Hop til indhold

Min hund er UMULIG til indkald!


mixpuppy
 Share

Recommended Posts

Hej!

 

Molly er nu 5 måneder og rigtig sød. Men vi kan simpelthen ikke lære hende at komme, når der bliver kaldt.

 

Vi har gået til hvalpetræning med hende, hvor vi lavede indkald med snor på en milliard gange. Det er hun sød til. Indendørs er hun generelt nogenlunde stærk i indkaldet, vi har trænet og atter trænet. Men så snart vi kommer udenfor - puf. Så forsvinder det som dug for solen.

 

Hun viser indtil videre så godt som intet jagtinstinkt, og jeg kan have de lækreste godbidder med uden det gør en forskel. Hun bliver dog nogenlunde i nærheden når hun er løs, det er bare selve indkaldet der slet ikke fungerer, også selvom der ikke er noget i nærheden, der kunne distrahere, og hun står og kigger direkte på mig!

 

Når jeg siger hendes navn kigger hun på mig - når jeg siger "kom!" bliver hun stående/vender rundt/snuser til noget, der er INGEN intention om at komme hen. Jeg har prøvet at kalde når hun står 1 meter fra mig og holde godbidden frem mod hende, men hun vender stadig bare rundt og går den anden vej.

Når hun så vender ryggen til og er et stykke fra mig, har jeg forsøgt at gemme mig bag nogle buske. Så kommer hun spænende - spæner i retning af mig, og spæner så lige forbi mig. Jeg vender så rundt og går den anden vej - hun spæner forbi mig igen. Herefter spæner hun gerne rundt og rundt i cirkler og er ikke til at få kontakt til.

 

Hun kommer næsten altid hen til mig (medmindre der er noget, der distraherer) hvis jeg vifter med en pind. Har så prøvet at gøre meget ud af at tage fat i hendes halsbånd når hun står ved mig, rose og give slip, så hun ikke skal forbinde det at være i nærheden af mig med at sjoven er forbi og hun bliver sat i snor. Men det har intet hjulpet.

 

Kan man bruge dette fokus på pinden til noget - er der en gangbar træningsmåde med pinde/legetøj? Har i hvert fald set hunde der foretrækker at få legetøj som belønning frem for godbidder?

 

Skal lige siges (så det ikke forstås som problemet er en masse nybegynderfejl) at jeg har haft hund hele livet og har aldrig haft problemer med at lære dem indkald før. Har brugt metoden med at én holder hunden, en anden præsenterer den for godbidden og løber væk, kalder, og hunden kommer så hen og bliver belønnet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok ikke bruge en pind, men fx et fleece reb, jeg ville lege rigtig meget med min hund, meget gerne trække lege og i det hele taget lege der betyder at vi er tætte på hinanden, jeg ville have min hund i 10 m Line i opstarten, ikke forlange noget men bare lege og have det sjovt.

jeg ville altid stoppe legen når hunden er aller mest glad og vild, lige så stille stoppe legetøjet i lommen og gå videre, lad ikke hunden lege selv med jeres legetøj;)

så ville jeg koble legetøj og navn sammen, Fido kom med en glad stemme og så præsentere legetøjet;) leg godt og pak så igen legetøjet væk;)

Bruge fleece tovet som belønning :) men samtidig få hunden til at ønske at være sammen med dig fordi du er sjov at være sammen med;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker at din hund ikke er særlig madglad og er ret ligeglad med dine godbidder. Kan du ikke belønne med en bold i stedet?

Find en bold eller andet legetøj som du KUN bruger til indkald og som hvalpen ikke har til rådighed ellers.

Når hvalpen er på vej i fuld fart imod dig (ikke nødvendigvis for at stoppe henne es dig), så kalder du, siger dygtig og tager legetøjet frem og leger. Sørg for at legen er sjov henne ved dig og sørg for at snuppe legetøjet lige imens legen er sjovest. Lad hvalpen løbe igen. Gentag dette flere gange men vent længere og længere tid med at tage legetøjet frem sådan at hvalpen når tættere og tættere på dig inden du hiver det frem. Og så lad være med at kalde før du er mere sikke på at hvalpen kommer :-) er det en mulighed?

Link til indlæg
Del på andre sites

Godten skal jo heller ikke være en bestikkelse du tilbyder, - men en belønning for at I sammen har løst en opgave.

 

Med Silke skabte jeg mig tosset og smed mig ned på alle fire og lavede jublelyde mens jeg kradsede i jorden og hev i græsset... Når hun så kom nysgerrigt hen til mig for at se, hvad jeg lavede, så krattede vi i jorden sammen mens jeg jublede og roste og gav godter..

 

--- efterhånden kunne jeg så skære ned til kun at lave jublelyde og rose og give godter når hun kom..

 

 

Det er vigtigt, at din hund tror på, at DU er kilden til alt sjovt og godt i verden.. Hvis det er legetøj hun elsker, så må du trylle sådan noget frem i det rigtige øjeblik; er det godter, så er det dem, du har i lommerne, og hvis det er underlig opførsel og høje jublelyde, der gør hende nysgerrig, så må du kaste dig ud i den slags..:mrgreen:... Det er først, når man ligger der og kradser og jubler... og det ikke virker... at man føler sig en smule tåbelig... Og nok i det øjeblik, man ikke skal opgive..

 

Hun er jo i en alder hvor alting er skæg og ballade. Og jo mere du kan finde på af sjov, jo mere vil hun tilbede dig..

 

I øjeblikket er det hende selv, der finder på al balladen.. Du må bare blive bedre til det..

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Min Victor var også ligeglad med godbidder. Der var det en bold der var den optimale belønning. Jeg øvede kun indkald, når jeg var sikker på succes. I starten var det når han havde kurs mod mig, først derefter, da det sad fast, øgede jeg kravene. Jeg tror det handler om, at kunne læse sin hund. Hvad der virker på den ene hund, virker automatisk ikke på den næste hund. Mit råd må derfor være, brug fantasien.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad vil du gerne have, at Molly associerer indkaldet med? Hvad skal hun "tænke" når hun hører dig kalde?

 

Hvad foretager hun sig, når hun er løs?

 

Det er nok lidt OT men hvad mener du med de spørgsmål? :hmm:

Synes de lyder interessante - jeg har aldrig tænkt at et indkald blev associeret til noget bestemt, men fornemmer at hvis man fremkalder de "rigtige" tanker virker indkaldet bedre - ja?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Det er nok lidt OT men hvad mener du med de spørgsmål? :hmm:

Synes de lyder interessante - jeg har aldrig tænkt at et indkald blev associeret til noget bestemt, men fornemmer at hvis man fremkalder de "rigtige" tanker virker indkaldte bedre - ja?

 

 

Jeg vil også gerne høre nærmere hvad du mener ninjamor :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nok lidt OT men hvad mener du med de spørgsmål? :hmm:

Synes de lyder interessante - jeg har aldrig tænkt at et indkald blev associeret til noget bestemt, men fornemmer at hvis man fremkalder de "rigtige" tanker virker indkaldet bedre - ja?

Nu er det jo ikke mig der bliver spurt, men mne hunde tænker flæskesteg når de hører vores "kom hurtigt" kommando ;)

jeg har serveret en Skive lun flæskesteg sammen med ordet en del gange så hos mig betyder " hundene, hundene hundeneeee" i en høj glad tone, skynd jer at finde hende tossen, hun deler flæskesteg ud;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo ikke mig der bliver spurt, men mne hunde tænker flæskesteg når de hører vores "kom hurtigt" kommando ;)

jeg har serveret en Skive lun flæskesteg sammen med ordet en del gange så hos mig betyder " hundene, hundene hundeneeee" i en høj glad tone, skynd jer at finde hende tossen, hun deler flæskesteg ud;)

 

åhja... Jeg kommer lige i tanker om, at der var en overgang, jeg kaldte Silke "FrikaDElle" ved indkald... :lol:

Det var temmelig effektivt, særlig hvis lommefrikadellerne var lunet i mikroovnen lige inden turen.. Lugtesansen er jo vores hundes allervigtigste sans..

 

Ulempen var, at det ikke kun var hende, der kom, men også de venner, der var i nærheden.. :vuf:

 

Jo, hun har også heddet "flæskesteg".. Det er jo ligegyldigt hvad vi råber, når det bare et med en høj, lys, glad stemme..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nok lidt OT men hvad mener du med de spørgsmål? :hmm:

Synes de lyder interessante - jeg har aldrig tænkt at et indkald blev associeret til noget bestemt, men fornemmer at hvis man fremkalder de "rigtige" tanker virker indkaldet bedre - ja?

 

 

Ja, det er, som du tænker :-D

 

Man kan tage en hund, som har erfaret, at hver gang den bliver kaldt på - og kommer - får den line på = Indkald er signal til, at det sjove er slut.

Omvendt kan man tage en hund, som har erfaret, at indkald = nu skal vi lave noget rigtig sjovt sammen. Disse to hunde vil have helt forskellig motivation og dermed fart på indkaldet.

 

Med det andet spørgsmål vil jeg have belyst, hvad Molly interesserer sig mest for på turene, så man kan finde den helt rigtige belønning til hende :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nok lidt OT men hvad mener du med de spørgsmål? :hmm:

Synes de lyder interessante - jeg har aldrig tænkt at et indkald blev associeret til noget bestemt, men fornemmer at hvis man fremkalder de "rigtige" tanker virker indkaldet bedre - ja?

 

det er vel pisk eller gulerod princippet - KOM SÅ HER med vred stemme virker i hvert fald ikke på mit kræ for hun forbinder det nok med at få skældud, når hun kommer hen til mig (tror aldrig hun har fået det men kan da komme til at være "hård" i stemmen ved en fejlved indkald , og må så efterfølgende tale med lys flæskestegsstemme...)

 

jeg er heldig at have en madglad hund så indkald er altid lig med noget spiseligt, som i hendes verden slår alle "gulerødder"

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo ikke mig der bliver spurt, men mne hunde tænker flæskesteg når de hører vores "kom hurtigt" kommando ;)

jeg har serveret en Skive lun flæskesteg sammen med ordet en del gange så hos mig betyder " hundene, hundene hundeneeee" i en høj glad tone, skynd jer at finde hende tossen, hun deler flæskesteg ud;)

 

Nemlig.

 

Selv gør jeg meget ud af at betinge ord som hundens navn, indkaldsordet, roseord mm. så disse netop får betydningen "flæskesteg". Dette er ren rutinetræning for hvalpen hjemme hos mig og denne betingning starter i hjemmet de aller første dage efter min hvalp er kommet hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har et kollektivt indkald, når flere hunde skal komme straks. Jeg råber "Hapser", som betyder godbidssøg, og så gælder det om at komme først. Og selvfølgelig er det trænet tilfældige steder, uden at de skal i snor. Hvis der pludselig kommer nogen, kan man jo ikke nå at råbe 6 navne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har et kollektivt indkald, når flere hunde skal komme straks. Jeg råber "Hapser", som betyder godbidssøg, og så gælder det om at komme først. Og selvfølgelig er det trænet tilfældige steder, uden at de skal i snor. Hvis der pludselig kommer nogen, kan man jo ikke nå at råbe 6 navne.

Så tror folk du har en hund der hedder Hapser. :lol: Minder mig om at jeg engang til træning (som grøn hundeejer skal jeg lige sige til mit forsvar) kom til at spørge ejeren af en meget ulydig ung schæfer, hvordan han var kommet på at kalde sin hund Kontakt. Han forklarede godt nok at det betød at hunden skulle se på ham, men så en liiiiiille smule sur ud imens.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej!

 

Molly er nu 5 måneder og rigtig sød. Men vi kan simpelthen ikke lære hende at komme, når der bliver kaldt.

 

Vi har gået til hvalpetræning med hende, hvor vi lavede indkald med snor på en milliard gange. Det er hun sød til. Indendørs er hun generelt nogenlunde stærk i indkaldet, vi har trænet og atter trænet. Men så snart vi kommer udenfor - puf. Så forsvinder det som dug for solen.

 

Hun viser indtil videre så godt som intet jagtinstinkt, og jeg kan have de lækreste godbidder med uden det gør en forskel. Hun bliver dog nogenlunde i nærheden når hun er løs, det er bare selve indkaldet der slet ikke fungerer, også selvom der ikke er noget i nærheden, der kunne distrahere, og hun står og kigger direkte på mig!

 

Når jeg siger hendes navn kigger hun på mig - når jeg siger "kom!" bliver hun stående/vender rundt/snuser til noget, der er INGEN intention om at komme hen. Jeg har prøvet at kalde når hun står 1 meter fra mig og holde godbidden frem mod hende, men hun vender stadig bare rundt og går den anden vej.

Når hun så vender ryggen til og er et stykke fra mig, har jeg forsøgt at gemme mig bag nogle buske. Så kommer hun spænende - spæner i retning af mig, og spæner så lige forbi mig. Jeg vender så rundt og går den anden vej - hun spæner forbi mig igen. Herefter spæner hun gerne rundt og rundt i cirkler og er ikke til at få kontakt til.

 

Hun kommer næsten altid hen til mig (medmindre der er noget, der distraherer) hvis jeg vifter med en pind. Har så prøvet at gøre meget ud af at tage fat i hendes halsbånd når hun står ved mig, rose og give slip, så hun ikke skal forbinde det at være i nærheden af mig med at sjoven er forbi og hun bliver sat i snor. Men det har intet hjulpet.

 

Kan man bruge dette fokus på pinden til noget - er der en gangbar træningsmåde med pinde/legetøj? Har i hvert fald set hunde der foretrækker at få legetøj som belønning frem for godbidder?

 

Skal lige siges (så det ikke forstås som problemet er en masse nybegynderfejl) at jeg har haft hund hele livet og har aldrig haft problemer med at lære dem indkald før. Har brugt metoden med at én holder hunden, en anden præsenterer den for godbidden og løber væk, kalder, og hunden kommer så hen og bliver belønnet :-)

Jeg kan ikke huske om andre har nævnt det, men jeg ville nok også ændre indkaldsordet til noget andet end "kom," så I starter på en frisk med et nyt ord, som hun ikke har lært at hun bare kan ignorere :-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg har gjort galt med mit indkalds-træning.

Mem jeg kan stå og lyde så glad så glad, det vil Maya da skide på, men når jeg skruer bissen på og siger "SÅ KOMMER DU HER"

Vupti et stykke hund som kommer.

Der altid masser af ros, guffer og leg når hun kommer.

 

Det lyder umiddelbart som om Maya har lært at det er sådan det skal være. At hun skal have hele smøren før hun associerer det med et signal til indkald. En masse ekstrakommandoer, som er nødvendige for forståelsen. Hvordan synes du, det lyder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke mange FANTASTISKE råd :bighug:

 

Jeg tænker at forsøge mig med et nyt ord til indkald og betinge med en særligt lækker godbid indenfor, og gøre det til et ekstatisk legeøjeblik i stedet for bare at give hende en godbid i hovedet. Evt. kombinere det med trækkeleg med et bestemt legetøj, eller bare gøre én af delene - må eksperimentere lidt med, hvad der virker.

 

Til det andet spørgsmål, jeg fik: når Molly er løs på tur er hun egentlig meget stille og rolig, hun trisser bare rundt og snuser max 5 meter fra mig. Hun kan godt finde på at samle pinde op selv og løbe stolt af sted med dem, og så vil hun som sagt super gerne løbe efter pind og lege :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke mange FANTASTISKE råd :bighug:

 

Jeg tænker at forsøge mig med et nyt ord til indkald og betinge med en særligt lækker godbid indenfor, og gøre det til et ekstatisk legeøjeblik i stedet for bare at give hende en godbid i hovedet. Evt. kombinere det med trækkeleg med et bestemt legetøj, eller bare gøre én af delene - må eksperimentere lidt med, hvad der virker.

 

Til det andet spørgsmål, jeg fik: når Molly er løs på tur er hun egentlig meget stille og rolig, hun trisser bare rundt og snuser max 5 meter fra mig. Hun kan godt finde på at samle pinde op selv og løbe stolt af sted med dem, og så vil hun som sagt super gerne løbe efter pind og lege :)

 

Du kan afgjort bruge legen som belønning, som andre vist også har været inde på. Pind som sådan ville jeg ikke være bekymret for så længe den ikke har spidser. Nogle hunde er kommet voldsomt til skade under pindeleg.

 

Ellers vil jeg foreslå, at du tilbyder hende aktivitet i bytte for at komme på kald for en tur skal jo handle om noget :-D Hunde som bare trisser rundt uden mål og lidt styring har tendens til selv at finde en dagsorden - vel at mærke en dagsorden som ofte ikke falder i vores smag :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

åhja... Jeg kommer lige i tanker om, at der var en overgang, jeg kaldte Silke "FrikaDElle" ved indkald... :lol:

Det var temmelig effektivt, særlig hvis lommefrikadellerne var lunet i mikroovnen lige inden turen.. Lugtesansen er jo vores hundes allervigtigste sans..

 

Ulempen var, at det ikke kun var hende, der kom, men også de venner, der var i nærheden.. :vuf:

Jo, hun har også heddet "flæskesteg".. Det er jo ligegyldigt hvad vi råber, når det bare et med en høj, lys, glad stemme..

 

Hehe :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Pyh jeg får associationer til Noomi i hendes unge år :genert: Der var intet der virkede, det eneste hun var interesseret i var mudderhuller, vand og andre hunde :stupid: Jeg kan af samme årsag ikke byde ind med noget, jeg fandt ikke de vise sten før hun blev steriliseret og dermed fik interesse for mad :genert: Og så har det hjulpet at der er kommet flere hunde i flokken af en eller anden årsag :vedikke: Men de er også velopdragne (udendørs i hvert fald :cool:) og kommer når der bliver kaldt, så jeg tænker at hun bare i starten er fulgt med dem og så efterhånden fundet ud af at man skal komme når der bliver kaldt? :vedikke: Nå, men pøj pøj med træningen i hvert fald, var det her ikke liiiiige det indlæg du havde håbet på? :cool: Virkelig konstruktivt og brugbart :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Pyh jeg får associationer til Noomi i hendes unge år :genert: Der var intet der virkede, det eneste hun var interesseret i var mudderhuller, vand og andre hunde :stupid: Jeg kan af samme årsag ikke byde ind med noget, jeg fandt ikke de vise sten før hun blev steriliseret og dermed fik interesse for mad :genert: Og så har det hjulpet at der er kommet flere hunde i flokken af en eller anden årsag :vedikke: Men de er også velopdragne (udendørs i hvert fald :cool:) og kommer når der bliver kaldt, så jeg tænker at hun bare i starten er fulgt med dem og så efterhånden fundet ud af at man skal komme når der bliver kaldt? :vedikke: Nå, men pøj pøj med træningen i hvert fald, var det her ikke liiiiige det indlæg du havde håbet på? :cool: Virkelig konstruktivt og brugbart :mrgreen:

Find en mand med velopdragne hunde, er det det du siger? :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg har gjort galt med mit indkalds-træning.

Mem jeg kan stå og lyde så glad så glad, det vil Maya da skide på, men når jeg skruer bissen på og siger "SÅ KOMMER DU HER"

Vupti et stykke hund som kommer.

Der altid masser af ros, guffer og leg når hun kommer.

 

Det lyder umiddelbart som om Maya har lært at det er sådan det skal være. At hun skal have hele smøren før hun associerer det med et signal til indkald. En masse ekstrakommandoer, som er nødvendige for forståelsen. Hvordan synes du, det lyder?

 

Både ja og nej. For starter jeg med at give hende et hårdt "HER" eller"KOM" , kommer hun også for det meste med det samme.

Men det er jo nok mig der har lært hende at lys, glad fjolle stemme behøver man ikke reagere/lystre på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...