Hop til indhold

Fransk Bulldog halter efter den har sovet.... Hjælp mig!


mckrogh
 Share

Recommended Posts

Hej Alle,

 

Jeg er ny her på forummet. Så håber jeg poster det rette sted.

 

Min lille franske bulldog Viggo på 8 måneder er begyndt at halte på højre bagben efter han har sovet. Det vare kun ganske få skridt indtil han igen går normalt.

 

Dyrelægen har sagt vi skal holde ham i ro en uges tid, men jeg er meget meget nervøs for at der er noget alvorligt galt med.

 

Vi har fået noget smertestillende til ham. Men her efter 2-3 dage i ro, synes jeg kun at jeg ser en lille bitte forbedring.

 

Er der nogen der har prøvet lignende og kan fortælle mig om deres erfaringer med sådan noget?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det ville dyrelægen ikke gøre pt! HVad er patella? Er det helbredeligt?

 

Patella luxation er løse knæskaller. Det rammer rigtigt mange af de små selskabsracer... Tror dog nærmere at de franske har hofteproblemer end knæproblemer, men det er en formodning, ikke noget jeg ved med sikkerhed. Kender dog bare til 2 franske der har voldsom hoftedysplasi - de lever dog begge fint med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det KUN er efter hvile, og altså ikke under almindelige gåture m.m., tror jeg mere på at det er hofter (worst case). Dog har min schæfer noget lignende, og det dukker op når hendes ryg er skæv. Det kan for hendes vedkommende afhjælpes ved at hun kommer til kiropraktor/osteopat ca. 3 gange om året.

 

For en sikkerheds skyld ville jeg dog få lavet røntgen af hofter og lænd først. Samtidig kan dyrlægen mærke knæene igennem for PL. PL kan i mange tilfælde opereres. HD (hoftedysplasi) kan i nogle tilfælde hjælpes ved tilskud, træning og evt. operation (fx indlæg med guld), men det afhænger af graden og smerterne.

 

EDIT: Mange hunde lever et fint og godt liv med forskellige grader af HD, som Amocca skriver, så det behøver ikke være så slemt som det lyder. Men afsted til dyrlæge og få det tjekket, og så må i tage det som det kommer:ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det KUN er efter hvile, og altså ikke under almindelige gåture m.m., tror jeg mere på at det er hofter (worst case). Dog har min schæfer noget lignende, og det dukker op når hendes ryg er skæv. Det kan for hendes vedkommende afhjælpes ved at hun kommer til kiropraktor/osteopat ca. 3 gange om året.

 

Det er kun når han har HVILET. Ellers halter han slet ikke!

 

For en sikkerheds skyld ville jeg dog få lavet røntgen af hofter og lænd først. Samtidig kan dyrlægen mærke knæene igennem for PL. PL kan i mange tilfælde opereres. HD (hoftedysplasi) kan i nogle tilfælde hjælpes ved tilskud, træning og evt. operation (fx indlæg med guld), men det afhænger af graden og smerterne.

 

Da vi var hos dyrelægen (uden røntgen) mærkede de knæ, poter og hofte. Der var ingen reaktion på knæ og poter og kun en enkelt gang reagerede han svært ved et tryk på hoften, men det var ikke noget som kunne genskabes.

 

EDIT: Mange hunde lever et fint og godt liv med forskellige grader af HD, som Amocca skriver, så det behøver ikke være så slemt som det lyder. Men afsted til dyrlæge og få det tjekket, og så må i tage det som det kommer:ae:

 

Mange tak...

 

Et sidste spørgsmål? Kan det være noget så banalt som overanstrengelse, et forstrukket led ect?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er kun når han har HVILET. Ellers halter han slet ikke!

 

 

 

Da vi var hos dyrelægen (uden røntgen) mærkede de knæ, poter og hofte. Der var ingen reaktion på knæ og poter og kun en enkelt gang reagerede han svært ved et tryk på hoften, men det var ikke noget som kunne genskabes.

 

 

 

Mange tak...

 

Et sidste spørgsmål? Kan det være noget så banalt som overanstrengelse, et forstrukket led ect?

 

Ja, det kan det godt være. Men hvis det er "stift" ben når han har hvilet, så lyder det altså som noget der bør kigges på. En decideret smertereaktion kræver nok at hunden er sederet/bedøvet (og i så fald er det musklerne der reagerer). Hvis i har sygeforsikring på ham, vil den jo dække udgifterne til billeder m.m.

 

Jeg tror ikke at du skal være super bekymret. Hvis det ER en hofte, ville han nok have meget værre reaktioner hvis det var slemt. Så hvis det er hoften der bøvler, burde der være rigtig gode muligheder for at afhjælpe generne med tilskud osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan sagtens være overanstrengelse eller en forstuvning. Det kunne også være lidt vokseværk. Hvis dyrlægen ikke kunne mærke noget i knæet tror jeg ikke det er patella. Bulldogs har generelt ikke de bedste hofter, men de har sjældent smerter pga. deres muskuløse bagparti og vægtfordelingen med mest vægt på forkroppen.

 

Jeg ville give smertestillende og holde hunden i ro. Dvs. kun korte lufte i snor og ingen vild leg. Hvis ikke det er bedre om nogle dage ville jeg tage til dyrlæge igen.

 

Det er forresten vigtigt at give smertestillende, da det hjælper hvis der er lidt betændelse i et led som fx ved vokseværk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min brune lab på snart 9 år, han har her i forår / sommer formentlig fået en forvridning i højre forben, han haltede også kun når han havde sovet, nu er han lidt ældre end din på tre år ;-) men vi troede det var noget gigt, men det er helt væk nu. Men det tog lang tid vil tro en 4 mdr før han slet ikke haltede mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Viggo halter ikke længere når han vågner. Dyrelægen bad os om at give ham ro. Også skal vi ringe igen efter weekenden.

 

Det er svært at vurdere om han stadig ikke støtter 100% på benet.

 

Ved om en hund kan have for lange negle og om det kan være et problem?

 

ja, en hund kan have for lange negle og det kan give problemer, men det ville ikke være kun når han havde sovet så. Det ville være en konstant gene når han gik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Viggo halter ikke længere når han vågner. Dyrelægen bad os om at give ham ro. Også skal vi ringe igen efter weekenden.

 

Det er svært at vurdere om han stadig ikke støtter 100% på benet.

 

Ved om en hund kan have for lange negle og om det kan være et problem?

 

Mon ikke dyrlægen ville ha' nævnt det, hvis det er tilfældet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...