Hop til indhold

Køb af hund: Instinkt og problemer med omstrejfene hunde


morten80
 Share

Recommended Posts

Kæresten og jeg overvejer at købe vores første hund. Vi kommer begge fra familier med hunde og er begge ganske erfarende med håndtering og træning.

 

Vi bor i Norge og ønsker en hund der er udholdende til lange skiturer og turer på fjeldet og har derfor blikket rettet imod lette jagthunde da disse er meget velegnede til sne og vores ønskede idealer.

Vores bekymring består i, at jagthunde har et meget stærkt instinkt og kan være svære at kontrollere når de er løse og løse på hjemmegrunden - specielt risikoen ved at lukke dem ud og tisse hjemme og så er de sprunget!

 

Min familie har haft tre schæfere igennem tiden som alle kunne lukkes ud uden opsyn og holdt sig inde på martriklen, men var vi bare heldige med vores hunde (og evt opdragelse) og er omstrejfende hunde generelt et problem?

 

Derfor, er der problemer med jagthunde, deres instinkt og trang til at løbe hjemmefra eller er det et spørgsmål om målrettet træning? Kan i evt. anbefale et bedre alternativ af letvægts, aktiv hunderaceklassen hvis jagthunde generelt er et problem?

 

Glæder mig til at høre jeres svar

 

Mange hilsner

Morten

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det ikke for at være flabet, men er der en grund til, at jeres have ikke kan hegnes ind? Uanset om man køber en hund med meget lidt jagtinstinkt eller ej er der jo ingen garantier for at hunden vil blive på grunden. Det behøver ikke være jagt, der trækker. Så det sikreste ville nok være at hegne haven ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Therese

Haven er selvfølgelig hegnet ind, men det er ikke et fort jeg bor i, så den kan springe over - hvis den vil.

Pointen er, at den helst skal lære blive inde selv... okay? :)

 

hvis i har et hegn der rimeligvis kan forventes at holde hunden inde og andre ude, så er det nok bare de allermest jagtivrige hunde i skal holde jer fra. En jack russel bliver for eksempel sjældent bag et hegn på 80 cm hvis der er vildt lige ude på den anden side;)

 

Og jeg tænker at det kunne gælde for en del af "fuldblods" jagthundene.

 

Så jeg vil ogås foreslå jer at kigge i hyrdehundekategorierne eller i det mindste blandt de apporterende jagthunde og spaniels, så skulle der være mange racer der passer til jeres ønsker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Therese

Haven er selvfølgelig hegnet ind, men det er ikke et fort jeg bor i, så den kan springe over - hvis den vil.

Pointen er, at den helst skal lære blive inde selv... okay? :)

Ja, selvfølgelig er det okay, men det fremgik bare ikke ret tydeligt i dit første indlæg, at haven allerede var hegnet ind, så derfor spørger jeg. Det kunne jo være I havde en god grund til ikke at hegne ind.

 

Men som Luckyluna skriver, skal I så nok bare undgå de allermest jagtinteresserede. Måske kan I fortælle hvilke hunde I allerede har kigget på? Så kan folk fortælle om deres erfaringer og I kan måske få en fornemmelse af om det er en god eller en dårlig ide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

Vi har lige nu kig på Gordon Settere og Kleiner Münterländere, men Aussies som er nævnt er bestemt et interessant bud. Det kommer også lidt an på størrelsen, da vi lidt går efter en hund i denne klasse.

En i familien har en gordon setter og den har virkelig meget instinkt (skrevet 'ikke til at styre for dem'). Det er bare en utrolig flot hund - så et spørgsmål er, om det generelt er racen der er sådan, eller om den omtalte hund er unik :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker enten en af retrieverne eller en af hyrderne.

Jeg har selv retriever, så kan bedst udtale mig herom. Min hund bliver på grunden uanset hvad. Når vi er på camping så bliver han også lige ved campingvognen, og går ikke udenfor vores plads uden snor og hegn. Han kan sagtens springe over lågen ud af haven, men har aldrig gjort det. Er der hegn så respektere han det, uanset størrelse.

På gåture har han en lidt stor radius, men bliver hos os, indenfor den radius. Da han var yngre gik han meget på fært og måtte derfor gå i lang Line i lang tid.

Han kan gå frit sammen med katte, får, køer, heste og høns, samt vores chinchilla. Han har en forkærlighed for harer og rådyr og kan finde på kortvarigt at løbe efter dem. Tror dog det skyldes at han ser dem så sjældent. Så vi dem tit ville jeg tro at jeg kunne træne mig ud af det, ligesom jeg har gjort med katte og de andre dyr.

Altså alt det ovenstående har selvfølgelig krævet træning og tid, og min kunne som unghund ikke løbe frit. Det kan han godt idag.

Alt efter hvor meget tid I vil bruge på træningen. Så kan I vælge hund efter det. Min var 2,5 år før han kunne løbe frit med et stabilt indkald og uden at gå på fært. Vælger man labradoren er den typisk tidligere moden. Flatcoated er ofte senere moden, men kunne måske også være et bud. Kender ikke denne race så godt, så der må andre på banen.

 

Med en retriever gør du mange ting let for dig selv. Meget let, for retrieveren (af de rigtige linjer) er en let hund at træne og arbejde med. Siger hende der også har haft en klienter munsterlænder.

 

Jeg håner at nogen ville byde ind med nogle af hyrdehundene, for tænker også at de kunne være et godt bud.

Overvej måske pelsmængde og type i forhold til meget sne?

 

Held og lykke med jagten :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg venter spændt på at høre hvilke racer det omfatter

Husk nu hvad du kritiserede Ninkamus for i diskussionen mht. receptpligtig medicin.

 

I stedet for at stille spørgsmål med jeg-ved-ikke-hvilken-bagtanke, kunne du måske i stedet have hjulpet TS ved at give dit bud på hvilke racer du har erfaring for, at TS kunne få problemer med.

 

Jeg ville overhovedet ikke binde an med en jagthunderace, da de hyrdende spidshunde ligger meget mere til højrebenet imo. Der er en del racer der ville kunne opfylde kravene TS stiller, bl.a. norsk buhund, islandsk fårehund, svensk eller finsk lapphund, finsk hyrdehund (den tror jeg ville være perfekt).

Link til indlæg
Del på andre sites

Husk nu hvad du kritiserede Ninkamus for i diskussionen mht. receptpligtig medicin.

 

I stedet for at stille spørgsmål med jeg-ved-ikke-hvilken-bagtanke, kunne du måske i stedet have hjulpet TS ved at give dit bud på hvilke racer du har erfaring for, at TS kunne få problemer med.

 

Jeg ville overhovedet ikke binde an med en jagthunderace, da de hyrdende spidshunde ligger meget mere til højrebenet imo. Der er en del racer der ville kunne opfylde kravene TS stiller, bl.a. norsk buhund, islandsk fårehund, svensk eller finsk lapphund, finsk hyrdehund (den tror jeg ville være perfekt).

 

Du har ret, jeg er unødvendig spidsfindig. Av.

 

Nå men jeg tror sagtens man kan lære samarbejdende jagthunde at holde sig hjemme og i nærheden. dvs fuglehundene (Spaniels og stående). Og selvfølgelig også retrievere, som jo slet ikke har samme drift efter levende vildt.

 

Jeg ville nok undgå de mere selvstændigt arbejdende jagthundetyper - altså de der er tænkt til at være langtdrivende og følge spor.

 

Men der er stor forskel - også - internt i racer. Du kan få en Engelsk setter som er let at holde hjemme, men du kan også få en med betydelig større jagtdrift, som vil gå på jagt. Det tror jeg faktisk ikke kun gælder jagthunderacer.

 

Det sikreste er nok at vælge en traditionel gårdhund, men jeg ville ikke selv have det mindste problem med at købe en gordon setter og træne den til at blive hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg venter spændt på at høre hvilke racer det omfatter
Nå, så er det da heldigt at jeg lige er i humør til at svare, så du ikke skal gå til af spænding :drille:

 

Jeg ved ikke meget om ret mange jagthunde, derfor undlod jeg bevidst at nævne racer for at undgå at nævne nogen "forkert." Så kunne TS evt. selv undersøge racerne nærmere.

 

Men umiddelbar tænker jeg, at jeg nok ikke ville have den største tiltro til, at drivende jagthunde og måske også nogle af de stående jagthunde ville blive på den anden side af et lille hegn, hvis der gik en hjort eller en hare på den anden side.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, så er det da heldigt at jeg lige er i humør til at svare, så du ikke skal gå til af spænding :drille:

 

Jeg ved ikke meget om ret mange jagthunde, derfor undlod jeg bevidst at nævne racer for at undgå at nævne nogen "forkert." Så kunne TS evt. selv undersøge racerne nærmere.

 

Men umiddelbar tænker jeg, at jeg nok ikke ville have den største tiltro til, at drivende jagthunde og måske også nogle af de stående jagthunde ville blive på den anden side af et lille hegn, hvis der gik en hjort eller en hare på den anden side.

 

Sjovt nok tror jeg egentlig mange "ikke jagthunderacer", kunne have lige så svært ved at modstå at rende efter vildt. Især de jagthunderacer, hvor man har lagt vægt på at de skal samarbejde, skal jo lære ikke at jage - altså en spaniel skal stoppe i samme øjeblik den støder en fugl og en Stående hund skal jo tage stand - og altså ikke løbe efter vildt. Faktisk er jagthunde vel generelt præcis de racer man lærer ikke at løbe efter vildt. Det duer jo slet ikke på jagt at hundene render rundt efter alt muligt :-)

 

Hos mange andre racer, har man måske ikke lagt vægt på at de skal kunne lære "ikke at gå på jagt". Det kan være visse terrier, men også alle mulige andre racer, som har veludviklet jagtinstinkt/drift. Hunde har jo grundlæggende jagtinstinkt, men hos jagthunde skal det altså være styr-bart.

 

Som svar til TS ville jeg sige - find en race som er avlet til at samarbejde - og træn den til at gøre de ting du vil have og undlade at gøre de ting du ikke vil have. Hvis du ikke vil have den til at gå på jagt, så lad den aldrig - som i ALDRIG få lov til det. Dvs når den første gang jager en solsort lader du den forstå at det er uønsket, men giver den en bold at rende efter istedet. Når den vil du fornemmer at den vil søge efter fugle så afled og giv den en anden opgave - find leverpostejen osv.

 

Men det er klart at lukker man hunden/hvalpen ud i en stor naturhave og lader den passe sig selv, skal den nok lære sig selv at jage - det ville enhver hund nok gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt nok tror jeg egentlig mange "ikke jagthunderacer", kunne have lige så svært ved at modstå at rende efter vildt. Især de jagthunderacer, hvor man har lagt vægt på at de skal samarbejde, skal jo lære ikke at jage - altså en spaniel skal stoppe i samme øjeblik den støder en fugl og en Stående hund skal jo tage stand - og altså ikke løbe efter vildt. Faktisk er jagthunde vel generelt præcis de racer man lærer ikke at løbe efter vildt. Det duer jo slet ikke på jagt at hundene render rundt efter alt muligt :-)

 

Jeg er slet ikke uenig i, at mange andre racer også gerne vil jage. Slet ikke. Jeg nævnte blot typer, der måske kunne have svært ved at modstå fristelsen, fordi det lige var det snakken handlede om og nu spurgte du jo :-D

 

Og nej, jagthunde (som i hunde, der bliver brugt på praktisk jagt) skal selvfølgelig lære ikke at jage vildt på egen hånd. Men det ligger trods alt stadig ret dybt i nogle af jagthundene, at de skal rende efter vildt. Og der er jeg nok så mageligt anlagt, at jeg ikke ville vælge f.eks. en drivende hund, hvor jeg forestiller mig, at det bliver temmelig meget op af bakke at lære den at blive på grunden.

 

Der er ingen grund til at gøre det sværere for sig selv end højst nødvendigt, synes jeg. Og der er jo ganske fine alternativer, som nok har nemmere ved at lære det, fordi de ganske enkelt ikke er avlede til at jage alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for de mange gode indlæg.

 

Det er interessant at lære nyt om hunde, da jeg selv kun kender til Schæfere (som i øvrigt er helt fantastiske personligheder!)

 

Vi har ledt lidt rundt og undersøgt alle jeres bud og anbefalinger og er nok kommet til den erkendelse, at rendyrkede jagthunde måske er for stor en kop te lige nu. Vi har været meget drevet af, at vi begge er yderst sportsinteresserede og derfor søger en træningsmakker der kan klare over 20 km på ski. Gordon settere kan det, men tilgengæld er de svære at kontrollere på andre punkter. Vi ved at Flat coated retreivere også er fine og udholdende hunde, der let kan tage sådanne ture og elsker det, dog har de nok en lidt kortere radius. Tilgengeld får vi derudover en meget konplet hund der er hengiven, lærenem og legesyg - ting der er mindst lige så vigtige.

 

 

Vi søger videre med Flat Coats i sigtet og ser hvad der ender ud med...

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder som en fin race at kigge videre på.

 

Racen er ikke så opdelt som visse andre i working og show breed, men jeg vil alligevel anbefale at I lige sikrer jer at få hvalp efter forældre som gerne arbejder og samarbejder. Markprøve resultater, Agility resultater på rimelig højt niveau mv. er rigtig gode indikationer på at forældrene kan og vil arbejde og samarbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes at I skal holde jer til en af de hyrdende spidshunde...

 

De er jo avlet til de forhold, I ønsker at byde jeres hund...

 

Jeg synes at en retriever er et fint bud, hvis det kun drejede sig om at lære hunden at lade vildtet være... Men jeg er ikke så sikker på, at en retriever er det mest indlysende valg til et meget aktivt liv i is, sne og kulde... Det kunne være et dejligt aktivt liv, men det kunne også blive et kort aktivt liv, da flere af racerne har tendens til at udvikle gigt i ben og ryg... Ikke nogen god kombination med kulde og voldsom aktivitet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu tror jeg altså du undervurderer de apporterende hunde @Birgitta, der grundlæggende et lavet til at arbejde i al slags vejr og under alle forhold. Sådan en tur på ski 20-30 km er ikke meget sammenlignet med en godsjagt, hvor der apporteres fra land, vand over stok og stem hele dagen. En god retriever i god form, kan sagtens klare det uden at få mere gigt osv. end spidshunde får. Kun deciderede slædehunde ville jeg tro er mere hårdføre.

 

20-30 km er ikke hvad jeg vil kalde rigtig hårdt arbejde. Fuglehunde går i tilsvarende terræn 60-100 km på en god dag - og mere.

 

Der kan være andre og gode grunde til at pege på hyrdende spidshunde, men lige det med at kunne holde til det, tror jeg ikke på. Overhovedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

En jagtlab ville også være et godt bud. En aktiv hund med dejligt sind. Men synes også at flatcoat lyder som et godt bud ;-) er spændt på at høre hvad I finder frem til ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu tror jeg altså du undervurderer de apporterende hunde @Birgitta, der grundlæggende et lavet til at arbejde i al slags vejr og under alle forhold. Sådan en tur på ski 20-30 km er ikke meget sammenlignet med en godsjagt, hvor der apporteres fra land, vand over stok og stem hele dagen. En god retriever i god form, kan sagtens klare det uden at få mere gigt osv. end spidshunde får. Kun deciderede slædehunde ville jeg tro er mere hårdføre.

 

20-30 km er ikke hvad jeg vil kalde rigtig hårdt arbejde. Fuglehunde går i tilsvarende terræn 60-100 km på en god dag - og mere.

 

Der kan være andre og gode grunde til at pege på hyrdende spidshunde, men lige det med at kunne holde til det, tror jeg ikke på. Overhovedet.

 

Jeg tror ikke at jeg undervurderer de apporterende hunde, PBC. Jeg ser bare her, hvor jeg bor, at netop retrieverne meget tit får gigtproblemer. De dør ikke, men de er ikke så aktive efter de første 5 år. Og de skal jo lige bruge et år eller to til at blive rigtig voksne.

 

 

Du har ret i, at en god retriever i god form måske kan klare 20-30 km i kulde og sne.. Men det sætter altså sine spor.

Det vil nemt blive et kort, aktivt liv.

 

Men selvfølgelig, hvis man er indstillet på at have flere af slagsen, og så bare skifte ud, når gigtproblemerne viser sig efter nogle år, --som man vel egentlig også gør med jagthunde-, så er en retriever da et lige så godt bud som f. eks en finsk hyrdehund, som lever længere og vil kunne være aktiv i en væsentlig længere del af sit liv.

 

Jeg synes bare, at hvis man har en klar ide om, hvad man vil med en hund, så kan man lige så godt vælge en race, der er avlet til det liv.. For hundens skyld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores bekymring består i, at jagthunde har et meget stærkt instinkt og kan være svære at kontrollere når de er løse og løse på hjemmegrunden - specielt risikoen ved at lukke dem ud og tisse hjemme og så er de sprunget!

Ét ord:

Vrøvl.

 

 

De fleste jagthunderacer er lavet til tæt samarbejde med føreren, ikke selvstændigt opsøgende arbejde.

SOm følge heraf vil de faktisk helst blive hjemme og i nærhed af jer.

 

Undtagelsen er naturligvis f.eks. støvere og settere og lignende hunde, der er lavet til enten selvstændigt arbejde, eller arbejde på virkelig lange afstande.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke at jeg undervurderer de apporterende hunde, PBC. Jeg ser bare her, hvor jeg bor, at netop retrieverne meget tit får gigtproblemer. De dør ikke, men de er ikke så aktive efter de første 5 år. Og de skal jo lige bruge et år eller to til at blive rigtig voksne.

 

 

Du har ret i, at en god retriever i god form måske kan klare 20-30 km i kulde og sne.. Men det sætter altså sine spor.

Det vil nemt blive et kort, aktivt liv.

 

Men selvfølgelig, hvis man er indstillet på at have flere af slagsen, og så bare skifte ud, når gigtproblemerne viser sig efter nogle år, --som man vel egentlig også gør med jagthunde-, så er en retriever da et lige så godt bud som f. eks en finsk hyrdehund, som lever længere og vil kunne være aktiv i en væsentlig længere del af sit liv.

 

Jeg synes bare, at hvis man har en klar ide om, hvad man vil med en hund, så kan man lige så godt vælge en race, der er avlet til det liv.. For hundens skyld.

 

Hvis man holder sig til linjer med arbejdshunde er jeg ret sikker på at en retriever klarer sig mindst lige så godt som hyrdende spidshunde. det er klart hvis vi taler om udstillingsopdrær har du 100 % ret. Det tænkte jeg vist ikke lige på.

 

Nu var der præcis tale om Ftatcoated som faktisks også til udstilling holdes nogenlunde "normal" altså de er stadig lidt lettere end de andre og hvis man så også, som jeg anbefaler, tager en hvalp efter forældre, som har præsteret markprover og eller Agility på nogenlunde højt niveau, tror jeg ikke man behøver at være bekymret for hverken om den kan følge med eller holde til det omtalte motionsniveau, som jeg ikke opfatter som særlig extremt, men faktisk jo ikke mere end hvad jeg ofte cykler med mine Spaniels. Der er vel også pauser, hvil, væske og lidt guf på ski-ture.

 

Jeg har selv set en del til diverse spidshunde (både jagende og hyrdende/gårdhunde), da vi havde Norsk Elghund - og ja det er naturligt byggede hunde i en ofte god og sund størrelse og ikke for tunge hunde. Hunde som kan tåle at bevæge sig meget og som ikke har problemer med hele dage i terræn og som også går 50 -100 km på en Elgjagt visse dage. Hvis TS bedre kan lide disse, kan det være et godt valg, men jeg tror ikke på at de bedre kan klare mosten end en Flatter af de rette linjer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ét ord:

Vrøvl.

 

 

De fleste jagthunderacer er lavet til tæt samarbejde med føreren, ikke selvstændigt opsøgende arbejde.

SOm følge heraf vil de faktisk helst blive hjemme og i nærhed af jer.

 

Undtagelsen er naturligvis f.eks. støvere og settere og lignende hunde, der er lavet til enten selvstændigt arbejde, eller arbejde på virkelig lange afstande.

 

Og også Settere og Pointer er samarbejdende hunde, som jeg tror ret let kan lære ikke at gå på jagt alene - især når de aldrig skal bruges til jagt. Spaniels er jo så decideret lavet til at arbejde i tæt kontakt med føreren.

 

Flatter er nok trods alt et mere sikkert valg - men find arbejdshunde. Det er ret afgørende i Jeres tilfælde. i må ikke falde for fristelsen til at købe efter en kæmpestor, tung og "flot" Flatter, som ikke kan arbejde. Lettere arbejdshunde er at foretrække.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...