Hop til indhold

Spørgsmål om loven


Noffen
 Share

Recommended Posts

Gennem mine 10 år som hundeejer har jeg tit smuttet i Matas på hjemvejen fra lufteture. Det har aldrig været noget problem, tværtimod har mange af de søde ekspedienter ivrigt klappet hunden og givet godbidder.

 

I dag har jeg så for første gang oplevet at blive afvist i en Matas-butik (som jeg har handlet jævnligt i de sidste 10 år) med den begrundelse, at der ikke må komme hunde, når de sælger lægemidler.

 

Nu er mit spørgsmål: hvor i loven står det? Jeg har simpelthen ikke kunnet finde det.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 86
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg er godt klar over, at de er i deres gode ret til at tillade hunde. Det er bare underligt at begrunde det med loven, hvis det ikke står i den. Hun sagde, at hun ville få en bøde på 10.000. Det er jo i så fald forkert. I øvrigt havde de heller ikke noget skilt med "hunde ingen adgang" på døren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er godt klar over, at de er i deres gode ret til at tillade hunde. Det er bare underligt at begrunde det med loven, hvis det ikke står i den. Hun sagde, at hun ville få en bøde på 10.000. Det er jo i så fald forkert. I øvrigt havde de heller ikke noget skilt med "hunde ingen adgang" på døren.

 

De behøver ikke skilte med at hunde ikke er tilladt. Måske har de misforstået lovgivningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Jeg har selv to hunde, men jeg synes faktisk ikke, at det er ok at tage sin hund med i butikker også selvom det ikke er udpenslet i loven;-) .

Hverken store eller små(førerhunde naturligvis undtaget).

For det første tager de ikke skade af at vente udenfor(og jo der er vel en risiko for at de kan stjæles) og desuden bør man respektere, at der er mennesker der bare ikke er trygge ved hunde og som har lov til at kunne handle uden at bekymre sig :-D .

 

Jeg har nu altid som udgangspunkt regnet med at det ikke var tilladt :mrgreen:

 

V. H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

De behøver ikke skilte med at hunde ikke er tilladt. Måske har de misforstået lovgivningen.

 

Har jeg ret i, at der ikke er andet om det end dette? (Kapitel 18)

 

Kapitel 18

Adgang til fødevarevirksomheder for kæle- og servicedyr mv.

§ 43. Fødevarevirksomheder kan i følgende tilfælde tillade kæle- og servicedyr adgang til virksomheden, når virksomheden sikrer, at en sådan adgang ikke giver anledning til kontaminering af fødevarerne:

1) kæledyrs adgang til serveringsområder i restauranter o.l., og

2) servicedyrs adgang til kundeområder i butikker, serveringsområder i restauranter o.l.

Stk. 2. Ved servicedyr forstås i denne bekendtgørelse fører- og servicehunde, der er specielt trænet til at udføre en eller flere nytteopgaver for blinde eller stærkt svagsynede personer eller personer med fysisk funktionsnedsættelse.

Stk. 3. Vagthunde, som benyttes ved vagtselskabers runderinger, kan have adgang til fødevarevirksomheder. Det er fødevarevirksomhedens ansvar at sikre, at en sådan adgang ikke giver anledning til kontaminering af fødevarerne.

Stk. 4. Rottehunde, som benyttes af professionelle skadedyrsbekæmpelsesfirmaer, kan have adgang til fødevarevirksomheder. Det er fødevarevirksomhedens ansvar at sikre, at en sådan adgang ikke giver anledning til kontaminering af fødevarerne.

Stk. 5. Fødevareregionen kan i visse tilfælde tillade, at en fødevarevirksomhed giver kæle- og servicedyr adgang til fødevarevirksomheden. Fødevareregionen kan stille vilkår for en sådan tilladelse.

Stk. 6. De i stk. 1-5 nævnte tilladelser gælder ikke for slagtedyrs adgang til slagterier.

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle de Matas jeg kender, byder hunde velkomne og har godbidder osv stående. Men det afgøres måske af butikschefen. Da jeg arbejdede i (sko)-butik, kom der også jævnligt kunder med hund, det var altid helt ok. Men jeg tror tit, at loven bruges som "undskyldning", hvis man ikke gider tage diskussionen - og det må man jo så acceptere og/eller finde et andet sted at handle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, lovgivningen er det nok ikke. Men de er i deres fulde ret. Og det er jo nok også svært at få folk til at acceptere et "fordi vi ikke vil have det". Derfor acceptere de fleste nok bedre et "Det siger lovgivningen"

 

Ja, det er latterligt at bruge loven som undskyldning, når man åbenlyst ikke har gidet at læse den :roll:

 

Jeg må finde ud af, om det er ejeren/bestyreren, der afviste mig - i så fald handler jeg bare et andet sted. Som sagt har jeg handlet der fast i 10 år og er aldrig blevet afvist før, tværtimod.

Link til indlæg
Del på andre sites

altså jeg er jo sådan en lidt irriterende type, der jævnligt skriver breve til virksomheder for enten at klage eller forespørge, og jeg kunne sådan set godt finde på at skrive til matas og spørge, om de har officielle retningslinjer, eller om man skal spørge butikschefen, da du har oplevet at blive afvist efter at være kommet i en butik i 10 år. altså på en høflig og nysgerrig måde, ikke. men så du ved, hvad du ligesom kan regne med fremadrettet også i andre matas'er.

Link til indlæg
Del på andre sites

altså jeg er jo sådan en lidt irriterende type, der jævnligt skriver breve til virksomheder for enten at klage eller forespørge, og jeg kunne sådan set godt finde på at skrive til matas og spørge, om de har officielle retningslinjer, eller om man skal spørge butikschefen, da du har oplevet at blive afvist efter at være kommet i en butik i 10 år. altså på en høflig og nysgerrig måde, ikke. men så du ved, hvad du ligesom kan regne med fremadrettet også i andre matas'er.

 

Sådan en irriterende typer er jeg nemlig også :D Især når madammen står og lyver mig op i ansigtet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan en irriterende typer er jeg nemlig også :D Især når madammen står og lyver mig op i ansigtet.

 

Det er jo ikke sikkert at de lyver:vedikke: Det KAN jo være at nogen har misforstået noget.

 

Matas er selvstændige butikker, og derfor bestemmer den enkelte butik selv.

 

Men hvis du er kommet der fast gennem 10 år, ved du vel hvem der ejer biksen:-) Så spørg dog. Det er 1.000 gange nemmere end at køre den offensive stil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er latterligt at bruge loven som undskyldning, når man åbenlyst ikke har gidet at læse den :roll:

 

Jeg må finde ud af, om det er ejeren/bestyreren, der afviste mig - i så fald handler jeg bare et andet sted. Som sagt har jeg handlet der fast i 10 år og er aldrig blevet afvist før, tværtimod.

 

Hvorfor?

 

Jeg synes netop IKKE at det er latterligt, at bruge loven som undskyldning; Det betyder nemlig i de fleste tilfælde at folk acceptere det fordi de tænker det sikkert er rigtigt, og så slipper ejeren for at skulle forklare folk at de ikke gider have deres hunde i butikken.

 

Jeg tror bare jeg ville hive fat i ejeren og spørge om det er en ny regel da det ikke har været et problem før. Jeg ville ikke gide bruge energi på det, det er en matas, og medmindre dine shoppeture tager flere timer dagligt, er det jo ikke ligefrem et sted det har vildt stor betydning om hunden må komme eller ej.

 

Det kan være det er en ny ansat der ikke kender reglerne i den enkelte butik, derfor ville jeg nok høre ad.... Men derudover ville jeg nok bare tænke at de nok ikke gider have din hund i deres butik; OG det er HELT okay at de ikke gider det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo ikke sikkert at de lyver:vedikke: Det KAN jo være at nogen har misforstået noget.

 

Matas er selvstændige butikker, og derfor bestemmer den enkelte butik selv.

 

Men hvis du er kommet der fast gennem 10 år, ved du vel hvem der ejer biksen:-) Så spørg dog. Det er 1.000 gange nemmere end at køre den offensive stil.

 

Ja, jeg håber da også, at det bare er en misforståelse.

Nej, jeg ved ikke, hvem der er ejeren, bare fordi jeg har kommet der i 10 år. Når jeg spørger her, er det for at have mit på det tørre, før jeg spørger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor?

 

Jeg synes netop IKKE at det er latterligt, at bruge loven som undskyldning; Det betyder nemlig i de fleste tilfælde at folk acceptere det fordi de tænker det sikkert er rigtigt, og så slipper ejeren for at skulle forklare folk at de ikke gider have deres hunde i butikken.

 

Nå, men jeg synes altså ikke, det er ok at stå og lyve trofaste kunder (eller andre for den sags skyld) lige op i ansigtet. Ja, de er i deres gode ret til at forbyde hunde i butikken, men så ville det være klædeligt at stå ved, at det er ejerens beslutning OG gøre opmærksom på, at de har fået nye regler.

 

Jeg tror bare jeg ville hive fat i ejeren og spørge om det er en ny regel da det ikke har været et problem før. Jeg ville ikke gide bruge energi på det, det er en matas, og medmindre dine shoppeture tager flere timer dagligt, er det jo ikke ligefrem et sted det har vildt stor betydning om hunden må komme eller ej.

 

Det kan være det er en ny ansat der ikke kender reglerne i den enkelte butik, derfor ville jeg nok høre ad.... Men derudover ville jeg nok bare tænke at de nok ikke gider have din hund i deres butik; OG det er HELT okay at de ikke gider det!

 

Jamen jeg vil da også bare spørge.

Jeg ville bare vide, om der var noget i loven, som jeg ikke havde kunnet finde - derfor oprettede jeg tråden. Jeg har nemlig aldrig hørt det med lægemidler før. Har du? Det var egentlig det, der var mit spørgsmål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej men undskyld! Går verden under fordi du ikke må tage din hund med i Matas?? Du må meget undskylde, men jeg fatter simpelthen ikke problemet, så find da en anden butik, handel på nettet eller lad hunden blive hjemme! Det er i min verden et meget lille problem, hvis jeg havde butik så ville jeg da ikke have hunde ind, det sviner, nogen af dem letter ben op af ting, nogen larmer m.m min butik min beslutning, de fleste mennesker fatter ikke et nej med mindre de får en begrundelse, så at hunde er forbudt af sundhedshensyn er da en god begrundelse som de fleste kan respektere.

havde ejeren sagt, jeg gider simpelthen ikke have hunde i butikken, så fik han da først problemer selv om han er i sin gode ret til at afvise dyrene;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, men jeg synes altså ikke, det er ok at stå og lyve trofaste kunder (eller andre for den sags skyld) lige op i ansigtet. Ja, de er i deres gode ret til at forbyde hunde i butikken, men så ville det være klædeligt at stå ved, at det er ejerens beslutning OG gøre opmærksom på, at de har fået nye regler.

 

Det kan være uvidenhed, eller simpelthen fordi de sikkert ved hvordan du er, og ville lave en stor sag ud af at få at vide de ikke gad have din hund der mere. Uheldigvis for dem vidste du så lovgivningen :lol: Men som du reagere kan man måske godt forstå de forsøgte at finde en finere måde at sige det på end "Vi gider ikke have din hund i vores butik".

 

Og at du synes det er forkert at de lyver kan jeg skam sagtens forstå, men så tror jeg nærmere jeg ville tænke at når de lyver for dig kan du ikke stole på dem= Find en anden butik at handle i, og drop det der lovgivnings nusseri.

 

Jamen jeg vil da også bare spørge.

Jeg ville bare vide, om der var noget i loven, som jeg ikke havde kunnet finde - derfor oprettede jeg tråden. Jeg har nemlig aldrig hørt det med lægemidler før. Har du? Det var egentlig det, der var mit spørgsmål.

 

Nej, jeg kender lovgivningen, og ville tage det som en fin hentydning. Om lovgivningen siger det eller ej, så gider de jo tydeligvis ikke have hunden der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan være uvidenhed, eller simpelthen fordi de sikkert ved hvordan du er, og ville lave en stor sag ud af at få at vide de ikke gad have din hund der mere. Uheldigvis for dem vidste du så lovgivningen :lol: Men som du reagere kan man måske godt forstå de forsøgte at finde en finere måde at sige det på end "Vi gider ikke have din hund i vores butik".

 

Du er ret grov. Jeg har altid følt mig godt behandlet i den butik, og desuden tager jeg altid min hund op, så det er ikke fordi jeg kommer ind med et stort savlende bæst, der letter ben op ad hylderne for derefter at vælte dem.

 

Og at du synes det er forkert at de lyver kan jeg skam sagtens forstå, men så tror jeg nærmere jeg ville tænke at når de lyver for dig kan du ikke stole på dem= Find en anden butik at handle i, og drop det der lovgivnings nusseri.

 

 

 

Nej, jeg kender lovgivningen, og ville tage det som en fin hentydning. Om lovgivningen siger det eller ej, så gider de jo tydeligvis ikke have hunden der.

 

Jeg synes sjovt nok ikke, det er tydeligt, når min hund gang på gang er blevet klappet og har fået godbidder derinde (så sent som i sidste uge), og så er der pludselig én medarbejder, der siger sådan. I mine øjne er det ret modstridende signaler at sende.

Men havde du noget at tilføje vedr. lov om salg af lægemidler, eller vil du bare være forarget?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej men undskyld! Går verden under fordi du ikke må tage din hund med i Matas?? Du må meget undskylde, men jeg fatter simpelthen ikke problemet, så find da en anden butik, handel på nettet eller lad hunden blive hjemme! Det er i min verden et meget lille problem, hvis jeg havde butik så ville jeg da ikke have hunde ind, det sviner, nogen af dem letter ben op af ting, nogen larmer m.m min butik min beslutning, de fleste mennesker fatter ikke et nej med mindre de får en begrundelse, så at hunde er forbudt af sundhedshensyn er da en god begrundelse som de fleste kan respektere.

havde ejeren sagt, jeg gider simpelthen ikke have hunde i butikken, så fik han da først problemer selv om han er i sin gode ret til at afvise dyrene;)

 

Har jeg skrevet, at det er et stort problem?

Nej, jeg har spurgt helt konkret, om der var nogen, der kunne hjælpe mig med noget information om loven.

Det kan du tydeligvis ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har jeg skrevet, at det er et stort problem?

Nej, jeg har spurgt helt konkret, om der var nogen, der kunne hjælpe mig med noget information om loven.

Det kan du tydeligvis ikke.

Det har du jo fået at vide:) der er intet i lovgivningen der forbyder Matas at have hunde i butikken, men hvad vil du bruge det til?? Kan det ikke være ret underordnet hvad grunder er, butikken vil ikke længere have hunde i butikken, måske har de faktisk aldrig villet have det, men har ikke vist hvordan de skulle få det sagt, under alle omstændigheder, din hund er ikke velkommen i butikken, det er det der skal handles på, om lovgivningen siger det ene eller andet kan du da ikke bruge til noget!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har du jo fået at vide:) der er intet i lovgivningen der forbyder Matas at have hunde i butikken, men hvad vil du bruge det til?? Kan det ikke være ret underordnet hvad grunder er, butikken vil ikke længere have hunde i butikken, måske har de faktisk aldrig villet have det, men har ikke vist hvordan de skulle få det sagt, under alle omstændigheder, din hund er ikke velkommen i butikken, det er det der skal handles på, om lovgivningen siger det ene eller andet kan du da ikke bruge til noget!

 

Jeg har ikke set noget link til noget med lægemidler. Har du et?

 

Du kan da ikke vide, om de ikke længere vil have hunde i butikken. Hvis de aldrig har villet have det, er det da lidt underligt at have godbidder bag disken til hundene. Synes du ikke?

 

Enten må det være en medarbejder, der har misforstået det, eller også har de fået nye regler.

 

Det her var ikke tænkt som en debat for eller imod hunde i butikker, men et spørgsmål om lovgivning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg begriber ikke at nogen kan synes det er okay at lyve om grunden til at hunde ikke er tilladte i forretninger, hvis der ikke er en lovmæssig grund til forbuddet. Nogle går i butikker og stinker af parfume, tobak eller armsved, andre tager deres uopdragne unger med, men det må man altså tage med hvis man færdes blandt andre mennesker. Kan man ikke tåle det så må man handle over nettet eller få andre til at købe ind. Kors hvor er folk efterhånden navlepillende og sarte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke set noget link til noget med lægemidler. Har du et?

 

Du kan da ikke vide, om de ikke længere vil have hunde i butikken. Det kan da også være en medarbejder, der har misforstået det.

 

Det her var ikke tænkt som en debat for eller imod hunde i butikker, men et spørgsmål om lovgivning.

;) et link til noget med lægemidler ?? Der findes ingen lov der siger, hunde må godt være i Matas selv om de har lægemidler ;) der findes ingen lov der siger hunde må ikke være i butikker der sælger lægemidler ;) der findes heller ikke en lov der siger at børn godt må være i matas ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg begriber ikke at nogen kan synes det er okay at lyve om grunden til at hunde ikke er tilladte i forretninger, hvis der ikke er en lovmæssig grund til forbuddet. Nogle går i butikker og stinker af parfume, tobak eller armsved, andre tager deres uopdragne unger med, men det må man altså tage med hvis man færdes blandt andre mennesker. Kan man ikke tåle det så må man handle over nettet eller få andre til at købe ind. Kors hvor er folk efterhånden navlepillende og sarte.

 

Helt enig!

 

Hvis hun nu havde sagt noget a la: "Vi har fået nye regler i butikken, og det er desværre ikke længere tilladt at have sin hund med ind", så havde jeg da bare tænkt "nå" og handlet et andet sted. Men det pisser mig af, når man bliver løjet lige op i ansigtet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...