Hop til indhold

Hvilken race?


MissMqrn
 Share

Recommended Posts

Jeg har verdens sødeste cocker. Faktisk har jeg verdens 5 sødeste cockere, og jeg har dem i farverne sort, rød og Black/tan.

 

Det er første gang jeg hører en sige de sorte er de værste, for det plejer st forlyde at det er de røde.

 

De helfarvede ER de skarpeste, men det frikender på ingen måde de brogede, hvor vi også ser temmelig afvigende temperamentet fra tid til anden.

 

 

Ressourceforsvar er det helt store problem i racen, og der er mange teorier om hvorfor vi ser det hyppigere hos helfarvede end hos brogede. Opdrætterne plejer hurtigt at være friske til at sige det er ejerens skyld, men jeg tror jeg ikke på er hele forklaringen. Jeg vil sige det således at der er linier jeg ALDRIG kommer til at benytte i min avl.

 

Kan jeg have fået det forkert og så er det de fuldfarvede røde? Det tror jeg du har ret i, også fordi din erfaring er større - jeg har bare hørt det et par gange.

 

Der er lavet en smule forskning på farver på hunde og temperament, men de fleste afviser det. Nogle forskere peger på, at man får noget mere med, når man udvælger fx på farver - noget man ikke kan se eller havde planlagt og at dette kan knyttes til farven. Jeg MENER de konkluderede, at jo mørkere hund og mindre hvidt (melanin) jo større tendens til aggression og vogten... jeg vil gerne se om jeg kan finde den

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 143
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Kan jeg have fået det forkert og så er det de fuldfarvede røde? Det tror jeg du har ret i, også fordi din erfaring er større - jeg har bare hørt det et par gange.

 

Der er lavet en smule forskning på farver på hunde og temperament, men de fleste afviser det. Nogle forskere peger på, at man får noget mere med, når man udvælger fx på farver - noget man ikke kan se eller havde planlagt og at dette kan knyttes til farven. Jeg MENER de konkluderede, at jo mørkere hund og mindre hvidt (melanin) jo større tendens til aggression og vogten... jeg vil gerne se om jeg kan finde den

 

der er lavet noget forskning i Norge der påviser en arvegang i dårlige temperamenter hos cockere der kan tilbagedatering til 2 røde importer til Scandinavien i 60'erne

 

men... Det friholder på ingen måde de brogede, for der er virkelig også nogle tilfælde indimellem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en på mit træningshold. Balto er halv labrador og halv mellempuddel, og er vel på størrelse med en cocker :5up: Han er meget sød, dog ikke særligt aktiv.

 

Åh ja naturligvis! Tanketorsk her - man kan jo bare mixe med andre størrelser end kongepudlen - :stupid::mrgreen: Ja jeg synes også de er sjove

Link til indlæg
Del på andre sites

Har besøgt korthåret collie i dag :) De er ellers skønne - også et godt bud. Marianne, som jeg kender, kan jeg henvise til. Hun kender opdræt man kan købe hos og hvem man ikke skal købe hos :) Nogle af især tæverne er ikke så store. En collie uden pelspleje - nem og sød og rar som Lassie, vil gerne i en aktiv familie og med, men er også en meget tilpasningsdygtig hund.

Bare ærgerligt at de ligner en karikatur af en hund der har haft snuden for tæt på en støvsuger. Og jeg er ellers til hoveder uden stop, mææææeeen ..... :lol:

 

Ja jeg synes også de er sjove

Jeg har kun mødt harmoniske hunde af disse blandinger (og man kan også få dem som flatdoodles.) :klap: Problemet for mig er bare at der sidder nogle hvalpefabrikanter (opdrættere vil jeg slet ikke kalde det) i dette land, der spytter BLANDINGShundehvalpe ud til højre og venstre der ikke er spor kede af at tage en langt højere pris for dem end hvad en racehund koster, selv uden at have haft udgifterne med. :shock: :hmm:Det er jeg altså SÅ FANTASTISK IRRITERET OVER at folk ikke kan gennemskue. :evil:

 

Jeg har ikke kendskab til doodle opdrættere i DK, forstået på den måde at der er andre tanker bag opdrættet end let tjente penge, men hører bestemt gerne om det hvis andre har, for det kunne måske være et alternativ for mig en dag (jeg elsker pudler men kan altså bare ikke lide at røre dem).

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare ærgerligt at de ligner en karikatur af en hund der har haft snuden for tæt på en støvsuger. Og jeg er ellers til hoveder uden stop, mææææeeen ..... :lol:

 

 

Jeg har kun mødt harmoniske hunde af disse blandinger (og man kan også få dem som flatdoodles.) :klap: Problemet for mig er bare at der sidder nogle hvalpefabrikanter (opdrættere vil jeg slet ikke kalde det) i dette land, der spytter BLANDINGShundehvalpe ud til højre og venstre der ikke er spor kede af at tage en langt højere pris for dem end hvad en racehund koster, selv uden at have haft udgifterne med. :shock: :hmm:Det er jeg altså SÅ FANTASTISK IRRITERET OVER at folk ikke kan gennemskue. :evil:

 

Jeg har ikke kendskab til doodle opdrættere i DK, forstået på den måde at der er andre tanker bag opdrættet end let tjente penge, men hører bestemt gerne om det hvis andre har, for det kunne måske være et alternativ for mig en dag (jeg elsker pudler men kan altså bare ikke lide at røre dem).

 

Jeg er helt enig med dig :) Og en puddel er iøvrigt en super hund at arbejde med - utroligt man ikke ser dem mere rundt omkring

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Vi har lige nu kig på Cocker Spaniel og Engelsk Springer Spaniel. Men nu bliver jeg helt i tvivl, det lyder som om der er en del der ikke er så børnevenlige?!!

 

Jeg synes ikke at have hørt at de generelt ikke er børnevenlige. Men det kommer selvfølgelig an på hvad du mener med børnevenlig? Det er jo ikke en hund der gider at putte dagen lang, kigge på at børn leger med legoklodser eller som børn (umiddelbart) kan lufte alene. Måske en amerikansk cocker? De er lidt mindre driftige:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er jo det jeg syntes er så mærkeligt, for det er jo lige det du beskriver, jeg har læst de er.

"Den største af spanielracerne er på én gang en rolig og afbalanceret familie- og selskabshund. Der er en energisk jagthund der skal have afløb for sin trang til aktivitet. Den er trofast og hengiven i familien, venlig og overbærende sammen med børn. Den er vagtsom, men omgængelig overfor fremmede og i forhold til andre hunde."

Taget fra Spaniel klubben.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er jo det jeg syntes er så mærkeligt, for det er jo lige det du beskriver, jeg har læst de er.

"Den største af spanielracerne er på én gang en rolig og afbalanceret familie- og selskabshund. Der er en energisk jagthund der skal have afløb for sin trang til aktivitet. Den er trofast og hengiven i familien, venlig og overbærende sammen med børn. Den er vagtsom, men omgængelig overfor fremmede og i forhold til andre hunde."

Taget fra Spaniel klubben.

Det du skal huske er at det er en jagthund, det vil sige at før den kan være " rolig og afbalanceret familie og selvskabshunde" så skal den ud og lave noget, ikke bare en tur op af fortovet kl 16.30 til 17, men ud i naturen og styrte rundt, i fjorden og bade og følge et dejligt spor;)

når det er overstået slænger den sig gerne i sofaen og lader sig opvarte og nusse af dine hundevenlige børn;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har mødt en del cockere i min tid. Dem, som får opfyldt deres behov for træning og mentale udfordringer, samt får lov til at strække benene i fri fysisk udfoldelse, er meget rolige, søde og omgængelige.

De cockere, der bare trænes en gang om ugen på et træningshold og så måske 1-2 gange om ugen derudover, og ellers bare luftes lidt og sådan. De er sgu lidt hysteriske, og jeg tror det er fordi de er understimulerede.

 

Det samme kan egentlig også siges om chihuahuaer, som egentlig er en super intelligent hund, men som ofte er misforstået og bliver bims i bøtten af et liv som selskabs- og taskehund uden træning eller udfordringer.

 

Hvis du føler, at du kan give hunden det, den har brug for både fysisk og mentalt, så får du sikkert en sød og omgængelig hund som er glad.

Link til indlæg
Del på andre sites

At den skal trænes og have en del motion og en del stimulering er jeg helt med på. Men syntes der blev skrevet ting, der fik den til at lyde halv arrig. Og jeg det er ikke det indtryk jeg får, når jeg læser om racen. Faktisk tværtimod.

 

Det største problem med spaniels og børn er ressource forsvar hos hunden. Det er ret udtalt hos racerne. Specielt cocker. Så man skal være meget opmærksom på mindre børn og hund, når hunden har noget spiseligt eller legetøj.

 

Ellers er spaniels milde og glade hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det største problem med spaniels og børn er ressource forsvar hos hunden. Det er ret udtalt hos racerne. Specielt cocker. Så man skal være meget opmærksom på mindre børn og hund, når hunden har noget spiseligt eller legetøj.

 

Ellers er spaniels milde og glade hunde.

Det er jeg ikke enig i. Det er et problem der ses hos cockere og ft cockere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forstår godt, at du bliver forvirret... :o

 

Skal det være en renracet hund?

Har tænkt på en blandning?

 

Ved ikke om det er blevet nævnt i blandt alle kommentarerne...

 

Jeg har selv en blanding, og hun er uden tvivl verdens dejligste hund! Men at købe en blanding er et lotteri, hvor man dels ikke aner noget som helst om sindet, dels typiske ikke får en hund efter forældre der er testet for arvelige sygdomme. Det kan gå godt, men det kan også gå rigtig skidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det største problem med spaniels og børn er ressource forsvar hos hunden. Det er ret udtalt hos racerne. Specielt cocker. Så man skal være meget opmærksom på mindre børn og hund, når hunden har noget spiseligt eller legetøj.

 

Ellers er spaniels milde og glade hunde.

 

Det er nemlig helt korrekt, bortset fra du kan smide springer ind i ligningen også.

 

Ressourceforsvar er det helt store problem. Det ligger til nogen linier mere end til andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar, jeg syntes desværre jeg bliver mere forvirret. Jeg skal ud og møde et par Springer og så må vi se.

God idé. Så længe du holder dig indenfor standard springere, så tror jeg ikke du løber ind i den slags problemer. Dog kræver det selvfølgelig at hunden ikke lærer at vogte sine ting fordi ejeren ikke kender/ respekterer de sociale spilleregler, men så kan enhver hund jo ende med at have den slags adfærd.

 

Tillader mig lige at sætte en gammel video ind (derfor af ringe kvalitet) af min gamle springer der gnaver ben mens en lille papillonhvalp forsøger at komme til at smage. Jeg har ladet den oprindelige lyd være så man kan høre hvornår Thailo advarer,... så se lige igennem fingre med tossernes kommentarer og fnisen i baggrunden. :oops:

 

https://www.youtube.com/audio?v=_1zz2hBkJ24&video_referrer=watch

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...