Hop til indhold

Hjælp til at forstå min hunds adfærd


Monty86
 Share

Recommended Posts

Hej derude :)

 

Jeg har haft min dejlige Tibbe Simba i lidt under 1 år nu, og han er dejlig :)

 

Men der er nogle ting som jeg nogle gange studser over. Håber i kan hjælpe mig med at forstå ham bedre.

 

Ofte når jeg har siddet i sofaen, og jeg rejser mig indtager han min plads med det samme jeg er væk. Uanset hvor i sofaen det måtte være. Betyder det noget?

 

Han må være i sengen, og hen over sommeren begyndte han at tisse i vores seng (oftest i min kærestes side), og kun når vi er hjemme. En kollega har fortalt mig det er fordi han savner opmærksomhed, jeg synes jo bare ikke det er opmærksom der mangler, og han er en rimelig selvstændig hund. Jeg ser det mere som at pisse i en af ledernes territorie. Som oftest gør han det ikke i min seng, bortset fra da jeg var væk på kursus i sidste uge.

(i vores lille "familie" er jeg vidst blevet førehunden, og min kæreste den der ikke altid får sat sig i respekt første gang.)

Er jeg forkert på den? :)

 

På forhånd tak :)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er overbevist om, at det med sofaen er fordi, at du efterlader en lækker varm plads, for det trick kender jeg :mrgreen:

 

ift. tisseriet i sengen har jeg ikke rigtigt noget bud - kan det være renligheden, der ikke er helt på plads, og så er det blevet en dårlig vane? eller kan han have blærebetændelse eller lignende fysisk problem? jeg ville holde døren til soveværelset lukket, når i ikke er derinde sammen. jeg tror bestemt, at du er forkert på den ift. at det skulle have noget med rangorden eller ledelse at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ifht sofaen stemmer jeg i med at det blot er fordi du efterlader en dejlig varm plads, sådan er det også herhjemme ;-)

 

Hvad angår tisseriet har vi haft samme problem med vores ældste hund - kunne hun snige sig ind i vores soveværelse, drengenes værelse eller et værelse hos svigerforældrene når vi var på besøg der, så tissede hun i seng. Jeg har aldrig fundet ud af hvorfor - og jeg aner ikke om hun kunne finde på det stadig - men jeg er helt hundrede på at det intet havde at gøre med hierarki! - så vi sørgede bare for at hun ikke havde adgang til div. værelser med senge alene. Når vi er/var i soveværelset har der aldrig været problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar.

 

Det giver jo god mening at det er fordi han synes det er varmt og behageligt der hvor vi har siddet :)

 

Han er renlig.. Han tisser aldrig andre steder, og har kun gjort det om eftermiddagen kort efter vores luftetur, så er næsten sikker på at det ikke er fordi han er trængende.

 

Vi er også kommet til den konklusion at lukke døren derind til, er den eneste løsning så det fortsætter vi bare med så :)

 

 

Med respekt tænkte jeg på, hvis Simba gør noget han ikke må eller min kæreste vil have ham til noget, så kan Simba nogen gange kigge på ham med blikket "spørg mig om det rør mig", og så får Simba sin vilje.. Hvis jeg beder Simba om en komando eller hvad det nu måtte være, så gør han det..

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine to labber, de kan også finde på at ligge sig i sofaen der hvor jeg har siddet, især min den lille han springer over i mit sofahjørne hvis jeg rejser mig, tror også det er fordi der er varmt og måske duften af mig er der ;-)

 

Mht tisseriet har jeg ikke nogle gode bud, andet end det måske er blevet en dårlig vane.

 

Nu ved jeg ikke hvor gammel han er, du skriver du har haft ham i et års tid, kan det være noget med modningsfasen at gøre ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar.

 

Det giver jo god mening at det er fordi han synes det er varmt og behageligt der hvor vi har siddet :)

 

Han er renlig.. Han tisser aldrig andre steder, og har kun gjort det om eftermiddagen kort efter vores luftetur, så er næsten sikker på at det ikke er fordi han er trængende.

 

Vi er også kommet til den konklusion at lukke døren derind til, er den eneste løsning så det fortsætter vi bare med så :)

 

 

Med respekt tænkte jeg på, hvis Simba gør noget han ikke må eller min kæreste vil have ham til noget, så kan Simba nogen gange kigge på ham med blikket "spørg mig om det rør mig", og så får Simba sin vilje.. Hvis jeg beder Simba om en komando eller hvad det nu måtte være, så gør han det..

 

Tænker ikke at det handler om manglende respekt, men mere at din kæreste måske ikke har så meget at gøre med Simba som du har? Hunde lystrer oftest dem, som de har mest med at gøre, tillid til og god kontakt med. Så mit råd er, at din kæreste skal begynde at træne og lege med Simba, have noget tid alene sammen med ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænker ikke at det handler om manglende respekt, men mere at din kæreste måske ikke har så meget at gøre med Simba som du har? Hunde lystrer oftest dem, som de har mest med at gøre, tillid til og god kontakt med. Så mit råd er, at din kæreste skal begynde at træne og lege med Simba, have noget tid alene sammen med ham.

 

Enig og oveni, skriver hun jo så at han så får sin vilje...og det lærer hunde altså hurtigt. Hvem de kan undgå at reagere på eller hvem de gerne lytter til fordi de er sjove at være sammen med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Johna reagerer kun på fremmede hvis de har synligt mad :lol: Karla reagerer på de fleste mennesker hvis de beder hende om noget hun forstår....

 

Jackie kikker på mig når andre ber hende om noget..... som for at spørger er det ok? når jeg så har givet et ok lytter hun (lidt) til dem... specielt hvis de har mad.

min mor er helt klart mere en man lytter til end andre "fremmede" og min far ligger man sig ved siden af ved bordet, for selv om hun ikke må få der så kommer han nogen gange til at tabe en haps :roll: ja ja så længe hun ikke tigger.... og han giver hende dem ikke (men er 99% på at han taber dem med vilje)

 

så det helt klart at de små kloge lære om det kan betale sig at skubbe til grænsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Johna reagerer kun på fremmede hvis de har synligt mad :lol: Karla reagerer på de fleste mennesker hvis de beder hende om noget hun forstår....

 

Samme her. Sheila har altid ignoreret alle andre end mig hvis ikke de har mad. Hvis hun kender folk godt, og jeg ikke er der, så lytter hun dog

 

Mysla lytter til alle, undtagen børn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...