Hop til indhold

Om dyre dyrlæger mm.


Ascha
 Share

Recommended Posts

Hope,

 

Det lyder vanvittigt ja. Hvilken kæde er det???

 

Hvis hans kontrakt er mere end 8 timer har han nemlig ret til løn under sygdom. Og selvom hans kontrakt feks er på 7.5 skal den rettes til at følge hans plantid i forhold til et gennemsnit på tre måneder.

 

De må så sandelig ikke bevidst snyde ham med lønnen og jeg er chokeret!

 

Supermarkeder har dog OFTE rod i lønnen. Jeg har et regneark i Google docs, hvor jeg skriver alle mine vagter ind, så snart jeg har fri. Både dato, ugedag, pauser osv. Så er der nemt at sammenligne med lønsedlen når den kommer.

Det burde alle timelønnede i butik altså gøre...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 132
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hope,

 

Det lyder vanvittigt ja. Hvilken kæde er det???

 

Hvis hans kontrakt er mere end 8 timer har han nemlig ret til løn under sygdom. Og selvom hans kontrakt feks er på 7.5 skal den rettes til at følge hans plantid i forhold til et gennemsnit på tre måneder.

 

De må så sandelig ikke bevidst snyde ham med lønnen og jeg er chokeret!

 

Supermarkeder har dog OFTE rod i lønnen. Jeg har et regneark i Google docs, hvor jeg skriver alle mine vagter ind, så snart jeg har fri. Både dato, ugedag, pauser osv. Så er der nemt at sammenligne med lønsedlen når den kommer.

Det burde alle timelønnede i butik altså gøre...

 

Helt enig.

Vi får tit sager ind, hvor medlemmerne siger, at de er blevet snydt for løn.

Problemet er bare, at de ikke har skrevet ned, hvornår de har været på arbejde, så vi har intet at kontrollere lønsedlen op imod

Link til indlæg
Del på andre sites

Hope,

 

Det lyder vanvittigt ja. Hvilken kæde er det???

 

Hvis hans kontrakt er mere end 8 timer har han nemlig ret til løn under sygdom. Og selvom hans kontrakt feks er på 7.5 skal den rettes til at følge hans plantid i forhold til et gennemsnit på tre måneder.

 

De må så sandelig ikke bevidst snyde ham med lønnen og jeg er chokeret!

 

Supermarkeder har dog OFTE rod i lønnen. Jeg har et regneark i Google docs, hvor jeg skriver alle mine vagter ind, så snart jeg har fri. Både dato, ugedag, pauser osv. Så er der nemt at sammenligne med lønsedlen når den kommer.

Det burde alle timelønnede i butik altså gøre...

 

Helt enig.

Vi får tit sager ind, hvor medlemmerne siger, at de er blevet snydt for løn.

Problemet er bare, at de ikke har skrevet ned, hvornår de har været på arbejde, så vi har intet at kontrollere lønsedlen op imod

 

Nemlig..

 

Det gamle lønsystem i coop var fuldstændig umuligt at overskue. Det var helt vildt og virkelig rodet.

Samtidig havde jeg en chef som tit tastede for sent.

 

Da jeg stoppede mente jeg at de skyldte mig løn for 13 timer, og de mente at jeg skyldte 1400 kroner :roll:

 

I min nye butik har min løn endnu ikke haft fejl. Men jeg tjekker altid.

 

Også i forhold til de dage jeg får kørselsfradrag.

Link til indlæg
Del på andre sites

De praktiserer mest det med at slette timer hos unge eller folk de mener tager for mange pauser. Han holder øje med sine timer efter at han opdagede hvad der foregår. Med hensyn til sygdom var det både da han var fastansat og nu han får variabelt timeantal (0-60 timer pr. uge). Det skal siges at det er ikke alle chefer der er sådan, men han har nu haft nok til at det er systematisk. Med hensyn til slettede timer har han selv observeret div. butikchefer og en distrikt chef gøre det. Jeg tør ikke rigtig nævne firmaet. De har "bare" muligheden for at give ham 0 timer hvis de synes han er for meget syg eller skaber problemer. Sygdom som influenza eller ondt i ryggen pga. hårdt fysisk arbejde. Han er blevet truet med det af div. chefer. Med mig som arbejdsløs (snart kun deltids - jubi) tør han ikke gøre noget. Han er ikke medlem af fagforening, selvom jeg har spurgt om det ikke var en god ide. Jeg har lige meldt ham ind i a-kasse. Jeg håber på et ordentligt job så vi har råde til at han kan gøre noget så han ikke hænger i fødevarebutik resten af livet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis virksomheden ikke er medlem af en arbejdsgiverorganisation der har tegnet overenskomst med nogen kan de i princippet gøre som de vil. Jeg har været på sådan en arbejdsplads, hvor chefen var en hystade der fyrede folk på stedet. 5 minutter senere kom konen og genansatte de fyrede med besked om at holdre resten af dagen fri, og bare møde igen i morgen. Fagforeningerne kunne ikke rigtigt gøre noget. Der blev holdt blokade en gang imellem, meget andet var der ikke at gøre. Firmaet er forlængst gået rabundus. Der var nu også noget godt ved den virksomhed. Hvis et barn eller en hund var syg, var der ingen der gøede over at de kom med på arbejde og blev passet lidt undervejs, men der blev naturligvis trukket tilsvarende i lønnen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis virksomheden ikke er medlem af en arbejdsgiverorganisation der har tegnet overenskomst med nogen kan de i princippet gøre som de vil. Jeg har været på sådan en arbejdsplads, hvor chefen var en hystade der fyrede folk på stedet. 5 minutter senere kom konen og genansatte de fyrede med besked om at holdre resten af dagen fri, og bare møde igen i morgen. Fagforeningerne kunne ikke rigtigt gøre noget. Der blev holdt blokade en gang imellem, meget andet var der ikke at gøre. Firmaet er forlængst gået rabundus. Der var nu også noget godt ved den virksomhed. Hvis et barn eller en hund var syg, var der ingen der gøede over at de kom med på arbejde og blev passet lidt undervejs, men der blev naturligvis trukket tilsvarende i lønnen.

 

Selvom der ikke er overenskomst, skal funktionærloven nu stadig overholdes - altså hvis de ansatte (som i Hopes tilfælde) er funktionærer.

 

Sygedagpengelovgivningen skal også overholdes uanset om der er overenskomst eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Listen er fra danmarks statistik og indeholder gennemsnits løn uden pensioner. Fx findes der jo kassedamer som tjener små 17 K - og i 2012 (hvor statistikken er fra var det jo mindre) og alligevel er gennemsnitslønnen lidt over 21 K.

 

Så jo der findes lavere lønninger, men nok ikke hvis man kigger på gennemsnits-lønninger.

 

Tillykke med det nye job. håber det giver lidt mere og at det er et job du er glad ved og kan lide.

 

Tak. Det giver en OK løn men er desværre kun midlertidigt, sommeren over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...