Hop til indhold

Golden retriever hvalp - ben fra gris


kasander
 Share

Recommended Posts

Hejsa

 

vi har en hvalp på 5 måneder som i lørdags fik et ben fra en ribbensteg med kød på fra en gris. Inden vi nåede at tælle til 2 slugte hun det i en mundfuld og nu er vi i tvivl om hvordan og hvorledes.

Er der nogen herinde der har nogle erfaring med dette?

Jeg synes nemlig hun virker lidt underlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Var benet tilberedt? Det er nemlig bedst med rå ben, især af gris og fjerkræ, da de ellers kan splintre.

Men når det nu skal være, er der mindre risiko ved ribben, som er mere bløde.

 

I skal dog holde rigtig godt øje med jeres hvalps tilstand, og er der den mindste tvivl, er det direkte til dyrlægen. Og så aldrig mere stegte ben!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har ikke set benet komme ud igen men hun besørger også på en rimelig stor mark i hvert fald halvdelen af tiden, når jeg lufter hende, eller laver hun bare i indkørslen. Kommer det helt ud igen eller bliver det "opløst" inden? Jeg synes hendes afføring har været som den plejer. Ja hun spiser sin mad, dog hugger hun den ikke i sig som hun plejer, hun spiser lidt mere som om hun rent faktisk smager på maden nu. Jeg synes hun virker så stille, derved det underlige :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Uanset hvad, så tjek hendes lort i morgen. Det betyder at du enten ser præcist hvor hun skider eller holder snor på. Lorten skal enten være normal konsistens eller hård.

 

Var benet råt, er der nok ingen fare på færde. Var det stegt, ville jeg køre omkring dyrlægen i morgen, hvis hun ikke er frisk.

 

Har hun kastet op? Drikker hun? Har hun feber?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hvalpen har normal afføring, ikke kaster op og spiser fint ville jeg ikke være særligt nervøs. Hunde maver kan klare mere end os mennesker. Prøv evt at føle forsigtigt på hvalpens mave og læg mærke til om det ser ud til at gøre ondt.

Personligt tror jeg ikke på at tilberedte ben er meget mere farlige end rå ben. Jeg har arbejdet ved slagter og rå ben kan altså også sagtens splintre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke generelt sådan at hvis en hund sluger et ben, der er for stort så kaster den det op igen, da det så ikke kan komme videre igennem systemet? Og så er de der uheldige tilfælde hvor det sætter sig fast...

 

Nu er det jo snart mange dage siden det var lørdag, og det burde være igennem og ude igen. Hvis du synes din hund opfører sig anderledes end ellers, synes jeg du skal kigge forbi Dr.Dyr - men hvis den opfører sig som den plejer, spiser og drikker og er aktiv som sædvanlig og har normal afføring så ville jeg nok ta' det roligt.

 

Men husk alligevel fremover: aldrig tilberedte ben til hunde, og med sådan en slughals ville jeg give ben der er lidt større således, at hunden er nødt til at gnave :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er gået mange dage hvor hunden spiser og drikker normalt, så jeg tror ikke på at der er noget galt, som har at gøre med, at den spiste ben i lørdags.

 

Hvis din hund ikke har så meget appetit, som før og virker meget mindre aktiv, kan der måske være helt andre grunde. Har du tænkt på om der er flere adfærds ændringer - og er den stadig lidt mere stille?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er færdige med at give hende de ben, det kom helt bag på os at hun bare slugte det, det gjorde vores gamle hund slet ikke, men hende her er osse en anden race. I går aftes da hun blev luftet gad hun ikke være ved mig og så var hun væk læææænge, kunne bare høre hende i mørket men ikke se hende. Da hun kom tilbage var hun helt anderledes og livlig så tænker at hun er kommet af med noget da hun gik for sig selv.

benet har været omkring 7-8 cm. Hun har i dag fået havregrød så hun har lidt til maven.

tusind tak for alle jeres svar, jeg holder stadig ekstra øje med hende i disse dage

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...