Hop til indhold

Omvendt renlighedsproblem


Michela
 Share

Recommended Posts

Hej med jer :)

 

Jeg har lige et spørgsmål, som jeg håber nogen kan gøre mig lidt klogere på :)

 

Sagen er den at min hund ikke længere vil besørge i haven. Han venter indtil han kommer ud og gå tur, og det kan altså nogle gange godt være mange timer, de fleste hverdagsaftner har jeg ikke mulighed for at forlade matriklen, da jeg er alene med mine små børn, så han bliver kun luftet om morgen, midt på dagen og sidst på eftermiddagen. Så når han vælger at holde sig er det fra kl. ca. 16.00 til kl 8.00 næste morgen.

 

Jeg synes altså at det er vildt lang tid og jeg har så dårlig samvittighed. Han er 9 måneder gammel og han stoppede med at tisse i haven ca. samme tid som han begyndte at lette ben.

 

Hvad tænker i om det her? Er det synd for ham at han holder sig så mange timer? Er der nogen der har en idé om hvorfor han ikke længere vil bruge haven som toilet? Er det normalt?

 

Vi har haft en tisse-kommando som han plejer at reagere på med det samme, men nu vælger han at overhøre mine ord så længe vi befinder os hjemme. Når vi kommer uden for vores grund er der ingen problemer, der tisser han over det hele, på fliser, græs, op ad alt tænkeligt, han har rigtig fået smag for at markere over alt, men hvorfor vil han ikke hjemme?

 

Jeg synes at det ville være rigtig dejligt og praktisk hvis han også kunne bruge haven, bare en gang i mellem.

 

Nogen idé'er?

Link til indlæg
Del på andre sites

Loui er to år og er det sidste halve år begyndt helst at ville besørge udenfor haven - din er så bare lidt længere fremme i skoene :-)

 

hun kan holde sig lige så længe, men gør det i haven hvis hun trænger - mon ikke din hanhund også vil besørge på matriklen hvis det bliver presserende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv været i samme situation (enlig mor med lille barn og hunde), så jeg kan godt forestille mig at det må være frustrerende.

Din hund er i den alder, hvor han begynder at blive meget interesseret i at markere, helst hvor andre hunde kan lugte det. Det kan meget vel være en del af forklaringen på at det nu er mere spændende at tisse udenfor egen grund.

Men at han slet ikke vil noget i haven - der er jeg lidt mere på bar bund, for det har jeg ikke selv prøvet. Men jeg kan forestille mig hvad der evt. kan være galt. Er din have meget lille? Sørger du for at samle op jævnligt.

En have, der er fuldstændig gennemvædet af hundens egen tis og afføring, er ikke særlig indbydende. Min den ældste vil f.eks. ikke besørge på græsplænen i vinterhalvåret, hvor jeg ikke fjerner lortene. Jeg fjerner dem til gengæld altid på terrassen, så der bliver de lagt :lol:

 

Hvis det ikke er problemet, kan du så ikke putte børnene i klap/barnevogn efter aftensmaden og gå en lille tur?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis ikke hunden ser sig nødsaget til at besørge indendørs eller i haven, ville jeg ikke have noget problem med antallet af timer.

 

Hvis han skal, så skal han også nok gøre det.

 

Min berner kan holde sig uden problemer i 12-14 timer. Nogen gange er han ikke til at drive ud om aftenen, og så kan der gå helt fra kl. 17 til næste morgen kl. 7-8 stykker - men han har ikke travlt med at komme ud, så jeg tænker ikke det er problem for ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er yderst naturligt at hunde vil søge lidt væk fra deres primære område for at besørge. Mine hunde besørger helst ikke hjemme i haven, men gør det til nød, når jeg ikke er hjemme til at gå med dem og min kone står for luftningen, så de kan godt vænnes til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Haven er ren, så ved ikke om det kan være lugten af gammel tis, det kan jeg jo ikke fjerne.

 

Om morgenen og om eftermiddagen går vi en god tur, hvor han altid får skidt af, og tisser en masse.

 

Det er egentligt mere hans blære jeg er bekymret for, når nu han vælger at holde sig i 15-16 timer hen over natten.

 

Jeg vil helst undgå at gå tur efter aftensmaden, men jeg har overvejet at hyre en hundelufter til at klare det for mig, så han kan blive luftet lige inden sengetid.

 

Jeg ville bare lige høre hvad i herinde synes først (hvis i giver min samvittighed ret og fortæller mig at det ER synd for ham på nuværende fason, prøver jeg at finde en hundelufter. Hvis i fortæller mig at det er forsvarligt at lade ham vente og at han i aktut nødstilfælde vil besørge i haven hvis han for brug for det, vil jeg være glad for at spare de penge en hundelufter koster). Han virker ikke som om han lider om morgenen, eller at han har specielt travlt med at komme afsted. Men når vi så først er kommet lidt væk, så skal han virkelig tisse, meget.

 

Hvad tror i?

 

Altså jeg kan da godt forstå hvis han ikke vil bruge sit hjem som toilet, og jeg vil heller ikke tvinge ham til det. Men jeg er bare bekymret for om det kan være skadeligt for ham at holde sig så længe.

Link til indlæg
Del på andre sites

vi bor i lejlighed, og jeg er også jævnligt alene om aftenen med lille barn - enten knalder jeg barn i klapvogn og går en tur umiddelbart før sengetid ca. kl. 19, eller også (oftest) går jeg simpelthen 3-5 minutters "tur" rundt om bygningen efter putning - og regner med, at barnet klarer sig imens. da han var yngre, var det med babyalarm i jakkelommen. så bliver der måske kun strintet et par gange, men det er nok til, at der er ro på til næste morgen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar :) Jeg er desværre for bekymret anlagt til at gå fra børnene når de sover, selv i få min, så det er desværre ikke en mulighed for mig.

 

Han plejer at tisse lige udenfor om aftenen uden problemer, så jeg må håbe at han vil gøre det hvis han virkelig trænger.

 

De sidste par uger har min kæreste gået med ham om aftenen, da han har været hjemsendt fra sit arbejde (men han er nu tilbage på arbejde igen). Jeg ved ikke om dette kan have givet ham denne dårlige vane, eller om han bare er nået dertil modenhedsmæssigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar :) Jeg er desværre for bekymret anlagt til at gå fra børnene når de sover, selv i få min, så det er desværre ikke en mulighed for mig.

 

Jeg gjorde det også, må jeg indrømme. Men gik aldrig længere væk end at jeg stadig kunne se huset. Nogle gange tog jeg også baby alarm med.

Men det kommer selvfølgelig an på hvordan man bor, og hvad man selv har det godt med.

 

Han plejer at tisse lige udenfor om aftenen uden problemer, så jeg må håbe at han vil gøre det hvis han virkelig trænger.

 

Det skal han nok gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, jeg bliver også, hvor jeg kan se huset. og låser hoveddøren, så han ikke stikker af :lol: men jeg er også ret ubekymret anlagt, og har et barn, der i hvert fald ikke en eneste gang de sidste 6 mdr er vågnet spontant op mlm 21-23. når det kan lade sig gøre, foretrækker jeg dog at sørge for at have gæster, så de lige kan lytte efter, mens jeg smutter ud med hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, sådan har min ældste hund været hele livet. Først efter 12 år begyndte hun at tisse af i haven til nat.

 

Det virker at få en anden hund på besøg i haven jævnligt, så din har noget at markere over

 

Kan du ikke bare tage ham i en lang line og gå ud til lygte pælen udenfor?

Det er vel ikke at gå hjemmefra

 

Min har i mange år tisset af på den første og bedste plet i kanten af indkørslen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor gamle er dine børn? Er det ikke muligt at indføre en luftetur senere end eftermiddagen? Jeg tænker, at hvis dine børn er små kan du tage dem med og lufte af inden de kommer i seng. Det behøver jo ikke være en lang tur, bare lige udenfor matriklen og få tisset af. Hunden vil hurtigt lære at det er sådan det foregår - og så kan den sagtens holde sig til næste morgen, hvis den fortsat nægter at tisse i haven.

Link til indlæg
Del på andre sites

På de alm ture, kan du prøve at sige tisse når han gør det, og så rose for det, evt en godbid. Når det virker som om han har forstået, kan du jo se om du kan bede ham om det hjemme i haven?

 

Min ældste vil ikke tisse i haven, medmindre der er en anden på besøg. Min yngste gør det hele tiden. Den ældste lærte vi at tisse på ovenstående måde men han prøver at snyde, så letter bare benet uden at tisse :lol: Tilsidst brugte vi længere tid på at få ham til at tisse i haven, som hvis vi bare lige gik ud, så det gør vi nu..

 

Jeg har set at engang imellem, hvis han virkelig skal, så tisser han i haven (jeg roser altid), det beroliger mig da en lille smule..

 

Er ret sikker på at han ikke gør det, fordi han ikke vil tisse så tæt på hjem. Han skider heller aldrig tæt på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Min den gamle hverken tisser eller skider i haven, men det gør min den lille tilgengæld skal han så skal han om det er tis eller bæ ;-)

Så efter vi har fået den unge, så skal den gamle lige hen og tisse i den unges tis - men lave bæ i haven det gør den gamle ikke - og ja jeg har prøvet at vente en dag eller to og han gør det ikke ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...