Hop til indhold

Pris på en hund; Prut eller ej?


Shii
 Share

Recommended Posts

I praksis foregår det nok omvendt... Det er opdrætter, der prutter, hvis der kan/skal pruttes..

Altså, der er fra start en pris på hunden. Sikkert sat højt for at udelukke nogle af de mest useriøse købere. og opdrætter kender jo ikke køber.

Hvis opdrætter kender køber, -familie fx -så er det nok meget normalt, at prisen er en anden end der annonceres med.

Og hvis opdrætter spotter en attraktiv hvalpekøber, så kan prisen også ryge ned..

Der kan være mange forskellige ting, der gør køber attraktiv.. Især for blandingshvalpe drejer det sig mest om at give hvalpene et godt liv. For ambitiøse opdrættere drejer det sig selvfølgelig også om at give hvalpene et godt liv.. Men det drejer sig også om at følge sit afkoms udvikling. Købere, der vil udstille, træne, teste for sygdomme osv, er mere attraktive end købere, der bare ønsker en bedårende hundehvalp og en flink familiehund..

 

Ved salg af en genbrugshund kan det samme ske: ved salg til fremmede gælder een pris. Og hvis en onkel eller søster melder sig som ny ejer, så falder prisen væk. Eller hvis man synes virkelig godt om en evt. ny ejer og man mener at det vil være det helt rigtige hjem for hunden, så kan prisen også ryge drastisk nedad..

 

Men det vil altid være opdrætter eller nuværende ejer, der sætter prisen. Begynder man som køber at prutte, så kan det kun tolkes som at man ikke har øje for, hvor vidunderlig hvalpen/hunden er. Og så er man jo naturligvis slet ikke den rigtige køber.

Jeg vile aldrig, aldrig turde prutte om prisen. Og heller ikke forvente nedslag i prisen. Ikke engang hvis opdrætter var familie eller en nabo.

 

Men jeg har da fået tilbudt hunde gratis eller til nedsat pris når jeg har "manglet" en hund..

Det er faktisk en af grundene til at det haster for mig at finde en ny hvalp, når jeg en dag mister min Silke.....

Jeg kan ikke bære at sige nej til folk, der kommer med deres ganske vidunderlige, elskede hund som de bare ikke kan beholde mere, af en eller anden grund... Eller stå med hullet i hjertet og opdage at en bekendt i nabolaget har fået 10 smukke hvalpe...

Alting er meget lettere at sige nej til, når jeg kan fortælle, at min nye hvalp allerede er bestilt, med afhentningsdato..

Pris er så uendeligt ligegyldig for mig når det drejer sig om køb af en hundehvalp..

Også selv om jeg er fattig folkepensionist! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 58
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

I praksis foregår det nok omvendt... Det er opdrætter, der prutter, hvis der kan/skal pruttes..

Altså, der er fra start en pris på hunden. Sikkert sat højt for at udelukke nogle af de mest useriøse købere. og opdrætter kender jo ikke køber.

Hvis opdrætter kender køber, -familie fx -så er det nok meget normalt, at prisen er en anden end der annonceres med.

Og hvis opdrætter spotter en attraktiv hvalpekøber, så kan prisen også ryge ned..

Der kan være mange forskellige ting, der gør køber attraktiv.. Især for blandingshvalpe drejer det sig mest om at give hvalpene et godt liv. For ambitiøse opdrættere drejer det sig selvfølgelig også om at give hvalpene et godt liv.. Men det drejer sig også om at følge sit afkoms udvikling. Købere, der vil udstille, træne, teste for sygdomme osv, er mere attraktive end købere, der bare ønsker en bedårende hundehvalp og en flink familiehund..

 

Ved salg af en genbrugshund kan det samme ske: ved salg til fremmede gælder een pris. Og hvis en onkel eller søster melder sig som ny ejer, så falder prisen væk. Eller hvis man synes virkelig godt om en evt. ny ejer og man mener at det vil være det helt rigtige hjem for hunden, så kan prisen også ryge drastisk nedad..

 

Men det vil altid være opdrætter eller nuværende ejer, der sætter prisen. Begynder man som køber at prutte, så kan det kun tolkes som at man ikke har øje for, hvor vidunderlig hvalpen/hunden er. Og så er man jo naturligvis slet ikke den rigtige køber.

Jeg vile aldrig, aldrig turde prutte om prisen. Og heller ikke forvente nedslag i prisen. Ikke engang hvis opdrætter var familie eller en nabo.

 

Men jeg har da fået tilbudt hunde gratis eller til nedsat pris når jeg har "manglet" en hund..

Det er faktisk en af grundene til at det haster for mig at finde en ny hvalp, når jeg en dag mister min Silke.....

Jeg kan ikke bære at sige nej til folk, der kommer med deres ganske vidunderlige, elskede hund som de bare ikke kan beholde mere, af en eller anden grund... Eller stå med hullet i hjertet og opdage at en bekendt i nabolaget har fået 10 smukke hvalpe...

Alting er meget lettere at sige nej til, når jeg kan fortælle, at min nye hvalp allerede er bestilt, med afhentningsdato..

Pris er så uendeligt ligegyldig for mig når det drejer sig om køb af en hundehvalp..

Også selv om jeg er fattig folkepensionist! :-D

Meget enig, at prutte om prisen giver i min verden et indtryg af at hunden er en genstand der kan erstattes af en anden hvis prisen ikke er rigtig;( det giver mig et indtryg af at dit nye familiemedlem ikke er ret meget værd ;)

Det handler i min verden om at få hunden ud i det bedste hjem for lige den hund, ikke om en vare der købes og sælges.

hvis jeg finder en hund som jeg ikke har pengene til, så vil jeg slet ikke henvende mig på hunden, eller pænt takke nej, jeg har desværre ikke pengene.

jeg ville aldrig sige til folk, din hund er ikke pengene værd ;( jeg vil kun give det og det ;(

levende væsner er ikke handelsopjekter i min verden;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, der er fra start en pris på hunden. Sikkert sat højt for at udelukke nogle af de mest useriøse købere.

 

Lærer aldrig at forstå hvorfor der sættes lighedstegn mellem hvor løst pengene sidder og hvor "seriøs" man er som hundeejer :vedikke:

 

Hvis jeg ikke ringer til sælgeren af en "Cockapoo" til 16.000 kr, er det så mig eller ham, der er useriøs?

Ja I behøver ikke svare, det er selvfølgelig mig. Men det kan jeg godt leve med :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lærer aldrig at forstå hvorfor der sættes lighedstegn mellem hvor løst pengene sidder og hvor "seriøs" man er som hundeejer :vedikke:

 

Hvis jeg ikke ringer til sælgeren af en "Cockapoo" til 16.000 kr, er det så mig eller ham, der er useriøs?

Ja I behøver ikke svare, det er selvfølgelig mig. Men det kan jeg godt leve med :lol:

Jeg ved ikke lige hvad det er du tænker ;( men det er jo slet ikke det det handler om;) hvis du syntes at 16.000 er for meget, så ringer du naturligvis ikke;) det jeg finder forkert er at ringe og sige jeg vil kun give 10 eller noget andet;) hvis manden har sat prisen til 16 så er det da fint, men det er så bare ikke den hund du vil have;) så ringer du vel bare til en anden hvor prisen er sat til de 10 eller hvad du nu vil betale;) det er der da intet galt i;) det er det at "prutte om prisen" jeg ikke bryder mig om, da ikke at melde fra pga prisen;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis prisen ikke passer din søsters mand, så bør han i min verden finde en anden hund;) om prisen er fair er hos mig ikke spørgsmålet, prisen er det den er, enten vil man give det eller man finder en anden ;)

 

Det mente jeg jo også, og jeg synes det ville være forkert at prutte om prisen.

 

Det skal siges at han på ingen måde er en nærrigpind, deres sidste hund brugte de i hvert fald 10.000 kr på at redde, da den blev syg, og desværre endte med at dø. Så det er bestemt ikke fordi han er en useriøs hundeejer, eller ikke ville bruge penge på dyrlæge osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke lige hvad det er du tænker ;( men det er jo slet ikke det det handler om;) hvis du syntes at 16.000 er for meget, så ringer du naturligvis ikke;) det jeg finder forkert er at ringe og sige jeg vil kun give 10 eller noget andet;) hvis manden har sat prisen til 16 så er det da fint, men det er så bare ikke den hund du vil have;) så ringer du vel bare til en anden hvor prisen er sat til de 10 eller hvad du nu vil betale;) det er der da intet galt i;) det er det at "prutte om prisen" jeg ikke bryder mig om, da ikke at melde fra pga prisen;)

 

I det indlæg, jeg citerede, blev der jo netop sagt at prisen blev sat højt for at sortere useriøse købere fra. Det må jo betyde at enhver, der fravælger den pågældende hund pga. prisen, må være useriøs.

Samtidig er det så helt i orden for en sælger at sætte en kunstigt høj pris, men det er ikke i orden for en køber at nægte at betale en kunstigt høj pris...

Synes bare det er en sjov dobbeltmoral.

Link til indlæg
Del på andre sites

I det indlæg, jeg citerede, blev der jo netop sagt at prisen blev sat højt for at sortere useriøse købere fra. Det må jo betyde at enhver, der fravælger den pågældende hund pga. prisen, må være useriøs.

Samtidig er det så helt i orden for en sælger at sætte en kunstigt høj pris, men det er ikke i orden for en køber at nægte at betale en kunstigt høj pris...

Synes bare det er en sjov dobbeltmoral.

 

Men der er jo også andre der skriver andre grunde til det. Den tæve vi har omplaceret satte vi også højere end vi ville have for hende. Netop for at undgå henvendelser fra folk der bare ville have en billig hund. Der blev ikke pruttet om prisen på hende, men vi solgte hende for den pris VI havde besluttet os til fra starten (Som var 100EUR mindre end det hun var sat til salg til).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hele min optik på dette handler om at min søster ville købe en hund.

 

En blandings hund der kostede 2500, kastreret han og alle ting medfølger.

 

Min søsters mand ville prutte om prisen, min søster mente prisen var helt fair.

 

 

De må tage debatten før de overhovedet kontakter ejer. Vil de have hunden eller ej? Hvis de vil have den, så må det blive til den pris, som ejer har sat. Sådan er det.

 

Det kan så være, at ejer måske ikke kan få solgt hunden til den pris. Og så bliver prisen måske sat ned.. Det må de bare vente på, hvis prisen er for høj.

 

Det kan også være, at hvis de er indstillet på at betale 2500 og kontakter ejerne og mødes med dem, så vil ejer måske selv sætte prisen ned, hvis de lærer hinanden lidt bedre at kende. Men det er EJER, der sætter prisen.. hvis køber vil sætte prisen ned, så svarer det til at sige til ejer: "Den hund er noet lort, men jeg skal da nok fjerne den for dig og du kan få en tusse for alt de gamle ragelse, der følger med..":evil:

 

---Eller din søster kan selv købe hunden og blande manden uden om handelen. De ønsker jo begge hunden. Det er kun prisen, de er uenige om. Søster kan give manden den som en tidlig julegave... :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Lærer aldrig at forstå hvorfor der sættes lighedstegn mellem hvor løst pengene sidder og hvor "seriøs" man er som hundeejer :vedikke:

 

Hvis jeg ikke ringer til sælgeren af en "Cockapoo" til 16.000 kr, er det så mig eller ham, der er useriøs?

Ja I behøver ikke svare, det er selvfølgelig mig. Men det kan jeg godt leve med :lol:

 

 

...næ... jeg forstår ikke hvad du mener, Umulia... Hvis en hund eller nogle hvalpe annonceres til salg, så ER det da nødvendigt med en pris i annoncen, ikke? Opdrætter sætter barren efter sit personlige skøn.

 

 

Om opdrætter af en cockapoo til 16000 er seriøs eller ej, det kan du ikke se ud fra en annonce hvis annoncen ikke oplyser andet end prisen.

Om du er seriøs eller ej, når du ikke kontakter sælger, det kommer jo an på, om du overhovedet er interesseret i en af hvalpene fra det kuld. Til den pris.

 

Det er da meget seriøst IKKE at kontakte opdrætter af copooerne, hvis du slet ikke ønsker dig sådan en hvalp..

Og hamrende useriøst at kontakte opdrætter bare for at mokke vedkommende med hensyn til prisen. Uden overhovedet af være interesseret i en hvalp af kuldet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hele min optik på dette handler om at min søster ville købe en hund.

 

En blandings hund der kostede 2500, kastreret han og alle ting medfølger.

 

Min søsters mand ville prutte om prisen, min søster mente prisen var helt fair.

 

Synes også det er en ok pris, men min ex ville helt sikkert være ligesom din søsters mand. Det havde ikke noget at gøre med prisen - han ville bare af princip aldrig give hvad der blev forlangt.

Det kan jeg lige så lidt forstå, som dem, der aldrig stiller spørgsmål ved prisen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ved jeg ikke, Umulia?? Det var dig selv, der opsatte det scenarie, at det var et VALG for dig om du ville ringe eller ej..

Og da du åbenbart ikke kender til andet end prisen og ikke er interesseret i at købe, hvad er der så ellers at snakke om?

 

Du mener at det er useriøst af dig IKKE at ringe? or What:hmm:?? som jeg skriver, så forstår jeg nok slet ikke, hvad du mener..

 

Men situationerne ER da teoretiske... Uanset om det er dig, der ikke ringer --eller om du ringer for at tale om at du ikke ønsker en hvalp?? :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ved jeg ikke, Umulia?? Det var dig selv, der opsatte det scenarie, at det var et VALG for dig om du ville ringe eller ej..

Og da du åbenbart ikke kender til andet end prisen og ikke er interesseret i at købe, hvad er der så ellers at snakke om?

 

Du mener at det er useriøst af dig IKKE at ringe? or What:hmm:?? som jeg skriver, så forstår jeg nok slet ikke, hvad du mener..

 

Men situationerne ER da teoretiske... Uanset om det er dig, der ikke ringer --eller om du ringer for at tale om at du ikke ønsker en hvalp?? :shock:

 

Jeg kan godt se at det må være let at få andre folk til at ligne idioter, når man selv opstiller nogle betingelser for diskussionen, hvor der ikke er andre svarmuligheder end de idiotiske.

 

Skulle vi ikke bare antage at jeg ER interesseret i en hvalp, men lader være med at ringe fordi jeg synes prisen er for høj?

Eller alternativt - jeg ER interesseret i en hvalp, ringer, tager på besøg og ser hvalpen, og derefter spørger sælger om prisen ikke er lidt rigelig høj?

 

Jeg tror det er de to mest realistiske scenarier, og også dem, tråden handler om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det mente jeg jo også, og jeg synes det ville være forkert at prutte om prisen.

 

Det skal siges at han på ingen måde er en nærrigpind, deres sidste hund brugte de i hvert fald 10.000 kr på at redde, da den blev syg, og desværre endte med at dø. Så det er bestemt ikke fordi han er en useriøs hundeejer, eller ikke ville bruge penge på dyrlæge osv.

 

 

Jeg har det helt som din søsters mand. Jeg kan fint skille tingene ad og kunne sagtens finde på at fortælle en ejer at jeg kan tilbyde hunden et godt hjem og et godt liv og gerne vil give 2000 kr for hunden.

 

Jeg kan simpelthen ikke rigtig forstå sammen bindingen af god hundeejer og ikke prutte om pris eller dårlig hundeejer og prutte om pris - eller at man gør hunden til mere eller mindre ting ved at tale om prisen. Overhovedet at sætte en pris på en hund, siger vel det hele. Længere er den ikke i min verden. Sætter du en pris på en hund bliver den jo noget der kan handles. Hvis det forekommer noget at være et etisk problem, må man jo forære sine hunde bort til gode hundeejere.

 

Sjovt nok er hvalpe og hunde ofte dyrest,når de købes af mennesker, som ikke bryder sig om at snakke om hunde, som noget der handles. Folk der lader skinne igennem, at pengene er underordnede. Det modbevises så grundigt af den høje pris, der ofte forlanges. Og argumentet: "rigtige søde og gode hunde ejere diskuterer og spørger ikke til prisen" jo jo.... Man tager den pris man mener hvalpene kan sælges til uden de store problemer, tror jeg. Var markedet lidt ringere, tog man lidt mindre eller undlod at avle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke en lidt underlig teoretisk situation? :hmm:

Hvorfor skulle nogen gøre det?

 

Det skete faktisk for nyligt for en schæferopdrætter. Vedkommende blev kontaktet af en "køber" der havde hørt at opdrætter havde 2 hvalpe tilbage som nu var 10 uger. "Køber" ville gerne give halv pris, og opdrætter afviste blankt, og forlangte fuld pris. "Køber" blev skide fornærmet.

 

Det samme da en pige satte sin voksne schæfer til omplacering, og havde skrevet en lang og kærlig tekst, hvor der stod at man skulle kontakte hende personligt for yderligere oplysninger. En skrev som det eneste i kommentaren hvad den kostede, og blev skide sur over at pigen svarede "hvis prisen er det eneste du interesserer dig for, skal du ikke have min hund".

 

Prisen er selvfølgelig en del af beslutningen, men hvis det er det eneste der afgør om man vil have hunden, så er man sgu useriøs:(

Link til indlæg
Del på andre sites

egentligt lidt sjovt, jeg er opvokset med at man prutter om prisen på hestene og ser intet galt i det.

Men at gøre det med en hund kunne aldrig falde mig ind og ville en køber her prutte om prisen så fik de slet ikke hunden*GG*

 

Kan du forklare hvorfor der er den forskel for dig? Spørger af oprigtig interesse.

 

Det skete faktisk for nyligt for en schæferopdrætter. Vedkommende blev kontaktet af en "køber" der havde hørt at opdrætter havde 2 hvalpe tilbage som nu var 10 uger. "Køber" ville gerne give halv pris, og opdrætter afviste blankt, og forlangte fuld pris. "Køber" blev skide fornærmet.

 

I det tilfælde kan man vel ikke sige at vedkommende slet ikke var interesseret. Han var bare kun interesseret på sine egne betingelser.

 

Det samme da en pige satte sin voksne schæfer til omplacering, og havde skrevet en lang og kærlig tekst, hvor der stod at man skulle kontakte hende personligt for yderligere oplysninger. En skrev som det eneste i kommentaren hvad den kostede, og blev skide sur over at pigen svarede "hvis prisen er det eneste du interesserer dig for, skal du ikke have min hund".

 

Prisen er selvfølgelig en del af beslutningen, men hvis det er det eneste der afgør om man vil have hunden, så er man sgu useriøs:(

 

Det synes jeg måske er en fejlfortolkning af situationen. Hvis pigen havde beskrevet hunden så godt, var prisen jo den eneste oplysning, der manglede. Selv om pris ikke er det eneste afgørende, er det vel stadig en del af billedet. Jeg ville f.eks. også gerne vide noget om prislejet på forhånd, for så kunne jeg undgå at spilde både min egen og sælgers tid, hvis det var et beløb, jeg ikke kunne eller ville betale - som eksemplet med designer-blandingen til 16.000.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du forklare hvorfor der er den forskel for dig? Spørger af oprigtig interesse.

 

 

 

I det tilfælde kan man vel ikke sige at vedkommende slet ikke var interesseret. Han var bare kun interesseret på sine egne betingelser.

 

 

 

Det synes jeg måske er en fejlfortolkning af situationen. Hvis pigen havde beskrevet hunden så godt, var prisen jo den eneste oplysning, der manglede. Selv om pris ikke er det eneste afgørende, er det vel stadig en del af billedet. Jeg ville f.eks. også gerne vide noget om prislejet på forhånd, for så kunne jeg undgå at spilde både min egen og sælgers tid, hvis det var et beløb, jeg ikke kunne eller ville betale - som eksemplet med designer-blandingen til 16.000.

 

Hvis man ikke engang gider ulejlige sig med et opkald på en omplaceringshund, trods det står tydeligt i annoncen, så er man useriøs!! Generelt er det faktisk skide useriøst bare at svare "Pris???" når det handler om dyr. Jeg havde heller ikke solgt min hund til sådan én. Men fair nok at der er et marked for dem:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du forklare hvorfor der er den forskel for dig? Spørger af oprigtig interesse.

 

 

 

I det tilfælde kan man vel ikke sige at vedkommende slet ikke var interesseret. Han var bare kun interesseret på sine egne betingelser.

 

 

 

Det synes jeg måske er en fejlfortolkning af situationen. Hvis pigen havde beskrevet hunden så godt, var prisen jo den eneste oplysning, der manglede. Selv om pris ikke er det eneste afgørende, er det vel stadig en del af billedet. Jeg ville f.eks. også gerne vide noget om prislejet på forhånd, for så kunne jeg undgå at spilde både min egen og sælgers tid, hvis det var et beløb, jeg ikke kunne eller ville betale - som eksemplet med designer-blandingen til 16.000.

Jeg ved det faktisk ikke. Har siddet og tænkt men kan ikke forklare hvorfor.

Syntes selv det er lidt sjovt at jeg har det sådan. Begge dele er jo dyr der betyder meget for mig.

Tror måske det er fordi jeg er opvokset i en verden af hestekrejlere og bare lært at sådan gør man bare. Men jeg ved det ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved det faktisk ikke. Har siddet og tænkt men kan ikke forklare hvorfor.

Syntes selv det er lidt sjovt at jeg har det sådan. Begge dele er jo dyr der betyder meget for mig.

Tror måske det er fordi jeg er opvokset i en verden af hestekrejlere og bare lært at sådan gør man bare. Men jeg ved det ikke.

 

Jeg tror det er kulturen. En hest deer stadig rigtig ofte en brugs genstand eller sport rekvisit og bliver vurderet ud fra en værdi på det område.

 

En hund er mere en ven i familien og det er ikke almindelige at prutte om prisen. Så sorterer man i stedet fra inden køb. Hvis man ikke vil bruge mere end et par tusind på anskaffelse, får man en blanding og går bare udenom stamtavler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man ikke engang gider ulejlige sig med et opkald på en omplaceringshund, trods det står tydeligt i annoncen, så er man useriøs!! Generelt er det faktisk skide useriøst bare at svare "Pris???" når det handler om dyr. Jeg havde heller ikke solgt min hund til sådan én. Men fair nok at der er et marked for dem:roll:

 

Hm, tjah... Jeg kunne måske godt finde på at skrive alligevel i stedet for at ringe... Ikke om prisen dog - eller, jo, jeg ville nok også gerne høre om prisen samtidig, inden jeg skulle ud og besøge hunden, så jeg ville vide, om det overhovedet var realistisk, men jeg ville dog ikke bare skrive "pris???".

Men det skyldes at jeg er pinligt bange for at ringe folk op :genert: Don't ask me why. Alle opdrættere jeg har været i kontakt med, har været over mail. Undtagen én. Hun bad mig nemlig om at ringe som svar på min mail. Så gjorde jeg det også... Men jeg havde det svært med det (hun bed dog heldigvis ikke, men var ganske munter at snakke med).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm, tjah... Jeg kunne måske godt finde på at skrive alligevel i stedet for at ringe... Ikke om prisen dog - eller, jo, jeg ville nok også gerne høre om prisen samtidig, inden jeg skulle ud og besøge hunden, så jeg ville vide, om det overhovedet var realistisk, men jeg ville dog ikke bare skrive "pris???".

Men det skyldes at jeg er pinligt bange for at ringe folk op :genert: Don't ask me why. Alle opdrættere jeg har været i kontakt med, har været over mail. Undtagen én. Hun bad mig nemlig om at ringe som svar på min mail. Så gjorde jeg det også... Men jeg havde det svært med det (hun bed dog heldigvis ikke, men var ganske munter at snakke med).

Rart at høre at der er andre en mig der har den der fjollede "skræk" for at ringe ;) helt ulogisk og sært, men jeg kender i den grad følelsen ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...