Hop til indhold

Pris på en hund; Prut eller ej?


Shii
 Share

Recommended Posts

:mrgreen:

 

Synes I det er okay at prutte om prisen på en hund? Det være sig blandings, race eller andet :lol:

 

 

Jeg tænker at det er meget grænseoverskridende, fordi det er et levende væsen, og derfor er det ofte for mig bare sådan prisen er.

 

Men hvad syns I ? Er det egentlig helt okay at spørge efter en lille rabat når man køber en hund?

 

:vedikke::vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 58
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Og det er lige netop den holdning, hundehandlere lever højt på.

 

Nu handler jeg ikke ved en hundehandler, så jeg skal ikke kunne sige det.

 

Men vil du synes det var okay at prutte om prisen hvis hr. Jensen solgte sin 2 årige labrador fordi konen var død, og han ikke havde tid til hunden mere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, jeg kunne ikke drømme om at prutte om prisen. Men det er jeg så generelt dårligt til, levende væsen eller ej. :lol: Men nej, det virker meget grænseoverskridende for mig! Omvendt gjorde jeg dog det, da jeg solgte Kency, at jeg satte én pris i annoncen, men tilbød familien en noget lavere pris fordi prisen ikke var vigtig for mig - det var blot for at skræmme useriøse væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan altid være bekendt at prutte om prisen. Hvis jeg skal købe en FT Hvalp ved jeg godt at en normak pris er 5-8 K og koster den fx 8 K og har top papirer, er velavlet og passet prutter jeg ikke. Det er prisen.

 

skulle jeg derimod købe en voksen hund er prisen jo nok mere "variabel" og her ville jeg ikke uden videre betale hvad der bliver forlangt, men tilbyde, hvad jeg mener jeg bør give for hunden. Er den færdigtrænet og har bestået en markprøve, er HD fotograferet og øjen lyst, kan det være over 25 K - er det dens søster, som ikke er trænet og prøvet, men sælges pga skilsmisse kan 5 K være prisen. Her får man så tilgengæld noget at arbejde med :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej jeg ville aldrig nogensinde prutte om prisen på en hund, eller noget andet dyr for den sags skyld. Synes det er uværdigt overfor dyret og respektløst overfor sælgeren.

 

Det er da ellers helt normal praksis når man handler hest.

 

Men jeg har godt nok også svært ved at forestille mig det ved en hund. Det skulle lige være en voksen hund jeg syntes var sat urimelig højt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej jeg ville aldrig nogensinde prutte om prisen på en hund, eller noget andet dyr for den sags skyld. Synes det er uværdigt overfor dyret og respektløst overfor sælgeren.

 

Det er da ellers helt normal praksis når man handler hest.

 

Men jeg har godt nok også svært ved at forestille mig det ved en hund. Det skulle lige være en voksen hund jeg syntes var sat urimelig højt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej jeg ville aldrig nogensinde prutte om prisen på en hund, eller noget andet dyr for den sags skyld. Synes det er uværdigt overfor dyret og respektløst overfor sælgeren.

 

Men hvorfor? Folk gør det da med heste? Jeg er verdens ringeste jyde og kan ikke finde ud af at prutte om prisen om så mit liv galdt det, så jeg betaler bare det der bliver forlangt. Men ex-mand var god til det....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener faktisk vi forhandlede lidt pris da vi købte Kaia :hmm:

 

Vi havde jo købt hende uanset hvad.

Men tror faktisk vi og sælger blev enige om en pris der var 1.000 kr. lavere end den hun var sat til (hun blev omplaceret).

Det var noget vi blev enige om efter vi havde set hende og havde besluttet hun skulle med hjem og sælger var overbevist om at det var os det skulle have hende.

Men helt ærligt, så kan jeg ikke huske om det var os eller sælger der bragte et nedslag i prisen på banen i første omgang.

 

Bamse fik vi gratis og Yoda spurgte jeg ikke om pris på, før jeg havde valgt hvalp og var bedøvende ligeglad med hvad jeg skulle give.

 

Men tror godt jeg kunne finde på at handle lidt pris, på en omplacering af ukendt ophav, men det kommer meget an på omstændighederne og prisen.

Nu synes jeg så ofte at priserne er så lave, at det er fuldstændig irrelevant overhovedet at begynde at prutte om dem.

 

En hvalp fra en opdrætter jeg selv har udvalgt, der gider jeg helt ærligt slet ikke tænke på pris.

Der er jeg bare indstillet på, at det er derfra jeg skal have hund - Basta :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne aldrig drømme om det ;) for mig føles det lidt som at gøre hunden til en genstand ;) prisen vil aldrig være afgørende når jeg skal overtage et levende væsen;)

 

havde det også sådan da vi skulle overtage Loui - i øvrigt følte jeg at vi fik rigtig meget for de 2000 hun kostede (udstyr, foder, vaccinationer, hundepas og ikke mindst hende selv) :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Det har jeg faktisk aldrig tænkt på, er meget dårlig til at gøre det generelt. Dog fik vi da vinterdæk med da vi købte helt ny bil :mrgreen:

 

Men ved hunde nej, nu har jeg også to som vi har købt fra hvalp af - det var bare den pris, men om jeg ville gøre det med en omplacerings hund det ved jeg ikke, det lyder så negativt når man skriver det her kan jeg se ;-)

Men det er nok som flere skriver det er et levende væsen ikke en genstand så er prisen bare det den er ;-) for mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

En hvalp fra en opdrætter jeg selv har udvalgt, der gider jeg helt ærligt slet ikke tænke på pris.

Der er jeg bare indstillet på, at det er derfra jeg skal have hund - Basta :mrgreen:

 

Præcis - i dette tilfælde burde man jo så bare vælge at få hvalp et andet sted fra, hvis man ikke vil betale det en hvalp koster fra pågældende sted:-)

 

 

Jeg ville aldrig prutte om prisen på en hund. Omplacering eller ej:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu handler jeg ikke ved en hundehandler, så jeg skal ikke kunne sige det.

 

Men vil du synes det var okay at prutte om prisen hvis hr. Jensen solgte sin 2 årige labrador fordi konen var død, og han ikke havde tid til hunden mere?

 

Det kommer sandelig an på så meget. Hvis han f.eks. forlangte 10.000, og hunden hverken havde tavle eller var trænet, så ville jeg ganske afgjort stille spørgsmål ved prisen.

Jeg er i øvrigt 100 % enig med PBC's indlæg herunder:

 

Man kan altid være bekendt at prutte om prisen. Hvis jeg skal købe en FT Hvalp ved jeg godt at en normak pris er 5-8 K og koster den fx 8 K og har top papirer, er velavlet og passet prutter jeg ikke. Det er prisen.

 

skulle jeg derimod købe en voksen hund er prisen jo nok mere "variabel" og her ville jeg ikke uden videre betale hvad der bliver forlangt, men tilbyde, hvad jeg mener jeg bør give for hunden. Er den færdigtrænet og har bestået en markprøve, er HD fotograferet og øjen lyst, kan det være over 25 K - er det dens søster, som ikke er trænet og prøvet, men sælges pga skilsmisse kan 5 K være prisen. Her får man så tilgengæld noget at arbejde med :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer sandelig an på så meget. Hvis han f.eks. forlangte 10.000, og hunden hverken havde tavle eller var trænet, så ville jeg ganske afgjort stille spørgsmål ved prisen.

 

Men så er det vel også genstanden du er interesseret i, ikke personligheden? For en hund du ikke kender, kan du vel ikke sætte en pris på? Hvad skulle gøre at du hellere ville prutte om prisen på 10.000 kr. på hr. Jensens sorte lab/schæferblanding, i stedet for bare at købe fru Poulsens ditto blanding til 500 kr?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne ikke drømme om at prutte om prisen på en hvalp, fordi jeg ved hvor mange timer og hvor mange penge opdrætter har lagt i kuldet. Alene alt det bøvl jeg er sparet for ved at hunden er funktionelt renlig når den kommer, at den er vant til bil, bur, børn, fremmede mennesker, at den er sund og tillidsfuld, jamen jeg kunne blive ved. Det er mange år siden jeg har købt en hund ved en opdrætter som jeg ikke kendte ret godt.

Vores yngste hund fik vi meget billigt fordi opdrætters højeste ønske var at han skulle bo ved os; det var opdrætter der foreslog prisen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men så er det vel også genstanden du er interesseret i, ikke personligheden? For en hund du ikke kender, kan du vel ikke sætte en pris på? Hvad skulle gøre at du hellere ville prutte om prisen på 10.000 kr. på hr. Jensens sorte lab/schæferblanding, i stedet for bare at købe fru Poulsens ditto blanding til 500 kr?

Helt enig, hvis jeg skal købe hund, så er det jo lige præcis den unikke hund jeg skal købe, at naboens blanding koster 1000 kr mere eller mindre kan jeg ikke bruge til noget;) en hund er unik, et levende væsen og ikke noget man prutter om prisen på;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men så er det vel også genstanden du er interesseret i, ikke personligheden? For en hund du ikke kender, kan du vel ikke sætte en pris på? Hvad skulle gøre at du hellere ville prutte om prisen på 10.000 kr. på hr. Jensens sorte lab/schæferblanding, i stedet for bare at købe fru Poulsens ditto blanding til 500 kr?

 

Jeg ville da være enormt nysgerrig efter at få at vide hvorfor Hr. Jensens hund var så meget mere værd :mrgreen:

Hvis der ikke fulgte en forklaring med, ville jeg nok bare smutte over til Fru Poulsen.

 

Jeg forstår i øvrigt ikke hvad du mener med "personligheden"? Man kan ikke købe en personlighed, det er noget, der (forhåbentlig) følger med i handlen når man køber retten til at eje en hund eller et andet levende væsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville da være enormt nysgerrig efter at få at vide hvorfor Hr. Jensens hund var så meget mere værd :mrgreen:

Hvis der ikke fulgte en forklaring med, ville jeg nok bare smutte over til Fru Poulsen.

 

Præcis - vil du ikke give det der forlanges, må du vel smutte et andet sted hen:-)

 

Måske synes hr. Jensen at han vil have valuta for de 13.000 kr. han brugte på at få hunden opereret for en splint i halsen. Og fru Poulsen har aldrig været ved dyrlæge med sin hund, og hun synes også den lugter. Altså, hvem ved?

 

Jeg forstår i øvrigt ikke hvad du mener med "personligheden"? Man kan ikke købe en personlighed, det er noget, der (forhåbentlig) følger med i handlen når man køber retten til at eje en hund eller et andet levende væsen.

 

Nej, men hvis du ikke KENDER hunden, hvordan kan du så vurdere om den er 1.000 eller 10.000 kr. værd? Og hvorfor vil du så hellere prutte om prisen end finde en anden? Det er dét jeg ikke forstår.

 

Fair nok hvis det er en brugshund eller en avlshund med bestemte egenskaber der efterspørges, men så er det jo ret beset også hunden som genstand, ikke fordi den er sød, at man vil købe den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tager det virkelig ikke tungt, det med at prutte om prisen.

 

Det ligger dybt i mine jyske gener, så det er kun ved særligt udvalgte hvalpe fra et kuld jeg bare MÅ have fra jeg er ligeglad - og der ved jeg også hvad jeg betaler for.

 

En omplacering er jeg nok ikke bleg for at spørge til prisen ved. Det er godt nok sjældent der ligger noget særligt arbejde bag kuldet, eller noget sundhedtjek der er betalt for af mor og far.

Men det er så ikke det samme som, at jeg ikke vil købe hunden hvis jeg ikke får afslag i prisen.

Det kan sagtens være - det kommer an på hunden og lur mig om jeg overhovedet ville handle om en hund jeg ikke bare ville elske at eje.

Kaia var i hvertfald kommet med hjem uanset pris.

At hun så bliver en vanvittig dyr hund i sidste ende er noget helt andet. Sådan er det jo, når man køber en rundkørsel af lidt usunde racer - så kommer der ofte dyrlæge regninger der overstiger købsprisen maaaaange gange.

Link til indlæg
Del på andre sites

[

QUOTE=AnneMangetal;1426138]

Måske synes hr. Jensen at han vil have valuta for de 13.000 kr. han brugte på at få hunden opereret for en splint i halsen.

 

Og jeg kan så bare ikke se at det kan være en ny ejers problem :vedikke:

 

Nej, men hvis du ikke KENDER hunden, hvordan kan du så vurdere om den er 1.000 eller 10.000 kr. værd?

 

Som udgangspunkt "kender" jeg jo ikke nogle af de hunde, jeg evt. kan komme til at overtage. Med mindre man overtager en hund fra en bekendt el. lign. Jeg kan slet ikke forstå hvordan det er relevant?

Som PBC skrev tidligere, tager man udgangspunkt i en række facts - afstamning, hvalp eller voksen, helbred, træning osv. Er det det, du mener med at kende hunden? Eller er vi ovre i noget føleri med at netop denne hund vil blive min soulmate, og så er alverdens millioner ikke nok til at betale for den?

 

Og hvorfor vil du så hellere prutte om prisen end finde en anden? Det er dét jeg ikke forstår.

 

Jeg tror ikke du forstår, at det jo ikke er et fast princip at jeg absolut VIL forhandle pris HVER gang jeg køber hund. Sådan er det selvfølgelig ikke. Men der er nogen omstændigheder hvor jeg synes, det vil være på sin plads.

Da jeg købte Oluf, stillede jeg ikke spørgsmål til prisen. Men da jeg købte Vinnie, gjorde jeg. Jeg synes ikke folk skal tjene på at ødelægge en hund og lade andre om at samle stumperne.

 

Fair nok hvis det er en brugshund eller en avlshund med bestemte egenskaber der efterspørges, men så er det jo ret beset også hunden som genstand, ikke fordi den er sød, at man vil købe den.

 

Det er til gengæld en holdning, jeg ikke forstår. Alle hunde er da søde. Men alle hunde er også handelsobjekter, i og med at de koster penge. Jeg kan sagtens adskille det ene fra det andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi købte Liva var jeg udmærket klar over at vi betalte overpris - 5500kr for en 6 mdr gammel yorkie og uden tavle. Men vi VILLE have Liva. Og havde vi endelig pruttet om prisen havde et afslag ingen forskel gjort på den lange bane - vi har betalt for én patella operation til hende og skal lige om lidt igennem den næste. Sådan en operation inkl genoptræning koster omkring 12.000kr som forsikringen ikke dækker. Altså 24.000kr. Så et afslag på 1000-1500kr havde altså ikke gjort den vilde forskel alligevel. Men de PL operationer vidste vi jo kunne komme - vi købte en hund af en race som er særlig udsat for denne lidelse, og at hun så var tavleløs og forældrene ikke var tjekket - tja, så kan man jo hurtigt ligge 2 og 2 sammen for hvad man kan risikere at rende ind i.

 

Liva blev slået der hvor hun boede, det fik vi af vide da vi havde forelsket os i hende - og så var der da endnu mere grund til at hun bare skulle med hjem, uanset pris. Vi har ikke støttet en hundehandler vil jeg lige sige - blot en kvinde med et forældet syn på opdragelse. Men jeg har heldigvis ikke set kuld fra hende siden.

 

Men jeg har det også sådan lidt; kan man ikke lide lugten i bageriet, så skulle man måske finde et andet? Personligt ville jeg øjeblikkeligt have sorteret folk fra, der ikke ville betale de 2500kr Kency stod til. Jeg tilbød selv et nedslag da de rigtige var fundet - men kunne man ikke bruge 2500kr på hende, så skulle man heller ikke have hende. Jeg var ligeglad med pengene, men brød mig ikke om selve det at folk ikke ville ofre 2500kr på en hund der skulle være en del af deres familie i mange år fremover...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...