Hop til indhold

Må hvalpe få lakseolie?


Hofferne
 Share

Recommended Posts

Der er kun en enkelt der snakker om tungmetaller, så ro på! Og laks er jo ikke en rovfisk:blink:
Nej det mente jeg bestemt heller ikke laks var, men det var alligevel lakseolie der var ts udgangspunkt der blev taget stilling til.:genert: og lidt urolig bliver man sgu altid herinde når debatten går på kosttilskud og det "rigtige foder" :blink:

men jeg tager dine ord alvorligt og fortsætter med hendes kostplan.. det bliver hun glad for :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det mente jeg bestemt heller ikke laks var, men det var alligevel lakseolie der var ts udgangspunkt der blev taget stilling til.:genert: og lidt urolig bliver man sgu altid herinde når debatten går på kosttilskud og det "rigtige foder" :blink:

men jeg tager dine ord alvorligt og fortsætter med hendes kostplan.. det bliver hun glad for :hjerte:

 

Altså, jeg VED jo ikke om tungmetaller er et problem i lakseolie og laks fra Østersøen. Men hvis du er urolig for det, så giv opdrættet laks eller Alaske laks:-)

 

Jeg tror egentlig man skal være mere urolig for kvaliteten af råvarer i tørfoder, men det er ikke noget jeg ved, jeg gætter bare:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

øhmm... okay... Hvad er den så?

 

 

Og opdrættet laks kan næppe være bedre end østersølaks. De bliver opdrættet i det samme vand, og en stor del af deres kost er hentet i de samme bestande af fisk.

 

:stupid: Tog vist et forkert udgangspunkt.

 

Ifølge div. artikler er opdrættede laks ikke så udsat for tungmetal. Pga. foderet måske? Omvendt er der andre artikler der peger på østersølaks som det rene gift, mens andre siger at der ikke er nogen fare forbundet med det.

 

Man skal måske bare tage det med et gran salt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som sagt er jeg bestemt ikke ekspert men jeg ved at laks opdrættet i Norge (og sikkert også andre steder) har højt indhold af medicinrester og andet skidt. Tungmetaller binder sig i fedtet derfor får min hund olie fra vilde alaska laks.

Jeg tror ikke lakseolie skader en hvalp, det var bare et gæt på hvorfor en dyrlæge ikke ville anbefale lakseolie til en hvalp, så ingen grund til panik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er I klar over hvilken miljøkatastrofe det er at opdrætte laks og fisk i det hele taget? Kigger man på troværdige kilder, kan det være skræmmende læsning, eks. hvor meget medicin der bliver brugt, for at holde det store antal laks på så lidt plads. Noget andet er, hvor mange her inde køber bur æg og mener at det er den optimale måde at opdrætte høns?

Link til indlæg
Del på andre sites

Er I klar over hvilken miljøkatastrofe det er at opdrætte laks og fisk i det hele taget? Kigger man på troværdige kilder, kan det være skræmmende læsning, eks. hvor meget medicin der bliver brugt, for at holde det store antal laks på så lidt plads. Noget andet er, hvor mange her inde køber bur æg og mener at det er den optimale måde at opdrætte høns?

 

Hvad har æg nu med lakseolie at gøre?:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er I klar over hvilken miljøkatastrofe det er at opdrætte laks og fisk i det hele taget? Kigger man på troværdige kilder, kan det være skræmmende læsning, eks. hvor meget medicin der bliver brugt, for at holde det store antal laks på så lidt plads. Noget andet er, hvor mange her inde køber bur æg og mener at det er den optimale måde at opdrætte høns?

 

:confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

 

Jeg forstår ikke denne her.....

Nej, egentlig ved jeg ikke noget som helst om nogen miljøkatastrofe. Hvis budskabet er at jeg/man skal undlade at bruge lakseolie og spise fisk, vil jeg da gerne udbede en lidt dybere udredning for "påstanden"!

Og hvordan så buræg lige kom ind her fatter jeg ikke :shock: Det er helt klart ikke en optimal måde at behandle høns på, men en miljøkatastrofe er det trods alt ikke.... Kunne i øvrigt ikke drømme om at købe hverken bur- eller skrabeæg, så undværer jeg hellere. Men det er vist en debat der hører til et andet sted :fyfy:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hø hø....

 

Ja den kom ind fra højre, men ligesom nogen giver lakseolie på hundemaden dagligt (jeg selv incl.) uden at bekymre sig om om det produceres på en bæredygtig måde, kender jeg faktisk en som giver en rå æggeblomme på hundens mad hver anden dag og lakseolie hver anden dag - også uden at bekymre sig om hvordan æggene er produceret.

 

Jeg mødte en "dame" nede hos min foderleverandør, som havde en meget livlig debat med foderleverandøren, om hvilke forhold produktionsdyr bliver holdt under og hun brugte meget krudt på at fortælle, at hun gerne gav extra for kødet i supermarkedet, når hun kunne se det var produceret bæredygtigt - og betalte det dobbelte for danske tomater ifht transporterede spanske.

 

Det var lidt morsomt, fordi hun altså slæbte af med 5 kg kødmix, 5 kg okseben og 5 kg fisk - og intet af dette spurgte hun til, hvordan var produceret. Det var Kragborg Råfoder - og ikke produceret specielt bæredygtigt, mig bekendt.

 

OK, OT, men jeg hyggede mig lidt og den entusiasme mht. det mad hun selv fortærede, kontra hundenes mad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hø hø....

 

Ja den kom ind fra højre, men ligesom nogen giver lakseolie på hundemaden dagligt (jeg selv incl.) uden at bekymre sig om om det produceres på en bæredygtig måde, kender jeg faktisk en som giver en rå æggeblomme på hundens mad hver anden dag og lakseolie hver anden dag - også uden at bekymre sig om hvordan æggene er produceret.

 

Jeg mødte en "dame" nede hos min foderleverandør, som havde en meget livlig debat med foderleverandøren, om hvilke forhold produktionsdyr bliver holdt under og hun brugte meget krudt på at fortælle, at hun gerne gav extra for kødet i supermarkedet, når hun kunne se det var produceret bæredygtigt - og betalte det dobbelte for danske tomater ifht transporterede spanske.

 

Det var lidt morsomt, fordi hun altså slæbte af med 5 kg kødmix, 5 kg okseben og 5 kg fisk - og intet af dette spurgte hun til, hvordan var produceret. Det var Kragborg Råfoder - og ikke produceret specielt bæredygtigt, mig bekendt.

 

OK, OT, men jeg hyggede mig lidt og den entusiasme mht. det mad hun selv fortærede, kontra hundenes mad.

 

Jeg pipper bare: Krageborg og Rigtig Hundemad er fra danske dyr, slagtet lokalt. Original Barf skal man så ikke dvæle for meget ved, hvis man går op i dyrevelfærd:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg pipper bare: Krageborg og Rigtig Hundemad er fra danske dyr, slagtet lokalt. Original Barf skal man så ikke dvæle for meget ved, hvis man går op i dyrevelfærd:shock:

 

Det vidste jeg ikke, men det er jo godt nok, når jeg nu bruger en del af det. Men dyrene - kyllinger, køer mv kan jo formentlig sagtens have levet under meget dårlige forhold - altså flere 1000 kyllinger i hal med strøelse og køre som er fixerede osv. Jeg aner det ikke. Ved heller ikke helt hvad der skal til at være "bæredygtigt".

 

Damen ville i hvert fald ikke købe svinekød fra svin, som ikke kunne gå frit og komme ud - og kvæg skulle også ud og burhøns, fik hun det fysisk dårligt af, at tænke på.

 

Gad vide hvad burhøns bliver brugt til når de tages ud af produktion?

Link til indlæg
Del på andre sites

Problematikken med dambrug er mængden af spildevand og mængden af antibiotika der skal tilsættes vandet, da der går så mange fisk sammen. Det er her min sammenligning med burhøns kom ind i billedet, for er der egentlig forskel på om det er burhøns eller burlaks? Jeg mener ikke at man skal stoppe med at spise fisk, men mere tænke over hvor de kommer fra og hvordan de er opdrættet.

 

Det er muligt, at der er noget mere styr på forholdene i Europa end der er i Asien, men faktum er, at det absolut ikke er en optimal måde at opdrætte dyrene, hvilket også viser sig i de næringsstoffer som findes i kødet/olien. I Norge, har man presset på i EU for at få lov til at fodre deres fisk med foder der er købt i Sydamerika, hvor flere giftstoffer er tilladte.

 

En sidste ting er, at der er måske en årsag til, at man fraråder gravide og børn at spise opdrættede laks?

 

Kilder:

http://www.redvildlaksen.dk/?page_id=95

http://www.dr.dk/Nyheder/Regionale/Trekanten/2014/05/07/080916.htm

http://www.naturli.dk/artikel/fravaelg-opdraettet-laks/

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-69273840:læger-slår-alarm-spis-ikke-opdrættet-laks.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Problematikken med dambrug er mængden af spildevand og mængden af antibiotika der skal tilsættes vandet, da der går så mange fisk sammen. Det er her min sammenligning med burhøns kom ind i billedet, for er der egentlig forskel på om det er burhøns eller burlaks? Jeg mener ikke at man skal stoppe med at spise fisk, men mere tænke over hvor de kommer fra og hvordan de er opdrættet.

 

Det er muligt, at der er noget mere styr på forholdene i Europa end der er i Asien, men faktum er, at det absolut ikke er en optimal måde at opdrætte dyrene, hvilket også viser sig i de næringsstoffer som findes i kødet/olien. I Norge, har man presset på i EU for at få lov til at fodre deres fisk med foder der er købt i Sydamerika, hvor flere giftstoffer er tilladte.

 

En sidste ting er, at der er måske en årsag til, at man fraråder gravide og børn at spise opdrættede laks?

 

Kilder:

http://www.redvildlaksen.dk/?page_id=95

http://www.dr.dk/Nyheder/Regionale/Trekanten/2014/05/07/080916.htm

http://www.naturli.dk/artikel/fravaelg-opdraettet-laks/

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-69273840:læger-slår-alarm-spis-ikke-opdrættet-laks.html

 

Og man kan finde lige så mange artikler der siger at både børn og gravide bare skal spise løs:blink:

 

Men hop herover i stedet: http://www.hunde-forum.dk/debat/40626-gar-du-op-i-hvor-og-hvordan-din-hunds-foder-er-produceret.html#top

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg spurgte lige en dyrlæge om han havde nogen ide om hvorfor en anden dyrlæge ikke ville anbefale lakseolie til hundehvalpe. Uden lang betænkningstid svarede han at han aldrig havde hørt at hvalpe ikke måtte få lakseolie men at han forestillede sig at det handlede om tungmetaller, som bindes i olie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, jeg VED jo ikke om tungmetaller er et problem i lakseolie og laks fra Østersøen. Men hvis du er urolig for det, så giv opdrættet laks eller Alaske laks:-)

 

Jeg tror egentlig man skal være mere urolig for kvaliteten af råvarer i tørfoder, men det er ikke noget jeg ved, jeg gætter bare:-)

 

Kvaliteten har rigtig meget at sige. Der kan være noget ala en faktor 20 forskel på indholdet af tungmetal i yellowfin kontra den dyrere tongol-tun, alt efter hvor de er fanget. Har ikke stødt på konkrete tal i forhold til laks dog.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...