Hop til indhold

Begyndt at "sparke bagud"


Lonny
 Share

Recommended Posts

For 1,5 måneds tid siden fik Luna et voldsomt traume der gjorde at hun begyndte at stressdrikke:

 

http://www.hunde-forum.dk/sygdomme/40047-stressbetinget-drikkelyst.html

 

Luna er først nu ved at være helt tilbage i topform igen, så det har åbentlyst været en meget voldsom oplevelse for hende. Udover at hun drak meget, så var det tydeligt at hendes nerver sad uden på tøjet og hun reagerede med frygt i en del ellers velkendte situationer.

 

èn anden ting hun begyndte på var, at hver gang hun havde besørget så skulle der sparkes bagud. Denne adfærd har hun ikke haft tidligere, hun har måske en sjælden gang gjort det oppe ved dyrlægen. Men nu gør hun det både når hun laver stort og småt, eller hvis hun markere en spændende duft.

 

Jeg har tolket det lidt som et behov for at puste sig op fordi hun var så nervøs som hun var, men i takt med at hun igen er blevet sig selv, så er denne opførsel altså ikke forsvundet.

 

I og for sig er det jo ikke et problem, men fordi at handlingen er ny for hende, så er jeg lidt usikker på hvordan jeg skal håndtere det.

 

Skal jeg ignorerer det fordi det ingenting betyder, eller skal jeg stoppe det fordi det måske forstærker hendes følelse af angst, eller skal jeg opmuntre det fordi at det styrker hendes selvtillid :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm det gør Jackie også.. ikke altid men ofte

 

jeg roser hende normalt, da jeg tænker det styrker hendes selvtillid.

nogle gange "sparker" jeg med... så markere vi sammen som en flok.

 

men om det er smart :vedikke:

 

dog virker hun glad over begge dele... da hun ofte logre ivrigt, kommer med glade lyde, ser på mig "med er jeg ikke bare god mor" blikket, samt lige giver det sidste spark noget mere power.

 

 

 

 

 

lytter spændt med til hvad andre siger

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo hanner jeg har og de sparker og spreder vildt meget ved hver tissetår og når de har pøllet.

Men jeg når som regel lige at få kontakt og trække lidt i snoren lige når de er færdige med at tisse for sparke bagud eller sprede sand og grus på et fortov her i villakvarteret er bare NO GO... !

 

Jeg ved at de to labbe-piger jeg går med de gør det også - meget synes jeg :-) men følger lige med her også.

 

På vores lille sti eller i skoven så bliver der sparket og de får lov ;-) de elsker det men lidt svært når man ikke må på fortove ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Begge mine gør det. Karla begyndet da hun var rigtigt voksen - ca omkring de 2,5-3 år. Det samme med at lette ben når hun tisser.

 

Johna har lettet ben og skrabt bagud lige siden hun var 9-10 uger. Så ved hende tænker jeg, at det er copycat behaviour. Hun gør det dog voldsommere når hun er i løb end til daglig. Så lidt "bevidsthed" om det er der nok.

 

Bizart nok kan mine også finde på at gøre det ved hinandens tis - også selvom de ikke har tisset ovenpå!

Link til indlæg
Del på andre sites

Når I siger "sparker bagud" mener I så at de skraber med poterne i jorden eller mere som en hest der sparker? :vedikke:

 

Det er sgu svært at svare på (:blink:), i Luna's tilfælde skal det vist nok forestille at skrabe, men hun ender med at gøre det med alle 4 ben og lave hjulspin, så der bliver givet max gas når det sker :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

At skrabe bagud - betyder at hunden afsætter sine duftspor som så spredes mere med vinden på den måde. Hunde har noget duftstof i poterne. Nogle hunde besørger højt og skraber voldsomt bagud - men andre er lidt mere dæmpede. Atter andre gør det ikke.

Det er både tæver og hanner som kan have den adfærd, og den betyder simpelt sagt - at "det her er mit sted hold dig væk" og dermed "fortæller" hunden andre hunde at her hører jeg til.

 

De to ældste af mine gør det - Charlie kan være voldsom sommetider - mens Oscars skraben mere er sådan en slowmotion handling. Darwin har aldrig gjort det.

Link til indlæg
Del på andre sites

halfdan gør det og lideledes den tæve vi har haft i pleje - og de er ellers begge, hvad jeg vil betegne som ret blide, grænsende til det usikre. halfdan letter også som regel begge bagben for at sprede sin tis så meget som muligt. jeg ser det ofte som en måde at "stive sig af" på, hvilket måske kan forklare lunas begyndende på det. halfdan gør det f.eks. ekstra voldsomt, hvis vi har passeret en hanhund, han ikke kan lide, som om han lige skal råbe røv/puste sig op/afreagere efterfølgende.

Link til indlæg
Del på andre sites

halfdan gør det og lideledes den tæve vi har haft i pleje - og de er ellers begge, hvad jeg vil betegne som ret blide, grænsende til det usikre. halfdan letter også som regel begge bagben for at sprede sin tis så meget som muligt. jeg ser det ofte som en måde at "stive sig af" på, hvilket måske kan forklare lunas begyndende på det. halfdan gør det f.eks. ekstra voldsomt, hvis vi har passeret en hanhund, han ikke kan lide, som om han lige skal råbe røv/puste sig op/afreagere efterfølgende.

 

Jeg ser det også mere som en måde at stive sig selv af på, netop fordi hun ikke har gjort det før. Det skal så siges at der aldrig er nogen i miles omkreds når hun gør, så om hun rent faktisk ville turde gøre det ved en fremmed hunds tilstedeværelse, det ved jeg ikke :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo en instinkt handling eller skal vel kalder et motor motor pattern. Så det er jo ikke noget hun eller andre hunde på den måde er bevist om, men snarere udløses af enten en indre tilstand eller en ydre påvirkning, som for eksempel lugten af en anden hund urin.

 

Så jeg tænker , ud fra din historie, at hun har udviklet det nu fordi hun har en periode er blevet mere stresset ved mødet med dufte fra andre hunde og derfor følt behov for skrabe. Det passer med at hun tidligere har gjort det ved dyrlægen

 

Jeg tror altså bare jeg ville lade det være, kan ikke forestille mig at det kan føre til noget dårligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Charlie gør det engang imellem, og jeg afbryder ham kun hvis han allerede er lidt stresset, og det kun kører ham videre op i adrenalin. I din situation ville jeg nok ikke blande mig det store, eller måske ville jeg prøve at minimere det, hvis hun gjorde det rigtig ofte (altså mange gange efter hinanden på samme tur), men jeg ville bare lokke hende med videre inden hun gik igang med det, ikke afbryde hende på en måde hvir hun blev bevidst om at hun fik sin adfærd afbrudt. Tror jeg :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Elvis gør det primært nye steder/steder vi ikke har været i længere tid og i hundeklubben. Jeg har lagt mærke til, at hvis vi har været på ferie, så får den lige en ekstra tand herhjemme i nærområdet også, som om han lige skal fortælle, at han er tilbage, og det altså er HANS sted.

 

Når den skal have lidt ekstra, så er det både skrab og en "brumme-knurren".

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor skrev om det herinde et sted, at hunden gejler sig selv gradvist op også når den møder en hund sidst på ruten kan den reagere voldsommere end hvis ikke den har skrabet...

 

Flipsedyret dyrker moonwalk i vildskab hvis han får lov - og netop som Ninjamor skrev, så går han grassat på hunde han møder senere på turen, så han får ikke altid lov, hvis vi går en tur hvor der er risiko for at møde flere hunde, så afleder jeg ham hver gang han lægger an til moonwalk, men andre gange får han lov og det ser jo totalt gak ud :mrgreen:

 

176669_10151222854429070_1417974269_o.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine sparker jævnligt og (nok derfor) jeg kan godt se forskel på det - nogle gange virker det bare sådan hey ho og det må de selvfølgelig gerne. Andre gange kan det, ligesom Halfdan, være fordi en virkelig farlig/grim/dum hund har passeret og så er det vel en slags afreaktion. Der prøver jeg mest at sige kom videre rimelig hurtigt, og så give en godbid for et eller andet godt, så de glemmer det.

 

Og så er der engang imellem hvor jeg undrer mig lidt men hvor der åbenbart har været jordens dummeste hund og tisse PÅ VORES STED! Tror slet ikke det behøves at have været for nylig men der bliver der godt nok sparket og brummet igennem. Og det stopper jeg altid. Fordi det virker mest som om de bare kører sig selv op på en negativ måde. Hvis nu jeg lader den blive ved, bliver de også ved ret længe.

 

Nå men, det jeg prøver at sige er, at man nok skal se lidt på hvad hunden får ud af det? Bliver den lidt lettet af det og går videre i godt humør, eller kører den sig selv op? Og fortsætter ved næste plet?

 

 

 

PS, Voodoo er også totalt bare en der har lært det af Motor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres svar, også selvom de ikke alle pegede i samme retning :blink:

 

Min bekymring har jo netop været om dette skraberi er med til at få hende til at køre op, men jeg har ikke oplevet noget der kan understøtte at det sker, men nu møder vi jo også meget sjældent nogen herude :hmm:

 

Hun gør det hver gang hun på nogen måde tisser, skider eller bare markere, og en enkelt gang eller to har hun også gjort det helt uden først at have besørget, men bare fordi der var en duft.

 

Hun gør det som sagt med fuld kraft, der er intet diskret eller mådeholdent over det, men jeg oplever hende måske mere som lettet bagefter, hun kan gå lidt videre og så lige som "ryste" oplevelsen af sig, hvis I ved hvad jeg mener :-D

 

På resten af gåturen er hun rolig og afslappet, hun snuser og går så pænt som Luna nu kan, hun virker absolut ikke hysterisk eller på anden måde påvirket efter skraberiet. Jeg oplever heller ikke hun har sværere ved at komme ned igen hvis hun så endelig oplever noget der får hende op at køre, men hertil hører, at det der som regel får hende op at køre er en bil eller en harer, så altså ikke en anden hund. Puha, jeg syntes godt nok det er svært at afkode om opførslen stiver hende af på en positiv eller negativ måde :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er der ellers svaret på spørgsmålet, og som de andre siger er det en form for markering der bliver "sendt ud"..

 

Saga gør det både når hun tisser og skider, men kan også vælge ikke at gide at gøre det en gang imellem, men jeg har aldrig lagt mærke til om hun reagerede mere på andre hunde når hun har gjort det. Og her letter vi både et ben og to ben, så man pisser ned af sig selv...:stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...