Hop til indhold

Mad fikseret hund


skade
 Share

Recommended Posts

Hej alle, jeg har for 14 dage siden fået en fantastisk 6 måneder gammel tæve, og det hele er, indtil videre, gået rigtig godt.

 

Da jeg hentede hende fik jeg at vide at hun var " meget lidt spisende" men det har jeg ikke mærket noget til for hun er meget fokuseret/fikseret på mad, alt der kan spises eller virker som om det kan spises.

Det er som sådan ikke et problem for jeg kan sagtens stoppe hende, eller pille det ud af munden på hende (selvfølgelig kun i nøds tilfælde)

Men hun er feks. meget bevidst om hvor hendes mad/godbidder befinder sig (hun kan ikke komme til det) men hun sværmer om stedet og piber og kigger meget insisterende på mig, igen kan sagtens stoppe hende i det, så det er som sådan ikke et problem.

 

Nå men min pointe er, har nogle erfaring med dette?

Skal jeg gøre noget ved det, eller bare nyde at ha en hund der elsker mad og vil arbejde for alm. kedelig tørfoder?

Det ligger åbenbart til racen, eller i hvert fald til kuldet, for har snakket med de andre hvalpe ejere fra samme kuld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med din nye hund!

 

Det lyder da mærkeligt, at du får at vide at hun er småt spisende, og så viser det sig hun er "altædende"? :hmm:

Men bortset fra det så ville jeg da bare ignorere hende. Ét er sikkert, hun blir ved, hvis hun får gevinst - hvorimod hun højest sandsynligt vil stoppe på et tidspunkt, hvis der ikke drysser guffer ned til hende trods alle hendes anstrengelser.

 

Held og lykke med hende :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med din nye hund!

 

Det lyder da mærkeligt, at du får at vide at hun er småt spisende, og så viser det sig hun er "altædende"? :hmm:

Men bortset fra det så ville jeg da bare ignorere hende. Ét er sikkert, hun blir ved, hvis hun får gevinst - hvorimod hun højest sandsynligt vil stoppe på et tidspunkt, hvis der ikke drysser guffer ned til hende trods alle hendes anstrengelser.

 

Held og lykke med hende :-D

 

Jeg prøver også at være standhaftig og ikke belønne, kan som sagt godt stoppe hende i det, men når vi er ude skal jeg godt nok være obs på om hun bare snuser eller hun finder noget der kan spises. Jeg undre mig også over at hun skulle være småt spisende, men tænker at det måske kan ha noget at gøre med de hunde opdrætter havde i forvejen, men ved det ikke.

 

har jo selv en alt- og heletiden-ædende hund men har aldrig haft de problemer som TS nævner - ville også bare være konsekvent mht hvem der bestemmer

 

ps - hvad med et billede????

 

Som sagt er jeg opmærksom på ikke at belønne, men så æder hun bare legetøj, eller det hun støver op når vi er ude (som jeg selvfølgelig er obs på og prøver at forhindre)

 

Min den ældste er blevet sådan efter sterilisation - hun er simpelthen kronisk sulten. Hun får gulerødder ad libitum, for at holde skrigeriet til et minimum - dog ikke hvis hun skriger selvfølgelig. De bliver serveret hvis der er ro. Derudover ignorerer jeg det.

 

Jeg har også givet gulerødder, det hjælper lidt, tager jo også lidt tid at tygge sig igennem. og så får hun sit foder i bold eller spredt ud så det tager lidt tid at finde og få det spist.

 

20150512_102723.jpg Øv kan ikke få billedet vendt rigtig, håber i kan se det alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er godt nok dejlig:lun:

 

Har du skiftet foder siden du fik hende? Eller måske har hun bare været stresset over den situation hun var i?

 

Når hun er så madglad, får du meget forærende. Det skal i den grad udnyttes i træningen. Men sørg for at hun har fået mad inden træning, for en sulten og madfikseret hund er op ad bakke:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er godt nok dejlig:lun:

 

Har du skiftet foder siden du fik hende? Eller måske har hun bare været stresset over den situation hun var i?

 

Når hun er så madglad, får du meget forærende. Det skal i den grad udnyttes i træningen. Men sørg for at hun har fået mad inden træning, for en sulten og madfikseret hund er op ad bakke:-)

 

Tak hun er super dejlig. Jeg fik foder med fra opdrætteren (pedigre) og jeg har så over den første halvanden uge skiftet over til et andet mærke, men hun spiste ligeså meget af det jeg fik med.

God ide med at gi hende mad inden træning, så hun har en bund.

 

Du har jo lige fået hende... Hun er ved at træne dig til at levere... :mrgreen:

Klog hund :lun:

 

Ja det har du nok ret i, det går hurtigt og meget snigende, man når slet ikke at opdage det:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gjorde Aslan i starten. Han har nok skullet skynde sig at spise, før andre tog det i kennelen tror jeg - jeg barfer og gør han topmæt og så afskærmer jeg ham fra at kunne stjæle dvs få succes med det. Og når han alligevel snyder mig, så går jeg min vej, imens han æder det.

 

Endelig har jeg sat en snor på ham og stillet kattemad på dåse ud i skåle. Hver gang han vælger maden fra, så klik og lækker godbid fra mig og i retning væk fra maden. Så har vi gået forbi, hen til osv (fuldstændig som når man kvalitetssikre sin trænig via ignorer udlagte belønninger) og det virker - stille go roligt har han sluppet sin madfiksering.

 

Nu kan han gå fra stuen og ud i haven i snor forbi kattemaden uden at røre den selvom den står i fem skåle på gulvet.

 

Nå ja jeg har også lavet et fast spisested til ham. Der spiser han hver gang, og han søger selv derhen når jeg tager maden frem nu

 

Måske du kan bruge noget af dette.

 

Det er helt vild, så stresset han var over mad, da han kom.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er godt nok dejlig:lun:

 

Har du skiftet foder siden du fik hende? Eller måske har hun bare været stresset over den situation hun var i?

 

Når hun er så madglad, får du meget forærende. Det skal i den grad udnyttes i træningen. Men sørg for at hun har fået mad inden træning, for en sulten og madfikseret hund er op ad bakke:-)

 

Ja det er en GAVE i træningen. Det skal bare bruges - enig :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...