Hop til indhold

Hjææælp


Louise2406
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

 

jeg håber at nogen kan give mig nogle gode råd - jeg har virkelig brug for hjælp.

 

Jeg har for 15 dage siden fået en lille hund. Den er 11 mdr. Og jeg er den 3 ejer og den sidste!

Loui er så fantastisk, han er kælen, glad simpelthen en fantastisk hund MEN han pøller på gulvet 2 gange om dagen. Vi går laaang morgentur, lille eftermiddagstur og laaang aftentur og han gør altid hvad han skal på turene. Om natten går han så ud i køkkenet og skider og det samme sent på eftermiddagen. Havedøren står ellers åben stort set hele dagen så kan simpelthen ikke forstå det. Her til aften gik han ind i min søns seng og tissede mens han lå i den (dog tror jeg han tissede fordi han blev forskrækket) der skal ikke så meget til før han blir bange og jeg tror faktisk hans forhenværende ejere har slået eller sparket ham - dog kun en mistanke... Loui blev kastreret for 10 dage siden, burde det ikke hjælpe på tisseriet indenfor ?

Tænker på om jeg skal ha fat i en hundepsykolog, ved snart ikke hvad jeg skal gøre, og ikke nok med at han skider så er min anden hund nu også begyndt på det, jeg laver snart ikke andet end at tørre tis og lort op fra de hunde.

er der nogen som har nogle gode råd til hvordan jeg kan få ham til at holde op ? Jeg har aldrig oplevet det med nogle af de andre hunde jeg har haft :-/

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med ham:-) Livet med en omplaceringshund kan være rigtig svært, så hav masser af tålmodighed.

 

Jeg tænker der er 2 ting. For det første - hvad får han at spise, og hvornår får han mad? Maden passerer efter ca. 12 timer, og hunde skider ca. 2 gange i døgnet. Derfor er det en god ide at have faste måltider, så du ved hvornår det kommer ud igen. Hvis han ikke tåler sit foder så godt, skider han mere. Så typen og kvaliteten af foder kan også spille ind.

 

Og for det andet skal du nok træne renlighed med ham. Ud ofte, ros når han gør hvad han skal (rigtig meget ros!!!) og ignorer uheld. Når det er skide-tid, skal i ikke afslutte turen før han har skidt. Det kan være en god ide at holde sig Tim kendte områder i starten, da hunde godt kan være tryghedsskidere:-) Var han renlig i de andre hjem?

 

Der er nok også en god chance for at han er ret stresset, hvilket forklarer tisseriet. Lad ham falde til og blive tryg, så forsvinder problemet forhåbentlig af sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med ham og velkommen :-)

 

Jeg siger som Anne. Stress og flytning kan sagtens betyde noget. Jeg ville træne renlighed igen, som var han en hvalp. Ud tit, rose når han gør sig ren ude og så ikke lade ham tøffe for meget rundt inde uden opsyn. Så kan du nå at få ham ud, hvis han ligner en der skal til at sætte sig eller tisse.

 

Har du mulighed for at rykke spisetiderne lidt rundt? Så skal han nemlig ikke ud på samme tid. Derudover kan du måske tage ham ud om natten eller sove hos/med ham, så du kan høre, hvis han begynder at rumstere.

 

Hav tålmodighed, min hanhund på 2 1/2 år blev urenlig for en måned siden i forbindelse med flytning. Han både tissede og sked indenfor i nogle dage. Med hyppige lufteture og lidt ekstra opmærksomhed er han nu tilbage til at være renlig igen.

 

/Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Gode svar du har fået :5up:

 

Det er meget almindeligt at en omplaceringshund har en periode med urenlighed. Det har mine også haft.

Tryghed er en vigtig faktor. Du siger at han skider i køkkenet om natten. Hvor sover han? Er han alene i rummet? Det kan hjælpe at lade ham sove i soveværelset. Så er der større chance for at du hører det, hvis han vågner om natten, og kan nå at tage ham udenfor.

 

Sørg også for at der er faste spisetider. Det er ikke en god idé at lade hunde have fri adgang til foder, især ikke når de er flere i samme hjem. Det kan give årsag til konflikter.

 

Angst-tisning er også et temmeligt almindeligt fænomen. Det kan ikke kureres ved at kastrere hunden - kun ved at sørge for at den føler sig tryg. Brug kun positiv træning (belønning), ikke skæld-ud, og lær din søn at være rolig og tage hensyn til hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kære alle,

 

tak for jeres råd.

idag er så første gang han ikke har været ude og lave ballade på gulvet så håber han er ved at finde ud af, at det gør man ikke!

han sover hos mig om natten men jeg er ikke vågnet en eneste gang af at han mosler rundt og går ud og pøller på gulvet :-) han får mad hver dag på samme tid og vi går ture hver dag på samme tid.

Jeg håber at han bare lige skal falde til og vænne sig til vores rytmer og rutiner for det er jo 3 hjem han er i og det tager jo nok tid det hele når nu han har været kastet rundt så mange gange.

Han er meget nervøs anlagt men det er jo klart, især hvis tidligere ejere har slået eller sparket ham.

Igår da han tissede i min søns seng MÅ være fordi han blev forskrækket. Min mand gik ind glad med snoren i hånden og og sagde (måske lidt for højt) kom så Loui, ud og gå tur og det var altså nok til han blev skræmt. Han går ikke hele tiden og er bange men laver man en pludselig bevægelse kaster han sig om på ryggen med ørene helt tilbage og kigger meget bange på en. Jeg har kun taget hårdt fat i ham 1 gang og det var fordi han stak af da jeg åbnede døren. Han er stukket af fra mig 6 gange og løber rundt ude på villavejen. Jeg prøver at træne med ham osv. Men hver gang døren bliver åbnet løber han. Har i erfaring med det ?

 

Hilsen

Louise

Link til indlæg
Del på andre sites

Kære alle,

 

tak for jeres råd.

idag er så første gang han ikke har været ude og lave ballade på gulvet så håber han er ved at finde ud af, at det gør man ikke!

han sover hos mig om natten men jeg er ikke vågnet en eneste gang af at han mosler rundt og går ud og pøller på gulvet :-) han får mad hver dag på samme tid og vi går ture hver dag på samme tid.

Jeg håber at han bare lige skal falde til og vænne sig til vores rytmer og rutiner for det er jo 3 hjem han er i og det tager jo nok tid det hele når nu han har været kastet rundt så mange gange.

Han er meget nervøs anlagt men det er jo klart, især hvis tidligere ejere har slået eller sparket ham.

Igår da han tissede i min søns seng MÅ være fordi han blev forskrækket. Min mand gik ind glad med snoren i hånden og og sagde (måske lidt for højt) kom så Loui, ud og gå tur og det var altså nok til han blev skræmt. Han går ikke hele tiden og er bange men laver man en pludselig bevægelse kaster han sig om på ryggen med ørene helt tilbage og kigger meget bange på en. Jeg har kun taget hårdt fat i ham 1 gang og det var fordi han stak af da jeg åbnede døren. Han er stukket af fra mig 6 gange og løber rundt ude på villavejen. Jeg prøver at træne med ham osv. Men hver gang døren bliver åbnet løber han. Har i erfaring med det ?

 

Hilsen

Louise

 

Jeg vil foreslå at du sætter en lang snor på ham inden døren åbnes, for at sikre at han ikke får succes med at stikke af. Og så er det igang med træningen. Start med at have super lækre godbidder ude ved døren. Split det at åbne en dør op i atomer (du rækker ud efter håndtaget, du rører håndtaget, du trykker håndtaget ned, du åbner en sprække i døren, du åbner døren, du løfter en fod for at træde ud af døren osv. - mange delmomenter), og start med at belønne ham hver gang du kan udføre et delmoment med den ønskede reaktion (han bliver inde og holder sig i ro). Byg langsomt op og ros en masse når han opfører sig pænt. Skulle du gå for hurtigt frem, har du linen til at hindre hans succes.

 

Samtidig bør du nok træne lidt selvkontrol (ja/nej-øvelser). Du kan fx holde en godbid frem i lukket hånd. Han kan lave alle kunster i hele verden, og du siger bare blidt og bestemt "nej" (sig kun nej én gang). Når han kigger dig i øjnene, siger du "ja" med opmuntrende stemme, og giver ham godbidden. Der findes mange selvkontrolsøvelser, og de fleste kan leges ind indendøre, så det er en god beskæftigelse nu hvor vinteren er lige om hjørnet:-)

 

Edit: husker at Victoria Stillwell havde en udsendelse med en hund der løb ud af døren. Se evt. om du kan finde og se den udsendelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stakkels lille forvirrede vovse. Han er i en sårbar alder og skal igen til at finde sig til rette i et nyt hjem med måske andre rutiner.I skal nok i en periode lave om på jer selv. Altså mht tale blidt, have mindre voldsomme bevægelser. Aldrig gå direkte mod ham , kalde ham til jer med godbidder. Ikke råbe til hinanden, hvis jeres hus er stort. Og få så indhegnet den have.

Jeg håber virkelig, at I får ham på rette køl.

Jeg vil ikke tro, at hans renlighed ikke kan løses , når stressen bliver mindre.Men skift af hjem og nok igen nyt fodermærke kan jo bringe systemet i uorden. Husk , at han måske har fået tæsk/dask med snoren, så den kan være farlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores have er skam indhegnet, det er når jeg går ud eller ind af hoveddøren han nogle gange stikker af og især når børnene skal ind eller der kommer gæster.

Jeg træner med godbidder at han skal blive siddende når døren bliver åbnet, tager i håndtaget osv.

Han er meget glad for sin snor og er helt ustyrlig nærmest når han ser den, så glad bliver han :-) jeg synes det er synd og give ham snor på for så tror han jo han skal på tur... Gitter synes jeg er i overkanten, han skal jo lære at man ikke må! Og ikke fordi man ikke kan...

det er med at have tålmodighed :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gode svar der er kommet, så jeg vil blot tilføje at I med fordel kan opbygge noget tillid ved at træne nogle sjove øvelser med jeres nye hund, så han får opfattelsen af at I kan tale til ham uden at det medfører en begrænsning eller en irettesættelse. Jeg siger ikke at det er sådan hos jer, men det kan meget hurtigt opfattes sådan set fra en usikker hunds synsvinkel, og da kan det være godt at oversvømme ham med sjove aktiviteter som I deltager aktivt i.

 

Marie Hansson har udgivet en bog (for snart mange år siden) der hedder "min bedste ven" og den er fuld af øvelser man kan lave, hvis man har brug for lidt inspiration.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er meget glad for sin snor og er helt ustyrlig nærmest når han ser den, så glad bliver han :-) jeg synes det er synd og give ham snor på for så tror han jo han skal på tur... Gitter synes jeg er i overkanten, han skal jo lære at man ikke må! Og ikke fordi man ikke kan...

det er med at have tålmodighed :-)

Jeg synes ikke det er synd at hunden lærer at snoren ikke er lig at gå tur, hvis prisen er at han oplever at blive overfaldet hvis han løber ud. Ja, det er muligt at du har brug for at han lærer det, men behøver det at være lige nu hvor han er så sårbar?. Hvis jeg var dig ville jeg vælge mine kampe med omhu og undgå situationer som kan virke skræmmende for din lille nye hund, indtil I har fået etableret et rimeligt tillidsforhold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores have er skam indhegnet, det er når jeg går ud eller ind af hoveddøren han nogle gange stikker af og især når børnene skal ind eller der kommer gæster.

Jeg træner med godbidder at han skal blive siddende når døren bliver åbnet, tager i håndtaget osv.

Han er meget glad for sin snor og er helt ustyrlig nærmest når han ser den, så glad bliver han :-) jeg synes det er synd og give ham snor på for så tror han jo han skal på tur... Gitter synes jeg er i overkanten, han skal jo lære at man ikke må! Og ikke fordi man ikke kan...

det er med at have tålmodighed :-)

En klassisk fejl! Hunden lærer det ikke ved at få muligheden for at styrte ud;) den lærer det ved at du forhindre at den løber ud;) jo flere gange det lykkes for sen at smutte jo flere gange vil den forsøge;) hvis du sørger for at den ikke kan smutte, fx med gitter, snor eller hegn, så vil den med tiden holde op med at forsøge og dit gitter, snor eller hegn vil være overflødig;)

Link til indlæg
Del på andre sites

En klassisk fejl! Hunden lærer det ikke ved at få muligheden for at styrte ud;) den lærer det ved at du forhindre at den løber ud;) jo flere gange det lykkes for sen at smutte jo flere gange vil den forsøge;) hvis du sørger for at den ikke kan smutte, fx med gitter, snor eller hegn, så vil den med tiden holde op med at forsøge og dit gitter, snor eller hegn vil være overflødig;)

 

Ligesom en hund ikke lærer at blive på fortovet, ved at lade den gå løs altid...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...