Hop til indhold

Hurtigt motionsspørgsmål


carl1024
 Share

Recommended Posts

  • Svar 51
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Det er jeg glad for at høre. Dem jeg har mødt virker ikke særlig løbe glade.

altså, det kræver jo selvfølgelig at de er i god form. Jeg ser også mange fede, lade hunde herovre (i alle racer), som ikke kan løbe en kilomter uden at gispe og stoppe.. det er sgu trist. En kortnæset hund som en boxer ville jeg være meget mere påpasselig med end en staffie, da de ikke kan køle ned lige så effektivt.

Link til indlæg
Del på andre sites

staffier kan sagtens løbe 10 km med lidt træning! Der er flere staffier i min canicross club, den ene løb 10km på 24 minutter sidste år til en konkurrence.

Det synes jeg godt nok er lidt misforstået. Skal en hund løbe 10 kilometer bør den løbe i trav og så sætter det altså en grænse for hvor hurtigt du kan løbe med så lille en hund. En dalmatiner, der er yderst velegnet at jogge med, kan man desuden have som joggingpartner i rigtig mange år, hvor en staffie hurtigt vil blive for gammel fordi den ikke er bygget til at løbe på den måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke bruge en tung, kraftigt bygget hund til at løbe med... Den kan da sikkert trænes op til det.... Men det vil altså slide mere på den end på en lettere hund, der er skabt til løb.

 

Det er svært for mig at forstå hvorfor nogle mennesker absolut vil bruge deres hunde til noget de slet ikke egner sig til.

Det er lidt ligesom de der meget unge piger, der frygtelig gerne vil se deres labrador springe så højt som overhovedet muligt... :cry:

Ja. En lab KAN springe.

Og ja, en staff eller en bulldog KAN løbe... Men det er ikke sundt for dem.. Og det kan forkorte deres liv ganske unødvendigt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det synes jeg godt nok er lidt misforstået. Skal en hund løbe 10 kilometer bør den løbe i trav og så sætter det altså en grænse for hvor hurtigt du kan løbe med så lille en hund. En dalmatiner, der er yderst velegnet at jogge med, kan man desuden have som joggingpartner i rigtig mange år, hvor en staffie hurtigt vil blive for gammel fordi den ikke er bygget til at løbe på den måde.

nu er det jo cross country vi løber, der er aligevel ingen hund der tager skade af en god hurtig løbetur på græs/skovbund. Det foregår selvfølgelig altid på hundens præmisser.

Ved ikke hvorfor der er nogle der mener at staffier er tunge hunde? De er muskuløse ja, men super adrætte, og generelt ikke tunge hunde, hvis ejerne ikke lader dem blive fede og lade!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke hvorfor der er nogle der mener at staffier er tunge hunde? De er muskuløse ja, men super adrætte, og generelt ikke tunge hunde, hvis ejerne ikke lader dem blive fede og lade!

 

Dét forstår jeg heller ikke:vedikke: Og Leavitt'en er jo også en lettere udgave end standard og OEB. Jeg tænker ikke at det er en hund der vil sætte pris på at løbe 10 km hver anden dag, men i ny og næ kan jeg ikke se problemet (når hunden er færdig med at vokse og er i god form).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg tror nu heller ikke det er et problem, det skal selvfølgelig trænes op som hos mennesker, tunge mennesker går heller ikke lige ud og løber en 10 km så tror jeg også knæ og ben får problemer.

 

Walther vejer 33 kg, men i hans unge dage (og da jeg kunne :oops:) løb vi gerne en 5- 10 km en til to gange ugentlig.

 

Ville faktisk gerne starte op igen med Zeus.... men er selv blevet lidt tungere :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke bruge en tung, kraftigt bygget hund til at løbe med... Den kan da sikkert trænes op til det.... Men det vil altså slide mere på den end på en lettere hund, der er skabt til løb.

 

Det er svært for mig at forstå hvorfor nogle mennesker absolut vil bruge deres hunde til noget de slet ikke egner sig til.

Det er lidt ligesom de der meget unge piger, der frygtelig gerne vil se deres labrador springe så højt som overhovedet muligt... :cry:

Ja. En lab KAN springe.

Og ja, en staff eller en bulldog KAN løbe... Men det er ikke sundt for dem.. Og det kan forkorte deres liv ganske unødvendigt..

 

Jeg tror heller ikke en bulldog kan løbe 10 km netop pga. vægten, men en staff er jo lille hurtig og adræt, og absolut ikke en tung hund, så hvorfor skulle den ikke kunne?

 

Eidt: Og jeg læser nu at en leavitt åbenbart er en anden udgave bulldog en den jeg kender, så den aner jeg rent faktisk ikke om kan løbe langt

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror heller ikke en bulldog kan løbe 10 km netop pga. vægten, men en staff er jo lille hurtig og adræt, og absolut ikke en tung hund, så hvorfor skulle den ikke kunne?

 

Eidt: Og jeg læser nu at en leavitt åbenbart er en anden udgave bulldog en den jeg kender, så den aner jeg rent faktisk ikke om kan løbe langt

 

De vejer omkring 30 kg. Min schæfer vejer 37 kg, og hun kunne godt løbe 10 km (mange gange!):-)

 

Men er det kun vægten der afgør det? Og gælder det også den anden vej?

Link til indlæg
Del på andre sites

De vejer omkring 30 kg. Min schæfer vejer 37 kg, og hun kunne godt løbe 10 km (mange gange!):-)

 

Men er det kun vægten der afgør det? Og gælder det også den anden vej?

 

Det er bestemt ikke kun vægten der afgør det.

 

En schæfer er bygget til at løbe og bevæge sig over lange distancer

 

En bulldog er en sprinter, bygget til korte intense udfoldelser.

 

Og så kommer der den kortere næse og deraf dårligere kapacitet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er bestemt ikke kun vægten der afgør det.

 

En schæfer er bygget til at løbe og bevæge sig over lange distancer

 

En bulldog er en sprinter, bygget til korte intense udfoldelser.

 

Og så kommer der den kortere næse og deraf dårligere kapacitet.

 

Hverken SBT eller Leavitt har da særlig korte næser:vedikke:

 

Jeg er helt med på at ingen af racerne er optimale at løbe med, men omvendt mener jeg ikke at de ikke kan holde til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

De kan, hvis de skal.. Men at satse på at de skal med ud på 10 kilometers løbeture som en del af deres hverdag, det er bare ikke optimalt.

Men trådopretter har jo ikke rigtig fortalt hvad de overvejer med hunden... Om det er daglige ture, eller om det er ved en bestemt lejlighed eller to i løbet af året.. Jeg synes at begge dele er galt.

 

Man kan sikkert nok træne dem op til at gå 10 kliometer daglig med de racer, men i hundens tempo. Ikke i et bestemt hurtigt tempo, der er unaturligt for hunden.

Det er lige tosset, om hunden tages med på enkelte lange løbeture, som kan overanstrenge den, eller om man træner den op til at løbe så langt jævnligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

De vejer omkring 30 kg. Min schæfer vejer 37 kg, og hun kunne godt løbe 10 km (mange gange!):-)

 

Men er det kun vægten der afgør det? Og gælder det også den anden vej?

 

Nej, det er vel ikke alene vægten der afgør det, og jeg har jo nok heller ikke meget belæg for mine udtalelser og bulldog'en, det er alene min bedømmelse når jeg kigger på den, så ligner den altså ikke en hund der kan løbe særligt langt :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er igen, igen, igen overrasket over hvor sarte og skrøbelige og dårligt bevægeapperat mange herinde mener almindelige hunde har. Jeg håber det bare er en misforstået opfattelse, for eller står det værre til med vore race hunde end jeg troede.

 

Hvis man har fremavlet hunderacer der på nogen måde har problemer med at løbe 10 km 2-3 gange ugentligt, når de er voksne, sunde og raske er den da helt gal!

 

Der kan måske være racer/hunde, som ikke vil nyde den slags ture så meget som andre, men som udgangspunkt skulle det da være en fornøjelse for enhver hund at komme ud og løbe med mor eller far.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er igen, igen, igen overrasket over hvor sarte og skrøbelige og dårligt bevægeapperat mange herinde mener almindelige hunde har. Jeg håber det bare er en misforstået opfattelse, for eller står det værre til med vore race hunde end jeg troede.

 

Hvis man har fremavlet hunderacer der på nogen måde har problemer med at løbe 10 km 2-3 gange ugentligt, når de er voksne, sunde og raske er den da helt gal!

 

Der kan måske være racer/hunde, som ikke vil nyde den slags ture så meget som andre, men som udgangspunkt skulle det da være en fornøjelse for enhver hund at komme ud og løbe med mor eller far.

 

Ser for mig en pekingeser, der løber 10 km med sin far/mor ... :shock:

 

Kan overhovedet ikke se der er noget "farligt" i vores hunderacer, bare fordi de ikke allesammen kan løbe 5-10 km. De er jo lavet til forskellige formål, og er det at løbe ikke inkluderet i de formål, så er der vel bare ikke lagt vægt på det i avlsarbejdet.

Min hund kan sikkert godt, men vil absolut ikke nyde at skulle løbe 10 km derudaf i samme tempo, men han elsker da at løbe rundt og fjolle osv. og han tager da også nogle "flip-ture" ind imellem, men lange ruter - nej tak!

Og ta' lige mynderne - de er sprintere, men absolut heller ikke lavet til lange, monotone løb. Men dermed ikke sagt, at vores hunde skal være fede og i dårlig form.... der ér bare andre former for aktivitet end at løbe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...