Hop til indhold

Ulve i Danmark


PBC
 Share

Recommended Posts

Kigger lige herind igen... Har læst lidt om hvordan det egentlig ser ud med ulv i Sverige. En optælling fra vinteren 13/14 fortalte at der var ca. 320 ulve i Sverige, 30 i Norge, og 50 der går mellem de to lande - ca. 400 i alt. Bestanden vokser med ca. 15% pr. år. Hele den her "skandinaviske ulvestamme" (som den åbenbart kaldes) nedstammer fra 5 indvandrede ulve - et ulvepar der kom i 1983, en han kom til i starten af 90'erne, og yderligere to hanner i 2008.

 

Nu er de altså blevet til 400 ulve, og de har enooooorme områder at færdes på, med meget vildt. Seriøst - kig på et kort og se hvor stort det er! Alligevel har de problemer med at ulvene kommer tættere og tættere på bebyggede områder. Jeg er virkelig ikke indsat i ulvesagen, og ved ikke ret meget om det - men min fornuft siger mig, at Danmark bare må være for lille...

 

Og jeg tror at Jylland er et langt bedre spisekammer med lang tættere vildt bestand end de omtalte områder i sverige og Norge

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 444
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nysgerrig - hvad får dig til at mene det..?

 

Bestanden af råvildt, kronvildt og Dåvildt i Jylland tror jeg er højere end i de omtalte områder i Sverige og Norge. jylland er noget sydligere, men betydelig mildere vintre og det betyder at foderet gror en større del af året = større bestand af hjortevildt. Jylland er sammenlignelig med skåne ikke de nordligere dele af Sverige og Norge.

 

Derudover har omlægningen af landbruget til grønne marker om vinteren betydet at fødemængden er mangedoblet. De store områder i Sverige og Norge med mos og fyrreskove har ikke nær så stor bæreevne som agerland med grønne marker om vinteren.

 

Det er tydelig når man ser på et kort over bestanden i sverige at der findes store områder med relativ stor bæreevne op til ca Stockholm området, men ikke nord for dette. og syd for dette har ca 1/3 så stor bæreevne som Jylland, så vidt jeg kan finde ud af.

 

Det handler helt primært om fodermængde pr 1000 ha og hvor der er stor bæreevne regner jeg med at der står 100-200 stykker råvildt lige efter vinter på områder med stor bæreevne i ca 1/3 af sverige syd for Stochholm og meget mindre nord for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kigger lige herind igen... Har læst lidt om hvordan det egentlig ser ud med ulv i Sverige. En optælling fra vinteren 13/14 fortalte at der var ca. 320 ulve i Sverige, 30 i Norge, og 50 der går mellem de to lande - ca. 400 i alt. Bestanden vokser med ca. 15% pr. år. Hele den her "skandinaviske ulvestamme" (som den åbenbart kaldes) nedstammer fra 5 indvandrede ulve - et ulvepar der kom i 1983, en han kom til i starten af 90'erne, og yderligere to hanner i 2008.

Nu er de altså blevet til 400 ulve, og de har enooooorme områder at færdes på, med meget vildt. Seriøst - kig på et kort og se hvor stort det er! Alligevel har de problemer med at ulvene kommer tættere og tættere på bebyggede områder. Jeg er virkelig ikke indsat i ulvesagen, og ved ikke ret meget om det - men min fornuft siger mig, at Danmark bare må være for lille...

Vel værd at bemærke at, omend dét der er den officielle historie, så har har man faktisk dna-testet alt man kunne i og omkring sverige for at føre bevis for at den officielle historie altså er sand.

 

Det man har fundet ér at den ikke er sand. Man havde forventet at kunen bekræfte slægtsforhold til ulve i finland og rusland, fordi det er dér de skulel være vandret ind fra, og også det eneste sted de kunen være vandret ind fra. Og man ahr nu faktuel viden om at dette ikke er tilfældet.

 

Og tallene skal man tage med et stort gran salt, for også tallene har man flere gange fået bekræftet ikke holder vand, overhovedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vel værd at bemærke at, omend dét der er den officielle historie, så har har man faktisk dna-testet alt man kunne i og omkring sverige for at føre bevis for at den officielle historie altså er sand.

 

Det man har fundet ér at den ikke er sand. Man havde forventet at kunen bekræfte slægtsforhold til ulve i finland og rusland, fordi det er dér de skulel være vandret ind fra, og også det eneste sted de kunen være vandret ind fra. Og man ahr nu faktuel viden om at dette ikke er tilfældet.

 

Og tallene skal man tage med et stort gran salt, for også tallene har man flere gange fået bekræftet ikke holder vand, overhovedet.

 

Taler du om ulve i Sverige eller DK her?

 

Ulvene i DK er mig bekendt sporet til Tyskland blandt andet, mener jeg det var?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Så defineres problem-ulv i planen

 

Ni prøver blev til fire hunulve

Aarhus Universitet og Naturhistorisk Museum i Aarhus dokumenterede for en lille måneds tid siden, at de første hunulve er kommet til Danmark. Dengang blev ni prøver med spor af hunulv offentliggjort. Nu har yderligere DNA-undersøgelser vist, at de ni prøver af hunulve dækker over fire individer. De fire hunulve er fundet i områder i Thy, Midtjylland og Sydjylland. Prøverne viser også, at der har været hanulve nogle af de samme steder.

- Hermed er der basis for, at Danmark i denne sommer kan få de første dokumenterede ulvehvalpe, siger seniorforsker Liselotte Wesley Andersen fra Aarhus Universitet, der har foretaget analyserne.

Ulven er vendt tilbage til Danmark efter knapt 200 års fravær, og derfor fremlagde Miljøministeriet i 2014 forvaltningsplan for ulv.Forvaltningsplanen henholder sig til EU’s habitatdirektiv, der pålægger EU-medlemslandene, at arter som for eksempel ulv, odder og havørn beskyttes indenfor EU’s grænser.

- Der er ingen tvivl om ud fra EU-reglerne og dansk lovgivning, at ulven er beskyttet som en truet art i Danmark. Og derfor må man ikke skyde den eller på anden måde skade den. Men lovgivningen giver samtidig mulighed for at regulere såkaldte problemulve, der er til fare for mennesker, siger jurist Cristina Nissen, Naturstyrelsen.

En problemulv er en ulv, der viser unaturlig adfærd. Unaturlig adfærd kunne for eksempel være, hvis ulven gentagne gange går ind på en gårdsplads eller ind i en skolegård. Det kan også være en ulv, der gentagne gange dræber husdyr eller kæledyr. Og en problemulv er en ulv, der fortsætter med sin unaturlige adfærd på trods af, at den er forsøgt bortskræmt eksempelvis ved brug af plastikkugler, fyrværkeri eller andre skræmmeteknikker. Det er Naturstyrelsen, der afgør om en ulv opfylder kravene. Naturstyrelsen mener ikke, at de nye oplysninger umiddelbart giver anledning til ændringer af forvaltningsplanen for ulv. Styrelsen følger udviklingen løbende, og den nye situation vil blive drøftet i Vildtforvaltningsrådets ulvegruppe i juni.

 

Dette er fra min artikel - læs mere her

 

http://naturstyrelsen.dk/nyheder/2015/maj/ulven-er-beskyttet-i-hele-eu/

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvornår definerer vi det som et problem hvis de holder til udenfor byen og kommer et smut ind af og til?? For vi kan ikke komme udenom at de områder ulven godt kan lide at være ofte ligger op af by, da resten af landet er monokultur. Jeg bor selv klods op af sådan et sted, hvor der er en god blanding af både skov, markstriber og fold til både hest og får. Og der er vældig aktivitet af div. dyr men også brugt af mennesker til gåture og enkelte folk der rider. Det har dog ikke holdt ræven fra at lave sig en ny rævegrav lige op af både en stor vej og villaer. Påtænker at den måske kan have rykket boligen længere ind mod mig (der er 200 meter til graven) fordi der er kommet et større rovdyr hvor dens gamle var (lidt ude på en af engene ved en å), men det er bare en vild teori..???

 

Jeg tog mig faktisk i at kigge mere efter ulven da jeg var i Thy her i weekenden og på tur i nationalparken med skrigeballonen, da jeg åbenbart mener at der ikke er stor chance i feks. Rold hvor jeg kommer om sommeren, men det kan jo ligeså godt være på en af de stille grusveje i Rold som på en af hederne i Thy jeg støder ind i sådan en krabat..:hmm:

 

Det må tiden vise, kamera har jeg da med opladt og klar til at "skyde"..:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

umiddelbart er ræve jo meget mindre sky end ulve. Der lever ræve i de fleste store byer, så sent som i går så jeg en ræv traske rundt på min datters skoles store græsareal, lige omkring den tid hvor alle børnene bliver hentet.

De ræve jeg møder ude i det åbne natur er bestemt sky, når dårligt at se deres røv inden de er helt væk.. Hvor dem der bor inde ved mig lige kan overkomme at sætte sig i en busk når jeg går forbi.. Så vil mene der er forskel på byræve og landræve..

 

Men vil mene at vi ikke kan undgå at ulven vænner sig til mennesker og menneske aktivitet, som resten af dyrelivet vi har her i landet..:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vrøvl....Ulven er et sky dyr, og det kommer aldrig til at ske.

 

 

 

Hvis man skal stole på ulve-elskerne...

Suk har du nu været inde og læse på ulvetracking/stalking igen...

 

og hvorfor tror du at den var ude og kigge på børnehaver i Viborg hva?? Sgu da fordi den har fået konen herop, og nu er hun bollet tyk, og der kommer snart 5 små møghvalpe der alle skal have en plads i en børnehave..

Link til indlæg
Del på andre sites

Suk har du nu været inde og læse på ulvetracking/stalking igen...

næh. De er ganske enkelt for fanatiske og unuancerede til at jeg gider bevæge mig rundt derinde. Der er mere nuanceret og givende debat at få på PETA's side end på ulvetracking. Og det siger sgu ikke så lidt.

Selv DOF-arne og Rolf er der mere villighed til nuanceret debat.... Hvad siger du så!

 

og hvorfor tror du at den var ude og kigge på børnehaver i Viborg hva?? Sgu da fordi den har fået konen herop, og nu er hun bollet tyk, og der kommer snart 5 små møghvalpe der alle skal have en plads i en børnehave..

:sjov::klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

næh. De er ganske enkelt for fanatiske og unuancerede til at jeg gider bevæge mig rundt derinde. Der er mere nuanceret og givende debat at få på PETA's side end på ulvetracking. Og det siger sgu ikke så lidt.

Selv DOF-arne og Rolf er der mere villighed til nuanceret debat.... Hvad siger du så!

 

 

:sjov::klap:

Ved ikke om jeg skal være bekymret for dig over at du sumper rundt på PETAS side, men du har sikkert styr på det.. måske...

 

og de der gamle haner derinde på DOF's side er villige til at snakke om alt, og meget meget længe.. Der er iøvrigt samling af de fleste af dem på grenen denne weekend, bare hvis du mister lysten ti lat leve og gerne vil dø af kedsomhed over uendelig fuglesnak...:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke om jeg skal være bekymret for dig over at du sumper rundt på PETAS side, men du har sikkert styr på det.. måske...

 

og de der gamle haner derinde på DOF's side er villige til at snakke om alt, og meget meget længe.. Der er iøvrigt samling af de fleste af dem på grenen denne weekend, bare hvis du mister lysten ti lat leve og gerne vil dø af kedsomhed over uendelig fuglesnak...:lol:

Kunne jo tage haglbøssen med, og regulere et par duer og måger, mens de snakker....

SÅ har de da for det mindste noget at snakke om...

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne jo tage haglbøssen med, og regulere et par duer og måger, mens de snakker....

SÅ har de da for det mindste noget at snakke om...

Haha ja det skal nok holde dem igang til turisterne kommer og skræmmer alle deres fugle væk.. Det grå fyr burde kunne gøre det for en skydestige vil jeg mene..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Ja det lyder underligt men ok HVIS der er hvalpe så kan det vel være at der er gået noget galt og kun en har overlevet.

Men jeg vil nu se nærmere beviser før jeg tror det.

Synes de er hurtige til at råbe ulv og ulven har været her længe - de første der så den blev bare kaldt byens tosser og nu tør folk ikke længere se dem i øjnene, for de havde jo ret dengang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...