Hop til indhold

Pris på en hund; Prut eller ej?


Shii
 Share

Recommended Posts

Hm, tjah... Jeg kunne måske godt finde på at skrive alligevel i stedet for at ringe... Ikke om prisen dog - eller, jo, jeg ville nok også gerne høre om prisen samtidig, inden jeg skulle ud og besøge hunden, så jeg ville vide, om det overhovedet var realistisk, men jeg ville dog ikke bare skrive "pris???".

Men det skyldes at jeg er pinligt bange for at ringe folk op :genert: Don't ask me why. Alle opdrættere jeg har været i kontakt med, har været over mail. Undtagen én. Hun bad mig nemlig om at ringe som svar på min mail. Så gjorde jeg det også... Men jeg havde det svært med det (hun bed dog heldigvis ikke, men var ganske munter at snakke med).

 

Rart at høre at der er andre en mig der har den der fjollede "skræk" for at ringe ;) helt ulogisk og sært, men jeg kender i den grad følelsen ;)
Også mig, det er så skørt :lol:

Men ja, rart ikke at være alene om det ;-)

 

Nå, men for at svare på emnet, så ville jeg nok ikke prutte om prisen på en hund. Jeg prutter aldrig om prisen på noget, så at gøre det på en hund virker ret grænseoverskridende.

 

Dog kan jeg godt synes det er okay at gøre i nogle tilfælde, som f.eks. i tilfældet hvor en voksen hund er mindre værd rent brugsmæssigt end prisen er sat til eller tilfældet, hvor man finder en genbrugshund og får forhandlet et prisnedslag på plads, fordi både køber og sælger er sikre på at det er det rigtige hjem.

 

Men at bede en opdrætter om nedslag i prisen, synes jeg ikke man skal, da der tit lægger rigtig meget arbejde i de hvalpe og det koster både i tid og penge for opdrætterne, så det bliver selvfølgelig dyrere.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 58
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Rart at høre at der er andre en mig der har den der fjollede "skræk" for at ringe ;) helt ulogisk og sært, men jeg kender i den grad følelsen ;)

 

Jeg har heldigvis også senere fundet ud af, at det langt fra kun er mig. Men det givet lidt et problem/dilemma, når man ved, at nogle mener, at man er useriøs ved kontakt pr. mail. Det var også langt værre, da jeg var yngre, men er blevet bedre.

 

Første gang jeg skulle ringe til dyrlægen, gik der et kvarter, før jeg fik taget mod til mig og trykket på ring-knappen (don't worry, det var intet alvorligt, bare en dum øjenbetændelse) :lol:

 

Men problemet er også primært ved fremmede... Jo bedre jeg kender folk, dets færre problemer.

 

 

Nåja, jeg har egentligt heller aldrig svaret på emnet.... Jeg kunne aldrig finde på at prutte om prisen. Om jeg mener, at det kan være okay... Den synes jeg så til gengæld er svær. For selvfølgelig kan nogen tage uforholdsmæssigt for meget for deres hvalp/omplaseringshund og hvis vi er derude, kan det nok være ok at foreslå et prisnedslag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke forestille mig, at jeg ville prutte om prisen på en hund. På den anden side, synes jeg det er lidt svært at lave en direkte kobling mellem at man er "seriøs" og det at man finder på at foreslå en anden pris end den sælger lægger ud med. Som PBC skriver, er der jo allerede lagt ud med at gøre hunden til et handelsobjekt i det øjeblik der er sat en pris på den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan sagtens finde på at forhandle om prisen på en hund. Jeg plejer dog at få dem gratis, fordi de kommer med noget af en bagage, og der er en del penge forbundet med at rette sådanne hunde op. Min nuværende er anderledes - han er udstationeret, men det var lidt et tilfælde, at det endte sådan. Inden da havde jeg kig på flere hunde, som jeg overvejede. Jeg overvejede også en hvalp, men syntes ikke det passede ind i min dagligdag pt. Da jeg så så Aslan slog lynet ned, og derfor blev det ham :)

 

Jeg synes dog en racehund er meget dyr, og jeg har helt klar en øvre grænse, for hvad jeg vil betale for en hund - hvor den ligger ville jeg vurdere fra hund til hund. Kunne vi ikke enes, ville jeg gå videre til et andet sted og købe der.

 

Ved internater har jeg altid betalt prisen. Det skyldes ønsket om at hjælpe næste hund.

 

Jeg har aldrig oplevet nogle opfatte mig som useriøs af den grund. Jeg tror det handler om at være rimelig og have en god dialog. Har jeg ikke det med en opdrætter, lægger jeg slet ikke ud med at købe der. Prisen er iøvrigt det sidste vi taler om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Faktisk har jeg også flere gange hjulpet jægere med at finde en god hund med grundtræning på plads og her er det jo ofte hunde som ikke har potentiale til markprøver der sælges. Meget veltrænede men med en mindre fejl. Det kan være lidt lyd eller manglende tempo i søget. Her kender jeg godt priserne og har ofte anbefalet at køber simpelthen byder de vi mener er rimeligt og så får hunden hjem på prøve en uges tid. Jeg tror lidt snak om prisen er det mest almindelige i den slags handler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Faktisk har jeg også flere gange hjulpet jægere med at finde en god hund med grundtræning på plads og her er det jo ofte hunde som ikke har potentiale til markprøver der sælges. Meget veltrænede men med en mindre fejl. Det kan være lidt lyd eller manglende tempo i søget. Her kender jeg godt priserne og har ofte anbefalet at køber simpelthen byder de vi mener er rimeligt og så får hunden hjem på prøve en uges tid. Jeg tror lidt snak om prisen er det mest almindelige i den slags handler.

 

Ja jeg hjælper også tit folk - venner og venners venner - med at finde en god omplaceringshund - så giver jeg min vurdering - fx I skal forvente at hunden ikke kan være alene eller den skal have alle vaccinationer osv - og siger jeg ville give dette og dette - her skal du forvente dyrlæge til dette og bede om afslag på dette osv osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke klar til ny hund lige nu og aner ikke, om det bliver en hvalp eller voksen omplacering.

 

Jeg ville ikke prutte om prisen på en hvalp, når det er en racehund. Og jeg ville forvente, at en opdrætter så skævt til mig, hvis det var en ordentlig opdrætter.

 

Nå, men ender jeg med en omplaceringshund, kunne jeg finde på at bede om et nedslag i prisen, hvis det gav mening. Eksempelvis hvis jeg kunne se, at den snartligt trængte til en tandrensning ved dyrlægen eller hvis den havde nogle adfærdsproblemer, jeg ville behøve prof. hjælp til. Med henvisning til disse kommende og kostbare udgifter, kunne jeg godt finde på at (forsøge at) forhandle om prisen på hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke klar til ny hund lige nu og aner ikke, om det bliver en hvalp eller voksen omplacering.

 

Jeg ville ikke prutte om prisen på en hvalp, når det er en racehund. Og jeg ville forvente, at en opdrætter så skævt til mig, hvis det var en ordentlig opdrætter.

 

Nå, men ender jeg med en omplaceringshund, kunne jeg finde på at bede om et nedslag i prisen, hvis det gav mening. Eksempelvis hvis jeg kunne se, at den snartligt trængte til en tandrensning ved dyrlægen eller hvis den havde nogle adfærdsproblemer, jeg ville behøve prof. hjælp til. Med henvisning til disse kommende og kostbare udgifter, kunne jeg godt finde på at (forsøge at) forhandle om prisen på hunden.

 

Jeg så på en anden hund også. Den ville de have 3500 kroner for, fordi det havde de selv givet. Problemet var, at jeg ikke ville give noget. Bortset fra en fair chance, et års massiv og tjek for smerter hos dyrlæge og Hembo - hunden var så angst, at den skulle bedøves for at forlade martriklen. Angsten var opstået pludseligt. De stod fast, så det blev ikke den hund. Den slags synes jeg er helt ok at sige til folk. Man kan få mange helt igennem sunde og angstfrie hunde for 3500 kroner :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så på en anden hund også. Den ville de have 3500 kroner for, fordi det havde de selv givet. Problemet var, at jeg ikke ville give noget. Bortset fra en fair chance, et års massiv og tjek for smerter hos dyrlæge og Hembo - hunden var så angst, at den skulle bedøves for at forlade martriklen. Angsten var opstået pludseligt. De stod fast, så det blev ikke den hund. Den slags synes jeg er helt ok at sige til folk. Man kan få mange helt igennem sunde og angstfrie hunde for 3500 kroner :)

 

Jeg mener, det er absurd at tro, at man kan få det samme for hunden, som man selv gav.

 

Som jeg ser det, falder hunden i værdi henover tid lidt ligesom en bil, da risikoen for aldersbetingede skavanker stiger, ligesom at det er færre år man forventeligt har med hunden som kommende ejer.

Eksempelvis en hund, der typisk lever 15 år og som man har givet 15.000 kroner for. Så ønsker man den omplaceret efter 5 år, jamen, så burde den måske koste 10.000 kroner for den nye ejer, eller måske endda lidt mindre, da de sidste år jo tit er præget af sygdom og alderdom, samt aldersbetingede udfordringer.

 

Undtagelserne er klart hunde, hvor man kan argumentere for, at den har samme værdi eller enddog er steget i værdi. En hund der skal bruges til avl, som har vundet udstillingspriser, eller en hund der har vundet medaljer i agility, eller en særlig dygtig jagthund som fortsat skal bruges i jagten.

Her kan man argumentere, at køber får en "fiks og færdig hund" uden selv at have udfordringen ved træningen m.m., så her vil jeg mene at værdien som minimum er den samme som en hvalp og måske endda mere, alt efter hvad der er tale om.

 

 

Sælger man en hund med skavanker allerede - alt fra seriøse adfærdsproblemer til fysiske udfordringer til højere alder - bør prisen falde derefter.

 

 

Dog er det helt fair, at sætte en falsk pris højt for at sortere ud i useriøse henvendelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...