Hop til indhold

Min hund er UMULIG til indkald!


mixpuppy
 Share

Recommended Posts

Både ja og nej. For starter jeg med at give hende et hårdt "HER" eller"KOM" , kommer hun også for det meste med det samme.

Men det er jo nok mig der har lært hende at lys, glad fjolle stemme behøver man ikke reagere/lystre på.

Jeg tænker lidt at du glemmer humlen i et godt og sikkert indkald;) det handler i mine øjne ikke om at "lystre" eller at "behøve at reagere" det handler om at hunden har lyst til og slet ikke kan lade være med at komme;)

det vil sige det er selve hundens motivationen du skal pille ved;)

du skal simpelthen få et indkaldsordet til at betyde noget super godt;) ikke som nu få det til at betyde, "hvis du ikke kommer nu" så falder der brænde ned!! ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Både ja og nej. For starter jeg med at give hende et hårdt "HER" eller"KOM" , kommer hun også for det meste med det samme.

Men det er jo nok mig der har lært hende at lys, glad fjolle stemme behøver man ikke reagere/lystre på.

Jeg tænker lidt at du glemmer humlen i et godt og sikkert indkald;) det handler i mine øjne ikke om at "lystre" eller at "behøve at reagere" det handler om at hunden har lyst til og slet ikke kan lade være med at komme;)

det vil sige det er selve hundens motivationen skal pille ved;)

du skal simpelthen få et indkaldsordet til at betyde noget super godt;) ikke som nu få det til at betyde, "hvis du ikke kommer nu" så falder der brænde ned!! ;)

 

Jamen det kan godt være jeg skal starte forfra.

Problemet med Maya er lidt at hvad der var hit den ene dag er det bestemt ikke den anden så verdens bedste belønning, ved man aldrig hvad er hos hende.

Det skal så også lige siges at Maya er mere eller mindre aldrig løs af samme grund, jeg ved aldrig hvornår hun vælger at giv mig fingeren og hvornår hun gerne vil samarbejde.

 

Men det var jeg klar over da jeg anskaffede mig en Alaskan malamute

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at netop indkald er et af de steder hvor det at bruge fløjte er meget effektivt. Man lyder ikke glad eller sur - man giver blot et signal, som jeg så gentager (dobbelt fløjt) for at sætte extra skub i tempoet. Jeg vil gerne se en hund i galop, når den skal hjem, så får den ikke så let andre ideer eller bliver distraheret.

 

Jeg sørger for fra starten, altid at lave dette dobbelt fløjt, når der jeg "inviterer" hvalpen/hunden hjem for at der skal ske noget rart - og kun i disse tilfælde bruger jeg dobbelt fløjt. Skal hvalpen fx i line kalder jeg ikke hjem, men fanger bare dens opmærksomhed ved at sætte mig på hug el. Skal der serveres mad, skal vi ud og lufte, skal vi i bilen (som Maggie elsker), skal vi lave en apportering, skal den sættes i søg eller andre ting hvalpen/hunden elsker dobbelt fløjtes.

 

I løbet af 2-3 måneder kommer den bare som en raket hver gang. Kunsten er så, at få flyttet denne glædelige begivenhed derhen hvor det også er et krav - altså ikke blot en invitation til at komme, men en ordre.

 

Der sker jo det på et eller andet tidspunkt, at man tager chancen og giver kom hjem signal på et tidspunkt hvor man godt ved at hunden egentlig er hårdt draget af noget andet - en solsort der sidder - eller sværere - en solsort der bevæger sig væk - eller sværere end anden hund som dukker op osv.

 

Med Maggie ligger det så dybt at komme, så det aldrig har givet problemer indtil nu, men første gang hun ikke kommer, vil hun opdage at jeg bliver både højtråbende og løbende indtil hun vender og komme hvorefter jeg bliver en glad mand.

 

Iøvrigt er det tidspunkt, det er absolut vanskeligst at kalde Maggie hjem på, når hun er midt i en søg efter en dummy, så er hun virkelig i sin egen verden. Det er især i den slags situationer det kommer til sin ret med det gentagne dobbelt fløjt i modsætning til et ikke gentaget signal.

 

Jeg kan anbefale at bruge fløjte. Jeg bruger ofte blot at fløjte med munden, men er der afstand er en fløjte god. Ulempen er udelukkende, at man så skal huske den fløjte hvergang man går.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at netop indkald er et af de steder hvor det at bruge fløjte er meget effektivt. Man lyder ikke glad eller sur - man giver blot et signal, som jeg så gentager (dobbelt fløjt) for at sætte extra skub i tempoet. Jeg vil gerne se en hund i galop, når den skal hjem, så får den ikke så let andre ideer eller bliver distraheret.

 

Jeg sørger for fra starten, altid at lave dette dobbelt fløjt, når der jeg "inviterer" hvalpen/hunden hjem for at der skal ske noget rart - og kun i disse tilfælde bruger jeg dobbelt fløjt. Skal hvalpen fx i line kalder jeg ikke hjem, men fanger bare dens opmærksomhed ved at sætte mig på hug el. Skal der serveres mad, skal vi ud og lufte, skal vi i bilen (som Maggie elsker), skal vi lave en apportering, skal den sættes i søg eller andre ting hvalpen/hunden elsker dobbelt fløjtes.

 

I løbet af 2-3 måneder kommer den bare som en raket hver gang. Kunsten er så, at få flyttet denne glædelige begivenhed derhen hvor det også er et krav - altså ikke blot en invitation til at komme, men en ordre.

 

Der sker jo det på et eller andet tidspunkt, at man tager chancen og giver kom hjem signal på et tidspunkt hvor man godt ved at hunden egentlig er hårdt draget af noget andet - en solsort der sidder - eller sværere - en solsort der bevæger sig væk - eller sværere end anden hund som dukker op osv.

 

 

Enig i ovenstående

 

Jeg kan tilføje, at jeg har en speciel indkaldslyd (tidligere brugte også jeg fløjte) som kun anvendes til indkald. Det er en lyd min hvalp ikke hører på andre tidspunkter og ikke mindst - det er en lyd den selv har lært sig at tage som signal til at ville komme i en fart.

Denne lyd bruger jeg ikke før jeg kan se, at hvalpen vender på en 5 øre, når den hører lyden.

 

Indlæringen er simpel, men det er et krav at ens hund vil være sammen med en, hvilket for nogle hundes vedkommende først skal bygges op og dette gøres udenfor indkaldssituationen.

 

Lyden får denne betydning for hvalpen: "næste gang du kikker efter mig er jeg på vej væk i fuld fart" og dette får hvalpen/den voksne hund til at komme prompte, når det markerede ovenfor er i orden.

 

Associationen skabes ved at give lyden fra sig, når hvalpen er relativt tæt på og så gå/løbe stik modsat hvalpen. Hvis lyden er markant nok vil hvalpen tjekke hvad det var for en lyd og se at man er på vej væk.

Når jeg ud af øjenkrogen (jeg ser aldrig på hvalpen i denne situation fordi jeg vil virke nonchalant) kan se at hvalpen er vendt, bliver jeg interessant for den. Det kan være at jeg "tager stand" for en godbid, "fanger" en pippernas i luften som "pipper i min hånd", kaster en godbid, boget helt fjerde eller bare modtager min hvalp med opmuntrende råb hele vejen hjem og derefter leger med den.

 

Forleden hørte jeg i et TV program, at forskning viser, at en forholdsvis neutral episode skal vare 8 sekunder for virkeligt at hæfte sig i hukommelsen hos mennesker. Hvor mange sekunder en forholdsvis neutral episode skal vare for at sætte sig i hunden ved jeg ikke men jeg ved, at jo længer tid man bruger på sin belønning, des større betydning får denne får hunden.

 

Derfor bruger jeg gerne meget tid (et par minutter+) på en belønning, så hunden virkelig synes at det var en fest den gerne vil deltage i en anden gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fløjte eller ikke fløjte, hvis man ikke træner det rigtigt finder der ikke den rigtige indlæring sted.

 

Jeg hører en masse mennesker der render rundt og trutter i deres små fløjter og det rager tilsyneladende deres hunde et stykke. Sommetider ville jeg ønske der var lidt flere toner i sådan en tingest, for så kunne folk da i det mindste spille en lille melodi til glæde for andre mennesker i skoven. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Fløjte eller ikke fløjte, hvis man ikke træner det rigtigt finder der ikke den rigtige indlæring sted.

 

Jeg hører en masse mennesker der render rundt og trutter i deres små fløjter og det rager tilsyneladende deres hunde et stykke. Sommetider ville jeg ønske der var lidt flere toner i sådan en tingest, for så kunne folk da i det mindste spille en lille melodi til glæde for andre mennesker i skoven. :-D

 

Så pænt du kan sige det når du forsøger at lave en karikatur af folk med fløjter. Det er præcis den slags nedladende indlæg, som kan få en debat til at køre af sporet: "mennesker der render rundt og trutter i deres små fløjter og det rager tilsyneladende deres hunde et stykke"

 

Så kan man lave så mange :-) man vil, man er nedladende alligevel.

 

 

 

Jeg prøvede blot (i al stilhed), at fremhæve et par fordele ved fløjte:

 

Man lyder mere ens hver gang. Ikke glad ikke sur og det er let at gentage signalet. Hvis man ikke bruger fløjte bliver indkald meget let "tema med variation"

 

Enig i at fløjten ikke gør det alene, men hvis der er gået lidt kludder i ens indkald og vil starte forfra, kan det også være en ide at skifte til noget helt nyt = fløjte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så pænt du kan sige det når du forsøger at lave en karikatur af folk med fløjter. Det er præcis den slags nedladende indlæg, som kan få en debat til at køre af sporet: "mennesker der render rundt og trutter i deres små fløjter og det rager tilsyneladende deres hunde et stykke"

 

Så kan man lave så mange :-) man vil, man er nedladende alligevel.

 

 

 

Jeg prøvede blot (i al stilhed), at fremhæve et par fordele ved fløjte:

 

Man lyder mere ens hver gang. Ikke glad ikke sur og det er let at gentage signalet. Hvis man ikke bruger fløjte bliver indkald meget let "tema med variation"

 

Enig i at fløjten ikke gør det alene, men hvis der er gået lidt kludder i ens indkald og vil starte forfra, kan det også være en ide at skifte til noget helt nyt = fløjte.

Øj, der er ikke meget humor i dig i dag, hva'?.

 

Og jeg påpeger bare at det er dét der er imellem ørerne på den person der trutter i den, der afgør om den virker. Forhold dig til DET hvis du er så bekymret over om tråden kører af sporet. Et personangreb er i hvert fald en langt hurtigere måde at få det til at ske, end en morsomhed der tilsyneladende kan misforstås.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fløjte eller ikke fløjte, hvis man ikke træner det rigtigt finder der ikke den rigtige indlæring sted.

 

Jeg hører en masse mennesker der render rundt og trutter i deres små fløjter og det rager tilsyneladende deres hunde et stykke. Sommetider ville jeg ønske der var lidt flere toner i sådan en tingest, for så kunne folk da i det mindste spille en lille melodi til glæde for andre mennesker i skoven. :-D

 

Hvilket får mig til at mindes en episode i 80'erne: Didi, vores schäfer/pudel var strejfer om en hals og en dag han var stukket af igen (suk) var jeg ude at lede. Vi boede udenfor bygrænsen så der var lidt langt mellem husene og masser af plads til at strejfende hund.

Da jeg kom forbi en meget nysgerrig "nabo", som undrede sig over, at jeg gik forbi i stedet for at køre i bil, måtte hun ud og have en forklaring og da jeg havde fortalt hvorfor jeg gik der, sagde hun, at hvis jeg lige ventede et øjeblik, så ville hun hente sin hundefløjte og fløjte efter Didi.

Min forklaring om, at han ikke havde lært at komme på fløjte fejede hun af banen og stod kort efter og peb igennem en "lydløs" fløjte. Hendes undren over, at Didi ikke straks kom piskende var næsten til at tage og føle på og jeg gik videre...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Ja der er jo mange historier.

 

Jeg laver jo opvisning på Nyborg kulturnat hvert år og havde jagt haft 10 extra fløjter med havde jeg let kunnet sælge dem :-)

 

Eller.... havde jeg? Jeg tror nu alligevel de fleste som siger: "Kan jeg ikke købe den fløjte der?" Godt ved at så let går det ikke. Undtagelser findes nok, men de fleste joker bare.

 

Men jeg tror faktisk at brugen af fløjte kunne hjælpe mange - især dem der har svært ved at holde sig til entydige verbale signaler.

Link til indlæg
Del på andre sites

PBC: Tak for den udførlige forklaring. Jeg har før overvejet brugen af fløjte - for jeg tror på, at man med ord til indkald nemt kan komme til at lyde usikker, når man kalder (når man har erfaret at det tidligere plejede ikke at lykkes). Har tit en fornemmelse af, at Molly står og kigger på mig, fordi hun er lidt i tvivl om, hvad hun skal - fordi mine signaler bliver uklare, da jeg regner med, hun ikke kommer når jeg kalder.

 

Tænker at når hun er på vej hen mod mig eller jeg kan få hendes opmærksomhed (hun har lært at hendes navn betyder "kig mig i øjnene"), hiver jeg legetøjet frem. Imens hun løber mod mig og er opsat på at skulle lege, pifter jeg i fløjten.

 

Der er dog det lille problem, at jeg måske gerne vil prøve lidt agility med hende i fremtiden, og der er fløjten måske mindre god? Mener i hvert fald jeg har været ude for det ikke var tilladt med fløjter på træningspladser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Hos os virker fløjten aller bedst, netop fordi i starten troede jeg ikke nok på mig selv da jeg kaldte på Zeus (at han ville komme) og det tror jeg hunden kan høre i ens stemme derfor bruger jeg fløjten ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

At du bruger fløjte til at træne indkald burde ikke have nogen indflydelse på agility

 

Når hun først synes det er mega fedt at komme, så skal hun nok gøre det på en agility åbne også uden fløjte

 

Men start nu med fløjten derhjemme

 

Når hun kommer hver gang du fløjter indenfor, også selvom hun var optaget af noget andet, så begynder du at træne det ude på tur.

 

Det er vigtig at du aldrig fløjter med mindre du er helt sikker på hun kommer i begyndelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke rigtig komme med råd, udover hvordan vi klare den herhjemme.

 

Når jeg kalder på vores hunder er det ganske simpelt; Jeg kalder og starter festen! Det kan være med klap, løben i cirkler eller at æde af deres godbidder(Jeg har derfor en lille boks med godbidder, som giver en dejlig raslelyd, de forbinder det med godbidder!) :lol:

 

Jeg har kun en hund som jeg engang imellem skal være streng ved, det er vores intakte han, som godt kan finde på at snuse efter en tæve. Han har lært at kende forskel på "Amigo, kom", og på "A-migo, KOM" :lol: Der er lidt mere tryk på a'et når han får sidste chance :lol:

 

Husk altid at brug det samme ord, vi har trænet vores til forskellige slags "kom", f.eks. har vi en "denne vej", som betyder at de ikke behøves komme, men bare skal skifte retning (Altså at vi går i en retning og hunden løber i den forkerte), og så har vi "følg med", som betyder at de er på vej for langt væk og skal komme tættere på, og så decideret "kom", som betyder at de skal komme og stå foran os, og får en godbid så snart jeg har fat i deres halsbånd.

 

Det er forresten også et godt trick som jeg fik lært af min første hundetræner; Når du træner indkald, så du altid holde fast/rører ved halsbåndet, i det du giver godbidden. Nogen hunde lærer nemlig hurtigt bevægelsen mod halsbåndet betyder "snor på", og hopper væk i det sekund man vil tage fat i halsbåndet. Så at betinge den bevægelse at tage fat i halsbåndet betyder godbid, er en virkelig god måde at undgå drillerier fra hunden med at den lige hopper væk!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...