Hop til indhold

Tvangsparringer - er det virkelig sandt?


Lenschow
 Share

Recommended Posts

 

Jeg anfægter ikke, at hunde kan trænes til at lade være med at gå på jagt på egen pote, jeg lavede sammenligningen som debatemne: At man vil kunne træne en hund i dens jagttrang, men at man ikke skal kunne træne samme hund til at styre sin trang til reproduktion (ud fra Leschows beskrivelse om reproduktionsmotivationen).

At man øjensynligt ønsker at have en stærkere reproduktionstrang end jagttrang - altså at man vil vælge hvilken "drift" som skal være stærkest, samt hvorfor, når vi kan blive enige om, at "naturligt" ikke længere kan anvendes om domesticerede hunde.

 

Den diskussion kunne være spændende at tage.

 

En hund som skal have lidt opmuntring/støtte, muligvis pga. opdragelsen, er jo ikke i fare for at udgå som genmateriale.

 

for mig er det jo indlysendew hvorfor jeg ønsker at hundene kan reproducere sig selv. Det giver jo sig selv, når man som jeg, kærer det sammen med andre betydelige kvaliteter. Kim du behøver ikke at forklare mig at jeg ikke kan bevise det, for det ved jeg godt.

 

derudover har jeg det sådan at man skal lade hundene naturlige på visse områder herunder forplantning, men også mange, mange andre områder. Og laver man ændringer, skal det begrundes og helst være til det bedre i hundens omgang med mennesker og aldrig noget der går ud over hundenes basale mentale og fysiske sundhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 203
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hvis du synes, at det er voldsomt at ta fat i nakkeskindet og hive en humpende 25-30 kg's unghund af en anden, så vil jeg da gerne oplyses om en blidere metode, der virker.. Og det er klart nemmere at få det overstået inden de ryger på den anden side af 35 kg. For så er de altså mindre styrbare og tolerancen hanhundene imellem er langt kortere

 

Hvis du er i tvivl om, om jeg snakkede om labrador, så burde du måske læse indlæggende ordentligt.

Jeg skrev at jeg intet kender til FT spaniels. Men at jeg kender til FT LAB fra markprøve..

 

Om det er udstillingslab eller FT lab. Så skal de altså ha et ordentlig temperament.. Det er racens kendetegn og står beskrevet i racestandarten

 

Enig temperamentet skal altid være godt og som beskrevet i Standarden. Jeg tror det kan være lidt svært at vide om det er tæven der er for blød og vigende eller en hanhund der er for frembrusende. En hanhund skal jo ikke være sexuelt intereseret i en tæve som ikke er løbsk, hvilket utrolig mange Labrador hanner er. Irriterende interesserede faktisk.

 

Jeg har ingen problemer med at man tager et godt tag i nakkeskindet og trækker en liderlig, robust, Labrador hanhund væk fra en tæve. Men om det er nødvendigt ved jeg ikke. Det kommer vel an på hvor godt hunden er trænet og hvor stor respekt den viser for NEJ signalet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig temperamentet skal altid være godt og som beskrevet i Standarden. Jeg tror det kan være lidt svært at vide om det er tæven der er for blød og vigende eller en hanhund der er for frembrusende. En hanhund skal jo ikke være sexuelt intereseret i en tæve som ikke er løbsk, hvilket utrolig mange Labrador hanner er. Irriterende interesserede faktisk.

 

Jeg har ingen problemer med at man tager et godt tag i nakkeskindet og trækker en liderlig, robust, Labrador hanhund væk fra en tæve. Men om det er nødvendigt ved jeg ikke. Det kommer vel an på hvor godt hunden er trænet og hvor stor respekt den viser for NEJ signalet.

 

Gir dig helt ret.. Det er pisse irriterende..

Min tæve er heldigvis ikke bleg for at afvise fremmede hanner, så de forstår budskabet. Det burde bare ikke være nødvendigt at hun skal skrue bissen på, for at få fred.

 

Mine hanner lærer at det er No-go..

Jeg ville ikke kunne gå i åben klasse på markprøve, hvis mine hanhunde kun har én ting i hovedet, hvis de kommer i frit søg med en tæve ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

øhhh... Forveksler du ikke argumenter med beviser. Der er vist fremkommet mange argumenter.

 

Nej, der er fremkommet holdninger som ikke kan underbygges af fakta. Det kaldes påstande.

 

For en ordens skyld; Jeg støtter da helt sikkert op om, at det er hensigtsmæssigt at hunde kan parre sig selv, og hvis det for en given race bliver et problem, er der grund til at fravælge hunde med mangler i den henseende for at komme væk fra netop den mangel! At det skulle have indflydelse på alle mulige andre svagheder, er imidlertid fuldstændig filosofibaseret tro, og det kan lede i den forkerte retning, hvorfor det vil være smartest at man simpelthen lader opdrætterne selv vurdere (og de kommer forhåbentlig frem til forskellige metoder, hvilket vil øge chancen for at en af dem har gjort det rigtige, når vi ad åre finder ud af den faktiske sammenhæng.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, der er fremkommet holdninger som ikke kan underbygges af fakta. Det kaldes påstande.

 

For en ordens skyld; Jeg støtter da helt sikkert op om, at det er hensigtsmæssigt at hunde kan parre sig selv, og hvis det for en given race bliver et problem, er der grund til at fravælge hunde med mangler i den henseende for at komme væk fra netop den mangel! At det skulle have indflydelse på alle mulige andre svagheder, er imidlertid fuldstændig filosofibaseret tro, og det kan lede i den forkerte retning, hvorfor det vil være smartest at man simpelthen lader opdrætterne selv vurdere (og de kommer forhåbentlig frem til forskellige metoder, hvilket vil øge chancen for at en af dem har gjort det rigtige, når vi ad åre finder ud af den faktiske sammenhæng.

 

nå, jeg synes der er bunkevis af argumenter, men ikke så mange beviser. Men dette er så rent ordkløveri - og det gider jeg ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du synes, at det er voldsomt at ta fat i nakkeskindet og hive en humpende 25-30 kg's unghund af en anden, så vil jeg da gerne oplyses om en blidere metode, der virker.. Og det er klart nemmere at få det overstået inden de ryger på den anden side af 35 kg. For så er de altså mindre styrbare og tolerancen hanhundene imellem er langt kortere

 

Hvis du er i tvivl om, om jeg snakkede om labrador, så burde du måske læse indlæggende ordentligt.

Jeg skrev at jeg intet kender til FT spaniels. Men at jeg kender til FT LAB fra markprøve..

 

Om det er udstillingslab eller FT lab. Så skal de altså ha et ordentlig temperament.. Det er racens kendetegn og står beskrevet i racestandarten

 

Jeg straffer ikke stress. Det kan give alvorlige bagslag og forværre sagen. Du efterspørger en metode - du skal forebygge stress, undgå situationen før den opstår som ejer og læse hundens signaler før den hænger der - ved at stoppe adfærden før den optrapper, og lave lidt nemme øvelser med hunden eller få den til at søge et par godbidder, flytter du den fra det limbiske system i hjernen til frontal lap-niveau dvs bevidsthed og hunden er styrbar.

 

Hænger hunden der først, har man ikke været obs på sin hund som man skal. Der er utallige stress tegn man kan reagere på før det sker. Hvis jeg gik sådan rundt med min hund, ville han ikke leve længe efter hundeloven i dk kan du tro - det her lærer man når man har haft kareler der VIL slås. Så er en stress-parring meget let at spotte og stoppe før den optrapper. Fordi man har stået med en hund, der ikke ville parre, men bide og med karelerens styrke og vilje til IKKE at kunne stoppes end ikke af en bjørn.

 

Så det er metoden hos mig - to skridt foran. Forstærke alternativ adfærd, bremse stress før den får lov at udvikle sig og føre hunden retur i cortex/frontallap/bevidsthed

 

Ofte er den slags hunde her stressede. Straf mindsker ikke stress. Den undertrykker måske en adfærd.

 

Og endelig - min metode virker ved alle hunde - og jeg har min fortid i kattetræning - og de kan veje noget mere end 35 kg når vi taler de store kattedyr så tanken om at tage fat ligger mig fjern i min praktiske erfaring - og tog du fat i min hund sådan der så er han altså ikke en type, der vender sig og siger undskyld. Ej heller var min kareler mix. Og ej heller var den malle jeg havde at arbejde med på et tidspunkt. At man tilsyneladende kan slippe af sted med det over for en lab er egentlig en skam, synes jeg. Men vi to enes aldrig om dette, jeg tror vi må enes om at vi træner med forskellige metoder. Jeg lærte min metode ved at træne kattedyr. Jeg ville gerne se en rive en stresset leopard rundt. Så hvorfor det gøres ved hunde lærer jeg bare aldrig at forstå, når man for pokker da kan træne selvstændige kattedyr uden den slags. Og jeg har aldrig været velsignet med en hund, der ikke har en bagage, så tog jeg fat i min hund på den måde, når han er stresset eller vogtende, så kan det godt være han er bette, men for pokker altså.... han ville 110 & vende sig og bide. Jeg har derfor heldigvis skullet finde andre måder og de virker, så det er vi glade for her

 

Du skriver, at FT skræmmes af din hund, når den stikker snuden frem - derfor gik jeg ud fra, du mente at det er TO racer, der mødes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg straffer ikke stress. Det kan give alvorlige bagslag og forværre sagen. Du efterspørger en metode - du skal forebygge stress, undgå situationen før den opstår som ejer og læse hundens signaler før den hænger der - ved at stoppe adfærden før den optrapper, og lave lidt nemme øvelser med hunden eller få den til at søge et par godbidder, flytter du den fra det limbiske system i hjernen til frontal lap-niveau dvs bevidsthed og hunden er styrbar.

 

Hvem i alverden siger at al humperi unghunde imellem er stress?

Og skulle denne stress så pludselig forsvinde, når hunden lærer at den opførsel er uacceptabel? Bare Puuff, så er det væk?

 

Nu har jeg haft 4 labrador fra hvalp, og ingen af dem har udvist denne adfærd over for andre hunde pga stress.

Jo, lige min, nu ældste, hanhund da han var yngre. Når storebror havde haft damebesøg og duftede meget anderledes. Der var det stress/frustrationer. Og det ville enhver have forståelse for. Men det krævede også kun et bank på ruden, så vidste han den var gal. (Gammelsmølf gad ikke irettesætte ham. Han havde en engels tålmodighed)

 

 

Du skriver, at FT skræmmes af din hund, når den stikker snuden frem - derfor gik jeg ud fra, du mente at det er TO racer, der mødes.

 

Jeg skrev tydeligt FT labrador.. Samme race, samme racestandart.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvem i alverden siger at al humperi unghunde imellem er stress?

Og skulle denne stress så pludselig forsvinde, når hunden lærer at den opførsel er uacceptabel? Bare Puuff, så er det væk?

 

Nu har jeg haft 4 labrador fra hvalp, og ingen af dem har udvist denne adfærd over for andre hunde pga stress.

Jo, lige min, nu ældste, hanhund da han var yngre. Når storebror havde haft damebesøg og duftede meget anderledes. Der var det stress/frustrationer. Og det ville enhver have forståelse for. Men det krævede også kun et bank på ruden, så vidste han den var gal. (Gammelsmølf gad ikke irettesætte ham. Han havde en engels tålmodighed)

 

 

 

 

Jeg skrev tydeligt FT labrador.. Samme race, samme racestandart.

 

Nu er stress et meget vidtdækkende begreb. Jeg tror du mistolker mit indlæg. Nen nok om det - vi når ikke til enighed omkring metoder. Blot må jeg konstaterer at ved en leopard ville man vælge en anden metode, og jeg har endnu ikke haft brug for at gøre det anderledes fordi dyret foran mig er en hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er stress et meget vidtdækkende begreb. Jeg tror du mistolker mit indlæg. Nen nok om det - vi når ikke til enighed omkring metoder. Blot må jeg konstaterer at ved en leopard ville man vælge en anden metode, og jeg har endnu ikke haft brug for at gøre det anderledes fordi dyret foran mig er en hund.

 

Nu har jeg ret svært ved at sammenligne leoparder og lalleglade uopdragne forkælede labrador..

Og jeg er næppe den eneste.. Så lidt af en mærkelig ting at hive frem :confused:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er stress et meget vidtdækkende begreb. Jeg tror du mistolker mit indlæg. Nen nok om det - vi når ikke til enighed omkring metoder. Blot må jeg konstaterer at ved en leopard ville man vælge en anden metode, og jeg har endnu ikke haft brug for at gøre det anderledes fordi dyret foran mig er en hund.

 

Jeg må sige at jeg også synes du blander tingene sammen - og det lyder næsten som om du er bange for at korrigere hundene fysisk - ved at skubbe dem væk, tilbage eller tage et godt tag i det rigelige skind i nakken og flytte hunden om nødvendigt. Jeg taler ikke om vold - altså ikke rusketur eller kniben eller andet som gøres for at det skal gøre ondt, men et fast tag, som det man også gør når man tager i armen på et barn, som er ved at gået for langt ud mod tog sporet på perronen - eller på vej over vejen hvor der kører biler. Altså en fysisk manifestation af at her stopper vi lige. Og en lidt mere sikker måde at gøre det på, hvis man vil være sikker på at barnet ikke bliver kørt ned.

 

Og nej, det ville jeg ikke gøre ved en løve eller en krokodille, men jeg ville bestemt gøre det ved et familiemedlem - og team medlem som min hund om nødvendigt.

 

Selvfølgelig kan man meget let lære hundene et "Leave it", "hold op", "nej", "Stop det der" - eller hvad man nu bruger (Jeg bruger "hold op" mens alle mine venner bruger "leave it"), men det er nok mest en vane og man fysisk forhindrer hundene i at gøre visse ting eller om man foretrækker en kommando - og for mange er det nok både og.

 

Det har i min optik intet med fysisk straf at gøre, som du næsten får det til at lyde som - og hvis det er "straf", at lige tage hunden væk med et godt greb i masser af nakkeskind, så er det det også at sige "leave it". Jeg kalder det korrektion og opdragelse.

 

Og så er der jo kæmpestor forskel på hunde. Visse hunde ville måske opfatte det som et voldsomt overgreb. Det ved jeg ikke. Jeg har aldrig arbejdet med hunde som ville opfatte det sådan - og dog. Jeg tror ikke/husker ikke jeg nogensinde gjorde det ved min Norske Elghund. Det var ikke noget jeg tænkte over, men måske har den signaleret at det var noget den ikke brød sig om. Helt anderledes end Schnauzere og Spaniels, så vidt jeg kan se/huske. Især Schnauzerne var menget møflende og fysiske i deres kontakt - og det gik så i nogen grad begge veje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg straffer ikke stress. Det kan give alvorlige bagslag og forværre sagen. Du efterspørger en metode - du skal forebygge stress, undgå situationen før den opstår som ejer og læse hundens signaler før den hænger der - ved at stoppe adfærden før den optrapper, og lave lidt nemme øvelser med hunden eller få den til at søge et par godbidder, flytter du den fra det limbiske system i hjernen til frontal lap-niveau dvs bevidsthed og hunden er styrbar.

 

Hænger hunden der først, har man ikke været obs på sin hund som man skal. Der er utallige stress tegn man kan reagere på før det sker. Hvis jeg gik sådan rundt med min hund, ville han ikke leve længe efter hundeloven i dk kan du tro - det her lærer man når man har haft kareler der VIL slås. Så er en stress-parring meget let at spotte og stoppe før den optrapper. Fordi man har stået med en hund, der ikke ville parre, men bide og med karelerens styrke og vilje til IKKE at kunne stoppes end ikke af en bjørn.

 

Så det er metoden hos mig - to skridt foran. Forstærke alternativ adfærd, bremse stress før den får lov at udvikle sig og føre hunden retur i cortex/frontallap/bevidsthed

 

Ofte er den slags hunde her stressede. Straf mindsker ikke stress. Den undertrykker måske en adfærd.

 

Nej, straf fjerner ikke stress, men at forhindre en hund i at udføre en adfærd der stresser, gør.

 

Når en hund humper andre hunde kan der også være en anden grund, nemlig at den aldrig har oplevet at andre kan finde på at sige fra. Sådan en hund kan meget nemt blive en pestilens for andre og jeg gider ikke lægge hund til fordi nogle hundeejere vælger at træne udelukkende med at ønsket adfærd forstærkes positivt og al negativ adfærd ignoreres.

 

Hunde opdrager også på hinanden (det er tydeligt hvis man har mere end en hund). En frysen af bevægelse, fulgt af et fast blik og bliver der ikke reageret korrekt, så et hurtigt nap hvor der lige kan tages fat (oftest bliver det kinden),.. og så er den skid slået. Det kender jeg ingen hunde der er gået i stykker af og præcis som med børn, tror jeg at hunde bliver langt mere trygge af at have klare grænser end hele tiden at skulle tænke sig til/ prøve sig frem for at finde ud af hvad der forventes af dem. Se, det tror JEG kan skabe stressede hunde.

 

Og endelig - min metode virker ved alle hunde - og jeg har min fortid i kattetræning - og de kan veje noget mere end 35 kg når vi taler de store kattedyr så tanken om at tage fat ligger mig fjern i min praktiske erfaring - og tog du fat i min hund sådan der så er han altså ikke en type, der vender sig og siger undskyld. Ej heller var min kareler mix. Og ej heller var den malle jeg havde at arbejde med på et tidspunkt. At man tilsyneladende kan slippe af sted med det over for en lab er egentlig en skam, synes jeg. Men vi to enes aldrig om dette, jeg tror vi må enes om at vi træner med forskellige metoder. Jeg lærte min metode ved at træne kattedyr. Jeg ville gerne se en rive en stresset leopard rundt. Så hvorfor det gøres ved hunde lærer jeg bare aldrig at forstå, når man for pokker da kan træne selvstændige kattedyr uden den slags. Og jeg har aldrig været velsignet med en hund, der ikke har en bagage, så tog jeg fat i min hund på den måde, når han er stresset eller vogtende, så kan det godt være han er bette, men for pokker altså.... han ville 110 & vende sig og bide. Jeg har derfor heldigvis skullet finde andre måder og de virker, så det er vi glade for her

Min metode virker også på alle hunde. Hvis en hanhund forsøger bestige min hund, går jeg direkte imod den. Hopper den ikke ned af det, går jeg ind i den med mit ene ben og lægger fysisk pres på hunden. Har den ikke pakket sammen på nuværende tidspunkt (og det har de fleste) tager jeg fat i halsbåndet (eller nakkeskindet hvis jeg ikke lige kan få fat i halsbåndet) og løfter den op og af. Sådan har jeg gjort i over tyve år og nok fjernet over tusind liderlige hanhunde, uden nogensinde at være blevet bidt. Jeg har dog en gang oplevet at blive knurret af. Det var en foxterrier der fik lov til at strejfe omkring alene. Da jeg kom imod den viste den lige gebisset og brummede (af utryghed, for han var meget irriterende og var blevet slået og jagtet af mange hundeejere igennem tiden). Jeg må indrømme at jeg kylede min line lige i hovedet på ham og det fik ham til at gå. Men jeg synes bare ikke verden er helt så sort/ hvid som du får det fremstillet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Lab-Lover siger det. Det er lagt fra al humpning fra unghunde, som skyldes stress.

 

Det er korrekt at stress i en situation ofte giver den adfærd, men ligesom boldleg ikke automatisk giver stressede hunde er humpeadfærd ikke automatisk tegn på stress. I min verden er der meget langt mellem sort og hvidt og det er min opfattelse at nogle hundeejere overser alle gråtonerne, det er enten eller og det er synd og alt for unuanceret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ret svært ved at sammenligne leoparder og lalleglade uopdragne forkælede labrador..

Og jeg er næppe den eneste.. Så lidt af en mærkelig ting at hive frem :confused:

 

At den ene tilsyneladende finder sig i hårdhændethed, betyder jo ikke, at det er ok over for denne variant for mig. Det var det jeg skrev. Min holdning. Du behøver ikke forstå min holdning heldigvis, for du kommer jo alligevel aldrig i nærheden af nogle af mine dyr. Men det er stadig min holdning, at jeg ikke kan se nogen grund til at være hårdhændet mod en art bare fordi den acceptere det bedre end en anden art. Faktisk tvært i mod.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Lab-Lover siger det. Det er lagt fra al humpning fra unghunde, som skyldes stress.

 

Det er korrekt at stress i en situation ofte giver den adfærd, men ligesom boldleg ikke automatisk giver stressede hunde er humpeadfærd ikke automatisk tegn på stress. I min verden er der meget langt mellem sort og hvidt og det er min opfattelse at nogle hundeejere overser alle gråtonerne, det er enten eller og det er synd og alt for unuanceret.

 

I tolker tydeligvis begrebet stress meget snævert. For mig er det et meget bredere begreb. Hormonelbetinget stress hvor adrenalin frigives i denne situation. Men nok om det. Vi enes tydeligvis ikke. Vi må bare se i øjnene, at vi er nogle, der træner dyr forskelligt. Sådan vil det være på et forum og i virkeligheden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, straf fjerner ikke stress, men at forhindre en hund i at udføre en adfærd der stresser, gør.

 

Når en hund humper andre hunde kan der også være en anden grund, nemlig at den aldrig har oplevet at andre kan finde på at sige fra. Sådan en hund kan meget nemt blive en pestilens for andre og jeg gider ikke lægge hund til fordi nogle hundeejere vælger at træne udelukkende med at ønsket adfærd forstærkes positivt og al negativ adfærd ignoreres.

 

Hunde opdrager også på hinanden (det er tydeligt hvis man har mere end en hund). En frysen af bevægelse, fulgt af et fast blik og bliver der ikke reageret korrekt, så et hurtigt nap hvor der lige kan tages fat (oftest bliver det kinden),.. og så er den skid slået. Det kender jeg ingen hunde der er gået i stykker af og præcis som med børn, tror jeg at hunde bliver langt mere trygge af at have klare grænser end hele tiden at skulle tænke sig til/ prøve sig frem for at finde ud af hvad der forventes af dem. Se, det tror JEG kan skabe stressede hunde.

 

 

Min metode virker også på alle hunde. Hvis en hanhund forsøger bestige min hund, går jeg direkte imod den. Hopper den ikke ned af det, går jeg ind i den med mit ene ben og lægger fysisk pres på hunden. Har den ikke pakket sammen på nuværende tidspunkt (og det har de fleste) tager jeg fat i halsbåndet (eller nakkeskindet hvis jeg ikke lige kan få fat i halsbåndet) og løfter den op og af. Sådan har jeg gjort i over tyve år og nok fjernet over tusind liderlige hanhunde, uden nogensinde at være blevet bidt. Jeg har dog en gang oplevet at blive knurret af. Det var en foxterrier der fik lov til at strejfe omkring alene. Da jeg kom imod den viste den lige gebisset og brummede (af utryghed, for han var meget irriterende og var blevet slået og jagtet af mange hundeejere igennem tiden). Jeg må indrømme at jeg kylede min line lige i hovedet på ham og det fik ham til at gå. Men jeg synes bare ikke verden er helt så sort/ hvid som du får det fremstillet.

 

Jeg er glad for, at jeg aldrig har haft brug for at gøre noget i over 20 år af den slags mod dyr. Faktisk er jeg ret glad for, at jeg næsten hver dag lærer nye tilgange, men igen vi enes ikke. Vi har et meget forskelligt syn på træningen af dyr og etik i det, som vi må acceptere. At forhindre et dyr i at gøre noget, lærer dyret ikke nyt af - behandler du årsagen lærer dyret nyt. Ellers er det bare en management, hvilket jeg normalt ikke gider arbejde ret meget med, da jeg ikke finder det super brugbart på sigt. Det samme med straf. Plus jeg søger altid alternativer, da jeg ser mange bivirkninger ved straf - især anvendt inkonsekvent

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er glad for, at jeg aldrig har haft brug for at gøre noget i over 20 år af den slags mod dyr. Faktisk er jeg ret glad for, at jeg næsten hver dag lærer nye tilgange, men igen vi enes ikke. Vi har et meget forskelligt syn på træningen af dyr og etik i det, som vi må acceptere. At forhindre et dyr i at gøre noget, lærer dyret ikke nyt af - behandler du årsagen lærer dyret nyt. Ellers er det bare en management, hvilket jeg normalt ikke gider arbejde ret meget med, da jeg ikke finder det super brugbart på sigt. Det samme med straf. Plus jeg søger altid alternativer, da jeg ser mange bivirkninger ved straf - især anvendt inkonsekvent

Det lyder meget teoretisk ;) i praksis handler det ikke kun om hunden der humper, men i lige så høj grad hunden der bliver humpet;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er glad for, at jeg aldrig har haft brug for at gøre noget i over 20 år af den slags mod dyr. Faktisk er jeg ret glad for, at jeg næsten hver dag lærer nye tilgange, men igen vi enes ikke. Vi har et meget forskelligt syn på træningen af dyr og etik i det, som vi må acceptere. At forhindre et dyr i at gøre noget, lærer dyret ikke nyt af - behandler du årsagen lærer dyret nyt. Ellers er det bare en management, hvilket jeg normalt ikke gider arbejde ret meget med, da jeg ikke finder det super brugbart på sigt. Det samme med straf. Plus jeg søger altid alternativer, da jeg ser mange bivirkninger ved straf - især anvendt inkonsekvent

 

For det meste er jeg meget enig med dig, men I forhold til det her humperi så er jeg godt nok mere firkantet. Måske fordi det er min hundepige det går ud over. Jeg gør som ascha I de situationer med andres hunde. Kendte hanhunde prøver jeg selvfølgelig at forebygge det ved så konflikterne minimeres. Så hvis jeg passer en hanhund jeg ved kan finde på det, så er det gerne det forste døgn jeg skal være på stikkerne. Herefter kan han typisk slappe af I dame selskab.

 

Hvad ville du gøre hvis det var din tæve der blev udsat for dette jævnligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Jeg er glad for, at jeg aldrig har haft brug for at gøre noget i over 20 år af den slags mod dyr. Faktisk er jeg ret glad for, at jeg næsten hver dag lærer nye tilgange, men igen vi enes ikke. Vi har et meget forskelligt syn på træningen af dyr og etik i det, som vi må acceptere. At forhindre et dyr i at gøre noget, lærer dyret ikke nyt af - behandler du årsagen lærer dyret nyt. Ellers er det bare en management, hvilket jeg normalt ikke gider arbejde ret meget med, da jeg ikke finder det super brugbart på sigt. Det samme med straf. Plus jeg søger altid alternativer, da jeg ser mange bivirkninger ved straf - især anvendt inkonsekvent

 

Jeg er også enig, i teorien ;-)

 

Jeg har to han hunde, og Zeus har i sine "modningsdage" humpet en del på min gamle Walther, ingen af mine gør det ved andre hunde - Walther gør det aldrig, men Zeus gør det på Walther :-)

 

Og det blev jeg noget træt af - Walther kan ikke sige fra - så jeg måtte pille Zeus ned kontant. Der må jeg ærligt sige, der røg mig tålmåodignhed et par gange og jeg måtte tage ham i nakkeskindet og pille ham ned. Når man efterhånden når op på en 10-15 gange om dagen så bliver man lidt sur til sidst :-) og ja det er nok ikke det mest pædagogiske - men det var simpelthen synd for Walther.

Nu er Zeus en "hård" hund han kan godt tåle det , altså forstå mig ret. Det er så også en af de få gange jeg har haft fat i nakkeskindet på mine hunde......

 

I dag sker det af og til at han humper Walther, men det er yderst sjældent, da siger jeg bare nej og han hopper af med det samme - hvis er jeg lige ved siden af når han humper tager jeg ikke fat i nakkeskindet mere men skubber ham væk og siger nej.

Link til indlæg
Del på andre sites

At den ene tilsyneladende finder sig i hårdhændethed, betyder jo ikke, at det er ok over for denne variant for mig. Det var det jeg skrev. Min holdning. Du behøver ikke forstå min holdning heldigvis, for du kommer jo alligevel aldrig i nærheden af nogle af mine dyr. Men det er stadig min holdning, at jeg ikke kan se nogen grund til at være hårdhændet mod en art bare fordi den acceptere det bedre end en anden art. Faktisk tvært i mod.

 

Jeg mangler stadig et svar på, hvordan du vil få en 30 kg's hanhund fra sit humperi, når den allerede hænger der?

 

Jeg kan sagtens følge dig i det forebyggende. Jeg bruger guf til at aflede mange gange.

Men når de først hænger på ryggen af eksempelvis en ung blød tæve eller en kastrat, hvor de ved at de har overmagten. Hvordan får du dem så ned uden at ta fat?

Selv en labrador vil være svær at aflede med pølser i den situation :mrgreen:

 

Og ja.. Hvis det er hårdhændet i dine øjne, så er jeg det.

Men jeg har med garanti undgået mange konflikter med mine hanhunde, da de ved at det er forbudt. Og mange tæver er forskånet for deres overgreb i en rus af kærlighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Jeg mangler stadig et svar på, hvordan du vil få en 30 kg's hanhund fra sit humperi, når den allerede hænger der?

 

Jeg kan sagtens følge dig i det forebyggende. Jeg bruger guf til at aflede mange gange.

Men når de først hænger på ryggen af eksempelvis en ung blød tæve eller en kastrat, hvor de ved at de har overmagten. Hvordan får du dem så ned uden at ta fat?

Selv en labrador vil være svær at aflede med pølser i den situation :mrgreen:

 

Og ja.. Hvis det er hårdhændet i dine øjne, så er jeg det.

Men jeg har med garanti undgået mange konflikter med mine hanhunde, da de ved at det er forbudt. Og mange tæver er forskånet for deres overgreb i en rus af kærlighed.

 

Lige netop - du kan stikke hvad som helst foran næsen på min lille lab - men humper han så humper han altså - og man skulle ikke tro det - men deres forben klamrer sig ret godt fast om den anden hund - også må man have fat for at få ham ned!

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså... Nu er hunde jo heller ikke porcelænsfigurer, og at man venligt men bestemt flytter en humpende hund ved at ta' fat i halsbåndet, eller presser den væk med kroppen - det kan jeg på ingen måder se som "hårdhændet". Det er "brandslukning" ja, og hvis det er noget der sker flere gange/jævnligt, så bør man selvfølgelig kigge på roden til problemet og løse det ad den vej.

@Lenschow - jeg ved at du oprindelig er kattemennske, og nogle gange får jeg det indtryk at din erfaring med hunde IRL er meget lille..? Ingen tvivl om at din teoretiske viden er stor - men nogle gange er det som om du mangler hele den der "hverdags-del" af det at være hundeejer? Altså - ingen kritik, men som et helt oprigtigt nysgerrigt spørgsmål?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

At forhindre et dyr i at gøre noget, lærer dyret ikke nyt af - behandler du årsagen lærer dyret nyt.

Grundlæggende er jeg helt enig. Dyret skal forstå at dets adfærd leder til et eller andet,.. at omgivelserne reagerer, alt afhængig af hvad det gør. Men for mig er der forskel på om man træner en øvelse der ikke er relevant for hunden f.eks. lydighedsøvelser og cirkustricks og så sociale færdigheder der ikke er medfødt, men skal læres.

 

Jeg havde selv en hund der konfliktede med alle andre hanhund og som jeg klikkede til at vise dæmpende adfærd i stedet, så det er ikke fordi jeg ikke mener man kan forme en hunds sociale tilgang til andre. Det må bare ikke gå ud over andre i den proces. Så må man bremse hunden i hvad den nu gør og vise den hvad man forventer i stedet, og det kan den jo også fint lære af. Bliver man stoppet hver gang man gør noget bestemt, finder man jo ud af at det er spildte kræfter at forsøge.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er glad for, at jeg aldrig har haft brug for at gøre noget i over 20 år af den slags mod dyr. Faktisk er jeg ret glad for, at jeg næsten hver dag lærer nye tilgange, men igen vi enes ikke. Vi har et meget forskelligt syn på træningen af dyr og etik i det, som vi må acceptere. At forhindre et dyr i at gøre noget, lærer dyret ikke nyt af - behandler du årsagen lærer dyret nyt. Ellers er det bare en management, hvilket jeg normalt ikke gider arbejde ret meget med, da jeg ikke finder det super brugbart på sigt. Det samme med straf. Plus jeg søger altid alternativer, da jeg ser mange bivirkninger ved straf - især anvendt inkonsekvent

 

Der er brandslukning og der er læring...

 

Min hvalp gnaver i bordbenet og jeg vælger brandslukning - at stoppe adfærden lige her og nu. Årsagen til prøvesmagningen, at hvalpe smager sig frem og er nysgerrige, kan jeg ikke behandle.

Er årsagen derimod tandskift, kan jeg gøre noget.

 

Min unghund humper fordi ingen andre hunde, indtil nu, har taget ham seriøst og afvist ham og fordi han pt. er i en "hormonel" periode. Igen brandslukning. Årsagen kan jeg lige nu ikke gøre noget ved.

 

I princippet er jeg enig i at årsagen bør adresseres, men det er ikke alle årsager man lige kan behandle sig ud af, men brandslukning med efterfølgende afledning og belønning for ændret adfærd er altid ved hånden.

 

Årsagen skal først identificeres og hvad gør man så i mellemtiden?

 

Hvad nøjagtigt i Aschas beskrivelse af hendes fremgangsmåde er det du synes er "for meget"?

 

Selv hiver jeg hanhunden ned, også min egen, ved at tage fat i halsbånd eller sele og går mellem ham og tæven,. Hvis der er bare lidt kontakt til mig puster jeg mig op, ser meget direkte på hanhunden og går imod ham.

 

Dette har jeg også med stor succes brugt på fremmede hanhunde som ville i uønsket nærkontakt med mine hunde. Jeg har bedt hundene blive bag mig og er gået direkte imod den fremmede hanhund i oppustet tilstand med lidt stive bevægelser. Det har altid virket, men jeg er godt klar over, at ikke alle hanhunde vil bøje af.

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig at se er stort set alt humpning udløst af stress /forvirring/at være kørt op. Jeg har endnu aldrig set den hund, der humpes på, se glad ud. I hvertfald ikke, hvis det ikke begge var hunde fra egen husstand og det drejede sig om f.eks to tæver, hvor den ene var løbsk. Så ved jeg også, fra andre med tæver der har tillid til hinanden kan opfordre til humpning.

Jeg har aldrig set humpning af hanhunde, der bor i hjem med fertile tæver. Hverken her eller hos andre med flere hunde af hvert køn.

Men jeg har set en kastrathankat prøve at humpe en lille hangravhund, jeg havde reddet fra aflivning. Besynderlig opførsel.

Og min græske ungtæve humpede en dag en stor hancockerhvalp, jeg ikke havde fundet den rigtige ejer til endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...