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også der er forskel. Jeg kan i hvert fald mærke når vi ex har haft ferie her i tre uger, der er Zeus ikke så villig til at træne, som han er når de har været alene 8 timer om dagen.

Han er meget mere tændt når jeg kommer fra job og vi skal på tur, meget mere på til at høre efter og please mig synes jeg.

 

Så tror det gør en forskel ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og nu ser jeg så Station 2, hvor en politimand skal have ny hund. Han lægger vægt på at hunden er en del af familien, og sover med den de første nætter. Hvorfor mon der er så stor forskel på hvordan man ser tjenestehunde herhjemme og i USA?

 

Det er vel ikke kun tjeneste hunde?

 

Jeg så et andet politigrogram fra usa engang. Der turde betjentene ikke at have hunden inde med familien, da hunden fra lille var trænet til at udvise aggression ved trussel. Kort fortalt. Hundene virkerde også ret højspændte og stressede konstant.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel ikke kun tjeneste hunde?

 

Jeg så et andet politigrogram fra usa engang. Der turde betjentene ikke at have hunden inde med familien, da hunden fra lille var trænet til at udvise aggression ved trussel. Kort fortalt. Hundene virkerde også ret højspændte og stressede konstant.

 

Jeg forstår ikke helt hvad du mener??? Jeg skriver om tjenestehunde. Mener du at amerikanere generelt har deres hunde i gård?:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...