Hop til indhold

Min hvalp er uafhængig og reagerer ikke på mig udendørs


mixpuppy
 Share

Recommended Posts

Ikke mange argumenter du kan præstere, jeg synes ellers jeg har forklaret hvor meget mere end "2 uger i baghaven" der foregår. Det virker nærmest som om du er sur over noget.

 

Det er ikke et rimeligt debat niveau, du kører på nu.. Du er ikke værd at diskutere med, nr du er i det humør. I sandhed spild af tid, så slut herfra.�

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo haft samme problem som TS med min Nana, men hun var så ældre, da sådan en 500 meter væk fra mig var småting for hende. Min fejl var jo, at jeg netop tænkte, hun ville blive påvirket af mine spaniels kontakt med mig. Hun fik lov at gå som lille hvalp og lege i haven, tage stand for duer , til hun dirrede så meget, at hun satte efter dem. Hendes mor var vizhla, men faderen nok pointer, evt græsk støver/mix???

Jeg fik først kontrol over hende og korrigeret mine fejl efter samtale med Steen Stenild, som påpegede, at netop tussen rundt alene i haven havde tændt hendes trang til jagt på egen pote. Hun skulle netop som PBC beskriver havde været i lang snor og under konstant opsyn.

Min Snoopy ligner jo noget bordermix, han er helt umulig mht indkald, kommer når det passer ham, løber for at løbe og går gerne på jagt .Faktisk er han den eneste hund af de 16 stk, jeg har haft , jeg ikke tør slippe. Han gearet op og vil sandsynligvis hyrde løbere, cykler, knallerter osv, når han bliver det mindste ophidset. I værste fald tage fejl af mindre pelset hund og skade den. Tror nogle af de bordermixer er vanskelige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke mange argumenter du kan præstere, jeg synes ellers jeg har forklaret hvor meget mere end "2 uger i baghaven" der foregår. Det virker nærmest som om du er sur over noget.

 

Det er ikke et rimeligt debat niveau, du kører på nu.. Du er ikke værd at diskutere med, nr du er i det humør. I sandhed spild af tid, så slut herfra.�

Tak skal du have. Jeg var ikke sur før, men nu hjælper det da efterhånden lidt på det. :???:

 

Det er jo ikke fordi jeg ikke forstår hvad du skriver at du bruger tiden til, men at have en hvalp i en baghave de første to uger er i mit tilfælde spild af den begrænsede periode man har til at lære den så mange andre ting som man kun vanskelligt kan rette op på senere hen. Har virkelig svært ved at se hvad det er i dét der kan pisse dig sådan af,... men det er okay vi ødelægger også tråden med vores mundhuggeri. :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror helt bestemt, hun er stresset. Hun har tendens til at stresse meget op over småting både indendørs og udendørs. Fx hvis der kommer gæster kan hun holde sig kørende i et afsindigt gear adskillige timer, og hun kan ofte kun finde ro for dagligdagens stressfremkaldere (at vi ser fjernsyn i sofaen osv) ved at kravle ind under sofaen eller ligge i sit bur.

 

Udenfor går det først helt galt med kontakten, når hun er oppe at køre. Så snart en bildør smækker, eller der kører en cykel ind på pladsen eller lignende, kan hun begynde at løbe frem og tilbage i snoren, kaste sig rundt og løbe i cirkler. Vi bor jo også i et område, hvor hun ikke kan vænne sig til udendørslivet på en rolig måde, da hun ikke bare kan trisse rundt i en have og lytte til, hvad der sker omkring hende. Det er altid med snor på og møder mindst 4 mennesker på vores vej, samt andre hunde, så hun bliver helt vild :( Og uden snor på er det ikke muligt at kalde hende til sig, hun kommer lidt i retning af mig hvis jeg løber den anden vej, og så går hun ellers i gang med at spurte i cirkler omkring mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror helt bestemt, hun er stresset. Hun har tendens til at stresse meget op over småting både indendørs og udendørs. Fx hvis der kommer gæster kan hun holde sig kørende i et afsindigt gear adskillige timer, og hun kan ofte kun finde ro for dagligdagens stressfremkaldere (at vi ser fjernsyn i sofaen osv) ved at kravle ind under sofaen eller ligge i sit bur.

 

Udenfor går det først helt galt med kontakten, når hun er oppe at køre. Så snart en bildør smækker, eller der kører en cykel ind på pladsen eller lignende, kan hun begynde at løbe frem og tilbage i snoren, kaste sig rundt og løbe i cirkler. Vi bor jo også i et område, hvor hun ikke kan vænne sig til udendørslivet på en rolig måde, da hun ikke bare kan trisse rundt i en have og lytte til, hvad der sker omkring hende. Det er altid med snor på og møder mindst 4 mennesker på vores vej, samt andre hunde, så hun bliver helt vild :( Og uden snor på er det ikke muligt at kalde hende til sig, hun kommer lidt i retning af mig hvis jeg løber den anden vej, og så går hun ellers i gang med at spurte i cirkler omkring mig.

 

Jeg ville gribe træningen af din hvalp noget anderledes an. Jeg tror også din hvalp er stresset ud fra hvordan du beskriver den. Jeg synes ikke det lyder som normal adfærd, og har sjældent set hvalpe som løb så langt væk.

Med udgangspunkt i at din hvalp stresser, så ville jeg altid have den i snor, uden undtagelse. Først skal den lære at slappe af udendørs. Gå udenfor med hvalpen og sæt dig ned med den. Den skal ingenting andet end at kigge på omgivelserne. Dette ville jeg gøre tre gange om dagen, hvor jeg hver gang ville sidde 15 minutter. Giv gerne masser af godbidder, hvis hvalpen er rolig. Herefter skal i bare hjem igen. Jeg ville ikke prøve at træne noget som helst, før hvalpen er i ro sammen med dig og vil tage imod godbidder. Det kan godt tage lang tid, måske uger, men jeg ville bruge den tid det tager. Al lydighedstræning må i så træne indendørs, hvor du har kontakten.

 

jeg ville ikke gå ture med hvalpen, før den kan gå roligt med i snoren uden at blive kørt op.

Jeg tror du har sprunget nogle træningstrin over med din hvalp, som har gjort det svært for hvalpen at være tryg. Husk at alt hvad du lærer hvalpen indendørs, skal læres på ny, når den kommer udendørs. Man kan ikke regne med at man kan overføre hvad den har lært indenfor til også at kunne det udendørs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror helt bestemt, hun er stresset. Hun har tendens til at stresse meget op over småting både indendørs og udendørs. Fx hvis der kommer gæster kan hun holde sig kørende i et afsindigt gear adskillige timer, og hun kan ofte kun finde ro for dagligdagens stressfremkaldere (at vi ser fjernsyn i sofaen osv) ved at kravle ind under sofaen eller ligge i sit bur.

 

Udenfor går det først helt galt med kontakten, når hun er oppe at køre. Så snart en bildør smækker, eller der kører en cykel ind på pladsen eller lignende, kan hun begynde at løbe frem og tilbage i snoren, kaste sig rundt og løbe i cirkler. Vi bor jo også i et område, hvor hun ikke kan vænne sig til udendørslivet på en rolig måde, da hun ikke bare kan trisse rundt i en have og lytte til, hvad der sker omkring hende. Det er altid med snor på og møder mindst 4 mennesker på vores vej, samt andre hunde, så hun bliver helt vild :( Og uden snor på er det ikke muligt at kalde hende til sig, hun kommer lidt i retning af mig hvis jeg løber den anden vej, og så går hun ellers i gang med at spurte i cirkler omkring mig.

Jamen, så handler det måske mere om, at I skal arbejde med at hun lærer at forholde sig i ro?

 

Hvis det var mig, ville jeg i hvert fald nok prøve at starte med at "tvinge" hende lidt i stedet for at give hende muligheden for at køre sig selv helt op i et stressniveau, hvor man ikke længere kan nå hende. Jeg ville begrænse gåturene til et enkelt sted til at begynde med, så hun ikke skal forholde sig til alt for mange nye indtryk og så ville jeg arbejde rigtig meget med ro. Altså ros og godbidder for at sidde/ligge stille og kigge eller for at søge kontakten med dig, hvis hun gør det engang imellem. Og det skal selvfølgelig foregå med kort snor på udenfor - og måske også indendøre i begyndelsen.

 

Derudover kan det måske være en fordel at gøre hende træt mentalt ved at lave spor eller anden "hjernegymnastik" til hende. Det har tit en positiv effekt på stressede hunde, er min erfaring og det er også hvad jeg hører fra andre.

 

Hvordan er hun vokset op? Har hun ikke været vant til almindelige dagligdagsting som at se fjernsyn eller ting som cykler, biler og andre ting, som hun stresser over?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved selv hvor svært det kan være at arbejde med en hund der er så stresset, så mit bedste råd er at få hjælp fra en professionel træner der kan se stå udefra og se hvad det er der påvirker din hund til at blive så stresset :-D

 

Jeg gik selv hos en træner som optog vores træningssessioner på video, og det var langt lettere at se disse videoer efter træningen, for i fred og ro at finde frem til hvad der fik hende til at stresse sådan.

 

Jeg har selv lavet en tråd hvor du kan se lidt af hvad jeg fik ud af at gå til træning på denne måde :-D

 

http://www.hunde-forum.dk/adfaerd/39697-luna-er-blevet-en-helt-ny-hund.html?highlight=

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor har I bare skrevet en masse gode svar, som jeg helt sikkert kan bruge i træningen af hende - tak!

 

Jeg blev i første omgang rådet til, at hun skulle opleve så meget som muligt de første uger, jeg havde hende. Denne fremgangsmåde gik vi dog hurtigt bort fra, da hun stressede vanvittigt meget op og kunne fare rundt til klokken 3 om natten. Jeg har egentlig bare prøvet at give hende tid og atter tid siden da. Og jeg synes helt bestemt, hun har gjort store fremskridt! Som Therese foreslår, har vi arbejdet hårdt på at lære hende at være rolig. De sidste par dage har jeg gået den samme tur (vi går ca 20 min i roligt tempo med tid til at snuse til alt), og hun er lidt vild og trækker lidt de første par minutter, men så går hun pænt - på tilbagevejen er det så, hun går sådan: styrter frem, flår i snoren, stopper op - styrter frem, flår i snoren, stopper op. Det betyder ikke så meget, om det er fem minutter eller 20 minutter, vi går, hun bliver altid vild på tilbagevejen.

 

Therese, jeg tilskriver netop hendes opvækst en del af problemet - hun er vokset op i ét rum med hvalpesikring og har IKKE været udenfor dette (ud over kortvarige besøg i baghaven) de første 8 uger inden jeg fik hende. Så alene det at skulle færdes i et hus og kunne bevæge sig mellem rummene har været en kæmpe forandring for hende, og det har krævet sindssygt meget arbejde at få hende til at slappe af indendørs - men synes virkelig også det går MEGET bedre med det efterhånden, nu mangler vi bare at kunne gå udenfor uden stress. Tror ikke hun er bange, tror simpelthen bare hun bliver overrumplet af alt det, der sker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor har I bare skrevet en masse gode svar, som jeg helt sikkert kan bruge i træningen af hende - tak!

 

Jeg blev i første omgang rådet til, at hun skulle opleve så meget som muligt de første uger, jeg havde hende. Denne fremgangsmåde gik vi dog hurtigt bort fra, da hun stressede vanvittigt meget op og kunne fare rundt til klokken 3 om natten. Jeg har egentlig bare prøvet at give hende tid og atter tid siden da. Og jeg synes helt bestemt, hun har gjort store fremskridt! Som Therese foreslår, har vi arbejdet hårdt på at lære hende at være rolig. De sidste par dage har jeg gået den samme tur (vi går ca 20 min i roligt tempo med tid til at snuse til alt), og hun er lidt vild og trækker lidt de første par minutter, men så går hun pænt - på tilbagevejen er det så, hun går sådan: styrter frem, flår i snoren, stopper op - styrter frem, flår i snoren, stopper op. Det betyder ikke så meget, om det er fem minutter eller 20 minutter, vi går, hun bliver altid vild på tilbagevejen.

 

Therese, jeg tilskriver netop hendes opvækst en del af problemet - hun er vokset op i ét rum med hvalpesikring og har IKKE været udenfor dette (ud over kortvarige besøg i baghaven) de første 8 uger inden jeg fik hende. Så alene det at skulle færdes i et hus og kunne bevæge sig mellem rummene har været en kæmpe forandring for hende, og det har krævet sindssygt meget arbejde at få hende til at slappe af indendørs - men synes virkelig også det går MEGET bedre med det efterhånden, nu mangler vi bare at kunne gå udenfor uden stress. Tror ikke hun er bange, tror simpelthen bare hun bliver overrumplet af alt det, der sker.

Ja, det har hun jo lidt imod sig, kan man sige. Det er klart det bliver overvældende :( Men det er trods alt heldigt, at hun ikke bliver bange for alt det nye.

 

Jeg tror, det er godt, at du er gået væk fra at lade hende opleve en hel bunke ting og i stedet gøre som du gør nu med at gå rolige ture på faste steder. Når hun så alligevel stresser op og farer rundt i snoren, ville jeg nok stoppe op og vente på at hun faldt så meget ned, at jeg kunne få kontakt med hende. Det forudsætter selvfølgelig, at hun ikke bare giver sig til at bide i snoren eller noget andet fjollet.

Men det var i hvert fald noget, der virkede ret godt på min stressede hund, at han lærte, at han ikke opnåede den ønskede effekt (at komme fremad) ved at trække mig af sted, men at det kun skete, hvis vi fulgtes ad. Det krævede rigtig meget arbejde, fordi det var vaner han havde vedligeholdt i 5 år, så det er kun rigtig godt at du tager fat i problemet nu, inden det bliver en vane, der er alt for svær at ændre.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Jeg blev i første omgang rådet til, at hun skulle opleve så meget som muligt de første uger, jeg havde hende. Denne fremgangsmåde gik vi dog hurtigt bort fra, da hun stressede vanvittigt meget op og kunne fare rundt til klokken 3 om natten. Jeg har egentlig bare prøvet at give hende tid og atter tid siden da. Og jeg synes helt bestemt, hun har gjort store fremskridt!

 

Det er ufatteligt at nogen giver en hvalpekøber et så dårligt råd. Det er en kæmpe omvæltning for en hvalp at komme hjemmefra og først når den har kaperet dette er den klar til at udforske verden, sammen med den nye ejer som den også lige skal lære at kende og få tillid til.

 

Jeg tror i skal ud i områder hvor der sker meget lidt og med hunden i lang line træne små koncentrations øvelser og indkald.. Ingen distraktioner og masser af god tid, så der kan komme ro over.

 

Er hvalpen rolig når du tager den op?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor har I bare skrevet en masse gode svar, som jeg helt sikkert kan bruge i træningen af hende - tak!

 

Jeg blev i første omgang rådet til, at hun skulle opleve så meget som muligt de første uger, jeg havde hende. Denne fremgangsmåde gik vi dog hurtigt bort fra, da hun stressede vanvittigt meget op og kunne fare rundt til klokken 3 om natten. Jeg har egentlig bare prøvet at give hende tid og atter tid siden da. Og jeg synes helt bestemt, hun har gjort store fremskridt! Som Therese foreslår, har vi arbejdet hårdt på at lære hende at være rolig. De sidste par dage har jeg gået den samme tur (vi går ca 20 min i roligt tempo med tid til at snuse til alt), og hun er lidt vild og trækker lidt de første par minutter, men så går hun pænt - på tilbagevejen er det så, hun går sådan: styrter frem, flår i snoren, stopper op - styrter frem, flår i snoren, stopper op. Det betyder ikke så meget, om det er fem minutter eller 20 minutter, vi går, hun bliver altid vild på tilbagevejen.

 

Therese, jeg tilskriver netop hendes opvækst en del af problemet - hun er vokset op i ét rum med hvalpesikring og har IKKE været udenfor dette (ud over kortvarige besøg i baghaven) de første 8 uger inden jeg fik hende. Så alene det at skulle færdes i et hus og kunne bevæge sig mellem rummene har været en kæmpe forandring for hende, og det har krævet sindssygt meget arbejde at få hende til at slappe af indendørs - men synes virkelig også det går MEGET bedre med det efterhånden, nu mangler vi bare at kunne gå udenfor uden stress. Tror ikke hun er bange, tror simpelthen bare hun bliver overrumplet af alt det, der sker.

 

Jeg ville nok, i første omgang, lade være med at GÅ tur men bare være nede og se på verden......for ja, det lyder som stress. Og måske især borderen i hende kan stresse pga. hyrdeadfærd når der er mange ting der bevæger sig rundt.

Så for mig er det nok et tegn på at 20 min, er for meget...måske kun 10 min for at se om det gør det bedre.

 

Udfordringen når man står men en hvalp og måske ikke er så erfaren hundeejer er, netop som du fortæller her, at mange fokuserer meget på at hvalpen får oplevet en masse i startet for at ruste den. Og det mener jeg bestemt også er vigtigt, MEN det afhænger meget af hvalpen og hvad den har oplevet de første 8 uger og hvordan den er.

 

Må vi egentlig ikke se hende? :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal lige for god ordens skyld sige, at jeg er endog meget erfaren hundeejer - har haft hund hele mit liv, men det er første gang, jeg er indehaver af en hvalp :blink: Har altid haft internathunde og omplaceringshunde. Har gået til masser af hundetræning og agility, og har arbejdet på internat i Sydeuropa med gadehunde, så der er lidt styr på det ;-) Men jeg aner ikke ret meget om hvalpe - ret sjovt faktum at blive konfronteret med efter så mange år med hunde!

 

Man kan se hende i dette indlæg på "Vis din perle"-forummet, indlægget hedder "Min malteser/border collie hvalp er nu 13 uger" i fald link ikke virker. http://www.hunde-forum.dk/vis-os-din-perle/40660-min-malteser-border-collie-hvalp-er-nu-13-uger.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...