Hop til indhold

Går du op i hvor og hvordan din hunds foder er produceret?


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Pludselig kom der både burhøns og barf ind i tråden om lakseolie. Så det får da sin egen tråd:-)

 

Går du op i hvordan din hunds foder/tilskud er produceret? Tænker du over om kødet er bæredygtigt, om olien er fra opdrættede fisk, om æggene er fra burhøns?

 

 

Jeg fodrer med tørfoder, og det er ret svært at sikre sig at alle råvarer er tip-top, når jeg samtidig ikke vil gå på kompromis med indholdet. Jeg har en naiv ide om at Champion Petfood holder et ok niveau for råvarer, men det er ikke noget jeg ved noget om.

 

Af tilskud bruger jeg vildlakseolie, men kun fordi det ikke sætter farve i hundenes lyse pels. Jeg tror i øvrigt at jeg pt. bruger olie fra Norske laks, men er ikke sikker.

 

Når dyrene får æg, er de så øko-bæredygtige-biodynamiske som det kan lade sig gøre. Vi bruger kun æg fra naboens gennemøkologiske høns:engel:

 

Men det eneste sted hvor jeg aktivt har en holdning, er når jeg køber råt. Jeg nægter at købe fra Original Barf, som jeg endda kan få vanvittig billigt. Original Barf er primært østeuropæiske dyr, som er opdrættet og slagtet under meget tvivlsomme forhold. Og jeg kan ikke se hvorfor jeg (i en butik) skal betale samme pris for Original Barf som for Krageborg og Rigtig Hundemad, der er lokale (danske) dyr, der er slagtet lokalt (undtagen lam, som i hvert fald fra Krageborg er islandske lam, slagtet på Island).

 

 

Men går du op i det? Eller har du andre prioriteter?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 50
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

jeg fodrer med forskellige purizon varianter - det ser jo rigtigt godt ud men fortæller ikke rigtigt noget om hvordan råvarerne "har haft det": http://www.zooplus.dk/shop/hund/hundefoder_toerfoder/purizon/purizon_adult/315926#more

 

jeg køber ben hos slagteren - spørger lige i dag hvor og hvordan de kobasser har levet...

 

fisken er pt pacifik torsk fra arbejde - de har vist haft det nogenlunde men er fanget m trawl og det kan man jo også have en holdning til.....

Link til indlæg
Del på andre sites

 

@PBC, læg mærke til det med fjerkræ fra Rigtig Hundemad, og fortæl det til hende damen, næste gang du ser hende:mrgreen:

 

Hæ hæ, det vil hun ikke vide tror jeg. Vi holder os til Kragborg og håber det bedste :-)

 

Kennel Kragborg v. Anders due, som startede det med foder havde en kennel med ruhårede hønsehunde ud mod Juelsminde. Han kom vist til at købe nogle FT Spaniels på en tur til England og det var en af dem vi købte da vi fik vores første FT Springer Spaniel Sally. Så Kragborg har en god klang i mine øre - det er godt :-) Sorry OT igen

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig er det stort set godt nok at fødevarer - hvad enten de er til mig selv hundene - overholder dansk lovgivning.

Jeg læser gerne tests, og vælger det værste junk fra, men om det er øko-bio-etisk-holistisk, har jeg simpelthen ikke råd til at interessere mig for.

 

Så bæredygtighed og dyre-velfærd er uden betydning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det meste af hundenes mad er råfoder fra Rigtig Hundemad. Vi supplerer med Optima Nova tørkost, som jeg generelt er rigtig tilfreds med (laks og kartoffel)... Men denne tråd har gjort at jeg forsøgte at grave lidt i HVOR fisken kommer fra, men uden held.

Umiddelbart havde jeg en øv-oplevelse da jeg så at hundene spise rigtig meget burhøne... Men da vi hovedsageligt selv spiser konvetionelt opdrættet kød, tænker jeg ikke at det er et problem. Jeg støtter dog ikke industrien ved at købe buræg. Derudover får de Grizzly vildlakseolie. Som kræs ovenpå tørkosten får de Änglamark vådfoder, som er baseret på øko-dyr.

 

Katten får Acana tørkost. Det er baseret på fritgående fjerkræ og fisk, der dog ikke er specificeret nærmere forhold omkring. Hun får desuden Kitekat vådfoder. Jeg er sikker på at det er af rimelig middelmådig kvalitet på alle måder, men det er uden sukker (hvilket meget vådfoder faktisk ikke er :shock:) og hun er ret begejstret for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der står nu noget lidt andet om Original Barf på deres hjemmeside:

 

"Alt vores kød stammer fra dyr, som græsser i de polske Tatrabjerge. Dvs naturskønne rene områder. De polske dyr fodres i modsætning til tyske eller danske, ikke med koncentrater om vinteren, men udelukkende hø. Ej heller skal de vokse så og så meget i vægt om dagen. Det er ganske simpelt alt for dyr en metode for de polske landmænd. I stedet holdes - dyrene ude i naturen så længe som muligt. Vi kan kalde det økologisk opdræt, dog har man ikke de nødvendige certifikater til at kalde det økologisk."

 

Hvis man kan stole på den info, lyder det da umiddelbart ikke så slemt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der står nu noget lidt andet om Original Barf på deres hjemmeside:

 

"Alt vores kød stammer fra dyr, som græsser i de polske Tatrabjerge. Dvs naturskønne rene områder. De polske dyr fodres i modsætning til tyske eller danske, ikke med koncentrater om vinteren, men udelukkende hø. Ej heller skal de vokse så og så meget i vægt om dagen. Det er ganske simpelt alt for dyr en metode for de polske landmænd. I stedet holdes - dyrene ude i naturen så længe som muligt. Vi kan kalde det økologisk opdræt, dog har man ikke de nødvendige certifikater til at kalde det økologisk."

 

Hvis man kan stole på den info, lyder det da umiddelbart ikke så slemt.

 

Da jeg nævnte det for min slagter, erklærede han at han ALDRIG ville have polsk kød i disken, for de har bare haft det SÅ skidt, og deres slagterier er ulækre:hmm:

 

Og nu er det jo ikke fordi danske dyr har det vildt fedt. Så hvis de polske har det værre, er det virkelig skidt:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg nævnte det for min slagter, erklærede han at han ALDRIG ville have polsk kød i disken, for de har bare haft det SÅ skidt, og deres slagterier er ulækre:hmm:

 

Og nu er det jo ikke fordi danske dyr har det vildt fedt. Så hvis de polske har det værre, er det virkelig skidt:(

Jeg tænker bare delen med at de går ude så meget som muligt er da bedre forhold end de fleste danske slagtedyr :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker bare delen med at de går ude så meget som muligt er da bedre forhold end de fleste danske slagtedyr :vedikke:

 

Både og. Der er jo en grund til at kun et par enkelte typer kvæg må gå ude året rundt i vores milde, danske vinter.-)

 

Rigtig Hundemad bruger (efter deres udsagn) også fritgående dyr - efter danske regler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Både og. Der er jo en grund til at kun én type kvæg må gå ude året rundt i vores milde, danske vinter.-)

 

Rigtig Hundemad bruger (efter deres udsagn) også fritgående dyr - efter danske regler.

Nu bruger vi kun lam, hest, hjort, kanin og struds - det er vel dyr der gerne må være ude hele året hvis det kunne. :-) Det er de eneste kødtyper vi bruger. Mht kvægtyper er jeg slet ikke inde i det :-)

 

Vi bruger Original barf - af den årsag at den forhandler der er her i byen forhandlede Rigtig hundemad førhen, men da hendes allergihund slog ud på lam, som den plejer at tåle, kontaktede hun Rigtig Hundemad, som sagde at der sagtens kunne være kylling i blandet det hakkede, det gav jo samme kødindhold i procent. Og det dur virkelig ikke når man bruger råt pga allergihund, som vi jo også gør pga Ayo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det tænker jeg da en del over - men omvendt så kan man ikke undvige alt. Nogle gange må man bare forlade sig på at det man har valgt er i orden - sådan nogenlunde. Det handler vel i sidste ende om hvordan hunden ser ud og befinder sig - men vide alt kan man jo ikke. Alternativ må man selv lave maden - men selv her kan man ikke vide sig 100 % sikker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så bæredygtighed og dyre-velfærd er uden betydning?

 

Det er af mindre betydning end min økonomi ;-)

 

Hvis penge ikke var et problem, havde jeg mit eget husmandssted og var 100% selvforsynende, men sådan er virkeligheden desværre ikke.

For sådan nogle som jeg, der må fravælge det etiske køb af økonomiske årsager, er det ret vigtigt at der politisk bliver taget hånd om landbrug og fødevareproducenters råderum, hvad sprøjtemidler, tilsætningsstoffer og dyreetik angår. Derfor stemmer jeg efter mine principper, men jeg kan desværre ikke købe ind efter dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det tænker jeg da en del over - men omvendt så kan man ikke undvige alt. Nogle gange må man bare forlade sig på at det man har valgt er i orden - sådan nogenlunde. Det handler vel i sidste ende om hvordan hunden ser ud og befinder sig - men vide alt kan man jo ikke. Alternativ må man selv lave maden - men selv her kan man ikke vide sig 100 % sikker.

 

Ja det ved jeg så ikke. det er vel kun den ene del af det. den anden er vel hvordan de produktiosdyr der anvendes i foderet har haft det samt hvor bæredygtig produktionen er.

 

Jeg indrømmer gerne at jeg ikke selv er helt oppe på dupperne mht. dette, men jeg synes egentlig ikke det er ..... hvilket ord er nu det rette? ... "helt rigtigt", at kun fokusere på en selv og ens hunde og lade fem og syv være lige mht. hvordan vores føde produceres.

 

Jeg kan godt tage mig selv i at købe kød med mærke "Friland" til os selv og så de billigste discount kyllinger til hundene, men det giver jo egentlig ikke nogen mening. Enten er dyrevelfærd noget man tager alvorligt eller også er det ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er af mindre betydning end min økonomi ;-)

 

Hvis penge ikke var et problem, havde jeg mit eget husmandssted og var 100% selvforsynende, men sådan er virkeligheden desværre ikke.

For sådan nogle som jeg, der må fravælge det etiske køb af økonomiske årsager, er det ret vigtigt at der politisk bliver taget hånd om landbrug og fødevareproducenters råderum, hvad sprøjtemidler, tilsætningsstoffer og dyreetik angår. Derfor stemmer jeg efter mine principper, men jeg kan desværre ikke købe ind efter dem.

 

Ja det bliver jo en prioriteringssag, men det er naturligvis noget lettere at prioritere, hvis man har lidt mere at gøre med end hvis man har lidt mindre. Jeg forstår godt pointen.

 

Jeg er bare for nærig til altid at købe det bæredygtige, som er produceret under etisk korrekte forhold altid. Det må jeg tage på mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg foretrækker at købe øko. mad, både fordi jeg er overbevist om at det er sundere men bestemt også fordi jeg forventer at øko. produktion er bedre for dyr og miljø.

Men lige for tiden er min økonomi altså lidt stram så sidst på måneden lever jeg ikke altid helt økologisk.

Mht hundemad må jeg indrømme at jeg hidtil har fokuseret meget på sammensætningen af indholdet og glemt at tænke videre over hvor indholdet kommer fra...

Jeg har arbejdet mange år som sælger, og jeg lagde ære i altid at være ærlig, men desværre er de fleste sælger ret ligeglade med hvad de siger. Derfor stoler altid mere på noget jeg får på skrift og mindre på mundtlige udsag, som f.eks en forhandler der siger hun har hørt noget om en producent. Lidt sørgeligt at det forholder sig sådan :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Ja lidt men burde nok gøre det noget mere.

 

Mine får tørkost, der er det lidt svært at vide hvordan det er produceret.

 

Men lakseolien er skiftet ud da jeg fandt ud af den vi brugte var produceret på opdrættede laks, kun til det formål.

 

Så jo lidt men ikke nok ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går op i det, men kan ikke økonomisk ro den i land...

 

Pelles hjemmelavede foder var øko grønt og ris, men oftest var kødet det ikke, der var der ikke penge til med de mængder han skulle have.

 

Tyggeting og knogler var heller ikke øko eller bæredygtigt og så var han jo også på allergitørfoder og det ved vi jo godt ikke er af ren kvalitet, så ja, men mest nej...

 

Jeg lever så økologisk jeg kan med den økonomi jeg har, så vel 90 - 95% af mine fødevarer er økologiske.

 

Det bæredygtige har jeg ikke set på, men har lige lært, at der går sindssygt vildt meget vand til at dyrke ris øko eller ej.

 

Der er mange faldgruber selv om man tror, man gør det så godt, så godt :-D

 

Jeg gør det så godt jeg kan

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik den helt store foderåbenbaring da jeg kom ind på hf i sin og begyndte straks at fodre med kingsmoore og siden Olivers, men da Olivers flyttede deres produktion herhjem stoppede festen, Flipsen var en af de hunde der reagerede voldsom på denne ændring.

Så faldt jeg over Golden Eagle og det er det jeg sværger til nu, både ham og Nellie skal have det fast, det er godt nok i den dyre ende, men med to så små hunde kan det jo godt lade sig gøre at være ''kræsen''

Jeg køber så aldrig store sække, hellere flere små, fordi jeg tror at der går rigtig meget aroma og sprødhed tabt ved at have en sæk stående åben længe..

 

Generelt om GE

http://merefairpet.dk/index.asp?DocumentID=783

 

http://merefairpet.dk/index.asp?DocumentID=748

 

om kødindholdet i GE

http://merefairpet.dk/?DocumentID=774&SubID=775

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forsøger virkelig på at tænke over både dyrevelfærd og økologi både mht. hundemad og vores egen mad, men det er ikke altid lige nemt at gennemskue hvor gode tingene rent faktisk er. Til gengæld må jeg tilstå at bæredygtighed ikke er noget jeg har tænkt over :oops: - ved faktisk ikke helt hvordan jeg skal kunne tjekke for det :hmm:

Jeg vil gerne kunne fodre min hund med god samvittighed, og det indebærer at de dyr der leverer kødet til hans mad har levet et tåleligt liv. En ting er at de opdrættes og slagtes for at blive anvendt til føde, men de skal som minimum have et ordentligt liv den korte tid de lever. Min situation er så heldigvis, at jeg har mulighed for at prioritere det - ved jo godt at mange har en stram økonomi, der ikke tillader det.

 

Det meste foder og guffer køber jeg gennem Rigtig Hundemad eller andre steder hvor de garanterer at dyrevelfærden er i orden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...