Hop til indhold

Forarget, overrasket, uforstående.


Jane
 Share

Recommended Posts

Ja der findes mange måder, at beskrive det. Men mon vi ikke alle på et eller andet tidspunkt, har mødt hundeejere, som vi vi har været uforstående overfor og undret os os.

 

I dag mødte jeg på vej hjem, fra turen med mine hunde, en lille hvalp på 11 uger. Det første det undre mig, er at hvalpen går løs, meget tæt ved hovedvejen. Jeg er nervøs for, at mine to store hunde skal gøre hvalpen nervøs, så den vender om og løber ud på vejen. Det sker heldigvis ikke. Hundene hilser på hinanden. Hvalpen er meget forsigtig. Årsagen er, hører jeg fra ejeren, at hvalpen har har tynd mave, kaster op og ikke har spist siden i fredags. Den har været i pension i en uge. Ejeren hentede hvalpen derfra i torsdags. Nu har ejeren så taget hvalpen med ud, så den forhåbentlig kan løbe den dårlige mave af sig. Jeg foreslår, at han kontakter en dyrlæge, men det falder ikke i god jord. Ejeren mener, at det er normal, at hvalpe putter alt mulig i munden og får dårlig mave.

jeg fortryder, at jeg ikke sagde noget mere. Men det havde måske bare været mine egen foragelse, som jeg havde fået luft for.

 

Jeg forstår ikke, at en hvalp på 11 uger, har været en uge i pension, at man lader en hvalp gå i 3 dage, uden at den tager føde til sig, uden at man har kontaktet en dyrlæge. Forstår ikke, at man slæber en syg hvalp med ud i skoven.

 

Ja jeg er forarget og fortryder, at jeg ikke sagde den torsk til en hundeejer min ærlige mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det forstår jeg heller ikke. Jeg ville selv have taget en voksen hund til dyrlæge, hvis den havde haft det så skidt, at den ikke ville spise i tre dage, så jeg ville helt afgjort også tage en hvalp til dyrlægen, da den vel hurtigere vil blive dehydreret og rigtig dårlig end en voksen hund. Det er da ikke rimeligt at lade den gå og kaste op i tre dage :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det havde nok ikke hjulet meget at du havde givet ren besked, tænker jeg. En hvalpeejer, der afleverer en hvalp en uge i pension allerede når den er 11 uger, og som mener det er "meget almindeligt" at hvalpe ikke spiser/drikker fordi den skider tyndt og kaster op er ikke indenfor rækkevidde vil jeg mene. :damn: Men hvilken pension synes det er OK at passe en 11 ugers hvalp :shock: og afleverer den syg uden at sige til ejer at han nok skal runde dr.Dyr?

 

Blir så ked af det når jeg hører sådan noget - stakkels lille hvalp.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber jeg ville have haft overskud til at give et godt råd mht maven - skånekost og anbefalet dyrlæge, hvis det ikke hurtigt hjalp. Gjort opmærksom på risikoen for at hvalpen manglede væske.

 

Nogen gange kan det jo være svært at holde masken, men det nytter sjælden at bebrejde, belære og da slet ikke at skælde ud. En snak og spørgen til, hvordan det går, skaber tillid og så kan et godt råd afleveres. Jeg vil så mene at jeg også ville kunne se på hvalpen, hvor ringe det stod til og hvis det var virkelige ringe ville jeg udtrykke min bekymring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har passet hvalpe i hundepension før i tiden, og det tager en sund og rask hvalp altså ikke skade af, overhovedet! Men er der den mindste tvivl om så lille en hvalps sundhed, så er det dyrlæge med det samme! Det skulle pensionen allerede have gjort, så det har nok ikke været det bedste sted den har opholdt sig, desværre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg kan se, er den dårlige mave først startet efter den kom fra pensionen. Den blev hentet torsdag.

 

"Ikke spist siden i fredags" - betyder at den har spist fredag, men altså ikke holdt det i sig. Og indlægget blev skrevet søndag.

 

Det nytter jo ikke noget at prøve at få hvalpen til "at løbe en dårlig mave af sig", så gode råd om hvad der ville være en rigtig måde, at håndtere problemet på, ville nok være det bedste, man kunne gøre og give.

 

At en hvalp har et par dage med dårlig mave er skidt, men hvis det bare er en lille infektion, skulle en lille kur med kogt sukker/salt vand efterfulgt af passende skånekost - fx kogt fisk, kogt æg eller kylling, nok kunne klare det. Hvis den holder det i sig, kan en kiks eller tørre franskbrøds stumper følge. Hvis ikke det giver ro, må man til dyrlæge, bare for at sikre at der ikke er andet galt - fremmedlegme i tarmen mv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender følelsen - jeg er begyndt at sige det - det virker sjældent, men i det mindste skal jeg ikke bære rundt på andres bagefter, for det er det jeg gør - tænker og tænker over hvad jeg skulle have sagt. Jeg så en løfte sin hvalp i kraven og smide den hen af jorden i en hundeskov - og jeg sagde ikke noget - nok fordi jeg var lidt rystet... Den hvalp tænker jeg stadig på nu og da - jeg føler jeg svigtede for havde det været et barn havde jeg råbt op

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...