Hop til indhold

Hvilken race vil passe til os??


Carina
 Share

Recommended Posts

Kan da lige tilføje at mit eksemplar har meget lidt pels. Han er næsten labrador pels på kroppen, men så har han store faner. Synes dog ikke han fælder som en lab.

 

Jeg hader pelspleje! Men hans pels er let at holde. Fanerne passer sig selv (med mindre der hænger noget fast i dem), og behøver sjældent børstning. Halen behøver dog lidt mere Børsting, og jeg har senest måtte klippe en knude af, som var filteret helt sammen. Men nu klipper jeg heller ikke hårene korte som man eller skal, da jeg synes den lange fane er flotteste (når den ikke er "halv" pga. En knude :D)

 

tænker en labrador er lidt lettere at holde, da fanerne ikke skal holdes øje med. Men vil sige at jeg bruger minimalt tid på pelspleje. Går ham nok igennem en gang i måneden, men mindre han har været i buer eller lignende.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 132
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hvad vil du så men en Cocker...... Med lang pels på ørene, faner på benene,mgodt med bryst og halshår og også en del bagpå..... Det er jo nærmest kun kroppen som ikke er langhåret?

 

Ligesom den rigtige hund ikke har nogen farve, så har den heller ikke nogen pelstype.

 

Jeg må leve med pelsen, fordi jeg vil have hunden under den ;-) men jeg lever i håbet om at Wilma bliver ligeså minimalt pelset som hendes mor, som jo faktisk ikke har mere pels end mine to gårdbæster.

 

og hvis jeg endelig skal have pels, så er det at kroppen er kortpelset sandelig det vigtigste. Faner kan klippes af, hvis det endelig var. Noget mere besværligt at barbere hele kroppen :drille:

Redigeret af Amocca
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener at det ikke er alle der kan få ret meget ud af en flatter i jagtsammenhæng. De brænder hurtigere sammen i knoppen, tåler ikke repetitioner så godt som en lab eller golden gør det, og tåler ikke fejlhåndtering eller korrektioner lige så godt heller.

I de rette hænder, en udmærket hund.

Men dels er der langt mellem snapsene hvad egenskaberne angår, og dels er der langt mellem dem der rent faktisk kan få det fulde ud af en flat.

Det kan jeg godt følge dig i og de andre to retriever racer kan man jo heller ikke træne som lab og golden. Men man skal jo også kunne leve sammen med en lab (med dertil hørende egenskaber) hvis man vælger den.

 

Nu er det jo vendinger og smidighed der er afgørende, ikke så meget tophastigheden. De er nok lige klodsede nok til AG:-) Og inden du tager det nært, så synes jeg jo at schæfer er skøn og dejlig - og hurtig - men det gør den jo ikke egnet til AG:blink:

Grunden til at jeg kommer til at virke som en PR ansat for flatcoat er jo, at folk herinde anbefaler jagt eller brugs dit og dat, nærmest inden de har læst hvad folk spørger om. Det er jo blevet et standard svar på linje med at man går et sekund, til at starte med, fra en hund der ikke kan være alene. Når jeg så som (vist nok eneste ejer af flatter herinde) samtidig fornemmer at folk tror at racen ikke kan andet end at kræve fuldstændig vildt meget beskæftigelse, så føler jeg egentlig at jeg bare spiller et kort på banen der endnu ikke er ødelagt af en opdeling i udstilling og brug.

 

TS spørger til en hund der ikke kræver meget pelspleje og der mener jeg flatten står som et meget godt bud der samtidig ikke sviner ret meget i forhold til de andre to retrievere der er blevet anbefalet. Hunden må ikke være nervøs eller bange anlagt, og her mener jeg faktisk at flatten er det bedste bud hvis vi sammenligner med jagtlinjer, især hvis vi taler tæver. Og så har jeg altså bare meget svært ved at læse flatcoat og klodset i samme sætning, uden at trække en lille smule på smilebåndet, men mine erfaringer stammer jo også kun fra hundeskove og andre steder hvor hundene har fri til at være dem selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

 

så føler jeg egentlig at jeg bare spiller et kort på banen der endnu ikke er ødelagt af en opdeling i udstilling og brug.

 

Man kunne også sige en race, hvor man endnu ikke har høstet fordelene ved at opdele racen i udstillings hunde og arbejdes hunde.

 

Helt generelt: Jo færre krav du stiller til hundens udseende jo flere krav kan opfyldes mht. sundhed, temperament og arbejdsduelighed.

 

Hvis blot udstillingsfolk prioriterede i den rækkefølge, var der jo ikke noget problem, men det gør vist desværre de færreste.

 

Desværre er det også sådan at man prioriterer sundhed og temperament under "Arbejdsduelighed" for visse racer (bla FT Spaniel mener jeg) og det er heller ikke heldigt. Faktisk tror jeg at Jagt labrador og Jagt Golden er lidt bedre til at prioritere sundhed end Spaniel folk, men indrømmet - jeg kender ikke Golden og labrador så indgående som jeg kender FT Spaniels.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg set videoer af jagtretrievere, så jeg syntes lige at I også skulle se en flatcoat i aktion, selvom den ikke er i spil for TS. Jeg valgte bare den nyeste jeg kunne finde af en hund der godt nok får 5 fejl fordi den misser et felt, men klodset vil jeg da ikke kalde hunden, der samtidig er fuldstændig kold i hovedet.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jeg godt følge dig i og de andre to retriever racer kan man jo heller ikke træne som lab og golden. Men man skal jo også kunne leve sammen med en lab (med dertil hørende egenskaber) hvis man vælger den.

 

 

Grunden til at jeg kommer til at virke som en PR ansat for flatcoat er jo, at folk herinde anbefaler jagt eller brugs dit og dat, nærmest inden de har læst hvad folk spørger om. Det er jo blevet et standard svar på linje med at man går et sekund, til at starte med, fra en hund der ikke kan være alene. Når jeg så som (vist nok eneste ejer af flatter herinde) samtidig fornemmer at folk tror at racen ikke kan andet end at kræve fuldstændig vildt meget beskæftigelse, så føler jeg egentlig at jeg bare spiller et kort på banen der endnu ikke er ødelagt af en opdeling i udstilling og brug.

 

TS spørger til en hund der ikke kræver meget pelspleje og der mener jeg flatten står som et meget godt bud der samtidig ikke sviner ret meget i forhold til de andre to retrievere der er blevet anbefalet. Hunden må ikke være nervøs eller bange anlagt, og her mener jeg faktisk at flatten er det bedste bud hvis vi sammenligner med jagtlinjer, især hvis vi taler tæver. Og så har jeg altså bare meget svært ved at læse flatcoat og klodset i samme sætning, uden at trække en lille smule på smilebåndet, men mine erfaringer stammer jo også kun fra hundeskove og andre steder hvor hundene har fri til at være dem selv.

 

Det er fint at du advokerer for flatten, men dog synes jeg at det er lige så skævt som at anbefale en schæfer i denne tråd. Flatten er simpelthen for stor til at gå AG på højt niveau. Den er 15-17 cm højere end mindstemålet for stor klasse, og det er altså meget!

 

Og min schæfer er sgu både hurtig og adræt. Men der er altså en grund til at schæfere ikke løber AG. Lige så vel som der er en grund til at flattere ikke gør. Måske man skulle tage udgangspunkt i TS's ønsker, i stedet for at reklamere for en hund der i bedste fald kan gøre det middelmådigt:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget smuk Flatter og meget smukt fokuseret arbejde - og som du siger adræt og elegant ifht størrelsen.

 

Jeg mener faktisk også at Flatteren må være den mest adrætte og letteste af retrieverne, så den burde være bedst til Agility - alt andet lige. Jeg kunne dog godt have på fornemmelsen, at den mangler lidt vilje og drift sammenlignet med Jagt Labrador og Jagt Golden, men det må vist siges at være udtalt på et meget tyndt grundlag. Jeg tror jeg er en smule farvet af, at jeg stadig har tilgode, at se virkelig gode Flattere på jagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke marginaler der adskiller de 3 retrieverracer når det handler om størrelse. Jeg vil da mene at man kan få en Flatter tæve som er mindre - vægtmæssigt end en Golden? Der er Jagt Golden som er lidt mindre end standard målet, men det er der vel også flattere som er, når vi taler højde? Curly Coated er en helt anden størrelse, men det forekommer mig ikke at Flatter er "en større hund" end en Golden.

 

Jagtlab fås i så mange udgaver så det er svært at sammenligne, men man må også tage med i betragtning at selvom man køber en Lab efter ret små forældre kan afkommet saglens blive ret stort. Præcis som hos FT Spaniels - det er en af sidegevisnsterne ved ikke at udstille.

 

I Milles kuld var der en hanhund som endte på ca 24 kg men en anden endte på 17 kg. Mille vejede 16 kg og hannen ca 18 kg

 

Han yderst til højre og yders til venstre. Mille og Bonnie i midten.

2008-09-21%20Hvalpetraeligf%20Milles%201.%20kuld%20056_zpsb2xnt9ri.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er fint at du advokerer for flatten, men dog synes jeg at det er lige så skævt som at anbefale en schæfer i denne tråd. Flatten er simpelthen for stor til at gå AG på højt niveau. Den er 15-17 cm højere end mindstemålet for stor klasse, og det er altså meget!

 

Og min schæfer er sgu både hurtig og adræt. Men der er altså en grund til at schæfere ikke løber AG. Lige så vel som der er en grund til at flattere ikke gør. Måske man skulle tage udgangspunkt i TS's ønsker, i stedet for at reklamere for en hund der i bedste fald kan gøre det middelmådigt:blink:

 

Der var nu en flatter med til DCH DM i agility i år, så helt umulige til det, er de altså ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kunne også sige en race, hvor man endnu ikke har høstet fordelene ved at opdele racen i udstillings hunde og arbejdes hunde.

 

Helt generelt: Jo færre krav du stiller til hundens udseende jo flere krav kan opfyldes mht. sundhed, temperament og arbejdsduelighed.

 

Hvis blot udstillingsfolk prioriterede i den rækkefølge, var der jo ikke noget problem, men det gør vist desværre de færreste.

 

Desværre er det også sådan at man prioriterer sundhed og temperament under "Arbejdsduelighed" for visse racer (bla FT Spaniel mener jeg) og det er heller ikke heldigt. Faktisk tror jeg at Jagt labrador og Jagt Golden er lidt bedre til at prioritere sundhed end Spaniel folk, men indrømmet - jeg kender ikke Golden og labrador så indgående som jeg kender FT Spaniels.

Jeg kan med min bedste vilje ikke se at man høster noget som helst ved at dele racen op.

 

Det er fint at du advokerer for flatten, men dog synes jeg at det er lige så skævt som at anbefale en schæfer i denne tråd. Flatten er simpelthen for stor til at gå AG på højt niveau. Den er 15-17 cm højere end mindstemålet for stor klasse, og det er altså meget!

 

Og min schæfer er sgu både hurtig og adræt. Men der er altså en grund til at schæfere ikke løber AG. Lige så vel som der er en grund til at flattere ikke gør. Måske man skulle tage udgangspunkt i TS's ønsker, i stedet for at reklamere for en hund der i bedste fald kan gøre det middelmådigt:blink:

Nu bad TS os ikke om at anbefale en race der skulle anvendes til AG på topplan, vel?. Jeg svarer ikke på autopilot, men forholder mig faktisk til hvilke andre krav der også stilles.

 

 

Meget smuk Flatter og meget smukt fokuseret arbejde - og som du siger adræt og elegant ifht størrelsen.

 

Jeg mener faktisk også at Flatteren må være den mest adrætte og letteste af retrieverne, så den burde være bedst til Agility - alt andet lige. Jeg kunne dog godt have på fornemmelsen, at den mangler lidt vilje og drift sammenlignet med Jagt Labrador og Jagt Golden, men det må vist siges at være udtalt på et meget tyndt grundlag. Jeg tror jeg er en smule farvet af, at jeg stadig har tilgode, at se virkelig gode Flattere på jagt.

Det sidste kan du have ret i, folk vælger den hurtige og letteste løsning og da alle de gode hundefolk har labber, så bliver det jo selvforstærket. Det med manglende drive ser jeg til gengæld bare som at racen ikke har tendens til at lægge hjernen pga. stress, hvilket jeg sommetider ser hos jagtretrievere. Det kan give sig udslag i overdreven forsvar af ejer eller ting (noget der ikke burde ses blandt retrievere) eller fiksering på alt muligt (mad, pinde, humpen andre hunde osv.). Flatten blev, inden formel 1 udtrykket blev brugt af labbefolket til deres jagtmodel, kaldt retrievernes formel 1 fordi det var den hurtigste af racerne, samtidig med at der stadig var kontakt til hovedet. Det sidste synes jeg man sommetider har ofret på at få mere fart i jagtlinjerne af både lab og golden. Måske derfor vi ser forskelligt på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan med min bedste vilje ikke se at man høster noget som helst ved at dele racen op.

 

 

Nej, men der er der tusindvis af andre der godt kan :-)

 

Og du har helt sikker ret i at den høje tænding og det store drive somme tider kan koste på overblikket. det ser jeg ganske ofte hos mine FT Spaniels hvis ikke de lige finder en apport indenfor 3-5 minutter - går de varme og glemmer hvad det var de var igang med. Så skal de kaldes hjem, Sidde lidt og så kan de sendes på en blind apport igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nemlig rigtig Dorte og som i øvrigt er min Homers mor :-)

 

http://tanima.dk/index.html

 

Ved da at flere af min Homer's søskende bliver brugt på jagter og de er super gode til det :5up:

 

Angående pelspleje - ja synes jeg godt nok ikke det er det store og den fælder ikke halvt så meget som min gamle rottweiler ;-)

 

Men ellers vil jeg også sige Sara Saron har FT på meget højt plan i AG og ingen tvivl om at hendes også kunne have været gode på jagter hvis det havde hendes interesse

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har, til dato, ikke hverken set eller hørt flatcoats omtalt som "retrievernes formel 1". Ikke i tale, og slet ikke i skrift, i alt det materiale jeg igennem årene har pløjet mig igennem. Jeg afviser ikke at det kan være tilfældet, så meget kender jeg ikke til racen, og så lang tid har jeg heller ikke været i "felten" så at sige, og slet ikke hvad flattere angår. Men:

 

Ikke én eneste opdrætter af flatcoated jeg kender, erindrer at de nogensinde er blevet kaldt dette.

 

Til gengæld påstår de fleste jeg kender, at flattere også er en delt race og at der desværre ikke har været forkuseret på anvendeligheden på jagt i så mange år, at det man kan få lider af samme problem som alle andre hunde der ikke er avlet med brugsegenskaber som en vigtig prioritet: Svært dresserbare, ukontrollerbar stressniveau, lang afreaktionstid osv. De "fejl" du (ascha) ofte nævner jagtlinjerne skulle have, er fejl der ville gøre dem uanvendelige til jagt, så det er simpelthen uforeneligt med brugsavlen af retrievere.

 

Selve sætningen: "Retrievernes formel 1" er taget direkte fra artiklen om de prøver man begyndte at afholde med importerede labradorer. Jeg har ikke tidligere, og heller ikke nu, været i stand til at finde ét eneste eksempel på brugen af dét udtryk, og slet ikke dén sætning, nogensteder i hundeverdenen før artiklen om importerede labradors og markprøverne efter engelsk mønster blev skrevet.

 

Og artiklen og udtrykket var vel at mærke ikke nogen hentydning til fart eller andet i dén dur.

Farten er heller ikke noget der prioriteres i avlen, og vil man have en hund der taber hjernen pga. ukontrollerbar og forhøjet stressniveau, så er det ikke ved jagtlabberne man skal lede, selvom man da også hér kan finde den slags hunde. Det er altså bare ikke hér man oftest ser de problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er langt henad vejen enig med DKW omkring arbejdshundenes kvalitet sammenlignet med andre linjer. Generelt er arbejdshunde - indenfor alle racer - mere trænbare, har lettere ved at styre stress osv. har tænd og sluk funktionen iorden - men så mener jeg altså arbejdshunde - ikke sports og konkurrence hunde. Ofte går man nemlig over stregen, efter min mening, i bestræbelsen på at skabe noget extremt, der kan vinde det hele - og så håber man, at den meget høje tænding og fart ikke tager over på prøvedagen.

 

Nogen markprøvefolk er kommet dertil at man kun deltager for at vinde. andre placeringer tæller ikke rigtigt - og det betyder at de somme tider stiller med vind eller forsvind hunde. Jeg taler kom om FT Spaniels her, for jeg kender for lidt til Retrievere til at vide hvad der gør sig gældende der.

 

Jeg vil langt hellere avle på en FT Springer, som har været stille på 7 prøver og bestået fx 5-6 gange med en 4. eller 3. vinder som bedsteresultat end en hund, der har været stillet 7 gange og blevet DK FTCH fordi den har vundet 2 prøver men "ikke bestået" de 5 andre - for nu at trække det meget hårdt op. Heldigvis er der hunde som både er stabile og ligger i top, så man kan få begge dele. Men man skal passe på at vind eller forsvind hundene ikke kommer ind i avlen.

 

En FT Spaniel taber iøvrigt ikke hovedet - den går varm. Det lyder lidt pænere, men er vist det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også en mulighed at kigge på kleiner munsterlander tror jeg (her kunne nogle jagt folk måske komme på banen?) men den er da hurtig :-)

 

men som sagt - kom tto Midtjylland og mød en Golden, så er det måske lettere at beslutte sig efterfølgende :-)

 

Hvorfor mener du den kunne være god til andejagt? Eller Agility for den sags skyld?

 

Til andejagt i prioriteret rakkefølge:

 

Jagt Labrador

Jagt Golden

CPB Retriever

Flatter af så meget arbejdslinjer som man kan få

 

Tysk Langhår

Tysk Ruhår

Groser Münsterlænder

 

Tysk Korthår

FT Springer

KLM

Breton

?

?

?

 

Men egentlig mener jeg man skal købe en god Retriever med en god pels og som er trænbar, til andejagt. Har man så sekundære jagtformer på programmet, (kommer tit på fællesjagter kunne spaniel være aktuel. Har man adgang til store arealer med markvildt kunne hønsehundene komme ind) kan det naturligvis påvirke beslutning, men når der så også skal tages hensyn til Agility på højt niveau, tror jeg man kan begrænse det til 2-3 racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fin hurtigt flatter på den video og jeg vil sige at jeg skulle lede igennem msnge videoer før jeg fandt en let og hurtig golden...

 

En flatter burde i fælge racestandarden vel være letter og hurtigere end golden og det er også min oplevelse at de er det sådan gennemsnitligt.

 

Så hvis ts overvejer de andre retrivere så synes bestemt også en flatter skal overvejes.

Link til indlæg
Del på andre sites

En FT Spaniel taber iøvrigt ikke hovedet - den går varm. Det lyder lidt pænere, men er vist det samme.

Brænder sammen, er et andet udtryk.

Og et velkendt udtryk "derude": Nu skal vi vist lige korte tøjlerne lidt ind igen (Underforstået: inden den tænder helt af)

Og jeg er meget enig i det hele.

Placeringerne (og titlerne) er langt hen af vejen ligegyldig..... Vejen til dem fortæller langt mere

 

 

En chesa ville jeg så tilgengæld (jævnfør din liste) aldrig røre. Har endnu ikke set én der "fungerede".

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

 

 

En chesa ville jeg så tilgengæld (jævnfør din liste) aldrig røre. Har endnu ikke set én der "fungerede".

 

Ikke en race jeg kender meget til undtagen dens ry, men jeg var på jagter på Fænø for år tilbage og der var et par chesa P B retrievere med som var utrolig hårdføre i andehullet sidst på dagen. Jeg vil mene at de netop den, meget kolde dag udkonkurerede både de Flatter og den ene Ruhårede hønsehund der var med og arbejdede så godt som labradorene. Jeg har ikke set en på jagt siden, men ry for at være utrolig hårdfør til andejagt har de omend ikke lette at træne og lidt specielle at arbejde med. Men det kun er ande jagt der tælle ville jeg ikke gå udenom, hvis eller racen tiltalte mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har, til dato, ikke hverken set eller hørt flatcoats omtalt som "retrievernes formel 1". Ikke i tale, og slet ikke i skrift, i alt det materiale jeg igennem årene har pløjet mig igennem. Jeg afviser ikke at det kan være tilfældet, så meget kender jeg ikke til racen, og så lang tid har jeg heller ikke været i "felten" så at sige, og slet ikke hvad flattere angår. Men:

 

Ikke én eneste opdrætter af flatcoated jeg kender, erindrer at de nogensinde er blevet kaldt dette.

Det kan jeg jo ikke gøre for. Men hvis jeg skal dokumentere det for dig, så er her et eksempel:

http://www.retrieverklubben.no/index.cfm?id=374977

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...