Hop til indhold

Mulig diskuskolaps


Flora
 Share

Recommended Posts

Hej HF'ere.

Jeg tænkte at I måske kunne hjælpe. Mine forældres 7'årige cocker/springer spaniel blanding er desværre gået hen og er blevet syg. Dvs. Hun har meget stærke smerter et eller andet sted i kroppen. Pt. Har hun fået taget røntgen billeder to gange og er blevet ultralydsscannet, fået taget blodprøver og har fået sendt prøver afsted for at tjekke bugspytkirtlen. Næste skridt vil blive hvis hun skal CT scannes, hvilket mine forældre overvejer om kan betale sig (det koster trods alt 7000 kr og vil jo kun identificere kilden, ikke behandle den). I disse scanninger er der udelukket spondylose, HD, kræft i blødlegemerne, samt diskuskolaps i den nedre ryg. Umiddelbart mistænker lægerne enten kræft i rygsøjlen eller en diskuskolaps i den øvre ryg/nakken.

 

Hendes smerter synes at komme når hun enten bevæger sig hurtigt/anderledes og efter at have bevæget sig. Flere gange har mine forældre forsøgt at tage hende ud på en lille gåtur (300 meter) hvor hun enten er gået i stå på turen og ikke har kunnet gå mere eller har været ude af stand til at bevæge sig når hun kom hjem. Hun får pt. 1/2 smertestillende pille hver 12 timer og det hjælper så hun ikke har ondt. Der er ikke noget at se på hendes ryg men hun synes at ømme sig når man presser på hendes ryg.

Jeg ville høre om der er nogen herinde der har haft hunde med diskuskolaps som kan fortælle lidt om dette lyder som sådan en? Og som måske har fået det opereret og kan fortælle hvordan det gik? Eller om der er andre måder at gøre det tåleligt for hunden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ingen kendskab til diskusprolabs - selv ville jeg få hunden CT scannet hvis det er hvad dyrlægen anbefaler. Men er dine forældre ikke helt sikre på om de vil ofre de penge, så ville jeg kontakte Christian Hembo hos Magtor http://magtor.dk/ - han er fantastisk og mega dygtig. Og han skal nok sige til hvis han mener det er ud over hans område og derfor sende videre til dyrlæge. Men det koster jo ikke i nærheden af 7000kr at besøge ham og han kan altså ofte gøre en kæmpe forskel for en smerteplaget hund. Han har gjort en kæmpe forskel for vores hunde, hvor dyrlægerne netop ikke har kunnet finde ud af hvorfor de har ondt - på den ene gik mistanke også lidt på diskus, det var det dog ikke - og Christian fik rettet op på hende og vi har mærket en KÆMPE forskel :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar. Følte mig lidt dum igår da jeg indså jeg havde skrevet diskuskolaps igennem hele indlægget - ikke diskusprolaps. Man burde nok ikke lave indlæg når man er træt :oops:

De har besluttet sig for at få foretaget CT scanningen. Det er mange penge men jeg læste igår meget rundt omkring, og kunne fortælle min mor at operation kun er i de meget svære tilfælde, så de håber selvfølgelig at det er et lettere tilfælde hvor det ikke er nødvendigt, og hvor behandlingen er lidt billigere.

 

Mht massage så vil min mor helst ikke røre ved bettys ryg før de ved hvad der er galt, da hun ikke vil risikere at forværre det. Vi masserer selv blidt (min mor har taget KST-kurser), men det hjælper vist ikke så meget. Igår gav vi Betty en varmepude for at se om det ville hjælpe lidt, men der var ikke nogen synlig lindring. hvis dyrlægen giver grønt lys vil vi dog prøve at tage hende til Christian Hembo.

 

Mht. Aflivningen synes jeg ikke det er begrundet endnu. Med smertestillende piller har Betty det godt og løber rundt som normalt, hun er madglad og kontaktsøgende og ville gerne med på gåtur hvis vi lod hende. Det er kun når den smertestillende effekt begynder at forsvinde at hun får ondt. Vi håber at hvis det er en diskusprolaps, at den så kan behandles med binyrebarkomon, som jeg har læst er brugt nogen steder, og med smertestillende og genoptræning. Eftersom hun ikke går underligt eller er lam håber jeg den ikke er så alvorlig.

 

Men er der andet vi kan gøre udover den blide massage, varmepude og smertestillende medicin? Jeg vil ud at købe en madskål og vandskål der er løftet over jorden idag, så hun ikke skal bukke sig for at spise, men jeg vil jo gerne gøre mere for at reducere hendes smerter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke få oplysningerne til at hænge sammen.

 

Du siger at på smertestillende har Betty det godt og løber rundt som normalt, men at hun ikke kan klare en gåtur på 300 m uden at få det rigtig skidt og ikke vil gå mere. Det er modstridende info i mit hoved.

 

Hvis hunden har det godt på smertestillende og kan have et nogenlunde normalt liv, er det jo fint, så ville jeg måske lade det være ved det.

 

Har hunden smerter - altså på trods af medicinen, bør der ske noget snarest, det er ikke ok.

 

Eller har jeg misforstået det hele? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

hvor længe har det været sådan? vores hund fik meget akut og voldsomt ondt i ryggen sidste forår - vi troede også først bugspytkirtelbetændelse og siden prolaps. han kunne dårligt gå, lægge sig eller noget som helst andet - og skreg/peb af smerte. han blev scannet, de fandt ikke noget, og det gik over af sig selv efter en periode med smertelindring og ro. vi har aldrig fået opklaret, hvad det var.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...