Hop til indhold

Må hvalpe få lakseolie?


Hofferne
 Share

Recommended Posts

Som fortalt tidligere så har min datter fået en herlig lille Cavalier hvalp. Hun er nu 11 uger, og har helt fra hun fik den hjem ikke rigtig villet spise det foder som opdrætter gav hende med. Så jeg anbefalede noget andet - BARF-agtigt men dog hvalpe-tørfoder. Det vil hun rigtig gerne have, men spiser stadig ikke nok i forhold til den anbefalede mængde.

Da jeg jo selv rå-fodrer med tilsætning af lakseolie, foreslog jeg at komme lidt lakseolie ovenpå for at det måske var en form for lækkeri. Men min datter siger hun har fået at vide af dyrlægen, at lakseolie er rigtig godt til voksne hunde, men at hvalpe IKKE MÅ FÅ DET! :shock:

 

Det har jeg aldrig hørt før, og tænker at det er jo naturligt så hvad "farligt" kan der være i det....

Er der nogen der har et bud på hvorfor dyrlægen siger det, eller er det bare det sædvanlige "dyrlæge-pladder" når man ikke fodrer som de anbefaler? :hmm:

 

Gode idéer til hvordan vi får den lille spirrevip til at spise er også velkomne :-D

Det skal dog lige siges at da hun trods alt spiser, og stadig er fuld af krudt og gå på mod er vi ikke så bekymrede, men vil dog gerne være sikre på at hun får hvad hun har behov for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har givet min torskeolie fra dag 1 (8 uger) - ingen problemer overhovedet... lækker pels til gengæld og et super supplement til led/og lign. og muskelsætning.

 

Dog, så vil jeg være rimelig hys med hvilken olie som I giver hvalpen, f. er der farvestoffer i de fleste "budget" lakseolier, plus at de består af skidtfisk/rester.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden at vide det, tror jeg måske at dyrlægen tænker på dårlig (harsk) olie. Lakseolie af dårlig kvalitet bliver hurtig dårlig. Harsk olie kan give E-vitamin mangel, som hæmmer udviklingen af muskler, giver træthed mm.

 

Jeg har nu aldrig oplevet at olien bliver harsk, men sørg for at købe en god olie i en lille flaske. De mener det faktisk når de skriver at den kun kan holde sig et par måneder:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for input - jeg er faktisk temmelig OBS på hvilken lakseolie jeg bruger (også til min egne hund) f.eks. skal den indeholde både omega 3 og omega 6 hvilket ikke alle gør. Og jeg vil lige tjekke hvor gammel" den er - selvom jeg lige har købt den :-D

 

God ide mht. et af måltiderne er kød eller vådkost - men det er dyrlægen heller ikke vild med tror jeg.... Tror jeg vil udfordre "Rigtig hundemad" mht. forslag :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gav også Lemon lakseolie, fra hun var hvalp, hun havde lidt tør hud og kløede sig, men det gik over, da hun begyndte at få lakseolie.

 

Mht at hvalpen ikke spiser den anbefalede mængde, ville jeg ikke være bekymret, så længe hun vokser, som hun skal, har god energi og er glad. Min erfaring er, at det er ret individuelt, hvor meget hvalpe og hunde har brug for, jeg kigger faktisk aldrig på den anbefalede mængde. Tyson ville være smældfed, hvis han skulle spise den anbefalede mængde. Lemon har vist rimelig tæt fulgt den anbefalede mængde igennem hvalpe- og unghundetiden (fordi det tilfældigvis passede med hendes behov), mens hendes søster kun har spist ca halvt så meget, og en af hendes brødre har spist en halv til en hel gang mere. Det har simpelthen været forskelligt, hvad de havde behov for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det kan have noget at gøre med at fiskeolie er smækfyldt med D-vitaminer og at det har indvirkning på (jeg mener det er optagelsen af calcium) i hvert fald et eller andet med knogledannelse.

 

D-vitamin er ikke noget der findes i lakseolien, men noget som tilsættes (til mennesker). Jeg kan ikke finde noget lakseolie til hunde hvor der er tilsat store mængder D-vitamin. Men i øvrigt er D-vitamin ikke skadelig, men hjælper til at optage kalk og bygge stærke knogler (med mindre man overdoserer helt vildt, så er der risiko for hjertesygdomme).

Link til indlæg
Del på andre sites

D-vitamin er ikke noget der findes i lakseolien, men noget som tilsættes (til mennesker). Jeg kan ikke finde noget lakseolie til hunde hvor der er tilsat store mængder D-vitamin. Men i øvrigt er D-vitamin ikke skadelig, men hjælper til at optage kalk og bygge stærke knogler (med mindre man overdoserer helt vildt, så er der risiko for hjertesygdomme).

 

Nå for søren. :shock: Jeg lagde vist to og to forkert sammen. Man får jo hele tiden at vide at man risikerer at få D-vitamin mangel hvis man ikke spiser meget, og især fed fisk. Og så gik jeg da ud fra at man ikke fjernede vitaminet fra olien.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå for søren. :shock: Jeg lagde vist to og to forkert sammen. Man får jo hele tiden at vide at man risikerer at få D-vitamin mangel hvis man ikke spiser meget, og især fed fisk. Og så gik jeg da ud fra at man ikke fjernede vitaminet fra olien.

 

Nej, man fjerner det ikke, men det tilsættes. Grunden til at D-vitamin og fed fisk nævnes sammen, er at D-vitamin skal have olie/fedt for at blive optaget:-)

 

Hilsen hende vitamin-tossen:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, man fjerner det ikke, men det tilsættes. Grunden til at D-vitamin og fed fisk nævnes sammen, er at D-vitamin skal have olie/fedt for at blive optaget:-)

 

Hilsen hende vitamin-tossen:mrgreen:

Okay, jeg googlede lige for at finde ud af lidt mere om det, og der stod altså at man renser olier for vitaminer. Det kan godt være at jeg er lidt tung i det, men når man optager D-vitamin fra fisk man indtager, så er det vel i fedtet vitaminet sidder, ligesom det forholder sig med mælk (der ikke er ret meget D-vitamin i skummetmælk i forhold til sødmælk).

 

Nå, det kan være jeg bare skal lade være med at forsøge at forstå og æde mine fiskepiller uden at tænke så meget over det. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal ikke gøre mig klog på dette, men jeg har givet Maggie lakseolie fra hun var 8 uger (halv dosis af anbefalet på flasken) bla. fordi der er for lidt fisk i hendes kostplan, synes jeg.

 

Jeg købte 2 flasker i september/oktober - og de kan holde sig til 17. oktober 2015, står der på dem. De er med doseringspumpe, så de bliver ikke åbnet og hældt af dagligt, men selvfølgelig trækker de luft in istedet for det olie der bruges, men altså et minimum vil jeg tro.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, jeg googlede lige for at finde ud af lidt mere om det, og der stod altså at man renser olier for vitaminer. Det kan godt være at jeg er lidt tung i det, men når man optager D-vitamin fra fisk man indtager, så er det vel i fedtet vitaminet sidder, ligesom det forholder sig med mælk (der ikke er ret meget D-vitamin i skummetmælk i forhold til sødmælk).

 

Nå, det kan være jeg bare skal lade være med at forsøge at forstå og æde mine fiskepiller uden at tænke så meget over det. :lol:

 

Generelt er fisk ikke den store kilde til D-vitamin, men fx fiskerlever og rogn. Derfor er levertran godt som D-vitamin tilskud.

 

Men for at D kan optages og bruges i knoglerne, skal det bruge olie. Så det forekommer ikke naturligt i fiskeolie (har i øvrigt tjekket både mine og hundenes), men skal have olie for at virke.

 

Men uanset hvor D-vitamin kommer fra, så forstår jeg ikke hvorfor en dyrlæge skulle fraråde olie pga. D-vitamin? Vi mennesker, og vel også hunde, har brug for D-vitamin. D-vitaminmangel giver gigt-agtige symptomer, så forstår ikke hvorfor det skulle være skadeligt:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

D-vitamin er fedtopløseligt, og findes derfor i fedtet ja. Men indholdet af D-vitamin i kosten er lavt lige meget hvad, og optagelsen er dårlig (hos mennesker). Der er folk der supplerer med 1000% af daglig tilførsel og stadig er i underskud. Sammenlignet med de mængder man får fra sol, er det også stadig ingenting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Østersøen er meget forurenet, og mange forbruger fravælger fede fisk fra østersøen. Derfor bliver fisk fra østersøen nu brugt til at lave foder til bl.a. norske lakse opdræt. På den måde havner de skadelige stoffer i opdrættede laks.

Jeg har også set at nogle producenter reklamerer med at deres fiskeolie på en eller anden måde er renset for tungmetaller..?

Så vidt jeg ved skulle olie fra vilde laks fra Alaska være Ok, det får min egen hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Østersøen er meget forurenet, og mange forbruger fravælger fede fisk fra østersøen. Derfor bliver fisk fra østersøen nu brugt til at lave foder til bl.a. norske lakse opdræt. På den måde havner de skadelige stoffer i opdrættede laks.

Jeg har også set at nogle producenter reklamerer med at deres fiskeolie på en eller anden måde er renset for tungmetaller..?

Så vidt jeg ved skulle olie fra vilde laks fra Alaska være Ok, det får min egen hund.

 

Og den laks der er i 99% af hundemaden er økologisk?

 

Det er godt nok en mere end almindelig hysterisk dyrlæge der mener at hvalpe ikke må få lakseolie pga. tungmetaller (men voksne hunde må?).

Link til indlæg
Del på andre sites

Og den laks der er i 99% af hundemaden er økologisk?

 

Det er godt nok en mere end almindelig hysterisk dyrlæge der mener at hvalpe ikke må få lakseolie pga. tungmetaller (men voksne hunde må?).

 

... Eller også ved vedkommende bare mere om sagen, i kraft af sin uddannelse, end du og jeg? Der kunne jo være en faglig begrundelse, der ikke bare er hysteri. Det giver desuden fin mening at være ekstra påpasselig med toksiner, mens diverse organsystemer mm. er under udvikling, da de her tager størst skade.

Link til indlæg
Del på andre sites

altså nu bliver jeg lidt nervøs:cry: for min dyrlæge (som har et temmelig godt ry)har anbefalet rå laks gerne direkte fra frost mod ømme gummer ved tandskifte og det har hun fået 2-3 gange om ugen siden hun var 12 uge, nu er hun snart 7 mdr. Hendes tandskifte er selvfølgelig ovre men hun elsker det. der er tale om ca 300 gr om ugen, jeg har altid troet og ment at laks var en ok ernæring for hunde men det er det så åbenbart ikke :hmm:kan ikke lige omregne olie i forhold til rå fisk. Så er laks altså ligeså slemt som f.eks tun eller ??

Link til indlæg
Del på andre sites

altså nu bliver jeg lidt nervøs:cry: for min dyrlæge (som har et temmelig godt ry)har anbefalet rå laks gerne direkte fra frost mod ømme gummer ved tandskifte og det har hun fået 2-3 gange om ugen siden hun var 12 uge, nu er hun snart 7 mdr. Hendes tandskifte er selvfølgelig ovre men hun elsker det. der er tale om ca 300 gr om ugen, jeg har altid troet og ment at laks var en ok ernæring for hunde men det er det så åbenbart ikke :hmm:kan ikke lige omregne olie i forhold til rå fisk. Så er laks altså ligeså slemt som f.eks tun eller ??

 

Der er kun en enkelt der snakker om tungmetaller, så ro på! Og laks er jo ikke en rovfisk:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...