Hop til indhold

Luffe til mentaltest i Varberg.


KimJ
 Share

Recommended Posts

Vi har været en tur ovre i Luffes hjemland for, på opfordring af opdrætter, at få lavet en mentaltest på Luffe, og Vi kan konstatere at han ikke er sindssyg...

 

Jeg havde ikke tid/lejlighed til selv at tage billeder, men her er nogle som er taget af Jennie Örvill, som Jeg har fået lov til at bruge.

 

luffe2014102610.jpg

 

Det var en rigtig interessant og også underholdende dag, hvor vi fik lejlighed til at se de fleste af Luffes søskende (og konstateret, at selv om vi var de næstsidste til at vælge, havde vi fået den smukkeste af dem :-P).

 

Vi fik også fundet ud af, at vores bekymringer angående Luffes størrelse og vægt, var helt ubegrundet; opdrætter var meget tilfreds, og Luffe var, sådan lige efter udseende, den næststørste i kuldet.

 

Alt i alt en skøn dag!

luffe2014102601.jpg

luffe2014102602.jpg

luffe2014102603.jpg

luffe2014102604.jpg

luffe2014102605.jpg

luffe2014102606.jpg

luffe2014102607.jpg

luffe2014102608.jpg

luffe2014102609.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak allesammen!

 

Luffe klarede sig generelt rigtig godt. Han var åben for kontakt med lederen (damen i den gule jakke) og lod sig uden videre håndtere af denne. Han viste også stor legelyst, både med fremmed legetøj og det velkendte Vi havde med hjemmefra.

 

Tålmodighedsprøven hvor Jeg bare stod stille og ignorerede ham i tre minutter, gik også fint, Luffe lagde sig simpelthen bare ned og ventede.

 

"Kaninen" gik egentlig godt i mine øjne, men hvis Luffe skulle have været en jagthund, ville man nok sige, at han ikke viste tilstrækkelig iver efter at fange den; første gang stod han bare og gloede efter den, anden gang løb han efter skindet og greb det, men slap det med det samme og var helt uinteresseret. På den gode side, griber han rent og tygger ikke.

 

Det visuelle overraskelsesmoment (trold-op-af-jorden) gik ikke helt så godt; Da overraskelsen sprang op, stak Luffe af, og det tog et halvt minut, før han kom frem til mig igen. Til gengæld faldt han helt til ro da han blev klar over, at jeg ikke opfattede situationen som farlig, og efterfølgende kunne vi passere, uden at Luffe reagerede.

 

Næste moment, som egentlig er det samme, bare med lyd i stedet for syn, gik klart bedre; Luffe trak et par skridt væk, og gjorde front mod lyden med en advarende knurren. Om han reagerer mindre på lyd, eller han bare var mere klar efter sidste øvelse, er svært at sige.

 

Lidt overraskende, med tanke på det visuelle overraskelsesmoment, klarede Luffe øvelsen med "spøgelserne" til UG. Han startede med blot at holde øje med figuranterne i Ku-klux-klan kostumerne, og blev mere og mere truende/advarende i sin adfærd, efterhånden som de nærmede sig, og jeg tilsyneladende ikke reagerede, og holdt helt styr på begge figuranter. Tilsvarende reagerede han meget positivt, da jeg tog deres hætter af, og afslørede at det bare var mennesker, og de kunne umiddelbart kæle med ham, uden negative reaktioner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak igen! Vi synes jo også at han er meget fin. Farven på SMT varierer meget hos Hovawart, og det ser ud til, at en mere lys beige er mest almindeligt hos Danske opdrættere, men tysk baseret avl, er ofte den farve Luffe har. Alle Hans søskende (som er SMT) har samme farve, dog ikke med samme udbredelse af tegningerne. Der er Luffe sådan lidt i midten af feltet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...