Hop til indhold

Løbetræning med hund


jesle90
 Share

Recommended Posts

Kære alle.

 

Jeg har en nabo med en ret understimuleret hund, der derfor er ret hyperaktiv hele tiden. Jeg tænkte derfor, at tage hunden med på nogle af mine løbeture.

 

Det er en labrador, en smule overvægtig og et sted mellem 5-8 år. :hmm:

Den har aldrig løbetrænet før.

 

Hvordan skal jeg gribe det an - er det overhovedet en god ide?

Hvor meget kan den løbe første gang, og hvordan træner jeg den op?

Og er det et no-go at løbe på asfalt?

 

 

Tusind tak på forhånd :mrgreen:

 

 

Mvh. Jesle90

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis den er sund og rask og kun en smule overvægtig tror jeg roligt du kan tage den på 5-10 km ture - og jeg ville ikke bekymre mig om asfalt, men du kan jo checke poterne/trædepuderne før løbeturene.

 

Og ja, det er da en god ide :-)

 

Nå! Fedt :D Jeg troede de skulle trænes op ligesom os mennesker. Men det er da bare dejligt, at hun allerede kan komme med ud på mine ture.

Mange tak for hjælpen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hun ikke har været vant til at være særligt aktiv tidligere, ville jeg nok ikke starte ud med at løbe 10 km. den første dag. Men det kommer vel an på hvordan hun er vant til at blive motioneret i hverdagen. Hvis hun er vant til at være have-hund og ikke bruge sin krop, ville jeg nok starte stille og roligt op. Men jeg ved heller ikke hvad du mener med understimuleret?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville tage de første par gange med bare 5 km, både for at hunden lærer at løbe sammen med dig i et tempo i begge kan styre men også for at dens muskler ikke får et mindre chok over det.. For musklerne bruges anderledes når man løber over en længere periode, end bare går i den samme periode...

Link til indlæg
Del på andre sites

5-10 km er stille og roligt i min bog! :-) og er den hyperaktiv har den npk ikke sovet hele dagen hver dag

Ja, men det er det ikke i min ;-) Jeg tror ikke hunde er så meget anderledes end mennesker på det her punkt og jeg kan ikke forestille mig andet end at en hund også må blive øm i musklerne af at løbe 10 km. fra den ene dag til den anden, hvis den indtil nu kun har været vant til f.eks. at gå korte ture på fortovet i snor.

Link til indlæg
Del på andre sites

5 km er rigeligt til at starte med, ellers risikerer du at smadre hundens trædepuder (det ER anderledes at løbe, end at gå en lille tur) samt overbelaste dens led. Tag et par ture eller tre på 5 km, med 2-3 hviledage imellem, og se hvad hunden siger efter det.. er det for meget for den må du tage den med ro lidt længere tid, ellers kan du gradvist skrue op for kilometerne. Jeg ville ikke lade den løbe mere end et par få km på asfalt, især her i starten hvor den ingen fitness eller "hård hud under poterne" har.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja ja - men selvfølgelig kan en sund og rask lab, kun lidt overvægtig, i sin bedste alder løbe 5-10 km uden at få men - eller ømme muskler en uge! hold nu op :-)

Det er så åbenbart delte meninger om og jeg vil ikke holde op med at skrive min, fordi du synes jeg er pylret eller et eller andet. Hvis jeg har lyst til at skrive, at jeg ikke ville løbe 10 km. med en hund, så skriver jeg det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke forestille mig en sund og rask labrador som ikke kan trave over 10 km uden vide - også med en smule overvægt.

 

Er den i form løber den nemt 3 gange så meget.

 

Ej stop lige! :shock: Du kan da ikke tage en hund på 5-8 år, som er overvægtig, og som aldrig har løbet før ud på hverken 5 eller 10 km... Den skal da startes langsomt op lige som os andre. Og selvfølgelig skal man være varsom når man løber på asfalt, især hvis trædepuderne ikke er vant til hårdt underlag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville heller ikke tage den mere end 5 kilometer og slet ikke på asfalt....ikke når den ikke er vant til at bevæge sig. Og asfalt ER hårdere for muskler/led da der absolut ingen stødabsobering er.

 

Vores australian Shepherd-dreng på nu 2 1/2 er med på en 3-4 kilometer løb på grus og er løs. Han er mere træt efter dette end normal gåtur med tid til snus. Og han er på gåture min 2 gange om dagen og løber agility.

 

Vi har lige haft ham med til Sverige, gik ca. 15 km to dage i træk, og der havde han energi til at styrte rundt -løs- selv sidst på dagen og var på mindre morgen og aften-tisseture.

Han var træt om aftenen, men bestemt ikke mærket af det.

 

Og hvor vil jeg så hen med det? Tjaaaaa......løb sammen med os tager vi roligt og træner ham op, men selvfølgelig tager han bestemt ikke skade af at bevæge sig. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer helt an på hvad hunden har været vandt til. Der er kæmpe forskel på intervaltræning, som hundene selv står for når de går fri, i haven osv og så kontinuerlig løb i trav i både 5 og 10 km.

 

jeg har hørt at alt over 5 km er ren slitage og ingen gavn, om det korrekt ved jeg ikke. En utrænet hund vil jeg starte langsomt op, det handler ikke kun om kondition men også muskelmasse, raske led eller ej så er kontinuerlig løb, på hård underlag belastende, og er der ingen muskler til at bære så det ledene der slides!

 

så jeg vil starte op med 2-3 km de første par uger og så gravidst øge længden til 5 og 10 km :)

 

jeg synes du er en fantastisk nabo der vil løbe med deres hund! Sørg for at få noget ordentlig til dig selv så du ikke bliver trukket skæv, sådan en hyper hund skal lige lære at løbe også :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan simpelthen ikke forestille mig en let overvægtig lab på 6-8 år der er i så dårlig for at 5-10 km løb overhovedet kan være en udfordring - det tager under en time og foregår vel ikke i elite løb tempo. Nå men der er delte meninger - pog det er jo også ok.

 

Kunne være interessant hvis TS vender tilbage med hvordan det så går

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer helt an på hvad hunden har været vandt til. Der er kæmpe forskel på intervaltræning, som hundene selv står for når de går fri, i haven osv og så kontinuerlig løb i trav i både 5 og 10 km.

 

jeg har hørt at alt over 5 km er ren slitage og ingen gavn, om det korrekt ved jeg ikke. En utrænet hund vil jeg starte langsomt op, det handler ikke kun om kondition men også muskelmasse, raske led eller ej så er kontinuerlig løb, på hård underlag belastende, og er der ingen muskler til at bære så det ledene der slides!

 

så jeg vil starte op med 2-3 km de første par uger og så gravidst øge længden til 5 og 10 km :)

 

jeg synes du er en fantastisk nabo der vil løbe med deres hund! Sørg for at få noget ordentlig til dig selv så du ikke bliver trukket skæv, sådan en hyper hund skal lige lære at løbe også :)

 

Det er alt over 3 km, som er slitage af led og muskler.

 

Jeg ville aldrig finde på at tage en overvægtig labrador med på en 5-10 km løbetur - altså en tur, hvor det forventes, at den løber med i samme tempo hele vejen.

Den skal trænes op ligesom os andre.

 

Der er stor stor forskel på en løbetur og en tur, hvor hunden kan holde sit eget tempo, stoppe op og snuse lidt o.s.v.

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm, det må nok komme an på en prøve. Få et løbebælte med elastisk snor du kan spænde hunden i og start så ud med at løbe et par km, dernæst gå en og løbe to.

 

hvis den er helt færdig og lægger sig ned, straks i stopper, så har det været for langt. hvis der derimod stadig er gang i den når i kommer hjem, så kan i sikkert sagtens løbe de 5 i træk næste gang. Og så byg op derfra. Tjek med ejeren at den ikke er stiv efter hvile, når i har været ude.

 

Jeg lufter jævnligt en ung golden. Hun bliver ellers luftet en del i hundeskov og lignende hvor hun løber frit, men 5 km i løb ved siden af cykel som beskrevet ovenover, sammen med mig og hun er FÆRDIG. Hun er så også ca. 5 kg overvægtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Wow, tusind tak for alle jeres indlæg. Jeg kan forstå, der er lidt delte meninger.

Jeg starter lidt stille ud og ser, hvordan den har det undervejs (og så starter jeg i skoven) :)

 

- Hunden er ikke vant til lange gåture hver dag - der er dage, hvor den endda ikke kommer ud på en gåtur. Dvs. den blot er i haven.

 

- Hunden er forfærdelig til at gå i snor, og især fordi den bliver meget begejstret, når den endelig kommer ud. Man skal faktisk være opmærksom på at holde den INDE på fortovet. Men jeg tænkte, at det ville være nemmere at løbe med den, da den så ikke har tid til at snuse (og løbe på kryds og tværs)? Måske jeg tager fejl? Jeg kan ikke bare løbe med en alm. snor (luckyluna skrev noget med et løbebælte)?

 

- Bør jeg tage vand med til hunden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...