Hop til indhold

Flok i snor


Amocca
 Share

Recommended Posts

Mine hunde er små og søde. Jeg ved det godt og jeg synes det også selv. De to yngste vil hjertens gerne hilse på alle, den ældste vil hilse på et fåtal. Generelt så hilser jeg ikke gerne i snor, hvis jeg kan slippe. Det er dog ikke altid jeg kan det, for folk vil så gerne, at deres hund skal hilse på "de små søde hunde"... Det er i teorien også ok, men der er bare nogle lidt andre kræfter i spil, når man går med en flok.

 

Selv da jeg kun havde een hund undgik jeg at lade hende hilse på en flok hunde i snor, nok mest fordi jeg var nervøs for, at de skulle blive viklet ind i hinanden. Men det er åbenbart ikke noget folk generelt undgår. Hvis min førerhund - som ikke gider andre hunde - bestemmer sig for at sige "pis nu af for helvede", så følger de andre altså gerne trop! Og så står jeg med tre hunde der skaber sig, og det gider jeg egentlig ikke! Jeg synes ikke dette gjorde sig gældende, da jeg kun havde 2.

 

Hvordan med I andre der har mere end 2 hunde. Oplever I også, at de kan hidse hinanden op på en hel anden måde, når de er i snor? Og at folk ikke fatter, at det kan være en dårlig plan at sende deres hund lige ind i sådan en flok?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ofte oplevet at jeg kommer med 3 hunde og så forventer folk med en hund at de bare kan hilse på. Jeg forhindrede det nu altid. Det er for risikabelt med 4 liner i 4 hunde. Det skal være så den enkelte hund kan komme væk om nødvendigt.

 

Sjov nok oplevede jeg også ofte at folk barre stiller sig op og venter på at jeg skal passere dem, mens de så lader deres hund stå i stram line 1 m fra føreren på er 120 cm fortov, så mener de at jeg skal passere I den slags situationer trækker jeg på skulderen og går over på det modsatte fortov eller bare ud på vejen, hvis der ikke kommer biler.

 

Mest irriterende er det når jeg cykler med 2-3 hunde på en sti og hundene på min højre side og så møde en person som går imod mig med hund og som insisterer på at blive i sin venstre side med hunden på ejerens højre side, så er det lige før jeg stopper og spørger hvad de forestiller sig der skal ske. Hvis de nu passerede højre om mig var de selv og jeg på cyklen mellem hundene, men nej!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

De kan nemt hidse hinanden op, der er rigtig mange der gerne vil over og hilse både med og uden hund, jeg siger gerne nej, da jeg står der med to overglade hunde der rigtig gerne vil hilse, der tilsammen vejer 60 kg og det magter jeg ikke.

Den anden da kom der er en lille bomuldshund i flexline, jeg gik over på modsatte fortov hun gik efter for de skulle da hilse, nej siger jeg det skal de ikke, alligevel kom hun over -og lod bare sin hund løbe, altså ud af flexlinen, så den gik lige i hovedet på mine to - det gider Zeus ikke så han knurrede en gang og så fulgte Walther efter...

 

Jeg HADER hader virkelig at folk ikke hører efter - det er MINE hunde det er MIG der bestemmer hvem de skal hilse på og ikke skal hilse på!

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde er små og søde. Jeg ved det godt og jeg synes det også selv. De to yngste vil hjertens gerne hilse på alle, den ældste vil hilse på et fåtal. Generelt så hilser jeg ikke gerne i snor, hvis jeg kan slippe. Det er dog ikke altid jeg kan det, for folk vil så gerne, at deres hund skal hilse på "de små søde hunde"... Det er i teorien også ok, men der er bare nogle lidt andre kræfter i spil, når man går med en flok.

 

Selv da jeg kun havde een hund undgik jeg at lade hende hilse på en flok hunde i snor, nok mest fordi jeg var nervøs for, at de skulle blive viklet ind i hinanden. Men det er åbenbart ikke noget folk generelt undgår. Hvis min førerhund - som ikke gider andre hunde - bestemmer sig for at sige "pis nu af for helvede", så følger de andre altså gerne trop! Og så står jeg med tre hunde der skaber sig, og det gider jeg egentlig ikke! Jeg synes ikke dette gjorde sig gældende, da jeg kun havde 2.

 

Hvordan med I andre der har mere end 2 hunde. Oplever I også, at de kan hidse hinanden op på en hel anden måde, når de er i snor? Og at folk ikke fatter, at det kan være en dårlig plan at sende deres hund lige ind i sådan en flok?

 

Jeg er 100 % konsekvent på det område. Går jeg med 2 eller flere hunde, så får de aldrig lov til at hilse på nogen, hverken mennesker eller dyr.

Nogle folk bliver temmelig "tøsefornærmede" over det, men det er jeg nu kold over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender en der går med fem danske spids sammen. Jeg bøjer mig i respekt for at hun kan :mrgreen: til emnet - jeg ville aldrig lade min hund hilse på en gruppe. Jeg forstår ikke rigtig at folk ikke selv overvejer det. Jeg synes det må være meget frustrende for er med flere. Det kan være irriterende bare med en enkel hund at folk står og råber "den vil bare lege" ..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lufter altid de 4 løver sammen, de får aldrig lov at hilse på andre når de er i snor... Jeg gider ikke, fordi de altid hidser hinanden op, så hvis Ellie har en dårlig dag og ikke gider at hilse så bliver alle de andre også i dårligt humør :lol:

 

De får dog altid lov hvis de render frit, fordi de så kan holde sig væk hvis de ikke gider at hilse.... Eller hvis jeg lufter dem en af gangen, så kan de også få lov at hilse...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har præcis samme problem med hundeejere, der ikke kender mig. Kommer med 3 forskellige typer hunde, så forventes det åbenbart, at de er unaturlig sociale overfor alle andre hunde. Ingen spørger, om det er hanner, hunner eller lidt af hver.

Jeg er nød til at sådan teaterisk at tage et synlig hård tag i snorene, som burde på afstand kunne markere, at vi hilser ikke. Og på afstand råbe, om de har fat i deres hund. Nogle gange kan jeg ikke se om hunden er i tynd flexline.

Nu er Nana snart kendt som den sure asociale gamle grånæse, der hader fremmede hunde. Hvis jeg møder en hund, en af de andre absolut gerne vil kusse med, slipper jeg den ene snor. Men dette afstedkom et udfald fra min ene hanhund mod min anden en dag, da hans morhund så gerne ville snakke med en ny hanhund i kvarteret. Så kom jeg til at træde på Freddys ene pote og han røg på Snoopy, der ikke pattede en dyt. Typisk omdirigeret aggression fra Freddy side. Han var jo stærkt ophidset over at se sin mor med fremmed hanhund.

Og så irriterer det mig voldsomt, at hvis jeg siger, at deres hund bliver bidt, hvis den kommer nær og får det svar, at det er den så selv ude om. Det markerer jo tydeligt, at skide være med at ophidse mine unødigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg går med mine 4 welsh'er, må "tøserne" gerne hilse, men min hanhund er ikke særlig hunde social med fremmede hunde, så han bliver holdt i kort snor, imens at de andre hilser/snuser. Det største "problem" jeg egentlig har på gåturene, er hvis folk gerne vil hilse på hundene, for så kommer de helt op at køre og hopper op (ikke hvis det er børn, der er de meget forsigtige, hvilket er skønt). Ofte trækker folk med hunde sig væk, fordi at jeg har flere med, og det er helt ok, mine skal ikke nødvendigvis hilse.

IMG_2447.jpg

IMG_4181.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

3 af mi e hilser på alt og alle, to er hadefulde. Hvis Petite går med hadefulde Isak, så hjælper hun ham med at råbe røv, men når hun kommer tæt på, så vil hun gerne hilse. Meget forvirrende for de fremmede hunde, men indtil nu har alle taget det pænt. Hilser også når jeg har mange med :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg godt nok kun 2 men jeg holder den ene i kort snor imens den anden hilser, og så bytter jeg når det ser ud til at passe. Ved ikke om det kan lade sig gøre, evt bare Karla i kort snor? Det er jo fair nok at hun ikke har lyst til at hilse på alle mulige.

 

Nogle lader deres hunde fare frem og tilbage imellem mine, så kan jeg godt opgive at holde styr på dem. Så prøver jeg bare at komme videre hurtigst muligt.. :hundentraekker:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg godt nok kun 2 men jeg holder den ene i kort snor imens den anden hilser, og så bytter jeg når det ser ud til at passe. Ved ikke om det kan lade sig gøre, evt bare Karla i kort snor? Det er jo fair nok at hun ikke har lyst til at hilse på alle mulige.

 

Nogle lader deres hunde fare frem og tilbage imellem mine, så kan jeg godt opgive at holde styr på dem. Så prøver jeg bare at komme videre hurtigst muligt.. :hundentraekker:

 

det der fungerede også fint for mig, da jeg kun havde to. Men med 3 går det bare ikke rigtigt længere. Det kan lykkes, men det er ikke altid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...