Hop til indhold

Indkald - hun KAN ikke lære det.


mixpuppy
 Share

Recommended Posts

Jeg var ellers optimistisk, for min hund er faktisk okay dygtig til at komme, når hun står 1 meter fra mig med snor på (tidligere har jeg på ingen måde kunne opnå kontakt udendørs, heller ikke selvom der ingen distraktioner var).

 

Jeg fik en masse gode råd herinde ift. brug af legetøj som belønning, ekstra lækre godbidder m.m. Men der er simpelthen ingen modtager.

 

Der sker følgende: Min kæreste og jeg gik ned på et afsides liggende græsareal. Vi havde vores hund i en 2 meter lang line, og så gav vi os ellers til at kalde på skift, og hun var super dygtig til at komme, selv hvis hun snuste til noget eller havde lagt sig ned.

Vi vovede at tage snoren af - i det øjeblik, det skete, gik hun i gang med at STYRTE rundt på græsplænen, hun løb rundt og rundt i 5 minutter uden ophør. Til sidst kom hun tilbage til os og lagde sig ned. Så prøvede vi at træne på lidt forskellige måder:

1) Vi prøvede at lave akkurat samme øvelse som før med snor på - kalde på skift - men hun rejste sig og drønede væk i samme øjeblik kommandoen blev givet. Altså ville hun partout væk fra os, når vi kaldte.

2) Min kæreste holdt hende nogle meter fra mig og jeg kaldte på hende. Resultatet af denne øvelse er helt ved siden af - hun sætter i løb mod mig og løber lige forbi mig. Stopper op et par meter fra mig og kigger på mig. Jeg træder nogle skridt i den modsatte retning, og igen løber hun efter mig, løber lige forbi og stopper flere meter væk. Efter et par gange virker hun helt ophidset, og så starter cirkel-løberiet rundt på hele græsplanen på ny.

3) Hun lægger sig gerne lige i nærheden af os, men i det øjeblik vi prøver at skabe kontakt og kalde, "flygter" hun i den anden retning.

4) Har prøvet at hoppe, danse og synge - hjælper intet.

5) Har prøvet at lokke med legetøj - virker de første par gange, så er det uinteressant.

6) Vi roser, giver godbidder, leger, pjatter, tager fat i halsbåndet og slipper et par gange - hun vil stadig ikke i nærheden af os.

 

Hun er ellers ganske godt opdraget og altid kun med positiv forstærkning. Som sagt er hun også sød og lydig med snoren på, men når den kommer af, ryger hjernen ud!

 

Har prøvet at søge på internettet, men kan kun finde råd som "løb den anden vej, så kommer hunden hen til dig" (nope, hun spurter lige forbi mig), "træn et sikkert indkald indenfor og tag det i små step udendørs" (hun er SIKKER i indkald indendørs og udenfor med snor og elsker øvelsen! Hvad er næste step? Snoren af, og der går det HELT galt).

Det, der er vores problem er jo heller ikke, at hun er ustabil i indkaldet og kun kommer når hun har lyst - nej, hun kommer decideret aldrig, som i ALDRIG - hun nægter og løber helst så langt væk som muligt!

 

Lidt baggrundsinfo om hunden: Vi har haft hende fra hun var 8 uger, og hun er nu 6 mdr. Problemet har altid været der. Selv som lille hvalp fik vi rådet: lær hende at gå løs mens hun er helt lille, så er du nemlig sikker på hun bliver ved dig. NEJ. Allerede som lille holdt hun sig helst for sig selv, når snoren kom af, og stak af når jeg nærmede mig, og hun har aldrig reageret på indkald. Vi har gået til hundetræning, hvor hun har været rigtig dygtig (i snor!). Vi har desværre ingen have, så vi har trænet i hundeskov og diverse områder i nærheden, hvor hunden må gå løs. Hun er blanding af border collie og malteser.

Hun var den mest besværlige hvalp jeg nogensinde er stødt på (har haft hund hele livet, mest voksne dog), hun smadrede alle møbler, vægge osv. Vi anede ikke vores levende råd, da hun stressede op over det mindste - en kort tur på græsset lige ude foran resulterede i flere timers amokløb indendørs, hvor hun gnavede i alt, hun kom i nærheden af og løb i cirkler. Hun sov ikke ret meget. Hun er dog blevet meget bedre og roligere (generelt skal hun have meget faste rutiner og ikke udsættes for ret meget i løbet af en dag, da det får hende til at køre op i 7. gear). Jeg ved derfor ikke, om det ville gavne at lade hende kunne løbe krudt af udenfor, da jeg muligvis tror det blot vil bygge mere stress op hos hende.

 

Hvad kan hjælpe efterhånden? Har brug for noget ud over de traditionelle metoder tror jeg :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Både border collie og Malteser har jo rigtig meget energi, bliver hun stimuleret nok både fysisk og mentalt?

Jeg tænker det måske skyldes at hun kun sjældent har mulighed for at løbe frit uden snor, og derfor ikke ønsker at "bliver fanget" igen når hun endelig har chancen?

Pas på med at forstærke den uønskede opførsel ved at kalde på hende i tide i utide. Tænker det måske var det en god ide at træne indkald når hun er lidt træt og sulten, fx efter en god lang tur et spændende sted hvor der er meget at udforske og lugte til..?

Link til indlæg
Del på andre sites

Blueberry: Det kan godt være, vi bliver nødt til det. Men synes det er så synd for hende aldrig at have mulighed for at strække benene, når nu vi ikke har en have :( Jeg tænker også: når hunden ikke er distraheret, når den aldrig har vist jagtinstinkt, når den generelt holder sig max 3 meter fra én uden snor - virker det mig så ubegribeligt at hun ikke skulle kunne lære det signal, at hun skal komme hen. Samtidig er det enormt utrygt for mig, at jeg ikke kan få kontakt med hende, hvis jeg kommer til at tabe snoren, eller nogen kommer til at lukke hende ud af en indhegning hvis vi er sådan et sted (er sket i en hundepark). Ville gerne have at jeg som minimum kunne regne med at hun kom bare nogle af gangene, jeg kaldte.

 

Må indrømme jeg har det meget svært med at hun tilsyneladende ikke har respekt for mig, idet hun kan stå et par meter fra mig og kigge mens jeg kalder, og jeg kan se hun er fuldstændig ligeglad - for når snoren er på, ved hun der ikke er nogen vej udenom og hun ligeså godt kan adlyde, komme hen og få en godbid. Tænker det da må være et spørgsmål om mangel på respekt eller? :( Jeg har haft en del hunde gennem livet, og har ALDRIG haft dette problem før.

Link til indlæg
Del på andre sites

WinWiz: Jep, hun har meget energi - hun lader til at trives bedst, hvis der ikke sker for meget, for ellers kan hun køre sig selv hele dagen til hun dejser om af træthed - hun formår ikke selv at sætte en grænse.

Da hun var yngre, ville jeg gerne lave en masse med hende, fordi jeg netop tænkte, at det havde en hund med hendes racer brug for. Men det havde modsatte effekt. Hun blev rastløs, umulig, bed i alt, drønede rundt indenfor og faldt først i søvn kl. 3-4 stykker om natten. Vi begyndte at træne RO i hverdagen, og det lader helt klart til, at hun har det bedst, når hun ikke udsættes for alt for meget på en dag. Dog er hun begyndt at kunne håndtere mere - nu bliver hun fx træt efter en tur, træning, leg osv. I stedet for mere hyperaktiv :-)

 

Men en åben græsplæne kan hun tilsyneladende ikke kapere. Ved ikke hvordan jeg skal håndtere hendes stress sådan et sted. Det er synd hun ikke kan opleve noget, fordi hun har svært ved at håndtere nye indtryk :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med fodersøg? Bruger du det?

det giver jo dels belønning hele tiden, når hun snuser, og de fleste hunde synes at det er sjovt.. Men du skal være til stede og rose hende, når hun søger. I skal være sammen om det..

 

Jeg tror du mangler noget, du og hun kan lave sammen, som HUN synes er sjovt..

 

Det er så nemt med en retriever. Den elsker bare at lære alting, uanset om det er at finde foder eller hente og bringe ting.. Det ligger jo i generne..

 

Du må prøve at finde ud af, hvad border collien og malteseren ville synes var sjovt..

 

Der er nemlig noget med det der "lederskab".. Jaja, mange rynker på næsen over ordet, men din hund skal helst synes, at du er helt og ganske fantastisk til at finde på ting. DU skal være kilden til al mulig sjov .. Lige nu er det som om det er hende, der skaber underholdningen ved at drille jer, når hun er løs..

 

Hvis du kan finde nogle aktiviteter, som hun virkelig kan lide, så vil hun elske dig for det.. Og vælge dig som leder.. Og selvfølgelig gør man hvad lederen siger... Ikke på grund af frygt eller underkuethed, men på grund af kærlighed og begejstring..

 

F.eks, hun viser at hun kan lide at løbe... Hav hende i snor. Gerne lang.. Og løb sammen med hende.

Der er sikkert også andre ting, hun vil synes om..

 

Når du har lavet ting sammen med hende, som du synes at hun er blevet mere stresset af, hvad er det så, I har lavet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hun ikke kan lære det er der ingen grund til at oprette en tråd... Sådan sat lidt på spidsen ikke?

 

Hvis du inderst inde ikke tror på projektet er det spild af energi at bruge tid på det, for så kommer det ikke til at lykkes.

De reaktioner du beskriver, tyder på at hun er usikker på, hvad der forventes af hende og/eller oplever situationen som ubehagelig.

 

Mange, mange hunde finder det yderst ubehageligt at blive studeret/iagttaget og vil ikke tæt på i situationen, når de mærker hvor meget vi vil have dem hen til os.

De bliver utrygge ved at blive stirret på, hvilket man jo gør, når man ser efter hunden.

Kroppen vendt direkte mod hunden kan have samme effekt.

 

Jeg ville sætte hende i en 20m lang line i selen de steder hun ellers kunne være løs og så slappe af mens jeg gik. Når der er afslappethed omkring det, kan den ny træning begynde lige så stille.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med fodersøg? Bruger du det?

det giver jo dels belønning hele tiden, når hun snuser, og de fleste hunde synes at det er sjovt.. Men du skal være til stede og rose hende, når hun søger. I skal være sammen om det..

 

Jeg tror du mangler noget, du og hun kan lave sammen, som HUN synes er sjovt..

 

Det er så nemt med en retriever. Den elsker bare at lære alting, uanset om det er at finde foder eller hente og bringe ting.. Det ligger jo i generne..

 

Du må prøve at finde ud af, hvad border collien og malteseren ville synes var sjovt..

 

Der er nemlig noget med det der "lederskab".. Jaja, mange rynker på næsen over ordet, men din hund skal helst synes, at du er helt og ganske fantastisk til at finde på ting. DU skal være kilden til al mulig sjov .. Lige nu er det som om det er hende, der skaber underholdningen ved at drille jer, når hun er løs..

 

Hvis du kan finde nogle aktiviteter, som hun virkelig kan lide, så vil hun elske dig for det.. Og vælge dig som leder.. Og selvfølgelig gør man hvad lederen siger... Ikke på grund af frygt eller underkuethed, men på grund af kærlighed og begejstring..

 

F.eks, hun viser at hun kan lide at løbe... Hav hende i snor. Gerne lang.. Og løb sammen med hende.

Der er sikkert også andre ting, hun vil synes om..

 

Når du har lavet ting sammen med hende, som du synes at hun er blevet mere stresset af, hvad er det så, I har lavet?

 

Kloge ord, jeg tror Birgitta har ret i at det handler om at du skal have din hund til at opfatte dig som en god leder.

Måske kan du imponere din hund lidt ved at gemme nogle lækkerbiskner rundt omkring uden for, også bagefter vise din hund hvor de lækre snacks findes...

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med Ninjamor og så ros og giv hende en godbid hver gang hun selv tager kontakt.

 

Jeg ville indlære dette helt fra bunden og I skal ikke tage snoren af ude for tidligt - her er en måde i en artikel jeg har skrevet om det en gang:

 

 

 

Kommer hunden, når du kalder?

 

 

I rigtig mange situationer er det en fordel, at din hund kommer, når du kalder. Der findes ingen nemme genveje til indkaldstræning. Vejen frem er målrettet træning.

Fordelene er mange, og indsatsen er værd at gøre. En hund bør løbe frit mindst en time dagligt uden snor ud over de øvrige ting, so du laver med din hund. Hvis en hund ikke har den mulighed, er risikoen for at udvikle adfærdsproblemer stor. Kedsomhed er roden til meget ondt, og en løs hund kan også bedre tale hundesprog med andre hunde, som I møder, hvorfor mange konflikter undgås.

 

Her følger derfor een måde at træne indkald.

 

 

Generelle råd

- Skæld aldrig ud, hvis din hund ikke kommer – gå i stedet roligt hen og hent hunden ved at sætte en snor på den, så den ikke får succes med at selvbelønne sig via omgivelserne.

- Beløn med rigtig gode godbidder hver gang, hunden kommer, når du kalder.

- Beløn også hunden for selv at tage kontakt/tjekke ind hos dig/se på dig uden for på ture.

- Reserver nogle ekstra gode godbidder kun til denne træning, vælg nogle som har ekstra høj værdi for hunden. Vælg flere slags – fælles for dem er, at de alle er af topkvalitet set med hundens øjne.

- Den eneste måde at lære hunden at komme, når du kalder, er at lære hunden, at det kan betale sig. Det handler om at motivere hunden, så den vælger dig i stedet for alt det andet i miljøet, der lokker.

- Tag en lang line på hunden, så den ikke kan stikke af, mens du træner dette uden for.

- Det er ikke meningen, at du skal trække i linen. Den er et nødstop, som er nødvendig, da hunden ellers kan få succes ved at løbe væk.

- Anvend altid den samme kommando. Sig ikke ””Her”, ”Kom Her”, ”Herhen” eller bare ”hundens navn”. Vælg et indkaldsord, som du/andre i familien altid bruger konsekvent.

- Undgå at bruge indkaldsordet i en vred tone.

- Vælg et indkaldsord, som du aldrig bruger i andre sammenhænge. ”Kom” er ikke altid det bedste valg, da vi tit siger det til hunden i mange andre sammenhænge i dagligdagen.

 

 

Selve træningen

Selvom du mener, at din hund allerede kan nogle af disse ting, er det en fordel at gå hele proceduren igennem fra start til slut. Så er du sikker på, at din hund lærer indkaldet korrekt.

 

Navn

- Start med at lære hunden, at dens navn er lig med noget rart.

- Sig navnet og giv hunden lækre godbidder lige efter

- Gentag 5- 10 gange

- Hold en pause

- Sig hundens navn, når den ikke i forvejen ser på dig

- Ser hunden op i forventning, så beløn massivt med lækre godbidder

- Brug aldrig navnet i en vred tone

 

Indkald indenfor

- Præsenter indkaldsordet – for eksempel en fløjte – når hunden er lige ved siden af dig/tæt på, og giv den herefter en masse ros og ekstra lækre godbidder.

- Når hunden forbinder indkaldsordet og sit navn med noget rart – nemlig mad – kan du begynde at kalde på den i hjemmet, når den er optaget af andre ting og ikke er tæt på dig.

- Lad også en hjælper holde hunden og gå få skridt væk – sig indkaldsordet – hvis hunden kommer, så beløn den massivt.

- Øg gradvis afstanden mellem hjælperen/hunden og den, der kalder hunden ind.

- Hvis hunden ikke kommer, så er du gået for hurtigt frem – træn i stedet med færre forstyrrelser og gå et par trin tilbage i træningen.

- Start med forstyrrelser, som hunden har lettest ved at give slip på.

- Sørg for succes. Kald kun, når du er sikker på, at hunden kommer. Ellers så hent den med det samme i stedet.

- Kald kun en gang hver gang. Ellers lærer du hunden at tælle i stedet for at komme første gang

- Hvis du kan se, at hunden i forvejen er på vej hen mod dig, så brug indkaldsordet og beløn hunden massivt, når den alligevel ankommer.

 

Uden for i snor

- Når hunden kan komme til dig, når du kalder i hjemmet, så kan du flytte træningen til uden for i snor.

- Start igen med at sige hundens navn og indkaldsordet, mens hunden er helt tæt på og beløn den herefter hos dig. Gå hele proceduren, som du har arbejdet med i hjemmet, igennem forfra igen – nu blot uden for.

- Gradvis øger du sværhedsgraden ved at kalde på hunden, når den er optaget af andre ting. Det kan være at snuse, hilse på en person osv. Denne del bør først bygges på, når du er sikker på, at hunden kommer i alle andre, nemmere situationer

- Hvis hunden ikke kommer, så hent den, og gå et par trin tilbage i træningen.

 

 

 

Uden for uden snor

- Når hunden kommer hver gang, kan du tage snoren af og gentage træningen, som beskrevet herover, uden snor.

- Her går du igen tilbage i processen og starter forfra med at præsentere indkaldsordet, mens hunden er tæt på dig, hvorefter du belønner massivt.

- Gradvis kan du øge kravene, men sørg for 100 % succes - har du ikke det, er du gået for hurtigt frem og må gå nogle trin tilbage i træningen og starte der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så er hun jo nok lidt en hormonbombe pt......vi havde også i hvert fald et par måneder hvor teenage-hunden røg i 10-15 meter sporline fordi hjernen og ørerne ikke fungerede. Så for at han ikke fik for meget succes med at ignorere os. Efterhånden som ører og hjerne fungerede igen så kom han helt fri igen.

 

Husk også (har ikke læst alle svar :engel:) at hun ikke altid skal sættes i snor når I kalder på hende, men mange gange "bare" belønnes og slippes fri igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...