Hop til indhold

Bange hunde nytårsaften - træt?


Retrieveren
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg i nogle dage undret mig over en ting.

Hvis man har en hund der er bange, anbefales det at man gør hunden godt træt inden nytårsaften. Så er det bare at jeg tænker at hunden jo alligevel ikke sover om aftenen hvis den er bange - uanset hvor træt den er. Er det så ikke bedre at den spare sine kræfter og energi til at komme igennem nytåret på den bedst mulige måde? Jo mere frisk hunden er, jo større overskud. Den bruger vel ikke mere overskud på at være bange, den er vel lige bange uanset om den er træt eller ej. Forskellen er vel bare om den så også er træt (minus overskud) eller frisk (mere overskud).

Så hvorfor er det at man anbefaler at at gøre en bange hund træt D. 31? Jeg vil mene den bange hund bør gemme sin energi og sit overskud til at komme igennem aftenen?

 

Nu er min hund ikke bange og jeg er en af de hundeejere der nyder nytåret og nyder dagene op til. Jeg er så glad for at de fyrer af på forhånd, så man har mulighed for at se hvordan dyrene tackler det i år, og om man skal tage nogle forholdsregler. Dette gælder både heste, hunde, katte osv.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

syntes også det lyder lidt mærkeligt. :hmm:

 

På den anden side lyder det fornuftigt at den er træt nok til at den ikke er oppe at køre pga. for meget energi.

vores gamle havde klart glæde af en lang tur tidligt på eftermiddagen, men det var også bare en om rokering af hvornår vi gik, og ikke at gære ham udkørt.

 

så det vel et spørgsmål om at de skal være så veltilpasse som muligt inden det går løs!

og det inkludere at de har lavet noget :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo fordi der skal skelnes mellem angste hunde og hunde der er utrygge og stresser over det.

 

Sidstnævnte plus alle andre hunde som ikke er bange mener jeg bestemt har har gavn af en god tur førsr på dagen så hunden ikke har en masse overskudsenergi den kan bruge på at være opmærksom på fyrværkeriet.

 

Hvis hunden er så bange at den begraver sig under sengen i flere dage, så bruger den alt hvad den ejer og har på at klare sig og det er andre ting man skal gøre for at hjælpe hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bella er dødsangst for fyrværkeri. Og ja, hun bliver gjort træt om dagen. Og så bliver hun stopfodret med stesolid om aftenen. Både krop og hjerne er "brugt" når skyderiet går løs til midnat.

 

Og så er der den bonus at hun er lufter fuldstændig af, og gerne holder sig fra omkring mørkets frembrud og til omkring kl. 2 om natten.

 

Hvis man har en decideret angst hund, forstår jeg ikke at man ikke medicinerer hunden ud af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for alle jeres svar og overvejelser.

Jeg tænker selvfølgelig ikke at hunden ikke skæa luftes, men tænkte mere at lufte hunden "normalt" i stedet for at "overaktivere" en hund der er bange nytårsaften.

 

Jeg tænker selvfølgelig kun på bange hunde, ikke på hunde som er ligeglade. Der tror jeg det har mindre betydning med aktiveringen - eller mængden af aktivering, i forhold til krudtet kl. 12.

Link til indlæg
Del på andre sites

min ene hund reagerer lidt med gøen, hvis der er meget fyrværkeri, men hvis han er meget træt, gider han ikke gøre sig besværet. Man kan nok også godt skælne i forskellige former for angst, han har en tydelig trang til at "jage det væk", og da han jo ligesom ultimativt har succes med det hver gang, er han svært tilpas med sig selv sidst på aftenen, hvor de hunde som gemmer sig, jo ofte ligger og er bange for at det skal starte igen.

Men i hvertfald larmer min mindre hvis han er træt. I år henter jeg dem i pensionen om eftermiddagen, og de plejer gerne at være godt trætte efter deres ferie, så jeg regner ikke med at gøre det store ud af det... ved midnat ligger jeg med garanti alligevel selv og sover :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Walther er rigtig bange nytårsaften - han er nok ude for sidste gang kl. 1530 - og tør han først gå ud næste morgen - ved 7 tiden vil jeg tro.

 

Men jeg kører ham ikke ekstra træt, for han sover ikke hele aftenen - han sidder / ligger og ser ud af vinduet og farer sammen hvis han ser lysglimt.

 

I år prøver vi at give lidt beroligende til ham - men jeg vil ikke køre ham ekstra træt han får de ture han plejer - indtil kl. ca. 1530 så har han det bedst hvis han er sammen med os.

 

Den lille får de ture han plejer - ikke noget ekstra der heller - jeg tror ikke det nytter i vores tilfælde for de sover ikke - men det er nok forskel fra hund til hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for alle jeres svar og overvejelser.

Jeg tænker selvfølgelig ikke at hunden ikke skæa luftes, men tænkte mere at lufte hunden "normalt" i stedet for at "overaktivere" en hund der er bange nytårsaften.

 

Jeg tænker selvfølgelig kun på bange hunde, ikke på hunde som er ligeglade. Der tror jeg det har mindre betydning med aktiveringen - eller mængden af aktivering, i forhold til krudtet kl. 12.

 

Så forstår jeg altså ikke hvad du mener?

 

Jeg har aldrig set anbefalingen at køre hunden træt , fra pålidelig kilde, omkring hunde der er decideret angste. Kun omkring flertallet af hunde, altså dem der er utrygge på selve aftenen og dem der er ligeglade. Hvor jeg klart mener at de giver fint mening at sørge for at hunden er vel stimuleret inden det går løs. Jeg tror altså det er de færreste hundeejere som kører deres hunde så trætte at de mister overskud?

Link til indlæg
Del på andre sites

Walther er rigtig bange nytårsaften - han er nok ude for sidste gang kl. 1530 - og tør han først gå ud næste morgen - ved 7 tiden vil jeg tro.

 

Men jeg kører ham ikke ekstra træt, for han sover ikke hele aftenen - han sidder / ligger og ser ud af vinduet og farer sammen hvis han ser lysglimt.

 

I år prøver vi at give lidt beroligende til ham - men jeg vil ikke køre ham ekstra træt han får de ture han plejer - indtil kl. ca. 1530 så har han det bedst hvis han er sammen med os.

 

Den lille får de ture han plejer - ikke noget ekstra der heller - jeg tror ikke det nytter i vores tilfælde for de sover ikke - men det er nok forskel fra hund til hund?

 

Bare lige en kort bemærkning. Rigtig god ide at rulle gardiner for alle vinduer, så hunden ikke kan blive forstærket i sin angst hver gang den ser lysglimt.

Jeg har lagner for de vinduer der ikke er gardiner i. :)

 

Og zeus tænker jeg da kunne have gavn af en masse næsearbejde først på dagen og så et ordentlig kødben til beskæftigelse senere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare lige en kort bemærkning. Rigtig god ide at rulle gardiner for alle vinduer, så hunden ikke kan blive forstærket i sin angst hver gang den ser lysglimt.

Jeg har lagner for de vinduer der ikke er gardiner i. :)

 

Og zeus tænker jeg da kunne have gavn af en masse næsearbejde først på dagen og så et ordentlig kødben til beskæftigelse senere.

 

Tak det vil jeg gøre også skrue tv eller radio lidt højere op end vi plejer.

 

Zeus gik et spor sidste nytår ved middagstid det regner jeg med han skal i år igen, det virkede fint mange tak for din hjælp. Både mht medicin og gardinerne :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Her har det virket godt :) Tror årsagen er, at alt for mange hunde keder sig i deres dagligdag og derfor er understimulerede. I det tilfælde giver rådet virkelig god mening, da sådan en hund i forvejen vil have en tendens til at "overreagere" på alt muligt inklusiv omgivelserne herunder lyde. Motion modvirker stress - så rådet er også godt her. Det kan simpelthen måles i hjernen, hvad der sker og hvorfor det er en fordel for hund såvel som ejer at motionere mentalt og fysisk før nytår - også for hunde med et sundt fundament i dagligdagen. De stoffer, der frigøres gør det sværere samtidig at frigøre kortisol, blodtryk og kolestrol sænkes, så det er den anden årsag. Det handler ikke om at "køre træt" men om at finde hundens balance - og helst i dagligdagen hele året :) Motion anvendes af samme årsag ofte til folk med depression - effekten er dog bedst ved REGELMÆSSIG motion for kroppen og de små grå

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...