Hop til indhold

Sterilisation af Golden retriever


sjoveos
 Share

Recommended Posts

Er der nogen herinde som har fået steriliseret deres golden retriever. Jeg vil gerne høre om der har været pelsforandringer, øget vægt el andet som i har lagt mærke til. Skriv også gerne det positive i har oplevet ved at lade jeres hund sterilisere. Står i et dilemma om jeg skal sterilisere min hund efter 1. løbetid. Har 1,6 mdr til at beslutte mig i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min tæve blev steriliseret efter første løbetid. Vægten var svær og efter, men vi kan holde hende slank (ca. 28 kg). Hendes pels synes jeg er ok, min mor CKCS derimod ser ikke særlig pæne ud efter sterilisation. Hun faldt på plads mentalt efter sterilisationen og var ikke mere svingene i humøret. Hun er langt fra kedelig! Jeg har ikke fortrudt det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Generelt taler alt for at sterilisere de fleste tæver rent sundhedsmæssigt - livmoderkræft, livmoderbetændelse osv undgåes - det ses hos rigtig mange ældre tæver. Med mindre jeg havde en spids ville jeg derfor sterilisere, og ved nogle spids ville jeg endda også gøre det.

 

Jeg har ikke set pelsproblemer ved Golden. Men man skal være indstillet på, at det kan ske. Hvad siger opdrætter?

Link til indlæg
Del på andre sites

Generelt taler alt for at sterilisere de fleste tæver rent sundhedsmæssigt - livmoderkræft, livmoderbetændelse osv undgåes - det ses hos rigtig mange ældre tæver. Med mindre jeg havde en spids ville jeg derfor sterilisere, og ved nogle spids ville jeg endda også gøre det.

 

Hvorfor ikke lige spidser?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lever med tre tæver, dog ikke goldens. Den ældste blev steriliseret som 6 årig, grundet falske drægtigheder der blev værre og værre. De to andre på 4 år og knap 1 år er stadig intakte og får lov at forblive intakte medmindre der er en helbredsmæssig årsag til at sterilisere.

 

jeg har ikke fortrudt at den ældste er blevet steriliseret, men hvis jeg kan undgå at få mine hunde i narkose, så gør jeg det helst! Min den ældste har ikke rigtigt noget underuld, så har ikke set pelsændringer. Det har jeg tilgengæld i næsten alle andre hunde med halvlang og lang pels. Det er som om underulden går amok?

 

temperamentmæssigt har det hjulpet hende meget, hun har en meget længere lunte overfor fremmede hunde nu.mhun bliver aldrig en oversocial hund, men hun er blevet bedre til ikke at tage alt som en provokation. Det har ikke ændret det indbyrdes forhold i flokken. Hun er stadig førertæve. Vi kæmper dog noget med vægten! Hun bliver tyk bare hun går forbi sin madskål og hun er kronisk sulten!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor ikke lige spidser?.

 

Pga pelsen - lidt afhængig af typen (en spids er en meget bred betegnelse jo) så kan det blive et mareridt. Spørg enhver opdrætter af spids og de korser sig. Har selv ejet en... puha... underuld jeg sir dig..

 

Ang narkose - min dyrlæge anvender gas - det er en meget mildt narkose.

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke er en golden. Ikke af udstillingslinier, men af jagtlinier. Hun har aldrig haft en typisk tyk udstillingspels..

Hun blev steriliseret, da hun blev 7. Og jeg var forberedt på både det med pelsen og at hun kunne tage på.

Så fodermængden blev sat lidt ned, lige fra start, da hun endnu var sløv af narkosen. Og pelsen blev redt igennem hver dag. Alligevel en nødvendighed, når vi færdes meget i naturen og hun ikke er beskyttet mod flåter.

 

Silkes kuldsøster blev steriliseret et par år senere på grund af livmoderbetændelse. Søsteren har altid været tungere end Silke. Og hun har også haft mere pels.

Søster har døjet med vægten, og har flere problemer med gigt end Silke har.

Og hendes pels er mere tilbøjelig til at danne filter end Silkes er.. Hun er lidt langsommere, men stadig ok.

 

Jeg synes at lige netop en jagtgolden nemt kan holdes fri for filter, simpelthen ved at klippe pelsen kort de steder, hvor der kunne opstå problemer. På Silke er det mest faner og understel, der kan bruge en klipning en gang imellem..

Hun ser helt hvalpet ud, når alle fanerne er væk. Og hun nyder også selv den større frihed og mere luft til maveskindet.

Så jeg har ikke oplevet noget stort problem..

 

Men der er jo rigtig meget forskel indenfor goldens.. Især de store pelsede udstillingshunde kunne jeg da godt forestille mig kunne få for meget pels..

 

den eneste forskel, jeg er lidt ked af i forbindelse med Silkes sterilisation, er at hun mistede lidt af sit "drive". Hun blev lidt mindre interesseret i træning og opgaver.. Lidt mere hyggehund..

Men hun var inden da begyndt at få de første gigtproblemer, så den egentlige lydighedstræning til prøver var vi stoppet med..

Min næste (jagt)golden vil også blive steriliseret, men ikke før 7-års alderen.. De første år skal vi bruge til al det sjove med prøver og træning.. Jeg lader min hund sterilisere udelukkende for at undgå at stå med en ældre hund, der må akut-opereres med livmoderbetændelse.. Så det kan godt vente til hun bliver 7.

---- nåmen det varer nogle år endnu... Silke er kun 13. Hun kan leve mange gode år endnu. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

den eneste forskel, jeg er lidt ked af i forbindelse med Silkes sterilisation, er at hun mistede lidt af sit "drive". Hun blev lidt mindre interesseret i træning og opgaver.. Lidt mere hyggehund..

Men hun var inden da begyndt at få de første gigtproblemer, så den egentlige lydighedstræning til prøver var vi stoppet med..

Min næste (jagt)golden vil også blive steriliseret, men ikke før 7-års alderen.. De første år skal vi bruge til al det sjove med prøver og træning.. Jeg lader min hund sterilisere udelukkende for at undgå at stå med en ældre hund, der må akut-opereres med livmoderbetændelse.. Så det kan godt vente til hun bliver 7.

---- nåmen det varer nogle år endnu... Silke er kun 13. Hun kan leve mange gode år endnu. :lun:

 

Det behøver nu ikke være sterilisationens skyld.

Jeg har to steriliserede tæver; Liva på 7 år, som blev steriliseret efter 1. løbetid og Maggie på 4 år, som blev steriliseret efter 4. løbetid.

De to tøser mangler bestemt ikke drive og arbejdslyst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det behøver nu ikke være sterilisationens skyld.

Jeg har to steriliserede tæver; Liva på 7 år, som blev steriliseret efter 1. løbetid og Maggie på 4 år, som blev steriliseret efter 4. løbetid.

De to tøser mangler bestemt ikke drive og arbejdslyst.

 

Nej, Dorte... Det behøver ikke være sterilisationens skyld. Og det var da heller ikke sådan at Silke "manglede drive og arbejdslyst". Inden sterilisationen var hun bare sådan en arbejdsnarkoman, det kunne gå på vægge, hvis ikke jeg havde tilbud til hende.. Men selvfølgelig heller ikke så godt for hendes begyndende gigt dengang.

 

Det hører bare med til de ændringer, som jeg oplevede med hende i forbindelse med hendes sterilisation..

Alt sker jo ikke for alle. Ikke engang for alle goldens. Men vi må bare hver især fortælle om de ændringer vi har oplevet med lige netop vores egen golden... Det er jo, hvad trådopretter spørger efter..

 

Selv indenfor samme race er der stor forskel på hundene. Og stor forskel på, hvordan de vil reagere på sterilisation.

 

----og egentlig kan trådopretter slet ikke bruge vores lidt ældre erfaringer til noget. For i dag er operationen jo mere skånsom. Måske er der mindre senfølger i dag, hvor man så vidt muligt kun fjerner æggestokkene..

Det ved dyrlægen sikkert mere om..

 

Men det er ikke nogen let beslutning. Jeg fik det gjort for at undgå en akut livmoderbetændelse hos min så småt aldrende hund... Hellere en lidt mere stille hund, end en ældre hund, der er ved at dø af den smertefulde lidelse som en livmoderbetændelse kan udvikle sig til. Men hun var helt rask på det tidspunkt.. Så det VAR svært.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Tusind tak for alle jeres gode besvarelser. Jeg snakkede med dyrlægen i dag han sagde at især de racer som ender på spaniels har problemer med pelsen bagefter. Men golden retriever kan også få det. Min hund har ikke så meget pels og er ret langhåret af en golden retriever så krydser fingre for at der ikke sker det store. Hbis jeg beslutter mig for det, skal hun have en kikkertoperation så hun er på benene dagen efter og hun skal ikke igennem en hård operation. Ingen sting el krave på bagefter.

Er også lidt nervøs for om hun forandrer sig men mon ikke hun bliver en gladere hund på sigt, da hun ikke skal igennem løbetid og evt falsk drægtighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min golden er steriliseret. Hun er blevet lidt mere krøllet i pelsen og har fået sværere ved at holde vægten. Til gengæld fejler hun nærmest aldrig noget mere (skrantede helt vildt med alt og intet inden) og hun er blevet mere madglad og dermed (væsentligt) mere trænbar end hun var inden :cool: (Hun har stået og spyttet oksemørbrad ud fordi hun syntes at det var blevet kedeligt efter 5 stykker :roll:).

Hun blev steriliseret pga. en underlivsbetændelse som hun fik to af mod til gengæld kun en løbetid i hendes første to leveår. Selv om hun kun kom i en løbetid, fik vi fuld valuta for pengene, hun duftede deeeejligt i flere måneder efter og jeg nåede at få et par gedigne skideballer af hanhundeejere hvis hunde var ved at voldtage hende, fordi jeg "kom i fritløbsområde med en tæve i løbetid" :stupid:

Så egentlig er jeg taknemmelig for den underlivsbetændelse som gjorde at hun SKULLE steriliseres (jeg var nemlig i tvivl) for jeg har ikke fortrudt et sekund!!! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...